• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De avonturen van Pedro Franco Quichotte in Spanje / Energie.

Laatst bewerkt:
Als je het oost en west gerichte paneel parallel schakelt, is dan die diode niet wat overbodig? De panelen zijn zelf al diodes. Een extra silicium diode zorgt voor een spanningsval van 0,3 Volt en maakt de installatie dus iets minder efficiënt.

Ik dacht exact hetzelfde maar ik werd gelukkig net op tijd gecorrigeerd.
@RockyFlats heeft het gras al voor mijn voeten weggemaaid zie ik maar nu ga ik mijn uitgebreide reactie wel posten want ik heb natuurlijk niet voor jan met de korte achternaam heel dat schema getekend.

De diodes die in de panelen zitten hebben als functie om de (meestal 3) stroken aan cellen via deze diodes te optimaliseren. Stel dat er schaduw zou vallen op een strook (1/3) dan zal de diode zorgen dat je alsnog 2/3 opbrengst over zal houden. Zie deze foto die ik geleend heb:

1745689888650.png

het linker paneel heeft (vrijwel) niks aan opbrengst, het rechter nog 66%
Dus ja, het kan flink wat verschil maken om panelen horizontaal of verticaal te plaatsen. Het is maar net afhankelijk van je eigen praktijksituatie.

Een systeem als Solaredge die alle panelen los kan optimaliseren is een ander verhaal, maar als je een beetje rekent is dat eigenlijk totaal niet interessant qua prijs. En we hebben het nu over de optimalisatie in het paneel, en niet de optimalisatie van de panelen onderling.

En nu komen we dus op het nut van die extra diode tussen 2 panelen.

Stel je hebt 1 paneel oost, en een 2e paneel (parallel) op zuid. Als het paneel op oost volle zon heeft dan zal het paneel op zuid ook deze stroom "naar zich toe trekken" om de boel te balanceren. En dit wil je niet, want dan gaat er flink wat energie verloren. Met een simpele Schottky diode voorkom je dit effect. Dus om het even als schema uit te werken krijgen we dit systeem:

Ik kan het iedereen afraden om met Chatpgt een schema te maken. Ik heb het wel 10 keer opnieuw moeten doen, en ongekend hoeveel dingen er fout gaan. Dus op een gegeven moment maar een foute afbeelding met paint bijgewerkt.

1745694027692.png

En die min draad moet je er maar even bij verzinnen, maar die gaat dus gewoon parallel op die andere min van het paneel, en richting de buck step-down. (Maar kan ook een step-up zijn, afhankelijk waar je op uit wil komen)

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Dus ja, die diode is cruciaal en ja, de meeste installateurs van zonnepanelen hebben geen idee en klooien maar wat aan. Die zouden je een Solaredge aansmeren ipv een diode van 30 cent.

Edit:
Hier een mermaid chart, dat maakt het net wat duidelijker

1745697035361.png

Ik dacht exact hetzelfde maar ik werd gelukkig net op tijd gecorrigeerd.
@RockyFlats heeft het gras al voor mijn voeten weggemaaid zie ik maar nu ga ik mijn uitgebreide reactie wel posten want ik heb natuurlijk niet voor jan met de korte achternaam heel dat schema getekend.

De diodes die in de panelen zitten hebben als functie om de (meestal 3) stroken aan cellen via deze diodes te optimaliseren. Stel dat er schaduw zou vallen op een strook (1/3) dan zal de diode zorgen dat je alsnog 2/3 opbrengst over zal houden. Zie deze foto die ik geleend heb:

Bekijk bijlage 28511

het linker paneel heeft (vrijwel) niks aan opbrengst, het rechter nog 66%
Dus ja, het kan flink wat verschil maken om panelen horizontaal of verticaal te plaatsen. Het is maar net afhankelijk van je eigen praktijksituatie.

Een systeem als Solaredge die alle panelen los kan optimaliseren is een ander verhaal, maar als je een beetje rekent is dat eigenlijk totaal niet interessant qua prijs. En we hebben het nu over de optimalisatie in het paneel, en niet de optimalisatie van de panelen onderling.

En nu komen we dus op het nut van die extra diode tussen 2 panelen.

Stel je hebt 1 paneel oost, en een 2e paneel (parallel) op zuid. Als het paneel op oost volle zon heeft dan zal het paneel op zuid ook deze stroom "naar zich toe trekken" om de boel te balanceren. En dit wil je niet, want dan gaat er flink wat energie verloren. Met een simpele Schottky diode voorkom je dit effect. Dus om het even als schema uit te werken krijgen we dit systeem:

Ik kan het iedereen afraden om met Chatpgt een schema te maken. Ik heb het wel 10 keer opnieuw moeten doen, en ongekend hoeveel dingen er fout gaan. Dus op een gegeven moment maar een foute afbeelding met paint bijgewerkt.

Bekijk bijlage 28515

En die min draad moet je er maar even bij verzinnen, maar die gaat dus gewoon parallel op die andere min van het paneel, en richting de buck step-down. (Maar kan ook een step-up zijn, afhankelijk waar je op uit wil komen)

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Dus ja, die diode is cruciaal en ja, de meeste installateurs van zonnepanelen hebben geen idee en klooien maar wat aan. Die zouden je een Solaredge aansmeren ipv een diode van 30 cent.

Edit:
Hier een mermaid chart, dat maakt het net wat duidelijker

Bekijk bijlage 28516

Duidelijk! Vooral de Mermaid chart.

Ik ging er van uit dat de zonnecellen zelf al als een diode werkten, maar dat doen ze kennelijk niet zo goed als ze bij een aangelegde spanning infrarood beginnen te stralen.

Ik weet niet of die systeem al word toegepast, ha, vast wel.

Ik zou ook een zonnepaneel op een met de zon mee draaiend systeem handig vinden, dat staat de zon vanaf morgens tot avonds constant 90 % op de paneel of zelfs meerdere panelen, en omdat het maar heel langzaam met de zon mee draait vraagt het ook niet veel stroom, maar wel weer afhankelijk van het "rol/geleider systeem".
Ook zou het uitgebreid moeten zijn met reflextoren om extra zone licht op de paneel te verkrijgen.

Schotels op campers hebben al de techniek van het automatisch opzoeken van de voorgeprogrammeerde satelliet(en).

Ik zou ook een zonnepaneel op een met de zon mee draaiend systeem handig vinden

Het punt is dat een draaiend systeem op diverse punten nadelen heeft.
Het is een stuk duurder en veel gevoeliger voor storing. Tevens vergt het onderhoud. Een vast paneel dat bevestigd je stevig en daar heb je 50 jaar geen omkijken meer naar. En een paneel kost eigenlijk "vrijwel niks" Voor 70 euro heb je tegenwoordig een 450Wp paneel. Dus als je er 3 zou plaatsen op zowel oost/zuid/west dan ben je 210 euro kwijt. Stel je zou een systeem kopen wat een paneel van 450Wp automatisch zou draaien dan ben je een veelvoud kwijt, en je weet 100% zeker dat het systeem na verloop van tijd in storing zal vallen.
Dus hogere kosten, minder opbrengst en storingsgevoeliger.

De enige afweging om het alsnog toe te passen zou kunnen bestaan uit een gebrek aan oppervlakte.

En een reflector kan mogelijk wel een iets/aanzienlijke hogere opbrengst opleveren, maar ook hier is het weer een kosten/baten afweging.

Ik zou ook een zonnepaneel op een met de zon mee draaiend systeem handig vinden,

@JJ&A , hoeveel panelen heb je nu aan jullie balkon hangen?

Ik heb meerdere keren hier gemeld dat ik zo'n systeem heb. En onderschrijfstreep de reactie van @martin.
Je hebt ook nog een omvormer nodig als "stand alone" systeem.

Ik heb meerdere keren hier gemeld dat ik zo'n systeem heb. En onderschrijfstreep de reactie van @martin.
@petroman , zonnepaalrot was het als ik mij dat goed herinner? Ook zonder die ervaringen geloof ik @martin 's en jouw inschattingen wat zon-volgende systemen betreft. Storingsgevoelig, duur en eenvoudig om ervoor te compenseren als er ruimte is voor een extra paneel.
En een reflector kan mogelijk wel een iets/aanzienlijke hogere opbrengst opleveren, maar ook hier is het weer een kosten/baten afweging.
Ik vraag mij af of een reflector wel een significant nut kan hebben bij photovoltaïsche installaties @martin ? Het gaat bij een reflector immers ook om een oppervlak dat zon vangt, en waarom daar dan niet gewoon een paneel?
Ook zal de hogere temperatuur van een solarpaneel met extra licht van reflectoren het rendement weer drukken. Zelf zien we reflectoren toch nog niet toegepast worden, en dat zegt ook wel wat?

Reflectoren hebben alleen zin bij zonnecollectoren (en PVT panelen) vermoed ik...

• Leuk
Waarderingen: JJ&A
Laatst bewerkt:
Reflectoren hebben alleen zin bij zonnecollectoren (en PVT panelen) vermoed ik...

Er zijn flink wat filmpjes te vinden op YouTube. Stel dat je in een gebied zou zitten met extreem veel sneeuwval, dan zou je een combinatie kunnen maken van verticale panelen die je zowel op oost als west zou kunnen plaatsen.
(bifaciale verticale zonnepanelen)
Hier zou je mogelijk effect kunnen hebben van reflectoren. Maar dat is dan ook wel de enige uitzondering.

Maar ik ga hopelijk morgen de tijd vinden om een update te geven oven mijn andere draadje over het opkweken van sla in Spanje.

Laatst bewerkt:
Ja ons vlucht T5-camper is een ander verhaal daar zit een beste start accu in de huishoud accu heeft de geest gegeven, waar had ik graag de "Bluetti EB70" die @martin en @Tanfana ook heeft dat zou prachtig zijn geweest, maar heb de aanbieding gemist (want we zijn buitensporig voorzichtig met bestellingen via het internet), maar het zou voor ons een geweldig aanvulling zijn geweest.
Als wij de Bluetti EB70 zouden hebben aangeschaft zouden we het dagelijks gebruiken.
En ja met een zonepaneel die we er dan bij zouden aanschaffen.
Wat jammer dat je de aanbieding weer hebt gemist @JJ&A want het had vast een geweldige aanvulling geweest.

Ik had het jou immers nog eens toegezonden omdat je het ontzettend jammer vond dat je deze aanbieding aan jouw neus voorbij had laten gaan, maar dat is kennelijk ook aan de neus voorbij gegaan.
https://www.preppers-shelter.nl/threads/advies-gevraagd-over-powerbank.6261/post-148908
Misschien biedt iBood het nog een keer aan, wie zal het zeggen?

Het is nu wel tijd voor een preek😉
Ik vond "een mooie", voor wie er ontvankelijk voor is tenminste😇
https://preken.be/c/door-het-jaar/100-21/11716-wie-te-laat-komt-wordt-door-het-leven-gestraft

• Leuk
Waarderingen: JJ&A
@JJ&A , de Bluetti aanbieding kwam 2x voorbij.
Je hebt af en toe opmerkelijke ideeën maar ik zie nooit dat je ze uitgeprobeerd hebt. We hebben allemaal genoeg netstroom maar dat was niet de insteek van het prepper zijn toch ?
Ik heb een meedraaiend systeem ook niet nodig maar wilde het gewoon uittesten.

Of een draaiend PV system zinvol is hangt niet af van de aanschaf maar van je locatie en opties of je op een normale wijze panelen kan monteren.
Duur en kwetsbaar is relatief t.o.v. helemaal niets.
Wat je meer ziet is een systeem waarbij je alleen oost-west de zon volgt. En dus niet ook op en neer.
Want als je voor meerdere panelen, iets meebewegend wil maken kan lopen de kosten en kwetsbaarheid natuurlijk weer op.

Maar on topic alle thuisaccu en bewaarsystemen tot en met Bluetti zijn niet rendabel en kosten onderhoud.
Ik meen me te herinneren dat optie A, B en C niet werkte de laatste keer bij @martin.

Laatst bewerkt:
Maar on topic alle thuisaccu en bewaarsystemen tot en met Bluetti zijn niet rendabel en kosten onderhoud.
Ik meen me te herinneren dat optie A, B en C niet werkte de laatste keer bij @martin.
@petroman, als we meer dagen krijgen zoals vandaag dan gaat het met een thuisaccu toch nog meevallen. Van 08:00-18:00 kan ik nu 10 kWh verbruiken voor €0,01.

Sterker nog, ook de wasmachine en droger staan aan. Tussen 12:00 en 15:00 ook de haarföhn, de elektrische tandenborstel en het voetenbad aan had ook gekund, maar je moet je grenzen kennen. Feit is, dai ieder kWh stroom in die tijdspanne zo'n €0,25 oplevert! En stroom krijgen en pecunia, kan het mooier?

Met een thuisaccu had er dan evengoed 10 kWh kunnen worden opgeslagen binnen die drie uren. Dat had al €2,50 opgeleverd. Vervolgens die stroom verbruiken in de avond levert nog eens zo'n €2,80 op (uitgespaard). Totaal dus op een dag zoals vandaag netto €5,30 verdiend, zonder solar. Mijn thuisaccu kostte circa €2.200 dus in 415 dagen terug verdiend😁 OK, de prijzen van vandaag zijn uitzonderlijk. Maar laten er dan over de zomers eens totaal 800 zon-dagen nodig zijn met iets mindere tarieven, dan is de thuisaccu binnen 8 jaar evengoed terugverdiend.

De grote winst zit hem m.i. in het benutten van de eigen solar opbrengst na einde-salderen, en dan is terugverdienen een kwestie van slechts een paar jaren. "Prepkundig", is de winst natuurlijk onafhankelijkheid, en dat is in nood onbetaalbaar👍

Hier de beursprijs, en (haha) wie mekkert er nog over de terugleverboete bij salderen?
1000061881.png
En hier de prijs inclusief BTW en heffingen:
1000061877.png

Vandaag eindelijk mijn 2 panelen aangesloten met die 2 diodes op een oost/west opstelling.

Mijn input was voordat ik de 2 diodes plaatste rond de 70W
Na het plaatsen van de 2 diodes was mijn input 114W dus dat scheelt een stuk meer dan ik had verwacht.
(dit is uiteraard totaal afhankelijk van hoeveel zon en welk tijdstip)

De reden dat ik het nog niet zo had aangesloten was dat ik de draden niet goed parallel kon aansluiten.
Met dit item van Ali ging dit een stuk makkelijker.

1747163111449.png
En dan heb ik deze Diode(s) gebruikt:

1747163181399.png

En hier dus die step down op aangesloten:

1747163229571.png

En vervolgens kom ik uit op:

1747163347303.jpeg

En dat is dus echt een stuk meer dan zonder die 2 diodes.
Dus 0,66 euro aan 2 diodes is geen slechte investering om deze verbetering door te voeren.

Als ik tijd teveel had gehad had ik eigenlijk het verschil moeten meten hoe veel sneller mijn Bluetti nu oplaad ten opzichte van de situatie voor deze 2 diodes. Ik gok dat het echt een letterlijke halvering van de tijd is.

Vandaag eindelijk mijn 2 panelen aangesloten met die 2 diodes op een oost/west opstelling.

Mijn input was voordat ik de 2 diodes plaatste rond de 70W
Na het plaatsen van de 2 diodes was mijn input 114W dus dat scheelt een stuk meer dan ik had verwacht.
(dit is uiteraard totaal afhankelijk van hoeveel zon en welk tijdstip)

De reden dat ik het nog niet zo had aangesloten was dat ik de draden niet goed parallel kon aansluiten.
Met dit item van Ali ging dit een stuk makkelijker.

Bekijk bijlage 28724
En dan heb ik deze Diode(s) gebruikt:

Bekijk bijlage 28725

En hier dus die step down op aangesloten:

Bekijk bijlage 28726

En vervolgens kom ik uit op:

Bekijk bijlage 28727

En dat is dus echt een stuk meer dan zonder die 2 diodes.
Dus 0,66 euro aan 2 diodes is geen slechte investering om deze verbetering door te voeren.

Als ik tijd teveel had gehad had ik eigenlijk het verschil moeten meten hoe veel sneller mijn Bluetti nu oplaad ten opzichte van de situatie voor deze 2 diodes. Ik gok dat het echt een letterlijke halvering van de tijd is.
Dat was een goede actie @martin !

Enorm geinig vind ik, dat je zo een complete energiecentrale hebt. Stroomopwekking, stroomopslag en stroomlevering en dat laatste ook nog eens in allerlei vormen: 230V AC, 12V DC, 5V USB en 5-22V USB-C PD 3.0.

Dat je standaard solarpanelen gebruikt zoals die ook op daken worden geïnstalleerd dat is ook perfect voor een standaard Nederlandse thuissituatie want die zijn nieuw al veel voordeliger dan uitklapbare panelen en zijn tweedehands prima te vinden. Ik heb mijn Bluetti EB70 aan een ouder 280 Wp paneel gehangen en laadde daarmee eergisteren al met 155 Watt op, met het paneel loodrecht op de zon. De step-down converter die jij vond en noemt, die deed het hier dus ook prima.

Nu is het zo, dat de Bluetti EB70 een laadspanning tot maximaal 28V DC accepteert terwijl zo'n standaard paneel 30-34V DC levert, vandaar die converter.
Om die converter voor het dagelijks gebruik handelbaar te houden en te beschermen, heb ik die in een prima verloopsnoertje opgenomen dat ik bij Ali vond, met een aluminium cremedoos als beschermend kastje. "Zodra SHTF" dan kan ik het paneel in de tuin een plekje in de zon geven, een kabel het huis in voeren en dan komt deze converter direct aan de Bluetti. Mooi is, dat deze kabel 4 verschillende connectoren heeft en dus op nagenoeg ieder powerstation kan worden aangesloten.1000062061.jpg

Hier het binnenwerk... De twee koellichamen zijn met een dun laagje epoxylijm prima op de bodem van de cremedoos te lijmen (eerst even opruwen met schuurpapier). Aandrukken tijdens uitharden zorgt voor een goed thermisch contact zodat feitelijk de gehele doos koellichaam wordt. De kabel heb ik met wat krimpkous in de gaten beschermd en die er ook m.b.v. epoxylijm in gefixeerd.
1000062062.jpg
Het extra vierkante koelplaatje in beeld met een lipje op een IC is volgens mij niet nodig maar "baat het niet dan schaadt het niet" leek mij. Dat IC bleek "in bedrijf" wat warm te worden, vandaar.

De kabel...
1000062063.png
https://a.aliexpress.com/_EJLPDEO

De cremedoos (neem die van 150 ml)...
1000062064.png
https://a.aliexpress.com/_EwTxlAI

En de lijm...
1000062065.png
https://a.aliexpress.com/_EQEQJvk

Een eventuele kabel van het solar panel het huis in (deze zijn kop-staart koppelbaar/verlengbaar). Deze is 6 m lang maar andere lengtes heeft men ook...
https://a.aliexpress.com/_EwUj5Xs

Terug
Bovenaan