• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Droogte in Nederland

J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Zomer-in-Groningen-Groninger-Museum-Verbindingskanaal-Groningen-in-Beeld.jpg

Het is heet in Groningen. Bloedheet zelfs. En die hitte heeft gevolgen, onder andere voor het treinverkeer en de openingstijden van horecazaken. Zo rijden er minder treinen en gaat de Drie Gezusters pas om 17.00 uur open. De frietkramen van De Belg Waterloo blijven helemaal dicht.
https://www.gic.nl/nieuws/hitte-in-...2018&utm_medium=email&utm_source=iMailingtool

Goed om er rekening mee te houden dat je nog al wat zouten en mineralen verliest met het zweet weer.
Net al bij de diarree moet je het aanvullen, om niet geheel verslapt te raken, en goed water drinken natuurlijk.
Dan is poeder van Norit ORS goed om het aan te vullen.
Wat je zelf ook goedkoop kan aanmaken zie:
elektrolyten | Preppers-Shelter.nl
https://www.preppers-shelter.nl › ... › Preppen › Gezondheid, medisch en verzorging
6 aug. 2016 - Preppers, Wat is de meest praktische manier om te preppen voor het verlies ... Het recept voor het zelf maken van ORS is : 1 liter gekookt water …
 
F

forumlid 1447

Gast
Zoute chips is genoeg aan zouten,verder gewoon gezond eten, en de mineralen zullen ook geenprobleem zijn.
Als het weer niet zo benauwd is, werkt het ouderwetse bouillon, als een goede optie.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Lai

Prepper goeroe
Met dit warme weer sabbel ik op een stukjes van een bouillonblokje. Goed zout. Daarnaast veel drinken.

Dat hele supermarkt gedoe snap ik niet. Wat is er mis met gewoon NL geproduceerde groente en fruit? Het valt mij al langer op dat er erg veel buitenlands spul in de schappen ligt en als je vraagt om Nederlands (of in ieder geval Europees) geproduceerd dan zien ze of water branden of de smoes van geen levering mogelijk. :confused: En veel komt terecht als veevoer bij boeren.
 
F

forumlid 1447

Gast
Als ze Nederlands moeten verkopen, dan moeten ze 3 cent winst per kilo minder nemen.
En de buitenlandse zijn wel aan de juiste grootte, want pruimen 3 mm te klein zijn "niet" te verkopen.
Gewoon verplichten Nederlands/Europees te verkopen, tomaten uit Israël, in Gaza gaan ze verhongeren,
maar wij hebben groente en fruit uit Israël. (gewoon een ver weg voorbeeld).
Voorbeeld omdat Israël kampt met gigantische droogte.
 

Lai

Prepper goeroe
Als ze Nederlands moeten verkopen, dan moeten ze 3 cent winst per kilo minder nemen.
En de buitenlandse zijn wel aan de juiste grootte, want pruimen 3 mm te klein zijn "niet" te verkopen.
Gewoon verplichten Nederlands/Europees te verkopen, tomaten uit Israël, in Gaza gaan ze verhongeren,
maar wij hebben groente en fruit uit Israël. (gewoon een ver weg voorbeeld).
Voorbeeld omdat Israël kampt met gigantische droogte.

Ik ben ik zeer zeker met je eens. Verkoop eigen producten. Te zot voor woorden dat hier voedsel verkocht word wat in landen verbouwd word waar mensen hongerlijden. Hou dan de echt exotische groente/fruit als luxe product. Of probeer het hier te verbouwen.
 

Marc67NL

Senior Prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
Klachtenprocedure tegen AH en Jumbo:

""
Weet je nog van vorige week, die Zeeuwse boer met 60.000 kilo pruimen die hij weg dreigde te moeten gooien? Dat verhaal krijgt een staartje:
Foodwatch start vandaag een klachtenprocedure tegen Albert Heijn en Jumbo om hun foutieve informatie over het land van oorsprong op groente en fruit.

Bron: Foodwatch

En zijn wij verbaasd? :fluit:


[mod]Citaat ingekort i.v.m. forumregels (max. 1 alinea)[/mod].
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
@Lai, zeker met je eens. Sterker nog ik zou graag torenhoge milieu belastingen zien op producten die van (laten we zeggen) meer dan 500km hemelsbreed worden geproduceerd en naar hier gehaald.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Waar ik me nog het meest over verbaas is dat we ons groen en geel betalen aan de waterschappen. De meeste zijn een soort van pre-historische clubjes met zgn. vergaarde oude rechten om jou zoveel mogelijk geld afhandig te maken. Ze hebben bakken met geld opgebouwd en enkele families krijgen regelmatig een leuk rendement op de oude rechten.

Nu er droogte heerst hoor je ze niet praten over hoe ze dit willen gaan oplossen. Ik neem aan dat dit soort scenario's en scenario's van overvloed lang en breed beschreven staan in hun draaiboeken.

Ik zie een uitgesproken kans om al die clubjes in het landsbelang op te doeken en dat we serieus werk gaan maken van watermanagement.
 

Richard434

Prepper goeroe
Waar ik me nog het meest over verbaas is dat we ons groen en geel betalen aan de waterschappen. De meeste zijn een soort van pre-historische clubjes met zgn. vergaarde oude rechten om jou zoveel mogelijk geld afhandig te maken. Ze hebben bakken met geld opgebouwd en enkele families krijgen regelmatig een leuk rendement op de oude rechten.

Nu er droogte heerst hoor je ze niet praten over hoe ze dit willen gaan oplossen. Ik neem aan dat dit soort scenario's en scenario's van overvloed lang en breed beschreven staan in hun draaiboeken.

Ik zie een uitgesproken kans om al die clubjes in het landsbelang op te doeken en dat we serieus werk gaan maken van watermanagement.
Juist dat deze clubjes los staan van politiek, zorgt ervoor dat de waterschappen niet wegbezuinigd kunnen worden.
Het was een eerste opzet na 1953 om het op deze manier te gaan regelen. Perfect? Nee, verre van, maar beter dit dan dat er op onze waterwerken bezuinigd wordt om zieltjes in verkiezingen te winnen...
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Ray

SHTF Expert
Droogte is ook simpelweg niet op te lossen. Afhankelijk van neerslag, aanvoer via de grote rivieren en flinke buffer in de vorm van 't IJsselmeer.

Je kunt alleen sturen waar het beschikbare water voor gebruikt word. Dat de veiligheid van de dijken en drinkwater voorziening bovenaan de prioriteitenlijst staat, lijkt me terecht.

@Harry Nack Hoezo is dit een uitgelezen kans om die clubjes op te doeken? Weet je iets wat ik niet weet, is daar draagvlak voor onder de bevolking, vind de landelijke politiek dat de waterschappen hun werk niet goed doen, komen de boeren in opstand? Ik hoor de boeren hier ook klagen, maar die snappen toch dat beregeningsverbod wel, want water stroomt de berg niet op en het hele IJsselmeer leeg trekken gaat dus niet, al zou je het willen. Trekken ze al dat water uit het grondwaterniveau, dan heeft dat direct weer een negatieve invloed op hun akkers.
 

Marc67NL

Senior Prepper
...............
Dat de veiligheid van de dijken en drinkwater voorziening bovenaan de prioriteitenlijst staat, lijkt me terecht.
................
Ja, die dijken. Iemand een idee?
Wat gebeurd er als de dijken straks na deze droogte weer een stortvloed aan water te verduren krijgen?
Raken ze versneld verzadigd? Zakken ze in elkaar? Ondanks het huidige bewateren? Risico calculatie?

Vast m'n rubber bootje van stal halen?
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Het gaat mij er niet om dat de waterschappen hun werk niet goed zouden doen. Het gaat mij erom dat hoe het nu ingericht is alle verschillende clubjes zijn, die veel geld kosten en waar een aantal mensen door verkregen rechten (lang geleden) nog steeds veel geld voor krijgen.

Dit kan dus een stuk efficiënter en goedkoper geregeld worden en centraal aangestuurd worden.

Als je in NL het watermanagement zo inregelt dat bij zowel droogte als overvloed voldoende beschikbaar is, dat de dijken en waterwerken optimale bescherming bieden, dan zul je nauwelijks meer in dit soort situaties komen.

We hebben zoveel riveren, sloten, vaarten en kanalen tot onze beschikking maar de nadruk is altijd gelegd op bescherming tegen het water, niet op het optimaal managen van het water. Gek gezegd kan de sluis open staan of dicht, maar er zit bijna niets tussenin.

Dit gaat ons land, althans de boeren, scheepsvaart en uiteindelijk de burgers miljarden kosten. Iedere prepper heeft water in zijn voorraad voor x-dagen of weken. Wie daarnaast een of meerdere waterfilters heeft komt nooit zonder. Die laatste stap is in NL nooit gemaakt.

Als kind had ik een vakantie baantje en reed ik oo mijn brommertje alle gemalen in de polder langs. 2x per dag moest ik de waterstanden noteren zodat men wist hoe hoog het water stond en wanneer men moest gaan pompen. Op micro niveau dus totaal niet in samenspel met andere waterschappen.

Toen iemand het werk van me over nam zag deze persoon dat de standen nauwelijks veranderden, althans dat dacht hij. Hij vond het niet nodig alle gemalen af te rijden en schreef zomaar wat op. Na een week ofzo was het waterpeil zo veranderd dat we eigenlijk moesten gaan pompen, maar hij schreef nog steeds verzonnen standen op. Het had niet veel gescheeld of het laagste punt van NL was een paar meter onder water gelopen. :eek: Ik kon het niet geloven dat zulk belangrijk werk zo afhankelijk was van één kereltje op brommer of fiets en dat het zo amateuristisch was ingericht. :oops: De meeste van dit soort oude gemalen werken nog steeds zo. :confused:
 

petroman

SHTF Expert
@Harry Nack , dan moet je toch iets beter gaan luisteren. Er is een watermangement en er worden allerlei maatregelen genomen om bv zout water uit zoet water te houden.
Waterschappen kunnen geen water toveren waar het niet is.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
@Harry Nack , dan moet je toch iets beter gaan luisteren. Er is een watermangement en er worden allerlei maatregelen genomen om bv zout water uit zoet water te houden.
Waterschappen kunnen geen water toveren waar het niet is.

Nu niet nee, maar als er geïnvesteerd was in voldoende zoetwater bekkens die gebruikt kunnen worden in tijden van droogte dan was deze periode niet eens een groot probleem geweest.

Je verwart mismanagement met watermanagement. :p

Met al honderden jaren zoveel beschikking over zowel zoet als zout water om ons heen en zoveel ervaring, hadden we toch wel iets beters kunnen bedenken lijkt me? Maar we zullen straks na onderzoek en evaluatie wel één of ander rapport op tafel krijgen met alle mankementen aan het huidige systeem. Mijns inziens is dat vooral het lokaal en provinciaal geregel van verschillende clubjes. Pak dat goed aan want zo groot in Nederland ook weer niet.

Voor nu lijken we Afrika aan de Noordzee te worden. :oops:
 

petroman

SHTF Expert
Dus je bedoelt dat "iemand" een zoet waterbekken moet vullen, bijhouden etc om de hoge veluwe van water te voorzien met sproeiers of zo ?
Want drinkwater is er zat.
Alleen het kuddevolk wil wel de auto wassen, tuinsproeien en dan het liefst allemaal tegelijk !
 

Ray

SHTF Expert
Dit is de meest uitzonderlijke droogte allertijden in NL, dus geen wonder dat het problemen geeft. Maar net als in 2003 (vorige keer dat fase 2 was afgekondigd) is het nu even zaak om het water wat er is goed te verdelen. Heel lastig om nog meer spaarbekkens aan te leggen dan het IJsselmeer. Voor drinkwater geen probleem, dan heb je het nog over hoeveelheden die je kunt uitdrukken in een paar honderd zwembaden, maar die boeren verpompen met dit weer echt giga hoeveelheden. Op zich ben ik er wel voor om heel Noord en Zuid-Holland als spaarbekken te gaan gebruiken, dan gaat het misschien net lukken.

Leuk linkje van de NOS met een overzicht van alle droogte nieuwartikelen, ook het kleine leed: https://nos.nl/liveblog/2244238-gele-bloemkolen-en-scheepvaart-heeft-het-moeilijk.html
 
Bovenaan