• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De Inflatie Daalt!🤡 / Wie gelooft dat oftewel hoe krankzinnig denkt men dat we werkelijk zijn?!

RockyFlats

Ruttaan
Hier toch even een verschrikkelijke scheldpartij op die achterlijke Euro!

Sorry, maar ik moet het toch even kwijt. Nu hoef ik niet vaak de winkel in omdat mijn vrouw en zoons vaak eerder thuis zijn en inkopen, dus ontgaat de gillende geldontwaarding mij ietwat.

Hmmm, of, eigenlijk ontgaat mij die juist niet omdat het voor mij niet sluipend komt maar met sprongen.

Vanmiddag hoorde ik, dat een 1,5 literpak doodsimpele sinaasappelsap al €3,84 kost, en dat brandde hier een zekering door.😡
Ik kan mij nog goed herinneren dat het €1,20 was en dat is nog geen 10 jaren geleden. Anderhalve liter appelsap was €0,80 en sinaasappelsap €1,20 zo ongeveer. 200% duurder in 10 jaren is 20% in een jaar!
Nu is niet alles sinaasappelsap natuurlijk maar wij zijn ook niet allemaal gek.🤡
1000062628.png
https://www.hln.be/economie/inflati...te-niveau-sinds-februari-vorig-jaar~a37a644c/

In België juigt men en ziet de inflatie dalen?!😵‍💫. Feelgood-propaganda?!
De inflatie zou er nu 2,01% op jaarbasis zijn, wie gelooft dat nog, die (om en nabij) de 2%?!😝

Het gas zou dan nu €0,70/m3 moeten kosten en geen €1,40 en de sinaasappelsap €1,45 en niet bijna het driedubbele. De bodem valt uit onze portemonnee, maar het gaat nog net langzaam genoeg om eraan te wennen.

Wat denken jullie, hoe ernstig is de geldontwaarding werkelijk, even ongeacht het flexibele goochel-winkelwagentje van onze CBS???

Of het aan de euro ligt is maar zeer de vraag.
Rij nu rond in Zweden en daar heeft men nog steeds de oude vertrouwde zweedse kroon. In de supermarkt is daar ook alles merkbaar duurder geworden,. vergelijkbaar met de nederlandse graaiflatie in elk geval. Per saldo zijn de boodschappen hier dus nog steeds nog ietsje duurder dan bij ons maar heel veel scheelt het niet.

Daar tegenover staat dat het aan de pomp dagelijks feest is.
Een liter E10 voor ca. 1,50 euro, scheelt toch 25-40 cent met nederland.
Ook opvallend is dat de E5 nog geen 10 cent duurder is dan de E10. In Nederland bedraagt het prijsverschil tussen die twee brandstoffen zomaar 30 cent.

Voor een hoeveelheid goud koop nog ongeveer evenveel als voor dezelfde hoeveelheid 2000 jaar geleden.
Goud is een betere toetssteen voor echte koopkracht dan wat het CBS ons voorhoudt.
Nu zijn er wel fluctuaties in de goudprijs, maar neem een langjarig gemiddelde voor vergelijking.

Vorig en dit jaar heeft goud een inhaalslag gemaakt op de fiat valuta, waaronder ook de euro. In 1 jaar tijd moet je ruim 700 euro meer neertellen voor 1 troy ounce (31,1 gram) voor de huidige prijs van €.2.919,-

Overigens volgens het CBS de inflatie in april, op jaarbasis gerekend 4,1 procent.
Dwz 4,1 pct hoger dan ze in april 2024 al stond. NL is op dit gebied bijna het slechtste jongetje van de klas in de EU.
Daar komen de Belgen nog genadig weg met hun veronderstelde 2,1 pct.

Of het aan de euro ligt is maar zeer de vraag.
Rij nu rond in Zweden en daar heeft men nog steeds de oude vertrouwde zweedse kroon. In de supermarkt is daar ook alles merkbaar duurder geworden,. vergelijkbaar met de nederlandse graaiflatie in elk geval. Per saldo zijn de boodschappen hier dus nog steeds nog ietsje duurder dan bij ons maar heel veel scheelt het niet.
Ik vraag mij ook af wat "het eenvoudige alles omvattende antwoord" is @preparator . "42" zal het niet zijn denk ik, maar wellicht hoofdzakelijk een combinatie van de huidige energiecrisis (noem dat maar eens anders, maar de term hoor ik nergens...) en draaiende geldpersen? En het ruzie zoeken natuurlijk.
Daar tegenover staat dat het aan de pomp dagelijks feest is.
Een liter E10 voor ca. 1,50 euro, scheelt toch 25-40 cent met nederland.
In Spanje tankte @martin laatst voor €1,31 meen ik, en dat is zo'n 55 hard verdiende centen meer.
Tja, en dan gaat de "accijnsverlaging" er binnenkort ook nog af, en stevenen wij af op 75 centen verschil. Idioot gewoon, maar een zelfdestructief immigratiebeleid, energiebeleid, milieubeleid en de agressief-offensieve natte dromen mogen ons wel wat kosten natuurlijk.😝
Ook opvallend is dat de E5 nog geen 10 cent duurder is dan de E10. In Nederland bedraagt het prijsverschil tussen die twee brandstoffen zomaar 30 cent.
Ik betwijfel of men ergens ter werield BTW over accijnzen betaalt. Hier is dat mogelijk, en daarmee is eigenlijk alles al gezegd. Het is eigenlijk net zo vreemd dat de benzine hier niet al €2,55 kost als dat het vreemd is dat we €0,55 duurder uit zijn dan Spanjaarden. In een gekkenhuis is het gekke normaliteit.

Ik denk wel dat @martin ons bij terugkomst uit Spanje iets mag compenseren, dat zou toch wel fideel zijn.😉

Overigens volgens het CBS de inflatie in april, op jaarbasis gerekend 4,1 procent.
Dwz 4,1 pct hoger dan ze in april 2024 al stond. NL is op dit gebied bijna het slechtste jongetje van de klas in de EU.
Daar komen de Belgen nog genadig weg met hun veronderstelde 2,1 pct.
Op jaarbasis is dan toch van april 2024 tot april 2025? Jaarlijks 4% koopkrachtverlies, op dat moment tenminste.
Dat is 40% in 10 jaren bij een gelijk hoog inflatieniveau, maar waar is dan nu mijn sinaasappelsap voor €1,68?!

Niet alles is sinaasappelsap, maar zou de werkelijke inflatie niet eerder rond de 5% per jaar of (veel) meer liggen? Ik denk dat we de afgelopen drie jaren toch wel een extra hobbeltje van 20% hebben genomen😉
1000062639.png

Ik denk wel dat @martin ons bij terugkomst uit Spanje iets mag compenseren

Ik doe mijn best om de lokale economie zoveel mogelijk aan te zwengelen. De mensen in de bars en restaurant zien me in ieder geval graag komen.

Maar even terug naar het onderwerp over geldontwaarding.

Ik heb er ooit heel lang geleden een flink stuk over geschreven maar ik denk niet dat ik het nog terug kan vinden. Het was naar aanleiding van een artikel in Elsevier waarvan ik dacht "kan niet kloppen" maar ik ben er toch anders naar gaan kijken.

Als ik terug ga in de tijd dan kan ik me nog herinneren dat "we" 1 keer per jaar op vakantie gingen. En dat deden we op de fiets. En die vakantie die bestond uit 2 weken aan zee, in een huisje wat van mijn tante was.
En de kleren die ik droeg, dat waren de oude kleren van mijn oudere broer. Ik had geluk dat ik een broer had, en niet alleen maar een zus :)

En ik kan me herinneren dat "een bakje friet" wat eigenlijk een puntzak was, 75 cent koste. Dan nog is mijn bestedingsruimte flink toegenomen. Eten in een restaurant kwam maximaal 2 keer per jaar voor, en dan was het nog meestal op kosten van een opa of oma omdat het een familiefeest was.

En ja, ik zal wel overkomen als een enorme oude zeur, maar er is niks van gelogen, en iedereen in mijn omgeving had het niet veel beter of slechter. (ik praat nu over de jaren 80).

Ondertussen heb ik gezien hoe stap voor stap de welvaart enorm is toegenomen. Iedereen 3 keer per jaar op vakantie, 2 auto's, nieuwe keuken, 50 inch tv, merkkleding, noem maar op.

Dus je moet in mijn ogen wel het complete plaatje bekijken. Ik denk als je er een grafiek van maakt je wel in 2023 op een top uitkomt en het zou me ook niks verbazen dat heel de zooi alsnog gaat klappen, maar dat dacht ik 10 jaar geleden ook. Dat het nu hard gaat met inflatie is wel een feit. Maar het gaat ook hard met toename in loon. Ik ga mogelijk eens op zoek naar wat grafieken over koopkracht versus inflatie.

Ik doe mijn best om de lokale economie zoveel mogelijk aan te zwengelen. De mensen in de bars en restaurant zien me in ieder geval graag komen.

Maar even terug naar het onderwerp over geldontwaarding.

Ik heb er ooit heel lang geleden een flink stuk over geschreven maar ik denk niet dat ik het nog terug kan vinden. Het was naar aanleiding van een artikel in Elsevier waarvan ik dacht "kan niet kloppen" maar ik ben er toch anders naar gaan kijken.

Als ik terug ga in de tijd dan kan ik me nog herinneren dat "we" 1 keer per jaar op vakantie gingen. En dat deden we op de fiets. En die vakantie die bestond uit 2 weken aan zee, in een huisje wat van mijn tante was.
En de kleren die ik droeg, dat waren de oude kleren van mijn oudere broer. Ik had geluk dat ik een broer had, en niet alleen maar een zus :)

En ik kan me herinneren dat "een bakje friet" wat eigenlijk een puntzak was, 75 cent koste. Dan nog is mijn bestedingsruimte flink toegenomen. Eten in een restaurant kwam maximaal 2 keer per jaar voor, en dan was het nog meestal op kosten van een opa of oma omdat het een familiefeest was.

En ja, ik zal wel overkomen als een enorme oude zeur, maar er is niks van gelogen, en iedereen in mijn omgeving had het niet veel beter of slechter. (ik praat nu over de jaren 80).

Ondertussen heb ik gezien hoe stap voor stap de welvaart enorm is toegenomen. Iedereen 3 keer per jaar op vakantie, 2 auto's, nieuwe keuken, 50 inch tv, merkkleding, noem maar op.

Dus je moet in mijn ogen wel het complete plaatje bekijken. Ik denk als je er een grafiek van maakt je wel in 2023 op een top uitkomt en het zou me ook niks verbazen dat heel de zooi alsnog gaat klappen, maar dat dacht ik 10 jaar geleden ook. Dat het nu hard gaat met inflatie is wel een feit. Maar het gaat ook hard met toename in loon. Ik ga mogelijk eens op zoek naar wat grafieken over koopkracht versus inflatie.
@martin , jij bent ook al zo'n fossiel dat je vergelijkt met de jaren '70 van de vorige eeuw, net als ik.

In die naoorligse jaren ging het vanaf de jaren '55 snel beter, maar ik zag laatst een prima bijdrage van een knul die goed is ingevoerd in het financiële. Die liet met grafieken zien dat er na de jaren '70 een enorme schuldenopbouw heeft plaatsgevonden en de Euro feitelijk op sterven na dood is...

We lijken dan wel alsmaar meer te kunnen, maar als dat allemaal op de pof is en we in de tussentijd geen €500 huur meer betalen maar €1.200 en beiden moeten werken om rond te komen, dan is de moeite die we moeten doen ook ongemerkt verdubbeld.

We werken ons driemaal een slag in de rondte en kunnen tweemaal zo vaak op vakantie, zo ongeveer? Veel van "de luxe" is ook maar betrekkelijk. Een zwart-wit of een 70" flatscreen, het blijft toch maar een TV.

Even zoeken naar dat filmpje. Echt interessant. Het is helaas in het Duits maar zeer de moeite waard. De auto-vertaling helpt vast...

En, tja, wie er wil begrijpen waarom de EU draait waarom ze draait zoals ze draait??? Die heeft wel wat aan het volgende ontnuchterende filmpje.

Laatst bewerkt:
Als ik terug ga in de tijd dan kan ik me nog herinneren
Hier precies dezelfde ervaringen idd. We hebben sinds de jaren 70 een enorme sprongen voorwaarts gemaakt als we naar de welvaart kijken. En dat zijn we totop de dag van vandaag nog aan het doen.

We lijken dan wel alsmaar meer te kunnen, maar als dat allemaal op de pof is en we in de tussentijd geen €500 huur meer betalen maar €1.200 en beiden moeten werken om rond te komen, dan is de moeite die we moeten doen ook ongemerkt verdubbeld.
Dat lijkt zo maar als je het vergelijkt met de jaren 70 ligt het toch net ff wat anders.

Wij hadden geen Internet, Netflix, kabel-tv, mobiele telefoon en auto's van 40 a 50.000 per stuk. Er werd gekookt op een 4 pits gasstel wat je leven lang mee ging. We aten elke dag aardappels met groente en om de dag een stukje vlees of gehaktbal. Er was geen McDonalds, KFC of Starbucks. koffie werd gezet met een filter apparaat of door opgieten en Nespresso bestond nog niet. We dronken geen cola maar limonade siroop en spelletjes deden we niet op een computer maar op een ganzenbord. De telefoon stond op een kastje in de gang.

Auto rijden was net zo duur als dat nu is als je het afzet tegen het inkomen en uitgaven van toen.

Het grootste probleem is dat we steeds meer verslaafd zijn geraakt aan luxe en dat allemaal normaal zijn gaan vinden. Zouden we nu gaan leven zoals in de jaren 70, dan kon je met je inkomen van nu na 20 jaar werken en besparen met pensioen. Hoefde je nooit meer te werken.

Hier precies dezelfde ervaringen idd. We hebben sinds de jaren 70 een enorme sprongen voorwaarts gemaakt als we naar de welvaart kijken. En dat zijn we totop de dag van vandaag nog aan het doen.
Dat is ook een kwestie van perceptie. Natuurlijk heeft de automatisering en technologie ons voordelen gebracht. Mijn smartphone en degelijker auto'tje zou ik zeker missen. Maar McDonalds, KFC of Starbucks noem ik nu geen enorme sprongen voorwaarts, integendeel😉
Dat lijkt zo maar als je het vergelijkt met de jaren 70 ligt het toch net ff wat anders.

Wij hadden geen Internet, Netflix, kabel-tv, mobiele telefoon en auto's van 40 a 50.000 per stuk. Er werd gekookt op een 4 pits gasstel wat je leven lang mee ging. We aten elke dag aardappels met groente en om de dag een stukje vlees of gehaktbal. Er was geen McDonalds, KFC of Starbucks. koffie werd gezet met een filter apparaat of door opgieten en Nespresso bestond nog niet. We dronken geen cola maar limonade siroop en spelletjes deden we niet op een computer maar op een ganzenbord. De telefoon stond op een kastje in de gang.
Wat ik daarvan zou missen dat is het stukje vlees iedere dag, de computer en de smartphone. Verder is het vooral hete lucht. Is koffie zetten met een pad of cupje nu echt het ultieme?😂
Auto rijden was net zo duur als dat nu is als je het afzet tegen het inkomen en uitgaven van toen.
Dus geen echte vooruitgang. Tja, de auto's zijn degelijker en veiliger geworden maar een enorme sprong vooruit?
Het grootste probleem is dat we steeds meer verslaafd zijn geraakt aan luxe en dat allemaal normaal zijn gaan vinden.
Hee, hoezo "we"?!😉
Zouden we nu gaan leven zoals in de jaren 70, dan kon je met je inkomen van nu na 20 jaar werken en besparen met pensioen. Hoefde je nooit meer te werken.
Hmmm, dan dus geen €200 pp aan zorgpremie ophoesten, geen €1.200 aan maandhuur, en geen €3,80 voor een pak appelsap?
Dat klopt wellicht, we zouden dan nooit meer hoeven werken, die paar maanden die we het nog zouden overleven op zeekaak en water onder de brug.😵‍💫

Ik vraag mij dan toch af hoe sommigen in de jaren '70 in hemelsnaam leefden? Geen dokter of tandarts, in een plaggenhut, op water en brood? Dat klinkt ... naar de Veenkolonie of Friesland!😂

De welvaart is toegenomen maar de ongemakken ook. Vroeger kon ik als kind nog hutten bouwen rondom het huis en met vriendien door bossen en over weilanden struinen. Nu is alles van beton en volgebouwd en zitten we in dit land als haringen in een ton, en worden in een onbewaakt moment gekaakt door een dolgedraaide als we niet oppassen. Naast vele gemakken, kwamen er ongemerkt vele ongemakken mee. Zoek nog maar een vakantiebestemming waar men niet onder de voet wordt gelopen, een horecagelegenheid waar je niet wordt getild, en een binnenstad die niet stijf staat van het criminele...

Veel van de hedendaagse "welvaart" is waar maar er is ook veel onnodigs, nep en hete lucht. Het ergste is dan nog, dat het grotendeels "op de pof" is verkregen en genoten. Tegenover onze welvaart staat een enorme berg aan schulden. Als die niet al zit in de eigen Rijksfinanciën (per kop), dan wel in onze verdere waarden die op de brosse $ leunen (lekker luchtig). Dat maakt het leven toenemend duurder terwijl dat het instorten van het monetaire kaartenhuis niet zal voorkomen vrees ik.
De huidige welvaart is als de bevrediging van een junk geweest.
Straks de "Cold Turkey"?

Hee, hoezo "we"?!
O sorry, ik bedoelde uiteraard jij😂

Ik vraag mij dan toch af hoe sommigen in de jaren '70 in hemelsnaam leefden? Geen dokter of tandarts, in een plaggenhut, op water en brood?
Je mist het volledige punt. Het ging mij erom hoe en waaraan we ons geld uitgeven. Zonder alle 'moderne' zaken waar je geld aan uitgeeft, zou je meer te besteden hebben. Ga leven zonder al die extra dingen waar we nu ons geld aan uitgeven in vergelijk met de jaren '70, en je je houd een flinks smak geld over. Dan hoeft alleen de kostwinner te gaan werken en kun je toch alles betalen wat je in de jaren '70 ook deed. Oké ook toen moest je soms ieder dubbeltje omdraaien.

Laatst bewerkt:
O sorry, ik bedoelde uiteraard jij😂

Je mist het volledige punt. Het ging mij erom hoe en waaraan we ons geld uitgeven. Zonder alle 'moderne' zaken waar je geld aan uitgeeft, zou je meer te besteden hebben. Ga leven zonder al die extra dingen waar we nu ons geld aan uitgeven in vergelijk met de jaren '70, en je je houd een flinks smak geld over. Dan hoeft alleen de kostwinner te gaan werken en kun je toch alles betalen wat je in de jaren '70 ook deed. Oké ook toen moest je soms ieder dubbeltje omdraaien.
Ik begrijp wat je bedoelde @phtvs , maar werk dan alleen als kostwinner en betaal maandelijks €350 aan ziektekostenpremie voor twee, €1.200 aan huur, €500 aan levensmiddelen, €300 aan wegenbelasting, afschrijving, verzekering en benzine voor een cheepo verkeersmiddel, en er blijft geen smak geld over maar een flink gat om de rest van te betalen... En de kinderen zitten dan nog in de zak of zijn dan al naar een tehuis om die kosten niet ook te hoeven betalen ... of ben ik te pessimistisch?

phtvs (en anderen) verwoorden het wel duidelijk en correct in mijn ogen.
We betalen meer, maar onze standaard is ook zoveel hoger met veel luxe artikelen en dure vakanties.

Betaalde je vroeger een maandloon voor een tv, voor een weekloon heb je nu een pracht van een tv.

Voor de grootste groep is het leven aanzienlijk makkelijker geworden.

Ga leven zonder al die extra dingen waar we nu ons geld aan uitgeven in vergelijk met de jaren '70, en je je houd een flinks smak geld over.

Dat is exact hetgeen ik heb gedaan.
Ik heb 6 dagen per week gewerkt, een 60 urige werkweek was de norm. Vanaf mijn 14e jaar vakantiewerk. Sparen om mijn opleiding te kunnen bekostigen. En tijdens die opleiding weekend jobs. Pas op mijn 24 jaar voldoende geld om een rijbewijs te kunnen bekostigen qua rijlessen. En op mijn 25e de trotse bezitter van een auto die me 100 gulden heeft gekost. Stage gelopen met een stagevergoeding van 0,0 gulden, en dan nog aanpakken omdat ik de kennis en ervaring nodig had. Nooit iets geleend, geen abonnementen, meeste spullen gratis gekregen in onze eerste huurwoning. gespaard en gespaard totdat we zelf een wrak van een woning konden kopen. Opgeknapt, verkocht en wederom een wrak van een huis gekocht.

En dan de opmerking van "waar doen jullie dat van? van dat huis in Spanje" ?
En dan denk ik van "ben je nou echt zo enorm dom? Moet ik nou echt uitleggen dat die woning van jullie 480.000 euro kost, die van ons 180.000, en dat die woning in Spanje 60.000 heeft gekost? Hoezo waar doe ik het van" ?

En voor de persoon die wel kan rekenen en denk van "hee, maar dan heb je alsnog flink wat extra geld" is dan de reden dat ik voor mezelf de keuze heb gemaakt om op mijn 55 (en dat is alweer wat jaren geleden) minder te gaan werken. Ik werk liever hard als ik jong ben. En nu proberen we zoveel mogelijk te genieten van het leven. Ik heb geen medelijden met mensen die klagen dat ze het zo slecht hebben (op een paar uitzonderingen na) Je maakt zelf de keuzes in je leven. En ja, het leven is duurder geworden. Maar je welvaart is ook flink toegenomen. Natuurlijk ben ik me ervan bewust dat een systeem als dit nooit kan blijven werken. Maar daarvoor zijn we dan ook preppers. We zien het wel hoe het gaat verlopen. In de tussentijd ga ik gewoon verder met mijn leven.

Mooi, al jullie reacties. Ik vind het fijn om te zien dat iedereen eigenlijk wel tevreden is met de persoonlijke situatie nu. Ik heb het ook zeker niet slecht en zou het er zondermeer mee eens zijn, als er niet ook ontwikkelingen hadden geweest die ik toch maar moeilijk te pruimen vind.

Die liggen dan meer in zaken die men niet persoonlijk kan regelen maar waaraan we wel overgeleverd zijn en die samenhangen met dezelfde "verkregen welvaart".

Tegenover die extra keer op vakantie en dat flatscreen zie ik toch ook:
- economische teruggang
- minder sociale samenhang, meer criminaliteit en excessen
- meer mensen, "woningnood"
- minder natuur en meer beton en regeltjes
- meer in een keurslijf gedrongen worden
- minder democratie en een m.i. veelal rampzalig politiek handelen
- meer opportunisme en zelfverrijking
- slechter onderwijs, een verlies aan motivatie, technisch kunnen en vakkennis

Dat alles gaat hand in hand met het positieve dat we ervaren, de immateriële- en materiële welvaart.

En ik vraag mij in alle gemoede af, in hoeverre dat alles niet "op de pof" is genoten en hoe de situatie er "onder de streep" gaat uitzien zodra we de rekening ervoor gepresenteerd krijgen?

Raken we in een economisch dal en zijn we straks het ontwikkelingsland van de wereld dan zou dat toch wel jammer zijn, en precies die ontwikkelingen zie ik nu gebeuren. Europa manouvreert zich nu m.i. in een economisch uitzichtloze situatie en speelt poker met een WW3.
En dat, terwijl de monetaire situatie al wankeler lijkt dan ooit tevoren.

Is onze welvaart dan niet eerder als een enorm flatscreen op afbetaling?

@martin 's insteek om verstandig met geld om te gaan, hebben wij ook gehanteerd. Met onder andere het gevolg dat ons huis is afbetaald en wij geen schulden hebben. Geen geld over de balk smijten maar ook geen onnodige zuinigheid. Zo, valt er desnoods ook zonder een riant inkomen nog goed te leven.

Echter... hoe gaat het eruit zien zodra de overheid straks aan alle kanten geld tekort gaat komen, en ik vermoed dat dat gaat gebeuren...
Ik wil ermee maar zeggen: "Prijs de dag niet voordat het avond is"😉

@martin 's insteek om verstandig met geld om te gaan, hebben wij ook gehanteerd. Met onder andere het gevolg dat ons huis is afbetaald en wij geen schulden hebben. Geen geld over de balk smijten maar ook geen onnodige zuinigheid. Zo, valt er desnoods ook zonder een riant inkomen nog goed te leven.

Echter... hoe gaat het eruit zien zodra de overheid straks aan alle kanten geld tekort gaat komen, en ik vermoed dat dat gaat gebeuren...
Ik wil ermee maar zeggen: "Prijs de dag niet voordat het avond is"😉
Dit is heel herkenbaar, denk dat velen op dit forum zo inelkaar zitten.

De frustratie is dan ook dat we (ik) zo veel geld kwijt zijn aan degenen die maar wat aanrommelen en toch wel opgevangen worden zonder of tegen een minimale tegenprestatie.

En ja ik vrees voor mijn inkomen op pensioenleeftijd, en ook om voor mijzelf kapitaal op te bouwen.
Wat je hebt kan zo weer afgepakt worden of waardeloos worden gemaakt.😔

En ik vraag mij in alle gemoede af, in hoeverre dat alles niet "op de pof" is genoten en hoe de situatie er "onder de streep" gaat uitzien zodra we de rekening ervoor gepresenteerd krijgen?
Niet zoveel zorgen om maken boomer. Komt allemaal wel goed. We zijn een volk wat als geen ander in staat is gebleken zich snel aan te kunnen passen.

Dit is heel herkenbaar, denk dat velen op dit forum zo inelkaar zitten.

De frustratie is dan ook dat we (ik) zo veel geld kwijt zijn aan degenen die maar wat aanrommelen en toch wel opgevangen worden zonder of tegen een minimale tegenprestatie.
Ik denk dat niemand er wat op tegen heeft om "de zwakkeren" onder ons te steunen.

Ik zie echter zoveel regelrecht misbruik om mij heen, en een onvermogen en onwil om daartegen iets te ondernemen van de overheid, dat ik wel aanvoel dat iedere werkende in dit land duizenden €€ per jaar kwijt is aan lieden die er prima zelf voor zouden kunnen werken, en bovendien later met pensioen mag om "dat feestje voor een ander" in stand te houden. In Denemarken werd 70 al als pensioenleeftijd geopperd...

Om maar iets simpels te noemen: hoe valt het in godsnaam uit te leggen dat een langdurige uitkeringstrekker een auto bezit? In de binnensteden ziet het er zwart van, en dan is een uitkering toch wel erg riant.

"Vermogen en autobezit:
  • Bijstand:
    Als de waarde van een auto boven een bepaalde norm komt (bijvoorbeeld € 5.000,- in Amsterdam), wordt het bedrag boven die norm als vermogen meegerekend."
Tja, rijd dan als gezonde bankzitter een auto van €4999 en je komt er dus altijd mee weg. De kosten voor verzekering, wegenbelasting, onderhoud en brandstof betalen de werkenden dan wel! Door zelf een kleinere auto te rijden en later met pensioen te gaan.😝

De COA, welzijnswerkers, de maatschappelijke hulpverlening, het UWV... Allemaal zijn het belanghebbenden bij een voortduring van de huidige situatie. De controlerende taak ligt bij wiens baantje er vanaf hangt...

En het is dan nog niet eens het misbruik waaraan we ten gronde gaan, maar de heersende arbeidsmoraal in het algemeen. Waarom stikt het hier in het Westland van de arbeidsmigranten, terwijl er op nog geen 15 km afstand duizenden vrolijk op de krent zitten?!

Men voelt zich er te goed voor.

Op de keper beschouwd, is het die "geweldige welvaart" die ons als samenleving nekt.

We zien hier gewoon een herhaling van de teloorgang van het Romaanse Rijk, en vele andere ook, die aan decadentie, gemakzucht, onbenul en misbruik ten gronde gingen. En we staan erbij en slikken dat....😂
En ja ik vrees voor mijn inkomen op pensioenleeftijd, en ook om voor mijzelf kapitaal op te bouwen.
Wat je hebt kan zo weer afgepakt worden of waardeloos worden gemaakt.😔
De digitale Euro komt eraan. Ieders kapitaal dat niet twee meter diep in de grond verborgen zit, is straks ... van ons allemaal!😁

Niet zoveel zorgen om maken boomer. Komt allemaal wel goed. We zijn een volk wat als geen ander in staat is gebleken zich snel aan te kunnen passen.
Je bedoelt, als de € in elkaar stuikt of WW3 breekt uit, dan kost het vijf minuten om de slaapzak te pakken en is het nog slechts 10 minuten lopen naar de brug?

Ik weet dat @phtvs , en prepvolk kan van alles aan, maar als dat gaat zoals met het inregelen van Meshtastic nodes😉 dan zijn er toch wel wat horden te nemen.😁

Terug
Bovenaan