• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De Inflatie Daalt! / Wie gelooft dat oftewel hoe krankzinnig denkt men dat we werkelijk zijn?!

Nieuws,
Dat de chocolade repen in Duitsland kleiner worden gemaakt om de prijs niet te hoog te laten oplopen.

Haha maar de chocolademars en bounty repen worden in Nederland al wat jaren ook kleiner gemaakt, ja Nederland loopt wel vaker voorop, ook wat betreft de brandstof.

wow.

bij lidl moet je sowieso opletten, soms zijn hun xl verpakkingen duurder als je het omrekent dan de normale (regelmatig gezien met de zonnebloemolie) en ze maken het ook soms lastig prijzen te vergelijken door het ene in euro's per gram en het andere in euro's per liter te vermelden.

al is dit geen lidl merk denk ik?
Er staat wel ik het klein Lidl op meen ik...

Laatst bewerkt:
"Tegoeden die de staatskas nog heeft...."?
Hoewel NLse staat met ca. 50 pct van het BBP nog niet zo zwaar in schulden zit als België, Frankrijk, Italië of Spanje; van tegoeden is per saldo toch geen sprake. Het zijn schulden!
@PBear , ongeveer dezelfde soort "tegoeden" die de demissionaire Duitse regering nu als (ik meen) €700.000.000.000 aan "Sondervermögen" heeft vrij gesjacherd om de oorlog in de Oekraïne te voeden, "Kriegstüchtig" te worden en hun wegennet geschikt te maken voor tanks.

Negatief vermogen inderdaad, dieper in de schulden dus, helemaal waar. Bij Duitsland en Nederland is er wat dat betreft "nog wat te halen", namelijk precies dat wat wij aan schuld nog missen om op een gelijk blut niveau uit te komen als een Frankrijk, Italië, België... Zo worden er binnen Europa ook de laatste gaten nog wel gevonden om met schulden te vullen, en zo dit piramidespel nog heel even vol te houden. Voordat de burger het echt niet meer pikt, dus. Tja, en hoe zit dat met ons pensioenvermogen, vraag ik mij toch af. Is er straks van alles weg?
En dan is er nog geen rekening gehouden met het feit dat met begrotingstekorten via overheidsuitgaven het BBP er heel wat rooskleuriger uit ziet dan het werkelijk is.
Overheidsuitgaven brengen hoegenaamd geen productiewinst voort.

De reële graadmeter voor (prijs)inflatie vind je terug in de prijs van grondstoffen, met name goud en zilver en de kosten van energie.
Dat lijkt mij ook, en in de hogere bodem van Rillettekuipjes.... 1 liter sinaasappelsap €3,49. Dat was een paar jaren geleden nog de helft....
Intussen zijn de goud- en zilverprijzen opnieuw aan het stijgen, na een 4-tal maanden met weinig beweging.
Ik verwacht dat goud voor het einde van 2025 gaat stijgen tot tenminste €.3.250 per ounce.
Niet dat goud duurder wordt, want voor dezelfde hoeveelheid goud, kan je nog steeds ongeveer dezelfde hoeveelheid producten kopen. Het de valuta die aan koopkracht verliest.
Hoe komt het CPB aan haar inflatie- en koopkrachtcijfers, vraag ik mij af...?

Bij de Lidl is die ook veel wateriger dan vroeger, hij valt nog niet van je loempia af maar je kunt gewoon klotsen met die fles en dan zie je het deinzen in de fles, dat was vroeger niet.
@marzman , dat klotsen en spetteren heeft een functie. Het wordt anders een onmogelijkheid om de micro-loempia's nog te raken... Ik heb de pincetten en de plantenspuit al tevoorschijn gehaald. En de dubbele-focus bril natuurlijk...😂
1000068485.png

Laatst bewerkt:
@PBear , ongeveer dezelfde soort "tegoeden" die de demissionaire Duitse regering nu als (ik meen) €700.000.000.000 aan "Sondervermögen" heeft vrij gesjacherd om de oorlog in de Oekraïne te voeden, "Kriegstüchtig" te worden en hun wegennet geschikt te maken voor tanks.

Negatief vermogen inderdaad, dieper in de schulden dus, helemaal waar. Bij Duitsland en Nederland is er wat dat betreft "nog wat te halen", namelijk precies dat wat wij aan schuld nog missen om op een gelijk blut niveau uit te komen als een Frankrijk, Italië, België... Zo worden er binnen Europa ook de laatste gaten nog wel gevonden om met schulden te vullen, en zo dit piramidespel nog heel even vol te houden. Voordat de burger het echt niet meer pikt, dus. Tja, en hoe zit dat met ons pensioenvermogen, vraag ik mij toch af. Is er straks van alles weg?

Dat lijkt mij ook, en in de hogere bodem van Rillettekuipjes.... 1 liter sinaasappelsap €3,49. Dat was een paar jaren geleden nog de helft....

Hoe komt het CPB aan haar inflatie- en koopkrachtcijfers, vraag ik mij af...?

Het CPB rekent heel creatief. Stijging van huren en koopwoningen worden niet meegenomen in de berekeningen. De inhoud van het standaard "boodschappenmandje" wisselt ook nog al eens. Duurdere produkten er uit en goedkopere vervangers er in. En nog wat van die truukjes. Ik vermoed dat ook "krimpflatie" en kwaliteitsvermindering van produkten niet of onvolledig verdisconteerd worden.

Ik vermoed dat in niet zo verre toekomst onze spaartegoeden en pensioenfondsen serieus gevaar lopen door de EU of NLse overheid geplunderd te worden om aan de nieuwe NAVO normen te voldoen. Dat is vermogen dat niet actief gebruikt wordt en zou dus als "garantiefonds" voor die 600 miljard euro kunnen dienen, zonder dat het onmiddelijk de bevolking in de portemonnaie raak. Dat gebeurt pas als de koopkracht zover is uitgehold, dat we met super- of hyperinflatie te maken krijgen. Dat kan nog even duren, maar de meeste EU landen zitten in een schuldenval, waarbij de rente op het geleende geld, niet meer uit belastinginkomsten gedekt kan worden. Dan moet de rente uit bijgeleend geld betaald worden, wat opnieuw tot hogere schulden en rente leidt.

Het is geen toeval dat de ECB de rentevoet kunstmatig laag houdt en Trump er in de USA er bij de FED zo aandringt op renteverlagingen.
Helaas zullen kapitaalverschaffers steeds minder trek hebben om staatsschuld op te kopen, omdat de geldontwaarding sneller gaat dan de rentevergoeding kan bijhouden. Dus geld aan de staat uitlenen levert verlies op.

Onze pensioenfondsen zijn wettelijk verplicht een flink aandeel van hun fondsen te beleggen in de "veilig" geachte staatsobligaties, maar effectief betekent dat al een greep in de pensioenkas.
Naarmate de inflatie stijgt als de ECB verplicht wordt de staatsschulden op te kopen met "vers gedrukt" geld zonder waarde, wordt de waarde van de pensioenfondsen vernietigd.

Laatst bewerkt:
De Plus supermarkt heeft een twee toetjes van Dokter Oetker voor een €1,00 maar bij de kassa komt er dan als verrassing €03.00 er bij voor de verpakking, haha het word maar steeds gekker en gekker. 🤣

Over een tijdje dan moet je voor elke verpakking nog even betalen, heb je dan een kar vol dan is het opnieuw op de lopende band doen want dan moet de verpakking van alles nog een keer berekend worden haha wat een gekkenboel.
Maar dat kost meer wacht tijd voor de kant en moet er weer verbouwd worden zodat er meer kassa bij kunnen. :thumbup: 🤣

Schermafbeelding 2025-09-01 184846.png

De Plus supermarkt heeft een twee toetjes van Dokter Oetker voor een €1,00 maar bij de kassa komt er dan als verrassing €03.00 er bij voor de verpakking, haha het word maar steeds gekker en gekker.

Ik gok dat je dacht, laat ik er gelijk 6 meenemen en de kleine lettertjes niet had gelezen?
Of zouden 5 * 2 = 10 stuks bedoelen (want de aanbieding is 2 voor 1 euro) Ze maken het wel steeds makkelijker. Waar is de tijd gebleven dat we gewoon zelf onze pudding maakte.

1756758684697.png

1756759077084.png

Ben je 5 keer goedkoper uit (oké, iets minder, want je moet nog melk kopen) en ook nog goed voor de conditie want je moet 1 minuut kloppen.

En als je echt alles zelf wilt maken dan maak je je eigen custard. (zie Google voor het recept)

Ik gok dat je dacht, laat ik er gelijk 6 meenemen en de kleine lettertjes niet had gelezen?
Of zouden 5 * 2 = 10 stuks bedoelen (want de aanbieding is 2 voor 1 euro) Ze maken het wel steeds makkelijker. Waar is de tijd gebleven dat we gewoon zelf onze pudding maakte.

Bekijk bijlage 29477

Bekijk bijlage 29478

Ben je 5 keer goedkoper uit (oké, iets minder, want je moet nog melk kopen) en ook nog goed voor de conditie want je moet 1 minuut kloppen.
Pudding met slagcrème?!
Grote goedheid, het is erger dan ik dacht. Is den nood al zo hoog gestegen in Zeeuwsch Vlaanderen @martin?😉

"Slagcrème

De bevolking van de grote steden probeerde op allerlei manieren het schrale menu aan te vullen. Sommigen ‘visten’ meeuwen uit de lucht met een hengel, anderen aten hun kat of hond op. Vijftig procent van alle katten en honden belandden in deze maanden in de pan.
Populair werd slagcrème, opgeklopt schuim van suikerbietenwater, dat verkrijgbaar was in speciale slagcrèmewinkels. Daar was ook ‘pudding’ met slagcrème te koop, een combinatie van iets dikker en iets dunner schuim."

https://kunst-en-cultuur.infonu.nl/geschiedenis/161807-overleven-tijdens-de-hongerwinter.html

Laatst bewerkt:

Haha die @martin ik hoef die rommel niet mijn vrouw had er twee gekocht net genoeg om de brandende slokdarm en maag iets te verkoelen even een ander gevoel, tevens wil het nog wel helpen om het verder opkomende zuur te voorkomen.
Zelden dat er spullen uit de super worden gekocht wat de gezondheid nog meer naar beneden haalt, en zo hebben wij ook minder last van de inflatie, en hebben ook geen winkel wagentje nodig, want er blijft niet veel gezonde spullen over voor ons om te kopen.
Een opvouwbare tasje van de Zeeman is vaak nog te groot om de spulletjes in mee te nemen, zelden komt deze vol.

Bekijk bijlage 29477

En als je echt alles zelf wilt maken dan maak je je eigen custard. (zie Google voor het recept)

Ja slagroom kloppen doet ze dan ook met een garde, keuken apparaten hebben we ook niet, dat opkloppen deed ze vanaf vroeger als klein meisje al voor haar ouders, ze was een klein werkpaartje, deed alles zelf maar dan ook echt alles, ouders waren nachts thuis gingen ook meestal buitenshuis eten en dan op stap, ook als ze ziek was werd er niet naar haar omgekeken, naar het ziekenhuis dat deed ze dan op haar te kleine fietsje soms met vallen en opstaan.

Toen ze nog heel klein was werd ze door de huisarts in leven gehouden door vitamine injecties, want toen kon ze zelf nog geen eten maken, ze kreeg dan alleen maar pap, lekker goedkoop en makkelijk, gebrekziekten, ja de gevolgen heeft ze nog steeds, de linker helft van haar lichaam heeft een ontwikkeling achterstand, en de lichamelijke toestanden blijven zich maar opstapelen.
Ze heeft nu ook weer tot een uur geleden recht op in bed gerust, tussen de oprispingen door, vrijwel geen nacht kan ze normaal slapen, haha nu hoor ik haar wel diep ademen gelukkig even slapen, en wel horizontaal.

Terug
Bovenaan