• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb het even aan het branden gebracht .
Het pompen ging in het begin WEER moeizaam :confused: . Even wat vet aan de bovenste oranje afdichting aangebracht ( die net boven het zwarte rubbertje ) en toen ging het beter .
Het ding maakt best lawaai en brand blauw / geel . Bij hogere druk begint het wat spuw geluidjes te maken .
Het wordt wel ontzettend heet in een mum van tijd . Alle metaal delen rondom beginnen te gloeien .

Binnenkort even dat kooktestje !!

20170929_175327.jpg 20170929_175333.jpg 20170929_175341.jpg 20170929_175413.jpg
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: Flos
F

frans81

Gast
Ik heb de brander dus weer terug gekregen omdat ie ziek werd van het wederom geen druk genereren.
Weer iets anders terug gegeven en mij toen ontfermt over probleem .

Ik heb dus dat onderste zwarte gedeelte nader bekeken en dat uiteindelijk omhoog gevouwen . Ligt ingevet en nu werkt het perfect !! Of het zo hoort weet ik niet ? Maar het lijkt er wel op haha .
Mocht iemand mij dit positief kunnen bevestigen dan kan ik dat rustig afsluiten .

1513257260947865443013.jpg 1513257285093288639999.jpg 15132574335102050573703.jpg
 

petroman

SHTF Expert
@frans81
Dat zwarte ding is je pompleertje. Dat moet vettig zijn en zover naar buiten zitten dat het afdicht tegen de pompbuis. Net als een fietspomp.
Op de foto ziet het er goed uit.
Ik zou het niet terug genomen hebben als zijnde defect.
 
F

frans81

Gast
@frans81
Dat zwarte ding is je pompleertje. Dat moet vettig zijn en zover naar buiten zitten dat het afdicht tegen de pompbuis. Net als een fietspomp.
Op de foto ziet het er goed uit.
Ik zou het niet terug genomen hebben als zijnde defect.

Ik kan dat onder kennissen niet maken !
Als ie dus echt defect was had ik nu gebaald !
Maar als het probleem nu opgelost is door deze kleine handeling dan ben ik tevreden . Hoe dat ding heet dat weet ik natuurlijk haha .
In dit geval een Pomprubbertje !

Eerst zat het zo

1513258888412900717357.jpg

Nu zit het zo

15132590336481215017736.jpg
 
F

frans81

Gast
@frans81 ,
Sorry hoor.
Maar dan zit ie nu niet goed, al kan het wel werken. Maar dan vergelijk ik het met een pompLEERTJE.


Als je de opbouw bekijkt van het gehele pompstokje dan zit er 1 extra en dat is dat Oranje gedeelte dat ook een vorm van Afdichting / Geleiding /// Is En dat zit dan net boven dat PompLeertje dat van een soort Hard Plastik is :confused:
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit heb ik dus gevonden Via Alie oa BRS 12-A

De Branders en de pomprubbertjes .
Nu ben ik dus totaal onbekend met het bestellen via zulke sites en durf het ook niet Pfff
Branders blijken onder verschillende Merknamen in de Handel te worden aangeboden ;)
BRS , APG en ?


https://www.aliexpress.com/item/New..._expid=a1fabc1f-3111-4e5f-8853-090220a0e227-3

https://www.aliexpress.com/item/Fre...i-Liquid-Fuel-Gasoline-Burner/1780985701.html

https://www.aliexpress.com/item/Rub...id=acabd0a9-826e-49c1-8f54-895e117c41d9&tpp=1
 

petroman

SHTF Expert
Qua bestellen is het geen probleem, je kan ook eerst de verkoper benaderen (engels)
Bestellen, afrekenen via other > ideal.
En wacht tot 60dagen

Ik zou even kijken of zo'n unviverseel setje met reserveonderdelen niet handiger is.

Niet goed, protest en je krijgt geld retour. Van ome Ali, die regelt alle transacties.
 
F

frans81

Gast
Zie Detail foto omtrent Pompstokje uit de link .
Via Ome ALI ben ik er uit haha

Brander BRS 12 Defensie.jpg
 

Superdeboer

Elementary prepper
Hoewel dit een ouder topic is, wil er toch wat nieuw leven in blazen. Ik heb dit topic met interesse gelezen, maar heb enkele vragen.

Als ik het goed begrijp, is deze Dutraco de opvolger bij defensie van de Coleman 550b, waar ook een eigen topic over loopt.
Mijn eigen indruk is dat in een noodsituatie de Dutraco een streepje voor heeft op de Coleman, omdat de Dutraco zonder extra handelingen verschillende soorten brandstof drinkt. Dat zou voor mij een doorslaggevend verschil kunnen maken als ik een kooktoestel voor noodsituaties zou willen aanschaffen.
Tegelijkertijd krijg ik uit dit topic nou niet helemaal de indruk alsof de Dutraco een super goed gebouwd onderhoudsvrij toestel is (wat ik van legeruitrusting wel een beetje zou verwachten).
Dus nu weet ik niet wat ik moet kiezen als ik een aankoop zou willen doen.

Is de Dutraco een geniale verbetering van defensie, omdat het een steviger, veelzijdiger en onderhoudsvrijer alternatief voor de oudere Coleman is?
Of is het een verkapte vorm van bezuiniging door defensie om dit ding uit China te halen, maar zou je (afgezien van de nieuwprijs die het ministerie bij inkoop betaalt) als prepper normaal gesproken altijd liever de Coleman in je bezit hebben in een noodsituatie?

Zijn er mensen hier die ervaring met zowel de Dutraco als de Coleman 550b hebben en die kunnen aangeven waar hun voorkeur naar uitgaat, en vooral ook waarom?
Maakt het daarbij dan nog uit welke generatie van de Dutraco je hebt: worden ze steeds beter, of zijn de verschillen verwaarloosbaar?

En tot slot: als de Dutraco op basis van ervaringen een goede aankoop zou zijn, waarom zou ik dan niet (in plaats van een tweedehandse defensie variant via een dumpshop) een spiksplinternieuw exemplaar bestellen via AliExpress, die volgens de plaatjes het meest op de Dutraco lijkt? Want we zijn het er wel over eens dat Dutraco ze waarschijnlijk ook via AliExpress bestelt? ;)
 
F

frans81

Gast
Hoewel dit een ouder topic is, wil er toch wat nieuw leven in blazen. Ik heb dit topic met interesse gelezen, maar heb enkele vragen.

Als ik het goed begrijp, is deze Dutraco de opvolger bij defensie van de Coleman 550b, waar ook een eigen topic over loopt.
Mijn eigen indruk is dat in een noodsituatie de Dutraco een streepje voor heeft op de Coleman, omdat de Dutraco zonder extra handelingen verschillende soorten brandstof drinkt. Dat zou voor mij een doorslaggevend verschil kunnen maken als ik een kooktoestel voor noodsituaties zou willen aanschaffen.
Tegelijkertijd krijg ik uit dit topic nou niet helemaal de indruk alsof de Dutraco een super goed gebouwd onderhoudsvrij toestel is (wat ik van legeruitrusting wel een beetje zou verwachten).
Dus nu weet ik niet wat ik moet kiezen als ik een aankoop zou willen doen.

Is de Dutraco een geniale verbetering van defensie, omdat het een steviger, veelzijdiger en onderhoudsvrijer alternatief voor de oudere Coleman is?
Of is het een verkapte vorm van bezuiniging door defensie om dit ding uit China te halen, maar zou je (afgezien van de nieuwprijs die het ministerie bij inkoop betaalt) als prepper normaal gesproken altijd liever de Coleman in je bezit hebben in een noodsituatie?

Zijn er mensen hier die ervaring met zowel de Dutraco als de Coleman 550b hebben en die kunnen aangeven waar hun voorkeur naar uitgaat, en vooral ook waarom?
Maakt het daarbij dan nog uit welke generatie van de Dutraco je hebt: worden ze steeds beter, of zijn de verschillen verwaarloosbaar?

En tot slot: als de Dutraco op basis van ervaringen een goede aankoop zou zijn, waarom zou ik dan niet (in plaats van een tweedehandse defensie variant via een dumpshop) een spiksplinternieuw exemplaar bestellen via AliExpress, die volgens de plaatjes het meest op de Dutraco lijkt? Want we zijn het er wel over eens dat Dutraco ze waarschijnlijk ook via AliExpress bestelt? ;)

Dutraco brander bestaat eigenlijk niet ! Het is een Er aan gegeven naam .
Ze zijn verstrekt omdat ze veel goedkoper waren in inkoop .

Beter / Slechter , het is ook een ander type brander .

De Coleman heeft zich al bewezen op lange termijn en de Chinees nog niet echt .

Oké fijn dat je geen Generator hoef te verwisselen wanneer je andere brandstof moet gaan gebruiken .

Maar hoe vaak denk je dat dat gaat gebeuren ? En is dat nou zoveel werk ?
De Chinees is goed maar de Coleman is kwalitatief beter en rustiger .
Altijd onderdelen verkrijgbaar voor die Coleman .

Voor wat betreft een Dutraco brander uit den beginne of 1 uit 2014 daar zal waarschijnlijk wel iets gemoderniseerd ( verbeterd ) zijn , maar wat ?? Deze type branders zijn goed gebouwd en goed in wat ze moeten doen .
Niet alle BRS modellen branders zijn Goed / Veilig . Ze hebben ze van groot tot klein van zwaar tot Ultra licht .

Veel Dumps zijn veel te duur met die dingen ( oa MC4U ) , niet daar kopen .

Koop bij Ali op de juiste goedkopere plek en bestel meteen genoeg pompleertjes en sproeiers mee . Die onderdelen zijn hier niet in shops te koop .

Ik heb beide branders goedkoop bemachtigt .
1 is Geen en twee is 1 .

Probeer iets in nagenoeg nieuwstaat of nieuw te kopen .
 

petroman

SHTF Expert
Passen de coleman onderdelen eigenlijk? Dus is eea uitwisselbaar dat zou mijn eerste gedachte zijn.
Nee hoor eerste gedachte was multifuel: dat bestaat niet.
spiritus, benzine, petroleum, diesel, slaolie hebben allemaal een ander vlampunt en branden met een andere lucht/brandstof verhouding. Doet mij denken aan die britelite verkooppraatjes in de USA dat ze een petromax model hebben die multifuel is. Forget it.

Werkt het dan niet ?
Jawel op korte termijn wat de effecten op langere termijn zijn kan je bedenken: verstopte vergasser of sproeier of slechtere gezondheid.
Defensie gaat niet uit van de beste meest huftervaste variant. gewoonweg omdat het artikel niet jaren achtereen hoeft mee te gaan. kapot ? dan wordt er een nieuwe nageleverd.
Je wapen moet betrouwbaar zijn maar ook asl die gaat haperen krijg je een nieuwe. Want men gaat uit van het bevoorradings principe.

Wil je een betrouwbare brander? koop een (2e hands) optimus, oude petromax, aida of whatever onze voorouders gebruikten.
neem er een handjevol onderdelen bij en je kan dat ding doorgeven aan je kinderen, kleinkinderen.
De optimus 71 waar mijn ouders mee op pad gingen deed het ook in de bergen van zwitserland nog en vandaag de dag ook nog.
0ba03326f9b60abb11678b643f446202.jpg


Al je vragen zijn terecht maar waarvoor wil JIJ een brander hebben?
Wat zijn jouw voorwaarden ? Hoe handig ben je (snap je de techniek) ?
etc. etc.
Reviews en ervaringen zijn nuttig maar uiteindelijk moet jij er mee aan de slag. Niet @frans81 noch @petroman.
 

Superdeboer

Elementary prepper
Bedankt voor je reactie, die schept duidelijkheid!
Dan denk ik dat ik op de langere termijn naar meerdere opties toe wil, maar eerst de goedkoopste. Ik ga zoeken naar een goedkope tweedehandse Coleman (in nieuwstaat) en voor de tussentijd via China een nieuwe BRS (zoals de Dutraco defensie variant) bestellen.
[Edit: dit was een reactie op @frans81. De reactie daarna geeft weer nieuw stof tot nadenken. ;)]
 
F

frans81

Gast
@petroman mooi spul dat oud spul dat onze ouders en misschien nog zelfs hun ouders gebruikten .
Degelijk en derhalve vaak in goede staat .

Maar nu komt het ! Ze zijn mega duur doordat er een verzamelwaarde aangeplakt word :(
En dan nog maar niet over nieuwe old stock onderdelen spreken . Gebruikt zijn deze onderdelen al / nog duur als ze al überhaupt nog te verkrijgen zijn sommige types Optimus/ Enders/ Petromax/ Primus/ Aida enz

Die 71 is een mooi ding , ook ik zou er voor gaan :hug:

Maar de ? Prijs voor zoiets is ? En voor onderdelen ?

Ik denk nog best hoog ;)

Die Coleman's en Dutraco's zijn flink gezakt in prijs en koop je vaak nog onder de 30 euro . Met wat geduld hebben ;) En dan in Topstaat ook nog .
 
Bovenaan