• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De avonturen van Pedro Franco Quichotte in Spanje.

Laatst bewerkt:
En hoe staat het er ondertussen bij?

Nou, dat is ook toevallig dat je het vraagt. Want ik heb een update waar we niet echt heel veel nuttige informatie uit kunnen halen.

Mijn munt die nu "droog" staat ipv natte voeten doet het prima:
1748690759645.jpeg
De sla die leeft nog, maar gaat niet echt hard.
1748690816802.jpeg
De rucola die veel te dicht bij elkaar is gezaaid doet het alsnog redelijk goed:
1748690864758.jpeg
En blijkbaar is het vermeerderen van munt niet echt een complexe opgaaf.
1748690914124.jpeg
Maar ik zie geen echt verschil in de methodes die zijn toegepast.

1748690957577.jpeg

Dus of ik nu takjes in water zet, of gewoon in de grond drukt, of met stekpoeder werkt. Het maakt geen echt verschil.

Ik ga dit uitermate saaie experiment proberen te verplaatsen van die waterbak naar een stuk 90% schaduw naast de finca, en dan met een nylon koord kijken of ik net voldoende water kan absorberen naar de plantjes toe.

Ik ga er voor nu blindelings vanuit dat deze planten het nooit zullen overleven als ik 3 maanden weg zou zijn, en er geen water in die bak zou staan. Maar voor nu is het wel interessant om te weten dat het vochtig houden van grond via absorptie een optie is.

Ik ga dit uitermate saaie experiment proberen te verplaatsen van die waterbak naar een stuk 90% schaduw naast de finca, en dan met een nylon koord kijken of ik net voldoende water kan absorberen naar de plantjes toe.
Mooi dat het kweken lukt @martin 👍

Het is echt leuk om al die vooruitgang te zien, en om een voldane en trotse blik van de fincaboer🤗 te vermoeden, met een glunderende😍 vrouw ernaast natuurlijk. Zo'n moment is gewoon pure romantiek!

Een nylon koord met inwendig ongevlochten doorlopende strengen, dat zou wel moeten werken lijkt mij. Je kocht speciaal koord voor dat doel, toch? Mocht het mogelijk zijn, dan is het misschien nog het beste om die door slappe slang te voeren om verdamping aan de buitenzijde tegen te gaan en tegelijk algvorming te voorkomen? Gewoon wat oude fiets-binnenband lijkt mij wel optimaal...😉
Ik ga er voor nu blindelings vanuit dat deze planten het nooit zullen overleven als ik 3 maanden weg zou zijn, en er geen water in die bak zou staan. Maar voor nu is het wel interessant om te weten dat het vochtig houden van grond via absorptie een optie is.
Hmmm, daar zeg je wat @martin , maar is dat nu absorptie of adsorptie?😇

En hoe staat het er ondertussen bij?

Misschien doet katoen koord het beter voor de water transport.

Zie mijn tip kan waarschijnlijk niet de 3 maanden overbruggen, maar houd wel een tijdlang het vocht vast:

Wat is bewateringsgel?​

Bewateringsgel is een hydro-retentieve stof die wordt geleverd in de vorm van korrels of gel. Het absorbeert grote hoeveelheden water en geeft het geleidelijk af aan de grond, waardoor planten gedurende een lange periode gehydrateerd blijven. Dit innovatieve bewateringssysteem is ideaal voor mensen die niet altijd beschikbaar zijn om hun planten water te geven of die op vakantie gaan.

Hoe maak je zelf bewateringsgel?​

Het maken van je eigen bewateringsgel is een eenvoudig en economisch proces.
Je hebt natriumpolyacrylaatkristallen nodig, die meestal te vinden zijn in luiers voor baby’s, en water.
Nadat je de kristallen hebt verzameld, meng je ze gewoon met water en laat je ze opzwellen tot een gelachtige consistentie. Dit zelfgemaakte recept is niet alleen betaalbaar, maar kan ook worden aangepast aan de gewenste hoeveelheid.
https://www.homemeetsnature.nl/maak-je-eigen-watergel-zodat-je-planten-nooit-droog-komen-te-staan/
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Of met dit idee moet de tijd overbruggen zijn.
Een automatische bevloeiing met vocht sensoren is en wenselijke aanvulling, en de watergel blijft een mooie buffer.

Misschien kan een behoorlijke compost bult ook gebruikt worden om er voedsel tegen op te laten groeien, met meloenen lukt het sowieso wel.
Het is even het zaakje uitkienen.

Op een stortplaats kan je de ogen uit kijken wat er zoal op het aval groeit, stronken kool gaat wortel schieten, de zaden van weg gegooide tomaten kiemen en worden mooi tomaten planten, ja een stortplaats kan het vocht ook goed vast houden door de hoeveelheid organische voedingstoffen, haha nu ben ik niet een stortplaats aan het adviseren :D :thumbup: maar zie een vergelijking met een goede compost bult.

Terug
Bovenaan