• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Droogte in Nederland

J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Richting Uithuizen is het echt triest wat betreft de droogte, hele velden me gewassen zijn niet meer te redden.
Ik vind het erg voor de hard werkende boeren hier gaat de grap er wel danig af.
Als het niet de dieren zijn de massaal geruimd moeten worden, dan is het wel de droogte.
Ook is het soms niet te zien dat er iets op het land is verbouwd, er groeit namelijk helemaal niets, gewoon totaal schone grond.
Even het bericht bijgeschaafd bedankt @Ray
 

Ray

SHTF Expert
Richting Uithuizen is het echt triest wat betreft de droogte, hele velden me gewassen zijn niet meer te redden.
We bieden als Nederland wel hulp aan derde wereld landen, maar voor de hard werkende boeren hier gaat de grap er wel danig af.
Als het niet de dieren zijn de massaal geruimd moeten worden, dan is het wel de droogte.
Ook is het soms niet te zien dat er iets op het land is verbouwd, er groeit namelijk helemaal niets, gewoon totaal schone grond.
Ik heb nog een half brood over, zal het morgen naar Uithuizen brengen...
 

zonnebrood

Mankinds only hope
In sommige winkels gaat hier nu de zuivel op "rantsoen" door de aanhoudende droogte moet veel vee geruimd worden. Bij sommige boeren zijn de bronnen opgedroogd en is er niet genoeg hooi voor de dieren. Vele tonnen moeten nu uit de vs hier heen komen...

Vandaag de berging voor een stuk opnieuw ingericht om meer water op te kunnen slaan. op die plekken staan normaal gesproken de tonnen met rijst en bonen, die zijn nu naar boven verhuist.

Blijf het bizar vinden, met de herfst verzopen we hier, nu verdorsten we.
 

Candyman

Diehard Prepper

Marc67NL

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Wow! Terug naar de autoloze zondag dan maar?

Sorry. Ben net wakker. En een beetje lui.
Maar eigenlijk is dit nieuws wel een apart topic waard, niet?
Ik hoop dat er straks nog genoeg brandstof is en chauffeurs zijn om de winkels te bevoorraden.

Wel tof dat al gelijk het belangrijkste nadeel wordt vernoemd, in het bovenstaande artikel:
Voorzitter Ewout Klok van BETA, de branchevereniging van zelfstandige pomphouders, zegt tegen de NOS: „Ik krijg vanuit het hele land meldingen van lege pompen. Sommigen zitten dagen zonder gewone benzine. Dat is echt vervelend, het kost je omzet.” :fluit:
 

Lai

Prepper goeroe
@zonnebrood bizar te horen dat er vee geslacht moet worden vanwege water te korten :eek: Gras is hier nu ook niet veel meer, dieren worden nu ook bijgevoerd. Pensionhouder was blij dat hij al meer dan een wintervoorraad aan balen had ingeslagen voor de droogte.

Een akkerbouwer die land van mijn pensionstalhouder huurt voor mais was gister lekker bezig :mad: Zijn mais droogt uit en gaat dus midden op de dag zijn mais sproeien o_O (hier geld ook al een sproeiverbod) Met slootwater, waar de paarden van afhankelijk zijn :mad: Resultaat, sloten droog in nog geen 4 uur! Hij dacht dat er binnen 2 uur wel weer genoeg in stond (om verder te sproeien :confused:) Punt is, er staat nu nog steeds amper water in. Rivier waar het door gevoed word staat ook laag en dammen zijn dicht gezet. Pensionhouder kan nu meerdere keren per dag met tonnen water het land in om 2 groepen van 14 paarden te drenken. Waar het verstand van sommige zit. En dat voor 4 ha. voedermais voor verkoop.

Douchen doe ik al kort, douche water vang ik zoveel mogelijk op en gebruik dit als eerste was water in mijn wasmachientje. Daar moet warm water in, heeft geen warmte element. Beetje waspoeder er bij. Gezien de droogte (zweten) en het vele stof bij de pony's (bijna de Sahara zo droog) komt er zowat chocomelk uit de wasmachine. :eek: Daarna 2 x nawassen en de was is weer schoon. Dit spaart mij +/- 40 liter water per was beurt. Het laatste waswater vang ik weer op om planten buiten water te geven. (heb wel milieuvriendelijke waspoeder, maar ik probeer het nu niet uit) Mijn tonnen en kub tank staan ook droog. :( Dan maar zo.

Als ze diesel nog maar wel blijven vullen. Krijg binnen kort de sleutel van nieuwe stek, moet er wel kunnen komen met materiaal. Alles verhuizen achter op de fiets word nog al wat. :confused: Met de kleine pony voor zijn karretje gaat het ook niet snel, die moet dan ook op ijzertjes, daar moet de smid weer voor komen en zonder brandstof ....... Die komt ook niet op de fiets langs :eek: Toch de pensionhouder polsen of hij kan met zijn 4 span paarden en platte wagen :D Lekker ouderwets :thumbsup:
 

zonnebrood

Mankinds only hope
@Lai, lekker figuur dan. Die heeft dus ook het inzicht van een maiskolf... Wij hebben een buurman met de zelfde k*t houding. Onze bessen staat te verpieteren omdat we mogen niet sproeien maar de buurman van een stuk verder op vond het nodig om wel zn roosjes en zn gra(s)(f) veldje te gaan sproeien savonds :/

Wel super om te horen dat de paardjes iig genoeg te smikkelen hebben :)

We hebben onze "droge" kakdoos maar te voorschijn gehaald, oftewel kakken in een emmer met komposteerbare zakken om nog minder water te gebruiken. Douchen waren we toch al spaarzaam mee, nu is het eerst in zepen en dan afspoelen.
 

Sneard85

Prepper
Ik ben meer een amateurprepper de laatste jaren maar toch even voor een week bronwater ingeslagen en flink wat pannen en waterzakken gevuld.

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Marc67NL

Senior Prepper
Veel sectoren in de problemen door droogte, binnenvaart vervoert tot de helft minder per schip.

"Lege schappen in de supermarkt, bouwplaatsen zonder beton en fabrieken die zonder grondstoffen stilvallen. Daarvoor waarschuwt ondernemersvereniging Evofenedex. De problemen ontstaan door de lage waterstand in de rivieren als gevolg van de droogte".
..........
"De schepen kunnen nog wel varen, maar ze nemen minder mee zodat ze minder diep liggen', vertelt adjunct-directeur Joost Sitskoorn van Evofenedex. 'Soms gaat er een derde tot de helft minder in een schip. Dat betekent dat je meer schepen nodig hebt om hetzelfde te vervoeren en dat is lastig.' De transport van het water naar de weg verplaatsen is bovendien ook geen optie: 'We zitten met een groot gebrek aan chauffeurs. Overal merken we dat vracht niet meer wordt opgehaald door een tekort aan chauffeurs".

........

Bron: BNR.nl

Ok dan. Gaat dit de eerste grootschalige SHTF situatie sinds lange tijd in Nederland worden?

Mensen hier met een groot rijbewijs kunnen nu hun slag slaan.
 

Preppertt

Senior Prepper
Welke regio's zullen hierdoor het hardste geraakt worden? Ik woon in Zuid Holland, net ten oosten van Rotterdam en volgens mij komt hier veel toch wel per vrachtwagen. Ik wist trouwens niet dat zowel tankstations, als supermarkten toch wel afhankelijk zijn van binnenvaart. Tijd om maar weer eens een grote boodschap te halen:D
 

petroman

SHTF Expert
Volgens mij gewoon slechte planning, te weinig gekwalificeerde vrachtrijders en vakantietijd.
Je maakt mij niet wijs dat de waterstand echt HET probleem is.
Volgens mij moeten er ook nog wat defensie personeel zijn die tankwagens kunnen en mogen besturen.
 

Marc67NL

Senior Prepper
Welke regio's zullen hierdoor het hardste geraakt worden? Ik woon in Zuid Holland, net ten oosten van Rotterdam en volgens mij komt hier veel toch wel per vrachtwagen. Ik wist trouwens niet dat zowel tankstations, als supermarkten toch wel afhankelijk zijn van binnenvaart. Tijd om maar weer eens een grote boodschap te halen:D
:) Ik vermoed dat in de regio Rotterdam een overvloed zal ontstaan. Zit jij goed. :thumbsup:

De afhankelijkheid van de binnenvaart valt wel op, ja.
Maar ook het feit dat we dus chauffeurs tekort komen.
(En bouwvakkers. En leraren. En verpleegsters. En ICT'ers.
Pffff, feitelijk een hoop mensen.
We gaan afhankelijk worden van mensen uit het buitenland).

Ik vermoed dat noord en zuid het het hardste te verduren zullen krijgen.
In het oosten kun je nog uitwijken naar Duitsland.
Mits ze daar niet dezelfde problemen hebben.

Yep, tijd voor wat extra voorraden.
Hamstereeeen! :lol:

@petroman
Daar zeg je zowat. Slechte planning en vakantietijd zal zeker een rol spelen.
En defensie kan inderdaad nu eindelijk in Nederland eens wat nuttigs doen.
 
F

forumlid 1447

Gast
Om op @ReadyMom haar verhaal verder te gaan, de appels zijn rijp ,maar te weinig vocht, ze zijn niet te (vr)eten.
Bijen en vogels laten ze liggen, dat zegt denk ik genoeg.
Wilde er wijn van maken, maar dat zal een jaar moeten wachten.
Hoop dat peren nog te redden zijn.
Oplossing is water geven, maar mijn principe is, als ze zo niet overleven, dan maar een jaar wachten.
Supermarkten zullen wel bijdraaien, als ze zien dat ze geld kunnen verdienen.
Overigens ligt er een oliepijpleiding van Antwerpen naar R'dam, dus alleen transporteren over land en probleem
is opgelost.
Leger heeft genoeg personeel en capaciteit, om de tekorten, aan transport, aan te vullen.
Overigens denk ik dat dit een wake-up call moet zijn voor regering, om mensen beter voor te bereiden.
Laat ze maar even zonder benzine.
Overmacht, en mensen hebben verplichting om trein en OV te gebruiken.
Of die 10 km per fiets kan ook een verademing zijn.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Even over wat hier geschreven wordt over de binnenvaart: wat een BS. Schepen die op de rijn varen kunnen nog altijd 2.00 meter afladen.(vandaag) Dat is helemaal niet slecht, gezien er een tijd is geweest dat er maar 1.10 gevaren kon worden over Kaub. En tot Duisburg nog 2.5 meter (vandaag) voor nederland is een diepgang van 2.80 of meer normaal. en tussen Antwerpen en Rotterdam en Amsterdan lukt het ook met 4.00 eter zonder probleem, en dat is meer dan de meesten kunnen laden. Dus er is geen sprake van een probleem door te weinig water. Verder is en ook nog het wijd vertakte NATO leidingnetwerk wat al jaren gebruikt wordt om brandstof te verpompen. Daarnaast heeft bijvoorbeeld Schiphol gewoon een eigen leiding liggen vanaf de Europoort.
 

Marc67NL

Senior Prepper
Even over wat hier geschreven wordt over de binnenvaart: wat een BS. Schepen die op de rijn varen kunnen nog altijd 2.00 meter afladen.(vandaag) Dat is helemaal niet slecht, gezien er een tijd is geweest dat er maar 1.10 gevaren kon worden over Kaub. En tot Duisburg nog 2.5 meter (vandaag) voor nederland is een diepgang van 2.80 of meer normaal. en tussen Antwerpen en Rotterdam en Amsterdan lukt het ook met 4.00 eter zonder probleem, en dat is meer dan de meesten kunnen laden. Dus er is geen sprake van een probleem door te weinig water. Verder is en ook nog het wijd vertakte NATO leidingnetwerk wat al jaren gebruikt wordt om brandstof te verpompen. Daarnaast heeft bijvoorbeeld Schiphol gewoon een eigen leiding liggen vanaf de Europoort.
Dank voor je professionele inbreng.
(Van diepgang had ik nog geen kaas gegeten).

Dat zou betekenen dat het enkel om een tekort aan chauffeurs gaat.
En ik vraag me dan af waarom het aan de droogte geweten wordt.
In het nieuwsbericht wordt Evofenedex erbij gehaald als hebbende 'verstand van zaken'.
Een ondernemersvereniging in de logistiek en export. Commercieel dus. :fluit: Geeft te denken.

Overigens heeft de commercie (nog) niet zo heel veel aan het NATO leiding netwerk.

Uit de "Kennisgids 4 Kabels en Buisleidingen",
Raad voor Vastgoed Rijksoverheid (RVR),
Min. van Financiën.
:)lol: Via de site www.hoogwaterbeschermingsprogramma.nl).

""
1. Wat is de Defensie Pijpleiding Organisatie?
Defensie Pijpleiding Organisatie (DPO) beheert een pijpleidingstelsel in Nederland waar vliegtuigbrandstof
en incidenteel voertuigbrandstoffen door wordt vervoerd. Het DPO netwerk maakt deel uit van het Central
European Pipeline System, dat eigendom is van NATO. Het Defensiepijpleidingsysteem (ca. 1.180 km) is
vanaf het midden van de jaren 50 aangelegd in gronden (ca. 10.000 percelen), toebehorende aan zowel
overheden als particulieren.

2. Zijn de leidingtrajecten geheim?
Een wijd verbreid misverstand is dat deze leidingen geheim zouden zijn. Voor DPO is informatieverstrekking
van groot belang voor de integriteit van de leidingen en het voorkomen van milieuschade. DPO is al
sinds 1985 aangesloten bij het KLIC, informeert grondeigenaren en -gebruikers met mailings, verstrekt
periodiek informatie aan gemeenten en - op verzoek - ook andere overheidsinstellingen en voert samen
met de DVD overleg over ruimtelijke plannen. Naast de hierboven vermelde informatieverstrekking aan
gemeenten en brandweer is er bij calamiteiten ook informatie over DPO-leidingen beschikbaar via
de VerzekeraarsHulpDienst (VHD), een initiatief van de Vereniging van Leidingeigenaren in Nederland
(VELIN). Het beheer van het leidingennet wordt ondersteund door een Pipeline Management System (PMS).

""

En het noorden van het land heeft er niets aan:

dpokaart.png

Bron: Min. van Defensie

Tijd voor een groot rijbewijs?
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je op CEMT-klasse zoekt bij wiki, dan krijg je een kaart en een tabel met maten. Krijg je gelijk een idee over welk formaat schip waar kan komen en de tonnen die het mee kan nemen. Als je daarbij bedenkt dat de randmeren, marker en ijselmeer en ook de volkerak eigenlijk gewoon zoetwater spaarbekkens zijn, zul je zien dat van een watertekort geen sprake kan zijn.

https://nl.wikipedia.org/wiki/CEMT-klasse
 

Erny

Last (wo)man standing
Nou ja zeg, dat is wel opmerkelijk. Het Noorden mag het zelf uitzoeken? Vraag me af wat daar de reden voor is eigenlijk...
Zie je wel dat we niets terugkrijgen voor óns gas! :rolleyes:
 
Bovenaan