• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Een nucleaire ramp. Hoe bereid ik me daarop voor?

J

J.J

Gast
In het rapport van de OVV dat vandaag uitkwam wordt o.a. verwezen naar de officiële Belgische informatie website www.nucleairrisico.be
De vragen die daar in de FAQ gesteld worden zijn veel interessanter dan die op de Nederlandse site :p

Maar er worden antwoorden gegeven waarvan ik me afvraag hoe dat hier in NL geregeld is (áls het geregeld is..?).
Voorbeeld:
V: Als ik mij op het ogenblik van een nucleair ongeval op een voetbalwedstrijd bevindt of in een bioscoop, wie zal mij mijn jodiumtabletten bezorgen?
A: 20km rond de nucleaire sites (10km rond IRE) ontvingen alle collectiviteiten een oproep voor het afhalen van jodiumtabletten.
Een “collectiviteit” is iedere plaats waar meerdere personen gedurende lange tijd aanwezig kunnen zijn en geen familie of gezin is
In geval van een nucleair ongeval zal, zo dit nodig blijkt te zijn, de verantwoordelijke van de collectiviteit moeten instaan voor de verdeling van de jodiumtabletten aan de aanwezigen.

Ik kan me niet voorstellen dat dat in Nederland ook zo is? :eek:
Dag beste @Mayo ik gebruik af en toe Kelpasan, ik denk als je dat elke dag gebruik je schildklier vol zit met jodium, en zo aardig beschermt bent, en rustig naar huis kan gaan zonder al te grote zorgen,,,,, dat ik mijn idee.

Jodium in Kelpasan
Jodium is dus een belangrijke bouwstof om de schildklier optimaal te laten functioneren en de stofwisseling te ondersteunen. Kelpasan van A.Vogel is een zuiver natuurlijk middel dat is gemaakt uit de unieke zeewiersoort Macrocystis pyrifera (grote kelp). Deze plant is van nature rijk aan jodium. Een tablet Kelpasan bevat daardoor maar liefst 0,2 mg jodium (de dagelijkse behoefte aan jodium bedraagt 0,15 - 0,2 mg).

Voor meer info zie: https://www.drogist.nl/avogel-kelpa...GZ9WacG9DnHNun6qkI0mlsBG7K5HiEAkaAvhvEALw_wcB

Ik kan het mis hebben, zie ik uit naar tips, die het tegen deel bewijzen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo
J

J.J

Gast
Bij radioactief stof (fall out) heb je meer aan een FFP3 masker.
En bij directe straling, aan een betonnen muur.
Daar heb gelijk in, maar ja als je van huis bent, wat heb je als prepper bij je, wie heeft de zijn minst de FFP3 masker bij zich.
En als de nood aan de man is word de CD speler van de auto automatisch over geschakeld naar de nood melding zodat je direct je FFP3 masker kan opzetten en naar een goed onderkomen word geloodst.
Zijn er al autoradio's die die techniek al in zich heeft zitten, en is men als zover direct die nood uitzending uit te zenden, hoe ver zijn we???
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Mayo

Last (wo)man standing
@J.J mijn auto in ieder geval niet.
Nu woon ik niet in de directe omgeving van een kerncentrale, maar als ik naar de bios ga heb ik eerlijk gezegd niet mn FFP3 maskertje bij me
(hooguit de IMAX of 3D-bril :lol:)

Bad, bád prepper! :p
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Richard434

Prepper goeroe
Daar heb gelijk in, maar ja als je van huis bent, wat heb je als prepper bij je, wie heeft de zijn minst de FFP3 masker bij zich.
En als de nood aan de man is word de CD speler van de auto automatisch over geschakeld naar de nood melding zodat je direct je FFP3 masker kan opzetten en naar een goed onderkomen word geloodst.
Zijn er al autoradio's die die techniek al in zich heeft zitten, en is men als zover direct die nood uitzending uit te zenden, hoe ver zijn we???
FFP3 maskers heb ik standaard een doos van in de auto.. Ik gebruik ze regelmatig bij klanten, al dan niet als test-artikel voor de klant zelf....
Net als veiligheidsbrillen, handschoenen etc.
 

Ray

SHTF Expert
Auto's hebben zelf al een luchtfilter voor het interieur en evt. de recirculatie stand.

Nu werken die filters alleen als je ze tijdig vervangt. Je hebt filters tegen pollen en zelfs met actieve kool erin, hoewel dat laatste zo is uitgewerkt met die kwalijke dampen van de snelweg. Stof filteren doen ze allemaal.

Meestal kun je ze makkelijk zelf vervangen (zie handleiding) en kost een standaard filter nog geen tientje, bv bij voordelige auto onderdelen sites als winparts.nl.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

joepmeloen

Prepper goeroe
Effe tussendoor -Jodium tabletten,
boven de 40 is je schildklier vol en hoeft er geen jodium meer bij, onder de 40 is je schildklier nog niet vol en kan je schildklier ongewenste zaken opnemen wat kanker zou kunnen veroorzaken tijdens een nucleare ramp, mijn logica (ik sla waarschijnlijk de plank mis) als je nu preventief alvast je schildklier vult als je onder de 40 bent, dan blijft ie gevult of hoe moet ik dat zien, kan je schildklier na je 40ste niet leeg meer raken dan?
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Effe tussendoor -Jodium tabletten,
boven de 40 is je schildklier vol en hoeft er geen jodium meer bij, onder de 40 is je schildklier nog niet vol en kan je schildklier ongewenste zaken opnemen wat kanker zou kunnen veroorzaken tijdens een nucleare ramp, mijn logica (ik sla waarschijnlijk de plank mis) als je nu preventief alvast je schildklier vult als je onder de 40 bent, dan blijft ie gevult of hoe moet ik dat zien, kan je schildklier na je 40ste niet leeg meer raken dan?
@joepmeloen , voor over ik weet, is een schildklier meestal niet vol (verzadigd) of iemand nu oud is of jong. Je zult het ding jodium moeten blijven toevoeren want het wordt ook verbruikt. Zie het als het zout in de vaatwasser;)

Het is alleen zo, dat inname van een hoge dosis kaliumjodide ook na 40 jaar de schildklier prima kan verzadigen zodat er geen radioaktief jood in wordt opgenomen, maar de mogelijk direct nadelige effecten wegen dan niet op tegen gezondheidsschade op latere leeftijd door de anders opgelopen straling. Stel dat het 40 jaar duurt voordat er schade optreedt... Voor iemand van 15 of 20 is dat relevant, maar voor een ouwe bok van 60 niet meer;)
Kaliumjodide tabletten moeten bij een kernramp ook iedere dag worden ingenomen (als ik mij niet vergis - lees de bijsluiter), dus het dagelijks jodiumverlies is daar vast mee vergelijkbaar.

https://www.gezondheidsnet.nl/schildklieraandoeningen/9-vragen-over-de-schildklier
Wat kun je doen om de schildklier gezond te houden?
Let erop of je voldoende jodium binnenkrijgt. Bij een tekort kan de schildklier te traag gaan werken. Iedereen vanaf 9 jaar heeft per dag 150 microgram van dit mineraal nodig; zwangere en borstvoeding gevende vrouwen iets meer. Als je zes sneden brood per dag eet – van ‘gewoon’ brood met 1,2 procent bakkerszout – krijg je volgens het Voedingscentrum voldoende jodium binnen.
Eet je weinig of helemaal geen brood, dan loop je risico op een jodiumtekort, aldus het RIVM in een rapport uit 2014. Hetzelfde geldt voor mensen die alleen biologisch brood eten (vaak wordt dit gebakken met ongejodeerd zout) en voor thuisbakkers die in hun zelfgemaakte broden geen speciaal bakkerszout doen maar gejodeerd keukenzout (dit bevat te weinig jodium voor je dagelijkse behoefte). Van nature komt jodium voor in zeewier, zeevis en eieren. Het wordt toegevoegd aan gejodeerd zout, bakkerszout en sommige vleeswaren. Goed om te weten: in zeezout zit nauwelijks jodium.
 

martin

Mankinds only hope
als je nu preventief alvast je schildklier vult als je onder de 40 bent, dan blijft ie gevult

Dat klopt maar het is niet echt gezond om je schildklier op een zeer korte tijd te verzadigen met jodium.
Als je moet kiezen tussen radioactief jodium, of gewoon jodium dan is de keuze makkelijk gemaakt.
Als je preventief gaat slikken op je 30e dan is de kans op bijwerkingen (problemen met het hart) schadelijker.
Er zijn mensen die allergisch zijn voor een hoge dosis jodium (een van de zeldzame bijwerkingen is de dood, dus ik zou het maar even zo laten)

Het is sowieso geen wondermiddel want je mag het pas slikken net voordat je in aanraking komt met een radioactieve wolk. Dus stel dat de informatievoorziening perfect is dan zou je als volwassen persoon rond de 100 a 150 mg moeten slikken. Maar het is eigenlijk afhankelijk van je leeftijd en lichaamsgewicht.

Ik ben lui en doe een kopie/paste
De aanbevolen dosis:

•Baby's tot 1 maand: 16 milligram
•1 tot 36 maand: 32 milligram
•3 tot 12 jaar: 65 milligram
•12 tot 18 jaar: 65 tot 120 milligram, afhankelijk van de lengte
•Zwangere en borstvoedende vrouwen: 120 milligram
•Volwassenen: bij blootstelling aan meer dan 100 millisievert: 130 milligram

Dus dat is niet echt handig doseren met dit soort aanbevelingen.
Stel je bent 39 jaar en 11 maanden oud? Wat moet je dan slikken?
Of stel dat je een beetje radioactieve straling over je heen krijgt maar je hebt geen idee hoeveel millisievert het zal zijn? wat moet je dan?

Ik moet sneller typen merk ik, ik hoop dat ik nog iets nieuws/nuttig heb gepost.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
@martin en @RockyFlats dank, maar jullie zeggen beide iets anders :) ik stel toch lastigere vragen dan ik dacht, of is het omdat de informatie van de overheid niet betrouwbaar is...

De overheid zegt; na je 40ste heb je al zoveel brood gegeten (bij wijs van spreken) dat je schildklier verzadigd is, bij iemand van onder de 40 is dat nog niet het geval, of is het zo dat het ontwikkelen van kanker redelijk lang duurt dat je waarschijnlijk 80 bent voordat je er iets van gaat merken? Dat is weer in contra dat zwangeren en borstvoedinfgevende vrouwen van 40+ wel aangeraden word om deze pillen te nemen, geven ze dat jodium dan door aan foetus of de zuigeling?

Is de conclusie nu; dat het eigenlijk wel een beetje verstandig is om alvast met een lage doses die schildklier te gaan vullen, ipv op een ramp te wachten en een hoge dozes in te nemen, volgens de overheid zijn de bijwerkingen minimaal...
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat lijkt me niet.
@martin , inname is natuurlijk alleen nodig zolang er risico bestaat voor herhaalde blootstelling.
In dat geval kan dat 24 uur na voorgaande inname in principe weer nodig zijn, voor zover ik begrijp...
Ik ga ervan uit dat de bevolking wordt geinformeerd over de situatie en of en wanneer dan een tweede dosis in te nemen is.
Zie ook onderstaande delen uit een bijsluiter.

https://www.geneesmiddeleninformatiebank.nl/bijsluiters/h109973.pdf

Hoe gebruikt u dit middel?
Jodiumtabletten mogen uitsluitend worden gebruikt als de desbetreffende autoriteit daartoe
oproept (via de radio of televisie bijvoorbeeld) in geval van een nucleair ongeluk.
Neem de tabletten niet op eigen verantwoordelijkheid.
[...]
Voor de best mogelijk bescherming moet de dosis zo vlug mogelijk (bij voorkeur binnen twee uur)
genomen worden na het bericht dat er radioactief jodium is vrijgekomen.
Het is echter nog zinvol om de tabletten tot 8 uur na de blootstelling aan radioactief jodium in te
nemen.
[...]
Dit middel wordt niet aanbevolen voor personen boven de 40, aangezien het bij hen minder
aannemelijk is dat zij baat hebben bij behandeling met jodiumtabletten na blootstelling aan
radioactief jodium. Personen met een hoog risico op blootstelling aan hoge doses radioactief
jodium (bijv. reddingswerkers die betrokken zijn bij reddings- of schoonmaakoperaties) hebben
echter waarschijnlijk wel baat bij behandeling. Bovenstaande eenmalige dosering beschermt tegen de eventuele opname van radioactief jodium bij blootstelling.
[...]
Als het vrijkomen van radioactief jodium blijft plaatsvinden (langer dan 24 uur), met herhaalde
blootstelling, inname van besmet voedsel of drinkwater en als evacuatie niet mogelijk is, kan een
herhaalde toediening nodig zijn.


https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/bladeren/preparaatteksten/k/kaliumjodide
Algemeen:
De tabletten alleen innemen op uitdrukkelijk verzoek van de overheid, bv. via de media. Begin zo snel mogelijk; bij inname binnen 4–6 uur na blootstelling is de verzadiging van de schildklier nog slechts ca. 50%. Inname > 12 uur na blootstelling heeft geen zin meer, omdat het radioactief jodium dan is opgenomen door de schildklier.

Volwassenen t/m 40 jaar en kinderen ≥ 12 jaar:
130 mg (= 2 tabletten) 1×/dag, zolang de blootstelling aanhoudt. Echter, kinderen die na een eerste toediening huidreacties vertonen, dienen geen volgende dosis te krijgen.

Kinderen 3–11 jaar:
65 mg (= 1 tablet) 1×/dag, zolang de blootstelling aanhoudt. Echter, kinderen die na een eerste toediening huidreacties vertonen, dienen geen volgende dosis te krijgen.

Kinderen 1 maand–2 jaar:
32,5 mg (= een halve tablet) 1×/dag, zolang de blootstelling aanhoudt. Echter, kinderen die na een eerste toediening huidreacties vertonen, dienen geen volgende dosis te krijgen.

Kinderen < 1 maand:
16,25 mg (= een kwart tablet) eenmalig.

Zwangere vrouwen (alle leeftijden) en vrouwen die borstvoeding geven:
130 mg (= 2 tabletten) eenmalig.


 

drent

Diehard Prepper
Qua jodium zit de adh op 100% in een standaard multivitaminepil. Veilig te slikken als je je zorgen maakt en die dosis heeft geen bijwerkingen. Ik moet ook opletten, bak mijn eigen brood en daar gebruik ik gewoon jodium keukenzout voor. Daar zit amper 50% in van wat er in bakkerszout zit. Dus of ander zout gaan inslaan of multi blijven slikken.
 

Ray

SHTF Expert
Offtopic het jodiumverhaal hier, maar jodium wat je dagelijks binnen moet krijgen gaat in microgrammen. 1 appel pitje bevat al genoeg. Een jodiumtekort in Nederland is uiterst zeldzaam, behoudens mensen met een afwijking aan hun schildklier. De dosis bij een nucleaire incidenten ligt in de milligrammen, een factor duizend keer zo groot. Zo'n bokito dosis jodium is niet zonder gevaar, een paar procent van de bevolking zal daarvan sowieso al negatieve verschijnselen krijgen.

Het heeft ook alleen nut bij heel jonge mensen om schildklierkanker decennia erna te kunnen voorkomen. Tegen alle andere radioactieve gevaren doet het geen biet. Boven de 18 jaar heb je al nagenoeg geen kans op opname van radioactief jodium, voor de zekerheid hebben ze de grens op 40 jaar gelegd voor die uitzonderingen met een levenslang beroerd dieet of onopgemerkte schildklier afwijkingen. Bij zwangere vrouwen is het nodig voor het ongeboren kind.

Zelf heb ik het wel op voorraad, 10 gram kaliumjodide (77 dosis), gewoon voor weinig online te bestellen. Af te wegen met een precisie weegschaaltje of vermengen met een kilo suiker om het een 100 maal te verdunnen zodat ik met een maatschepje alsnog de goede dosis kan gebruiken. 130 milligram jodium zit dan in 13 gram suiker (kristalsuiker weegt zo'n 0,8 a 0,9 kilo per liter).

Opm: Ik heb het destijds bij de hekserij.nl besteld, daar is het helaas nu niet meer te vinden.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Qua jodium zit de adh op 100% in een standaard multivitaminepil. Veilig te slikken als je je zorgen maakt en die dosis heeft geen bijwerkingen. Ik moet ook opletten, bak mijn eigen brood en daar gebruik ik gewoon jodium keukenzout voor. Daar zit amper 50% in van wat er in bakkerszout zit. Dus of ander zout gaan inslaan of multi blijven slikken.
@drent , volgens mij maak je hier een rekenfoutje die je "moeilijk te slikken" kan komen....

De 150 mcg aan Jodium in bijvoorbeeld een multivitamine-compleet-teva-tablet is 0,000150 g Jodium (kaliumjodide). Het zijn immers microgrammen...
#naschrift, ik zie nu dat @Ray dat ook al aangaf...:thumbsup:#

De (in principe dagelijks) kennelijk benodigde 130 mg kaliumjodide joodprofylaxe bij een kernramp is dus 866666 x zo groot.

Je moet er na zo'n eerste multivitamine-ding dus wel even rustig voor gaan zitten, en er nog 866665 van wegslikken;)


https://www.efarma.nl/multivitamine-compleet-teva-tablet/15144208

https://nl.wikipedia.org/wiki/Joodprofylaxe
"Als de schildklier direct na een kernongeval helemaal 'gevuld' wordt door een overmaat aan niet-radioactief jood in te nemen, dan zal daarna een tijdlang helemaal geen jood meer worden opgenomen, dus ook niet het radioactieve jood dat het lichaam binnenkomt; dat zal dan snel weer via de urine worden uitgescheiden. Voor zo'n overmaat wordt 100 milligram (mg) jodium gebruikt, wat overeenkomt met 170 mg kaliumjodaat of 130 mg kaliumjodide. Idealiter is de inname van joodtabletten van maximaal 6 uur vóór tot op het moment van de blootstelling aan het radioactieve jodium (waardoor dat bijna 100% wordt geblokkeerd)."
 

joepmeloen

Prepper goeroe
@drent , volgens mij maak je hier een rekenfoutje die je "moeilijk te slikken" kan komen....

De 150 mcg aan Jodium in bijvoorbeeld een multivitamine-compleet-teva-tablet is 0,000150 g Jodium (kaliumjodide). Het zijn immers microgrammen...
#naschrift, ik zie nu dat @Ray dat ook al aangaf...:thumbsup:#

De (in principe dagelijks) kennelijk benodigde 130 mg kaliumjodide joodprofylaxe bij een kernramp is dus 866666 x zo groot.

Je moet er na zo'n eerste multivitamine-ding dus wel even rustig voor gaan zitten, en er nog 866665 van wegslikken;)


https://www.efarma.nl/multivitamine-compleet-teva-tablet/15144208

https://nl.wikipedia.org/wiki/Joodprofylaxe
"Als de schildklier direct na een kernongeval helemaal 'gevuld' wordt door een overmaat aan niet-radioactief jood in te nemen, dan zal daarna een tijdlang helemaal geen jood meer worden opgenomen, dus ook niet het radioactieve jood dat het lichaam binnenkomt; dat zal dan snel weer via de urine worden uitgescheiden. Voor zo'n overmaat wordt 100 milligram (mg) jodium gebruikt, wat overeenkomt met 170 mg kaliumjodaat of 130 mg kaliumjodide. Idealiter is de inname van joodtabletten van maximaal 6 uur vóór tot op het moment van de blootstelling aan het radioactieve jodium (waardoor dat bijna 100% wordt geblokkeerd)."

"[...], dan zal daarna een tijdlang helemaal geen jood meer worden opgenomen, [...]"

Weet er ook iemand wat die 'tijdlang' inhoud, dan kun je bijvoorbeeld elk x aantal er altijd voor zorgen dat ie schildklier gevuld is, misschien niet eens zo een gek idee?
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
"[...], dan zal daarna een tijdlang helemaal geen jood meer worden opgenomen, [...]"

Weet er ook iemand wat die 'tijdlang' inhoud, dan kun je bijvoorbeeld elk x aantal er altijd voor zorgen dat ie schildklier gevuld is, misschien niet eens zo een gek idee?
@joepmeloen , ik zag in een bijsluiter onder andere staan...

"Volwassenen t/m 40 jaar en kinderen ≥ 12 jaar:
130 mg (= 2 tabletten) 1×/dag, zolang de blootstelling aanhoudt. Echter, kinderen die na een eerste toediening huidreacties vertonen, dienen geen volgende dosis te krijgen."
Kennelijk is dat "een tijd lang" dan niet veel meer dan 1 dag...

Want waarom anders iedere dag zo'n dosis innemen?
Ik kan mij wel voorstellen dat de situatie snel kan veranderen en er vast legio redenen kunnen zijn om dan als overheid anders te adviseren. Stel dat er na een dag nog wel een blootstelling is, maar dat de belasting in de lucht nog maar gering is? Dan misschien een volgend tablet pas na 2 dagen... Het beste een goede radio in huis, en aanwijzingen opvolgen, lijkt me.
 

drent

Diehard Prepper
@drent , volgens mij maak je hier een rekenfoutje die je "moeilijk te slikken" kan komen....

De 150 mcg aan Jodium in bijvoorbeeld een multivitamine-compleet-teva-tablet is 0,000150 g Jodium (kaliumjodide). Het zijn immers microgrammen...
#naschrift, ik zie nu dat @Ray dat ook al aangaf...:thumbsup:#

De (in principe dagelijks) kennelijk benodigde 130 mg kaliumjodide joodprofylaxe bij een kernramp is dus 866666 x zo groot.

Je moet er na zo'n eerste multivitamine-ding dus wel even rustig voor gaan zitten, en er nog 866665 van wegslikken;)


https://www.efarma.nl/multivitamine-compleet-teva-tablet/15144208

https://nl.wikipedia.org/wiki/Joodprofylaxe
"Als de schildklier direct na een kernongeval helemaal 'gevuld' wordt door een overmaat aan niet-radioactief jood in te nemen, dan zal daarna een tijdlang helemaal geen jood meer worden opgenomen, dus ook niet het radioactieve jood dat het lichaam binnenkomt; dat zal dan snel weer via de urine worden uitgescheiden. Voor zo'n overmaat wordt 100 milligram (mg) jodium gebruikt, wat overeenkomt met 170 mg kaliumjodaat of 130 mg kaliumjodide. Idealiter is de inname van joodtabletten van maximaal 6 uur vóór tot op het moment van de blootstelling aan het radioactieve jodium (waardoor dat bijna 100% wordt geblokkeerd)."
Uitgangspunt advies max. tot 40 jaar nodig is dat je tot die tijd genoeg jodium binnen gekregen hebt via je eten. Wijkt jouw dieet af, bv doordat je meer zelf maakt/bakt bv, kan het nodig zijn te kijken naar je ingredienten of een multi bijslikken. Dan heb je boven de 40 die jodiumpillen dus niet nodig. En dat is wel zo handig eigenlijk met een overheid die niet altijd zo rap is met reageren ... of als je door je telefoon heenslaapt en je dus het tijdvak mist om te slikken.
 
Bovenaan