Beste preppers, vergeet het solar en de thuisaccu's, generatoren, dynamo's...
Er is "iets moois" op komst. Een stralende energie-toekomst, binnenkort dampend en schuddend achter iedere prephut!
Het bestaat nog niet in uitontwikkelde vorm, heeft zich nog niet bewezen en er zijn (kortom) nog geen ervaringen mee opgedaan... Maar "de politiek is enthousiast"!
De techniek zelf "is snel te ontwikkelen", verzekerden scale-ups/ start-ups de Tweede Kamer immers...
De atoombom was dat ook, en DDT, Amiton, Softenon, Ozempic en de Fyra!
Bekijk bijlage 31531
"Het is bijna tastbaar: de discussie over kernenergie is aan het kantelen. Politiek enthousiasme voert de boventoon. Een rechtsere Tweede Kamer, geopolitieke onrust en een haperende energietransitie liggen eraan ten grondslag. Het kabinet-Jetten wil de komst versnellen van een specifiek type kernreactor, de small modular reactor (SMR). Naar verwachting presenteert staatssecretaris Jo-Annes de Bat (Klimaat en Groene Groei, CDA) in juni plannen daartoe.
Een overgrote Kamermeerderheid is enthousiast over deze SMR’s. Het idee is dat deze reactor ‘fabrieksmatig’ (modulair) gebouwd kan worden en – na opgeschroefde productie – een stuk goedkoper wordt dan de reguliere, op maat gemaakte kerncentrales. Veel partijen komen superlatieven tekort: ze noemen deze kernenergie flexibel, veilig en bevorderlijk voor de energietransitie.
Intussen vraagt het bedrijfsleven aan de politiek om financiering en versnelde procedures. Zo stelden de Frans-Nederlandse scale-up Thorizon en het bedrijf Allseas – dat onder meer onderzeese pijpleidingen levert – onlangs in de Tweede Kamer dat dáár de grootste rem zit op de komst van SMR’s. De techniek zelf is snel te ontwikkelen, verzekerden ze de Tweede Kamer."
Ik heb er geen goed gevoel bij. Alle gezever over "intrinsiek veilige decentrale SMR kernreactoren" gaat toch aardig voorbij aan het gebrek aan ervaring ermee en technische mankementen die per definitie zullen optreden. Rampzalige defecten misschien maar eenmaal in de 1000 jaar, wie zal het zeggen, maar zodra er dan eens 500 opgesteld staan, is het toch vaak "feest", en dan geen straatfeestje maar de gehele stad of provincie?
De controle erop, de verspreiding van nucleair materiaal en het risico van diefstal worden nachtmerries, vrees ik. Tja, en hoe gaat zoiets eruit zien als de samenleving chaotischer wordt en beheer en controle problematischer?
Dat men het onderzoekt, ontwikkelt, uitprobeert en er eerst ruime ervaring mee op doet, dat zou op zich niet slecht zijn. Ik proef hier echter iets dat veel verder lijkt te gaan, zoals zo vaak, en dat is een sprong in het diepe zonder weg terug...
Kernenergie vind ik persoonlijk al niet zo geweldig vanwege het afbreukrisico dat er toch altijd bestaat, maar als zoiets dan al moet, dan maar het beste gecentraliseerd met 24/7 "on-the-job" toezicht.
Wat vinden jullie van zo'n SMR, als "oplossing" (of "nekslag")?