• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De (elektrische) energie chaos van 2024

Bijna niemand met zonnepanelen heeft toch een dynamisch contract? Want het voordeel van dat contract heb je al met je eigen zonnepanelen.

Ik weet niet of de chaos in 2024 nu groter wordt, maar (on)duidelijker wordt het wel in 2025:

Lastig die terugleverkosten. Dit geld wordt niet ingezet om bij te dragen aan netverzwaring. Oftewel alle leveranciers hebben baat bij het innen van deze kosten. En het blijft nog in stand ook. Wat doet een energieleverancier eigenlijk met overtollige stroom en maken ze daar kosten voor?

In de Botlek werd ik een aantal jaren geleden bij een aandrijving van enkele megawatt geroepen, toen ik naar de applicatie vroeg bleek dat deze installatie enkel werd gebruikt om vermogen aan het net te onttrekken. Dat vermogen werd verder niet benut.
Dat bedrijf werd hiervoor betaald.

Nu zijn de precieze in en outs mij niet bekent van die situatie, mogelijk zaten ze op een deel van het netwerk dat gevoelig was voor spanningsschommelingen en ze hiermee de zaak stabiel konden houden?
Of hadden ze bijvoorbeeld een afname verplichting waardoor energie afname goedkoper uitvalt dan de boete.

Ik denk dat de energie markt net zo dynamisch is als de aandelenbeurs. (Zoals we dat van tv kennen. Ik heb geen idee hoe het werkelijk gaat.)
Meer dan eens dat we een dag moesten wachten, of meerdere voordat we bij een centrale mochten werken doordat er een goede prijs was voor energie. En dan werden de werkbonnen zonder probleem getekend.

Terug
Bovenaan