• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De (elektrische) energie chaos van 2022

joepmeloen

Prepper goeroe
De problemen met de teruglevering komt niet door de 3 panelen van mijn buurman.
De problemen zijn ontstaan door de mega parken langs de snelwegen.

En de particulier met een paar panelen is de sjaak.

Er moet onderscheid gemaakt worden tussen particulieren en investeerders.
En de parken van div energiemaatschappijen zelf

Die parken langs de snelweg, zijde het windmolens of panelen, moet je gewoon zien als een gas-centrale maar dan zonder gas te verstoken.

Met betrekking tot de accus is er aardig nieuws...

https://tweakers.net/reviews/11916/...relden-meer-energie-vermogen-en-spanning.html
 

petroman

SHTF Expert
Die parken langs de snelweg, zijde het windmolens of panelen, moet je gewoon zien als een gas-centrale maar dan zonder gas te verstoken.
Klopt helemaal, ik krijg ook een hoger gastarief omdat die standby staan !

Het is gewoon het als de auto, je kan makkelijker "anoniem" alle gebruikers aanpakken dan de werkelijke vervuiler/lastveroorzaker/gebruiker.
Ze gaan tatasteel niet aanpakken als vervuiler,
we gaan niet de zonneparken aanpakken als lastveroorzaker op het stroomnet,
of de kassenbouw
 

RockyFlats

Ruttaan
Klopt helemaal, ik krijg ook een hoger gastarief omdat die standby staan !
Opmerkelijk, maar dat zijn nu eenmaal de regels @petroman, kennelijk, bij jou...
En regels, die moeten niet ter discussie worden gesteld maar nageleefd worden. Geen anarchie!🤪
Het is gewoon het als de auto, je kan makkelijker "anoniem" alle gebruikers aanpakken dan de werkelijke vervuiler/lastveroorzaker/gebruiker.
De overheid kiest daarvoor en heeft e.e.a. eenduidig in wetgeving en belastingregels vastgelegd, dus is het gewoon "juist", toch?!😉
Ze gaan tatasteel niet aanpakken als vervuiler,
we gaan niet de zonneparken aanpakken als lastveroorzaker op het stroomnet,
of de kassenbouw
In haar oneindige wijsheid heeft de politiek en overheid zo besloten. Waarom, nu haar beslissingen ter discussie stellen? Accepteren, gehoorzamen en niet mekkeren is toch het devies?😁
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Ik blijf overigens wel benieuwd naar de netto c.q. bruto bedragen die deze energie bedrijvem echt mislopen. Want het gaat denk ik echt om tienden van een eurocent. Het meeste wat wij zien van dat bedrag is de verkoopbedrag van energie maatschappij en 80%? belasting.
Je zou toch kunnen stellen dat het gecompenseerd word met de rekeningen van de winter. Energie maatschappijen maken al die vorige jaren ook winst, en het gaat hier om enkele tientjes per jaar, dus laten we zeggen 50,- per jaar / 12 = 4,35? Per maand * aantal huishouden met panelen 2,6 miljoen = wat het energie bedrijf krijgt - btw... peanuts, dus vanwaar die commotie, extra btw naar de overheid.
 

RockyFlats

Ruttaan
Ik blijf overigens wel benieuwd naar de netto c.q. bruto bedragen die deze energie bedrijvem echt mislopen. Want het gaat denk ik echt om tienden van een eurocent. Het meeste wat wij zien van dat bedrag is de verkoopbedrag van energie maatschappij en 80%? belasting.
Je zou toch kunnen stellen dat het gecompenseerd word met de rekeningen van de winter. Energie maatschappijen maken al die vorige jaren ook winst, en het gaat hier om enkele tientjes per jaar, dus laten we zeggen 50,- per jaar / 12 = 4,35? Per maand * aantal huishouden met panelen 2,6 miljoen = wat het energie bedrijf krijgt - btw... peanuts, dus vanwaar die commotie, extra btw naar de overheid.
@joepmeloen , jouw redenatie kan best opgaan als we het salderen niet meerekenen.

Het is juist dat salderen dat de energiebedrijven geld kost, en die kosten zijn grofweg het verschil tussen wat ze overdag op een zonnige dag betalen voor 1kWh stroom (laag) en wat ze in de wintermaanden en avonden betalen voor 1kWh (peperduur, o.a. fossiel). Maal het aantal kWh dat je saldeert...

Stel dat je 3000 kWh saldeert, dan is dat verlies wellicht 3000*€0,05=€150 of meer?
 

petroman

SHTF Expert
Het is juist dat salderen dat de energiebedrijven geld kost
Onzin, ik heb nog steeds geen waterdichte berekening gezien die dat staaft. Alleen maar het verhaal dat de mensen zonder panelen voor de kosten opdraaien.
Dus voor die fabriek of nieuwe woonwijk is er geen dikkere kabel nodig ?
En al die windmolens en zonneparken leveren natuurlijk geen verlies op en gaan allemaal braaf uit als de zon schijnt of de wind waait. Er bestaat geen goedkope en dure stroom, vroeger niet en nu ook niet. Maar als je er in blijft geloven en het woord blijft verkondigen gaan mensen het vanzelf geloven.

Echt als de mens verstand krijgt worden ze gek van blijdschap.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Onzin, ik heb nog steeds geen waterdichte berekening gezien die dat staaft.
Je hebt vast ook nog geen zebra's zien paren @petroman , maar dat wil nog niet zeggen dat ze het niet doen...

https://www.volkskrant.nl/nieuws-ac...-en-meer-kwesties-over-zonnepanelen~b422b568/
"Dat zit zo: de stroom op de groothandelmarkt is doorgaans goedkoop op zonnige dagen, wanneer alle panelen in Nederland aan het net leveren. De stroom is duur op donkere dagen, wanneer meneer Noordeloos zijn warmtepomp aanzet. Het energiebedrijf maakt dus verlies wanneer die stroom tegen elkaar wordt weggestreept.

Dat lost het bedrijf op door de stroomprijs voor álle klanten te verhogen. Meneer Noordeloos en andere panelenbezitters merken daar dankzij de salderingsregeling weinig of niets van. Maar klanten met geen of weinig zonnepanelen wel. Daardoor subsidiëren de mensen zonder panelen in feite voor zo’n 100 tot 200 euro per jaar de mensen met panelen."

Alleen maar het verhaal dat de mensen zonder panelen voor de kosten opdraaien.
Ik reken jou (bewezen!) waarschijnlijke meerkosten voor, die salderende panelenlui opleveren, en toch neem je dat niet serieus? Eigenaardig vind ik dat wel.
Dus voor die fabriek of nieuwe woonwijk is er geen dikkere kabel nodig ?
Hoe moet ik dat weten? Dat zal van veel zaken afhangen. Je vergeet, dat de kosten van de infrastructuur niet op de kWh prijs drukken.
En al die windmolens en zonneparken leveren natuurlijk geen verlies op en gaan allemaal braaf uit als de zon schijnt of de wind waait.
Ik wist niet dat die salderen. Draaien de windmolens bij jou soms op stroom?

En, reken maarrrrrr dat windmolenparken en zonneparken op "0" levering overgaan zodra de stroomprijs negatief wordt😁
Er bestaat geen goedkope en dure stroom, vroeger niet en nu ook niet.
@petroman, ik vind het wel apart dat jij het verschil in opwekkosten niet ziet tussen een overmaat aan zonnestroom dat in de zomer het net in klatert, en de winterstroom waarvoor een gascentrale staat te zweten en te zwoegen.

Hmmm... Is het jou dan wellicht opgevallen dat een kWh in de winter doorgaans duurder is (beursprijs) dan in de zomer? En dat je in de zomer stroom opwekt en in de winter nauwelijks?

Taraaa, we zijn er!😉

Dat mensen met een "wij-schrijven-met-een-vork" standaard energiecontract het gehele jaar door een vast hoog stroomtarief betalen zegt natuurlijk niets over de onderliggende opwekkosten die natuurlijk fluctueren (beursprijs).Je ziet het niet, maar het is er wel😉
Maar als je er in blijft geloven en het woord blijft verkondigen gaan mensen het vanzelf geloven.
Vergis je niet in sommige uiterst hardnekkige dikkoppen...
Echt als de mens verstand krijgt worden ze gek van blijdschap.
Zodra dat gebeurt, vier ik mee!👍
 

RockyFlats

Ruttaan
je mist in al je gefileer bewijsdrang de eerste tip:

DAAR zit de pijn voor de bedrijven. Ze gaan handelen met stroom die niet door hen is opgewekt. Maar dat was nooit de bedoeling van de energiemarkt.
@petroman , je noemt het "gefileer" maar het zijn ultieme pogingen om duidelijk te maken wat er staat, en om een ander stukje bij beetje bij te brengen hoe het werkelijk zit. Met kleine hapklare brokjes, zogezegd. Dat lukt niet altijd.

Sinds wanneer is het handelen met stroom niet de bedoeling op de energiemarkt?!
Die markt bestaat bij de gratie ervan. Zonder Vismarkt geen vis op de markt. Zonder energiemarkt geen energie op de markt, en ook niet uit jouw stopcontact.

Natuurlijk handelen energiebedrijven met energie. Het is hun "ding". Waar denk je anders dat ze overschotten lozen en tekorten (of alles) inkopen??? En waar denk je dat de energieprijs vandaan komt??? Van de energiemarkt...
Energie heeft op enig moment een zekere prijs: die van de energiemarkt...

Of verkoop je mij jouw gouden tientje voor €200 omdat je een eigen koers hanteert, terwijl het op de goudmarkt €400 waard is? Doe mij er dan maar tien. De andere negen, die vind je op de goudmarkt...😉
 

martin

Mankinds only hope
Volgens mij wordt er flink langs elkaar heen gecommuniceerd.

Het is (denk ik) wel duidelijk wat men bedoeld met energiemarkt.
Wat @petroman (in mijn ogen) probeert over te brengen is dat die energiemarkt zoals deze nu is niet overeen komt met het idee van "de vrije energiemarkt"
Want die zogenaamde vrije energiemarkt is het privatiseren van de energiemarkt.

1710708054349.png

En ik vraag me af of die privatisering nou daadwerkelijk heeft geresulteerd in lagere prijzen.
(want dat was toch ooit de doelstelling van privatisering?)

https://www.eerstekamer.nl/id/vj45i...r_privatisering_verzelfst/f=/vj45irsx1dua.pdf

En die energiebedrijven die zijn zover ik weet totaal niet verantwoordelijk voor een wel of niet overbelast energienetwerk.
Die verantwoordelijkheid ligt bij TenneT

Ik heb in ieder geval nog nooit gelezen dat de klanten van energiemaatschappij X een paar uur geen stroom hebben gekregen omdat ze een onjuiste inkoop hebben gedaan.

Om het weer en beetje on topic te krijgen is de chaos in mijn ogen niet zozeer het gevolg van een vrije energiemarkt. Het is meer het gevolg van niet vooraf kunnen nadenken over een energietransitie die men erdoor heen wil drammen zonder na te denken of het netwerk hier geschikt voor is.
 

RockyFlats

Ruttaan
Volgens mij wordt er flink langs elkaar heen gecommuniceerd.
Waar heb ik een vraagstelling misbegrepen, vraag ik mij dan af?😁 Soms gaat het dan over iets geheel anders, kennelijk. Een ietwat onbestemd gevoel van onvrede of zo...
Het is (denk ik) wel duidelijk wat men bedoeld met energiemarkt.
Ik hoop het van harte @martin
Wat @petroman (in mijn ogen) probeert over te brengen is dat die energiemarkt zoals deze nu is niet overeen komt met het idee van "de vrije energiemarkt"
Want die zogenaamde vrije energiemarkt is het privatiseren van de energiemarkt.
Het is in staatshanden of geprivatiseerd. Andere smaken zijn er niet. Hoeveel (anders) vrijer moet het dan zijn? Het staat een ieder in principe vrij om zijn/haar stroom te verkopen aan een ander...
Bekijk bijlage 26028

En ik vraag me af of die privatisering nou daadwerkelijk heeft geresulteerd in lagere prijzen.
(want dat was toch ooit de doelstelling van privatisering?)

https://www.eerstekamer.nl/id/vj45i...r_privatisering_verzelfst/f=/vj45irsx1dua.pdf
Ik heb daar ook zo mijn twijfels over. Maar, hmmm, zelfs met de energie "geprivatiseerd" ziet onze overheid nog kans om de energieprijzen omhoog te jagen, en of dat in staatshanden beter had gegaan? Tja, dat omhoog jagen waarschijnlijk wel😁
En die energiebedrijven die zijn zover ik weet totaal niet verantwoordelijk voor een wel of niet overbelast energienetwerk.
Die verantwoordelijkheid ligt bij TenneT
Dat weten jij en ik, maar verder heb ik toch mijn twijfels😉
Ik heb in ieder geval nog nooit gelezen dat de klanten van energiemaatschappij X een paar uur geen stroom hebben gekregen omdat ze een onjuiste inkoop hebben gedaan.
Stroomleverantie door het energiebedrijf is niet snel door deze te onderbreken. https://www.rijksoverheid.nl/onderw...ring-van-energie-afsluiten-als-ik-niet-betaal
Is er stroomuitval dan is dat ook volgens mij iets van/voor TenneT.
Om het weer en beetje on topic te krijgen is de chaos in mijn ogen niet zozeer het gevolg van een vrije energiemarkt.
Mee eens.
Het is meer het gevolg van niet vooraf kunnen nadenken over een energietransitie die men erdoor heen wil drammen zonder na te denken of het netwerk hier geschikt voor is.
Nog gaat het redelijk goed... (afkloppen..).
Dat er kippen zonder kop zijn gaan rondrennen op de chefetage, dat ligt wel voor de hand. Maar wat moet je, als je geen benul, geen visie en geen tijdsgevoel hebt? Tenminste, is het anders te verklaren?😆
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Marktwerking heeft nog nooit gewerkt.
niet in het OV, niet in de zorg en ook niet in onze energievoorziening.

de enige die er baat bij hebben gehad zijn de aandeelhouders.

een overheid is vrij simpel.
heffen Btw of accijns en de genoemde maatschappijen verhogen kosten om de winst zo hoog mogelijk te houden.

als dat laatste niet lukt schoppen ze er mensen uit.

want linksom of rechtsom moet er verdiend worden en dus door ons betaald.
 

phtvs

Sysop
Admin

Energie-aanbieder schakelt zonnepanelen op afstand uit: bonus voor klanten​

Het mes snijdt volgens een woordvoerder van Zonneplan aan meerdere kanten: „Zonnestroom is de grootste veroorzaker van opstopping van het stroomnet. Met het uitschakelen van omvormers kunnen we een overvol stroomnet voorkomen. Tegelijkertijd betalen onze klanten zo op piekmomenten geen geld voor het terugleveren van stroom en krijgen ze een bonus als ze toestaan om hun omvormers te laten uitzetten.” Op jaarbasis levert dat de consument volgens Zonneplan enkele tientjes tot meer dan €100 op.
https://www.telegraaf.nl/financieel...onnepanelen-op-afstand-uit-bonus-voor-klanten


Dit zou verboden moeten worden want als ze je omvormer uitzetten dan kun je dus zelf ook niet profiteren van de door jou opgewekte energie maar moet je afnemen van je energieleverancier.
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Tsja, I rest my case. Alleen al de 2e zin geeft aan dat er gewoon verkeerd gedacht wordt. Het beetje dat mijn buren, straat en wellicht ik ook aan het net toevoegen staat in geen verhouding met de vermogens die zonneweilanden en boerenschuren aan het net leveren. DAAR gaat het fout.
Leveranciers zouden blij moeten zijn dat ze "gratis" stroom krijgen en die dan met alleen de transportkosten aanbieden aan hen die geen panelen hebben.
En wie gaat "mijn" investering dan terugbetalen? Of was dat nooit het idee achter iedereen zonnepanelen, iedereen van het gas af, iedereen een warmtepomp etc.
Want we moesten toch allemaal minder verbruiken?
En als ik dat dan doe, dan moet ik voor het kleine deel wat ik dan toch nog nodig heb MEER gaan betalen.
 

phtvs

Sysop
Admin
leveranciers zouden blij moeten zijn dat ze "gratis" stroom krijgen

Het excuus wat ze opvoeren is dat ze vooraf stroom moeten inkopen tegen een hogere prijs. Omdat het dan 'opeens' mooi weer wordt en er dus veel teruggeleverd word, leggen ze geld toe omdat ze die stroom al duur ingekocht hadden en die niet kunnen verkopen en dan ook nog moeten betalen voor de teruglevering.

Misschien een idee voor die energiebazen om het weerbericht te lezen. En duur inkopen is helemaal niet nodig, want je kunt prima op het laatste moment stroom inkopen omdat er altijd voldoende is en die stroom bovendien een stuk goedkoper is omdat er een overschot is.

Het werkelijke probleem is dat energiemaatschappijen straks overbodig worden een ze dus op deze manier proberen om hun voortbestaan veilig te stellen
 

petroman

SHTF Expert
Leuk bedacht en ik snap wat ze zeggen maar dat wil niet zeggen dat het klopt.
Maar niemand slaat energie op !
Dus als je het goedkoop krijgt en goedkoop verkoopt , of duurder inkoopt (slecht weer) en ook weer duurder verkoopt dan klopt alles volgens petroman.
Pas als je er in gaat handelen met de gedachte dat je het hele jaar geld wilt verdienen dan ga je het schip in of de bietenbrug op.

Want draaien het eens om: stel dat er wel accu's bestaan en de eneco's gaan goedkope stroom opslaan, gaan ze dan ook mekkeren als ze die duur verkopen in de winter.
 

RockyFlats

Ruttaan
Tsja, I rest my case. Alleen al de 2e zin geeft aan dat er gewoon verkeerd gedacht wordt. Het beetje dat mijn buren, straat en wellicht ik ook aan het net toevoegen staat in geen verhouding met de vermogens die zonneweilanden en boerenschuren aan het net leveren. DAAR gaat het fout.
Een wat verlate reactie dit, maar toch even @petroman...

Een solar installatie van het energiebedrijf afnemen lijkt mij geen goed idee, ook vanwege hun kennelijke beïnvloeding ervan.

Maar ik snap hun punt heel goed. Zonneparken zullen hun opbrengst zeker terugschroeven zodra de stroomprijs negatief wordt. Er blijven dan alleen de burgers over die ongehinderd stroom op het net dumpen, en die stroom moet het energiebedrijf wel meteen weer kwijt tegen negatieve prijzen op de energiemarkt. Dat ze die verliezen, naast de verliezen t.g.v. het salderen van goedkope zomerstroom tegen dure winterstroom, niet (zoals nu) kunnen blijven doorschuiven naar alle klanten, gaat men kennelijk inzien.
Leveranciers zouden blij moeten zijn dat ze "gratis" stroom krijgen en die dan met alleen de transportkosten aanbieden aan hen die geen panelen hebben.
Die stroom is voor hen soms net zo gratis als onze belastingaanslag: ze moeten ervoor betalen. Bij een negatieve stroomprijs tweemaal: aan de burger en aan de energiemarkt.

Dat de "niet-dynamische-tarieven" energiebedrijven schrijven met een vork, en liever vette winsten maken dan af en toe wat af te schrijven, dat speelt daar natuurlijk ook. Winstoptimalisatie!😆
En wie gaat "mijn" investering dan terugbetalen? Of was dat nooit het idee achter iedereen zonnepanelen, iedereen van het gas af, iedereen een warmtepomp etc.
Want we moesten toch allemaal minder verbruiken?
Daar zit dan jouw winst: minder verbruiken en hetzelfde of meer betalen. In plaats van veel meer betalen😉
Je investeert natuurlijk ook in de kinderen en kleinkinderen, en wordt als milieu-held gevierd in de familie. Als dat geen winst is?! Ik probeer maar wat "feel-good" kluitjes te noemen, waarmee men de argeloze burger doorgaans het riet in stuurt😁
En als ik dat dan doe, dan moet ik voor het kleine deel wat ik dan toch nog nodig heb MEER gaan betalen.
Dat heb ik hierboven al uitgelegd.
Je hoeft dan niet veel-meer te betalen! Vette winst. Zo gaat binnenkort ook het watertarief en OZB tarief wel behoorlijk omhoog vermoed ik, in plaats van enorm omhoog. Goed nieuws!😆 Het is maar net, hoe ze de diefstal brengen...
 

petroman

SHTF Expert
Omdat je mij citeert @RockyFlats : je leest niet goed en je antwoorden kloppen daarom niet, mijn idee. Ik ga er verder niet op in.
Uitleg: ik zeg nergens dat iemand een installatie moet afnemen van een energiemij. Maar goed dat lees jou.
 

RockyFlats

Ruttaan
Omdat je mij citeert @RockyFlats : je leest niet goed en je antwoorden kloppen daarom niet, mijn idee. Ik ga er verder niet op in.
Dat "verder niet willen ingaan" op gemeend commentaar en vragen, dat ken ik van je. Jammer, want opkomen voor een standpunt is wel sympathieker dan het hazenpad kiezen.
Uitleg: ik zeg nergens dat iemand een installatie moet afnemen van een energiemij. Maar goed dat lees jou.
Jou lees nikz. Je reageerde na @phtvs melding van het afsluiten van solar door energieleveranciers https://www.preppers-shelter.nl/thr...ergie-chaos-van-2022.5375/page-24#post-140155 , vandaar.
 
Bovenaan