• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Een nucleaire ramp. Hoe bereid ik me daarop voor?

martin

Mankinds only hope
Als je naar het project Biosphere kijk dan is met een budget van 200 miljoen dollar een mager resultaat bereikt.
Biosphere2_1.jpg


Biosphere2_2.jpg


Met een paar planten ga je het in ieder geval niet redden, en met flink wat bomen is het alsnog een uitdaging hoe je die gaat afschermen om luchtdicht te blijven.
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Voorbeeld : dichtapen van je huis, quatsch. Reden: heb ik ook al gegeven op vorig forum. Klinkt kinderachtig maar lees en lees nog een keer wat er geschreven is. Alles draait om het principe hoe ventilatie werkt. DAT moet je snappen en dan kan je zelf wel de oplossing vinden.

Misschien is het interessant om hier nog eens te posten wat je op het vorig forum geplaatst had. Ja men kan naar het andere forum gaan, maar voor nieuwelingen is dit misschien niet zo simpel (alleen al omdat ze misschien niet weten welk forum dit is). Aangezien het jouw post daar was, kan je desnoods gewoon copy/paste doen.
 

petroman

SHTF Expert
Misschien is het interessant om hier nog eens te posten wat je op het vorig forum geplaatst had. Ja men kan naar het andere forum gaan, maar voor nieuwelingen is dit misschien niet zo simpel (alleen al omdat ze misschien niet weten welk forum dit is). Aangezien het jouw post daar was, kan je desnoods gewoon copy/paste doen.

Klopt, ik zal eens kijken waarnaar verwezen wordt en hoe dit dan te kopieren. Immers het is altijd een verzameling van reacties. Niet alleen van mij.
 

Dutchie

Prepper
Voor mij bestaat er helaas geen andere optie dan de klaar staande tassen te grijpen en in de auto te springen. Ik geloof niet dat het hier nog leefbaar zal zijn wanneer 1 van de 3 op een rij liggende reactoren uit mekaar springt. Een bug in tot we geëvacueerd worden lijkt me alleen maar meer risico te geven.
 

Mayo

Last (wo)man standing
In het rapport van de OVV dat vandaag uitkwam wordt o.a. verwezen naar de oficiele belgische informatie website www.nucleairrisico.be
De vragen die daar in de FAQ gesteld worden zijn veel interessanter dan die op de nederlandse site :p

Maar er worden antwoorden gegeven waarvan ik me afvraag hoe dat hier in NL geregeld is (áls het geregeld is..?).
Voorbeeld:
V: [URL='http://www.nucleairrisico.be/faq/als-ik-mij-op-het-ogenblik-van-een-nucleair-ongeval-op-een-voetbalwedstrijd-bevindt-een-bioscoop']Als ik mij op het ogenblik van een nucleair ongeval op een voetbalwedstrijd bevindt of in een bioscoop, wie zal mij mijn jodiumtabletten bezorgen?[/URL]
A: 20km rond de nucleaire sites (10km rond IRE) ontvingen alle collectiviteiten een oproep voor het afhalen van jodiumtabletten.
Een “collectiviteit” is iedere plaats waar meerdere personen gedurende lange tijd aanwezig kunnen zijn en geen familie of gezin is
In geval van een nucleair ongeval zal, zo dit nodig blijkt te zijn, de verantwoordelijke van de collectiviteit moeten instaan voor de verdeling van de jodiumtabletten aan de aanwezigen.

Ik kan me niet voorstellen dat dat in Nederland ook zo is? :eek:
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
''De basis voor de samenwerking met België bij kernongevallen is goed, maar er zijn verbeterpunten'', aldus de VRZL. De regio heeft afspraken gemaakt met de meldkamer in Luik over de alarmering bij een mogelijk kernongeval in Tihange. Maar er zijn ook belemmeringen, zoals de taalbarrière met Franstalig Wallonië. Ook ziet de regio verschillen in wet- en regelgeving en op het gebied van bestuur en cultuur. De manier waarop Belgische en Nederlandse overheden reageren op een kernongeval is ''niet volledig geharmoniseerd''.
https://www.nu.nl/binnenland/511173...en-kerncentrales-moeten-verbeterd-worden.html

Plannen zijn nodig, en trainen en oefenen nog beter. In april grote Nationale Nucleaire Oefening
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
woensdag was er een regionale nucleaire oefening rond een fictief incident bij de kerncentrale in Borssele.
Aan de oefening deden 250 medewerkers van overheden en instanties uit Zeeland, West-Brabant en de Belgische provincies Antwerpen en Oost-Vlaanderen mee. Het was het eerste deel van de nationale oefening Shining Star. De oefening wordt in april voortgezet met een tweedaags, nationaal gedeelte. Dan zijn ook de nationale overheden van Nederland en België van de partij. https://www.pzc.nl/home/eeneacute-n-advies-aan-burgers-bij-gevaar-kerncentrales~ad8d826e/
 
D

Deleted member 569

Gast
Geen natie wil te boek staan als de aanrichter van zinloos geweld en zal zich beperken tot strategische doelen als het (nucleaire) bommen zal lossen. Indien jij voorbereid voor een nucleaire aanval is het belangrijk om het strategisch belang te toetsen. Hier in Nederland zullen wij waarschijnlijk meer te vrezen hebben van een dienstweigerende of gesaboteerde (terrorisme) kerncentrale.

Jaren geleden een artikel tegen gekomen dat de kernmachten (langzaam) over gaan op tactische kernwapens. Tactische kernwapens zouden de bijkomende schade "collateral damage" aanzienlijk moeten verminderen. Ik zal de bron proberen op te zoeken en deze plaatsen.
 

Dreutel

Prepper goeroe
Jaren geleden een artikel tegen gekomen dat de kernmachten (langzaam) over gaan op tactische kernwapens. Tactische kernwapens zouden de bijkomende schade "collateral damage" aanzienlijk moeten verminderen.

Maar de kans dat ze (tactische kernwapens) ingezet worden wordt dan wel groter (dan met strategische kernwapens).
 

petroman

SHTF Expert
De eventuele doelen waren na de val van de muur nogal dudielijk voor Nl.
Lees je in !

Verder is voorbereiden op een nucleaire ramp heel simpel: blijf weg bij potentiële doelen/bronnen.
Ja klinkt simpel, maar dat is het ook.

De kans op een bom op je kop is uitermate klein en zit meer in een terrorristische daad dan in oorlog voeren. Voordat jouw bom ergens neerkomt zijn er al diverse naar jou op weg. Automatisch dus ook al vernietig je Hawaii dan nog wordt jouw land een woestijn.
Tactische kerwapens ? dan moet je speelveld aardig groot zijn en de nood erg hoog. Dat zal alleen een rol gaan spelen bij een chemische/biologische oorlog.
De chinezen methode is de beste: half afrika is economisch in handen van de chinezen. Die maken de dienst uit.
 
D

Deleted member 569

Gast
Maar de kans dat ze (tactische kernwapens) ingezet worden wordt dan wel groter (dan met strategische kernwapens).

Geen idee wat het verschil is tussen tactische en strategische kernwapen, volgens mij hetzelfde. Wellicht iets te letterlijk vertaald gezien het artikel Engels was en over "Tactical nukes" schreef.

De eventuele doelen waren na de val van de muur nogal dudielijk voor Nl.
Lees je in !

De chinezen methode is de beste: half afrika is economisch in handen van de chinezen. Die maken de dienst uit.

Ik kan alleen de kaart uit 1969 vinden en die is niet meer relevant o.a. Soesterberg is grotendeels opgeheven en Maastricht is geen doel meer gezien de NATO daar niet meer zit (Volgens mij).

De chinezen doen aan economieën infiltreren en waar het niet lukt stelen (Brain drain) zij het werkend talent :thumbsup:.
 

Dreutel

Prepper goeroe
Geen idee wat het verschil is tussen tactische en strategische kernwapen, volgens mij hetzelfde. Wellicht iets te letterlijk vertaald gezien het artikel Engels was en over "Tactical nukes" schreef.


Strategische kernwapens was waar het om draaide in de koude oorlog: beide partijen maakten zo zwaar mogelijke kernbommen om de ander af te schrikken. Het principe van wederzijdse vernietiging zorgde er voor dat niemand het in zijn hoofd haalde om de ander aan te vallen.

Nu is men echter kleinere kernwapens aan het ontwikkelen, waarmee je bijvoorbeeld een legerbasis of een oprukkend leger kunt uitschakelen. Dit worden tactische kernwapens genoemd. Vanwege de kleinere doelen hoopt men dat totale vergelding na gebruik van zo'n wapen uitblijft, en dat maakt dat ze wellicht eerder/makkelijker ingezet zullen worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
D

Deleted member 569

Gast
Strategische kernwapens was waar het om draaide in de koude oorlog: beide partijen maakten zo zwaar mogelijke kernbommen om de ander af te schrikken. Het principe van wederzijdse vernietiging zorgde er voor dat niemand het in zijn hoofd haalde om de ander aan te vallen.

Nu is men echter kleinere kernwapens aan het ontwikkelen, waarmee je bijvoorbeeld een legerbasis of een oprukkend leger kunt uitschakelen. Dit worden tactische kernwapens genoemd. Vanwege de kleinere doelen hoopt men dat totale vergelding na gebruik van zo'n wapen uitblijft, en dat maakt dat ze wellicht eerder/makkelijker ingezet zullen worden.

Oké en inderdaad naast minder bijkomende schade ook nog minder kans op vergelding van de internationale gemeenschap (dat bedoel jij toch?). Ik heb ook gelezen dat zij bezig zijn met waterstof bommen, ongeveer even in kracht maar flinke reductie in radioactieve afval dat het achterlaat of anders gezegd een gebied kan sneller weer in gebruik genomen worden.
 

petroman

SHTF Expert
Ben eigenlijk wel benieuwd naar betrouwvare bronnen waar regeingen melden met welke geheime wapenplatforms ze bezig zijn.

Maar vraagstelling was : Een nucleaire ramp. Hoe bereid ik me daarop voor?
Dus niet zo zeer voor bommen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo
Bovenaan