Hoewel dit een ouder topic is, wil er toch wat nieuw leven in blazen. Ik heb dit topic met interesse gelezen, maar heb enkele vragen.
Als ik het goed begrijp, is deze Dutraco de opvolger bij defensie van de Coleman 550b, waar ook een eigen topic over loopt.
Mijn eigen indruk is dat in een noodsituatie de Dutraco een streepje voor heeft op de Coleman, omdat de Dutraco zonder extra handelingen verschillende soorten brandstof drinkt. Dat zou voor mij een doorslaggevend verschil kunnen maken als ik een kooktoestel voor noodsituaties zou willen aanschaffen.
Tegelijkertijd krijg ik uit dit topic nou niet helemaal de indruk alsof de Dutraco een super goed gebouwd onderhoudsvrij toestel is (wat ik van legeruitrusting wel een beetje zou verwachten).
Dus nu weet ik niet wat ik moet kiezen als ik een aankoop zou willen doen.
Is de Dutraco een geniale verbetering van defensie, omdat het een steviger, veelzijdiger en onderhoudsvrijer alternatief voor de oudere Coleman is?
Of is het een verkapte vorm van bezuiniging door defensie om dit ding uit China te halen, maar zou je (afgezien van de nieuwprijs die het ministerie bij inkoop betaalt) als prepper normaal gesproken altijd liever de Coleman in je bezit hebben in een noodsituatie?
Zijn er mensen hier die ervaring met zowel de Dutraco als de Coleman 550b hebben en die kunnen aangeven waar hun voorkeur naar uitgaat, en vooral ook waarom?
Maakt het daarbij dan nog uit welke generatie van de Dutraco je hebt: worden ze steeds beter, of zijn de verschillen verwaarloosbaar?
En tot slot: als de Dutraco op basis van ervaringen een goede aankoop zou zijn, waarom zou ik dan niet (in plaats van een tweedehandse defensie variant via een dumpshop) een spiksplinternieuw exemplaar bestellen via AliExpress, die volgens de plaatjes het meest op de Dutraco lijkt? Want we zijn het er wel over eens dat Dutraco ze waarschijnlijk ook via AliExpress bestelt?