• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Een Wereldontvanger - zin of onzin, en welke?

vinden jullie het hebben van een wereldontvanger zinvol?

  • ja, en ik heb al een goede, namelijk...

    Stemmen: 25 49.0%
  • ja, maar ik ben nog op zoek naar een goede...

    Stemmen: 14 27.5%
  • ik twijfel

    Stemmen: 9 17.6%
  • nee, dat verstoort mijn OPSEC en heeft met straling van doen. En ik zit onder een steen

    Stemmen: 0 0.0%
  • ik denk van niet

    Stemmen: 3 5.9%

  • Totaal aantal stemmers
    51

Ray

SHTF Expert
@Ray Hardlopen, ik...???! Aaaarrrchhh, ik heb aan weinig dingen zo'n hekel...;)
De beste manier om echt het uiterste uit de knieën en enkels te halen. Ik bedoel, niet dat ze nog in topconditie zijn op het moment dat de rest het begeeft ....:confused:
Ik lees via jouw link: in het centrum van Athene, viel de boodschapper dood neer; hij bleek een zonnesteek te hebben opgelopen.
Goede tip... een fijne sport is dat! En dan toch weer die zon...:rolleyes:

Hmmm, dat stroom vreten en levensduur klopt wel... Maar 100 x korter dan transistoren??? We hebben het over EMP, en dan is het met transistoren toch wel over en sluiten ...
"[...] The energy from the EMP pulse wave will melt down the transistor ‘junctions’ within semiconductor electronics. You could have a portable shortwave radio sitting on your desk, not plugged into anything at all, and as the invisible wave strikes it, it will fry [...]"

Postduiven melken is dan inderdaad zo gek nog niet. Ik ontvang graag berichten, en zeker dan...! Lekkerrrr:D

Des te fijner de elektronica, des te gevoeliger voor een EMP het is. Een dikke elektro motor zal er niet snel last van hebben, maar je smartphone met 19 nanometer chips des te eerder.
Daarom bewaar je cruciale elektronica als bv. je wereldontvanger, zonnepaneeltje, ledlampjes, smartphone/tablet met nuttige documenten, porto's, etc, bij voorkeur in een metalen, geïsoleerde doos (kooi van Faraday), maar dat is weer een eigen topic waard. :)
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Des te fijner de elektronica, des te gevoeliger voor een EMP het is. Een dikke elektro motor zal er niet snel last van hebben, maar je smartphone met 19 nanometer chips des te eerder.
Daarom bewaar je cruciale elektronica als bv. je wereldontvanger, zonnepaneeltje, ledlampjes, smartphone/tablet met nuttige documenten, porto's, etc, bij voorkeur in een metalen, geïsoleerde doos (kooi van Faraday), maar dat is weer een eigen topic waard. :)
@Ray, je haalt mij de woorden uit de mond! Is ook wat mij betreft een draadje waard. Elektronica schijnt met wat zilverpapier al behoorlijk te beschermen te zijn, dus zoiets hoeft de bank niet te springen, lijkt het....
Aan u de eer...
 
F

frans81

Gast
Een wereldontvanger. Tja, ik heb er wel wat (grundig yachtboy) maar twijfel steeds meer over het nu in deze vorm (zoals je Philips op de laatste foto). Waarom?
In de eerste plaats de batterijen. Er zijn momenteel mooie radio's met zonnecellen en opwindmechaniek. Natuurlijk zit er ook een condensator/batterij in maar je blijft langer stroom onafhankelijk.
Dan de beweging van FM naar DAB+. Ik zie voorlopig de FM nog wel werken maar denk zeker dat er een eind aan komt. We hebben toch ook geen uhf/vhf antennes meer voor onze TV:rolleyes:.
Toch heb je een leuke aankoop voor zo'n klein bedrag gedaan denk ik, maar zelf zou ik gaan voor iets met andere stroomvoorziening.
Korte golf ontvangst is niet prettig maar als er iets speelt waardoor je geen lokale info doorkrijgt kan het wel weer zinvol zijn.

Ik was eens even aan het Googelen op Grundig Yachtboy .
Wat is dat :confused: En ja hoor heel veel Modelletjes ondertussen ;)

https://www.google.nl/search?site=&tbm=isch&source=hp&biw=1600&bih=775&q=grundig+yachtboy&oq=grundig+yachtboy&gs_l=img.12..0i10i24k1l8.3474.3474.0.5904.1.1.0.0.0.0.64.64.1.1.0....0...1ac..64.img..0.1.61.CCNWok0iOyM#imgrc=oPysv-ZF8RoaHM:
 

Ray

SHTF Expert
@Ray, je haalt mij de woorden uit de mond! Is ook wat mij betreft een draadje waard. Elektronica schijnt met wat zilverpapier al behoorlijk te beschermen te zijn, dus zoiets hoeft de bank niet te springen, lijkt het....
Aan u de eer...

Ik zou het wat degelijker aanpakken dan dat, maar met een groot blik uit de kringloop kom je al een heel eind. Sommigen gaan heel ver, dubbele wanden, geleidende 'tochtstrips' tussen het deksel en aarding. Mocht je niks voorbereid hebben en hoor je dat die zonnevlam eraan komt (duurt even namelijk) dan kun je altijd nog, hoewel niet ideaal, alles in de magnetron leggen (niet aanzetten he! ;)). Uiteraard moet de elektronica geïsoleerd liggen van de metalen wanden.

Zoek wat DIY's op YouTube en begin lekker zelf dat topic. :wave:
 

petroman

SHTF Expert
@Ray, je haalt mij de woorden uit de mond! Is ook wat mij betreft een draadje waard. Elektronica schijnt met wat zilverpapier al behoorlijk te beschermen te zijn, dus zoiets hoeft de bank niet te springen, lijkt het....
Aan u de eer...

Is al veel overgeschreven. Daar zou ik eerst naar kijken voordat je weer een nieuw topic opent /geopend wordt.
Misschien kan zelfs het al gemelde in één topic verzameld worden: wat je over EMC moet weten of EMC voor dummies. :)
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou het wat degelijker aanpakken dan dat, maar met een groot blik uit de kringloop kom je al een heel eind. Sommigen gaan heel ver, dubbele wanden, geleidende 'tochtstrips' tussen het deksel en aarding. Mocht je niks voorbereid hebben en hoor je dat die zonnevlam eraan komt (duurt even namelijk) dan kun je altijd nog, hoewel niet ideaal, alles in de magnetron leggen (niet aanzetten he! ;)). Uiteraard moet de elektronica geïsoleerd liggen van de metalen wanden.

Zoek wat DIY's op YouTube en begin lekker zelf dat topic. :wave:
@Ray:thumbsup:Groot gelijk en dat bedoelde ik ook, succes!:thnx:;):p:D
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
V

Verwijderd lid 423

Gast
Mocht je niks voorbereid hebben en hoor je dat die zonnevlam eraan komt (duurt even namelijk) dan kun je altijd nog, hoewel niet ideaal, alles in de magnetron leggen (niet aanzetten he! ;)). Uiteraard moet de elektronica geïsoleerd liggen van de metalen wanden.

Zoek wat DIY's op YouTube en begin lekker zelf dat topic. :wave:
@Ray. Graag (dit dan maar even als alternatief einde...;)), maar er is inderdaad al het nodige over geschreven, las ik zojuist. iets van verzamelde werken... t.z.t. maar eens kijken...

Toch even kort over die waarschuwings-tijd... Zo lang is die niet...
http://www.extremetech.com/extreme/...-sent-us-back-to-a-post-apocalyptic-stone-age

http://scitation.aip.org/content/aip/magazine/physicstoday/news/10.1063/PT.5.1052

Three satellites that are located at L1—the Advanced Composition Explorer, Deep Space Climate Observatory, and SOHO—can provide 45 minutes at best of advance warning of a solar storm, Baker says. The actual time depends on the speed of the disturbance as it approaches Earth, Baker explains in an interview, and for a 3000 km/s CME like the July event, the warning would be less than 10 minutes. More routine storms take two to three days to reach Earth, he notes.

Waarschuwing 10 minuten van tevoren... dan zet ik de radio maar alvast aan en haal ik het zilverpapier alvast uit de keukenla...:confused:
 

Jasje

Prepper goeroe
Ik was eens even aan het Googelen op Grundig Yachtboy .
Wat is dat :confused: En ja hoor heel veel Modelletjes ondertussen ;)
Maar zet er bij je zoekactie de term "wereldontvanger" bij en je bent er. Zie hier. Ook daar zij verschillende modellen van. (Ik heb er twee van). Het is inderdaad een oude model lijn die nog steeds goed loop.
 

Ray

SHTF Expert
.................Three satellites that are located at L1—the Advanced Composition Explorer, Deep Space Climate Observatory, and SOHOcan provide 45 minutes at best of advance warning of a solar storm, Baker says. The actual time depends on the speed of the disturbance as it approaches Earth, Baker explains in an interview, and for a 3000 km/s CME like the July event, the warning would be less than 10 minutes. More routine storms take two to three days to reach Earth, he notes.

Die info moet ik nog eens goed tot mij nemen, want alleen al in het gequote stukje zit wat mafs.

3000 km per seconde en de afstand zon aarde is 149.600.000 kilometer, dat rekent om naar bijna veertien uur ipv tien minuten.
 
F

frans81

Gast
Maar zet er bij je zoekactie de term "wereldontvanger" bij en je bent er. Zie hier. Ook daar zij verschillende modellen van. (Ik heb er twee van). Het is inderdaad een oude model lijn die nog steeds goed loop.

:lol::lol::lol:
Ja dat zoekterm gedoe dat gaat om precisie ;) Proberen , veranderen en weer proberen .
Laat mij nou net niet genoeg geprobeerd hebben en de gemakkelijkste weg gepakt hebben :lol:
Toch blijft ook dat oude Analoge ( Geen LCD gedoe oa ) leuk en vaak robuust degelijk spul :D
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Die info moet ik nog eens goed tot mij nemen, want alleen al in het gequote stukje zit wat mafs.

3000 km per seconde en de afstand zon aarde is 149.600.000 kilometer, dat rekent om naar bijna veertien uur ipv tien minuten.
@Ray Het heeft vast iets van doen met detectie. Als zo'n EMP van de zon vertrekt, dan is dat kennelijk nog niet het moment waarop dat wordt opgemerkt, of waarop het als uitzonderlijk kan worden ontdekt.

A recent paper in Nature Communications authored by UC Berkeley space physicist Janet G. Luhmann and former postdoc Ying D. Liu describes what gave the July 2012 storm Carrington-like potency. For one thing, the CME was actually two CMEs separated by only 10 to 15 minutes. This double storm cloud traveled through a region of space that had been cleared out by another CME only four days earlier. As a result, the CMEs were not decelerated as much as usual by their transit through the interplanetary medium.

Zo te zien, kwamen er twee zonne-stormen direct na elkaar. En was het moment waarop dat meetbaar werd, maar 10 minuten voor het de aarde had getroffen, als die aarde niet net iets verder was gedraaid. Misschien een beetje zoals... "Hee nu raakt die middelmatige zonnestorm (die we aan zagen komen) de aarde. Verrek, krijg nou niks, 10 minuten daarachter zit er nog een!". Schilden omhoog en hyperspeed graag...:confused:

Ik ben ook geen expert, en moet ook maar aannemen dat er geen onzin wordt beweerd. Maar dat cursieve komt wel van de NASA zelf af. Nu hebben die ook geld en aandacht nodig natuurlijk, maar aperte onzin zou toch wel worden ontzenuwd en afgestraft. De kans dat een zware EMP ons treft is berekend op 12% in 10 jaar las ik ergens anders. En dat is toch eenmaal in een mensenleven.
Hee, samen met de kans op een nucleaire EMP, zien we er misschien wel twee...:eek:
 

petroman

SHTF Expert
Als "ze" 13 uur nodig hebben om er achter te komen of er over 10min. DE shte* (enorme cme (corona mass ejection (of zo iets dergelijks))) op ons afkomt dan moeten we maar eens andere partijen raadplegen om te kijken.

*shte: shit hits the earth
 

Highway

Last (wo)man standing
Wat vinden jullie, zinvol een wereldontvanger?

Nee ik vind het niet zinvol.

Gewoon AM/FM wel, maar al die andere golflengtes niet. Vooral lokale zenders zou ik bij SHTF willen horen, en niet de Oost europese of Aziatische zenders. De meeste uitzendingen daar zijn immers in het Arabisch, of Chinees, soms Hongaars of Roemeens. Met wat mazzel hoor je wel eens een Engels talige of een Frans talige zender uit voormalige koloniale gebieden. En daarnaast: de meeste zenders hebben slechts een paar uurtjes zendtijd per dag.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Nee ik vind het niet zinvol.

Gewoon AM/FM wel, maar al die andere golflengtes niet. Vooral lokale zenders zou ik bij SHTF willen horen, en niet de Oost europese of Aziatische zenders. De meeste uitzendingen daar zijn immers in het Arabisch, of Chinees, soms Hongaars of Roemeens. Met wat mazzel hoor je wel eens een Engels talige of een Frans talige zender uit voormalige koloniale gebieden. En daarnaast: de meeste zenders hebben slechts een paar uurtjes zendtijd per dag.

@Highway Tja, het meeste zal inderdaad wel in een vreemde taal zijn, en overwegend in die van de schurkenstaat dan.:confused: Haha, zo weten "wie er achter zat" is ook informatie, toch?;)

Even zonder gekheid: met een wereldontvanger kan je ook op enkele amateurfrequenties luisteren, en ik kan mij voorstellen dat juist die vooral in de lucht zullen zijn. Er zijn immers zoveel zendamateurs, en ik vermoed dat velen daarvan eigenlijk ook een soort radio-prepper zijn, als ik hun berichten zo af en toe lees.

En zie ook http://dares.nl/

Die frequenties kunnen beluisteren, lijkt mij wel zinvol.
upload_2016-10-24_11-25-54.png
Alles is hierboven aangegeven in MHz. Volgens mij zijn dan alle aangegeven HF frequenties te ontvangen, met bijvoorbeeld die Tecsun 310 ET die ik noemde; hieronder de specificaties daarvan:
upload_2016-10-24_11-28-22.png

En voor UHF en VHF is een simpele portofoon de oplossing
 

The mad engineer

Diehard Prepper
Denk dat een standaard kleine AM/FM radio al voldoende is in de meeste gevallen, maar voor een paar centen heb je al een wereldontvanger bij de kringloop of bij een rommelmarkt. Of zoals in mijn geval, vraag het die "geek" oom die allerlei electronica verzameld vanaf medio jaren 70. Nog beter, vraag het zijn vrouw, succes gegarandeerd.

Enfin, zelf heb ik liever de optie om nog meer te kunnen ontvangen, je weet immers nooit. Belangrijkste is dat je überhaupt een radio hebt.
 

Highway

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Enfin, zelf heb ik liever de optie om nog meer te kunnen ontvangen, je weet immers nooit. Belangrijkste is dat je überhaupt een radio hebt.

Zo heb ik graag bij shtf dat je radio kan ontvangen, maar ook kunt zenden. Om die reden heb ik ooit eens 5 euro betaald voor deze retro CB:

StaboxrcTwinstar.jpg


Radio FM/AM (en cassette!! zo leuk :lol:) + CB 40 kanalen FM 4 watt/AM 1 watt.
De radio zit in een slede en de mike is eenvoudig los te koppelen.

(wel even bukken als je op de foto klikt)
 

AWOL

Prepper goeroe
Ik heb de Eton FR350, op te laden met de hand, kan uiteraard op batterijen, kan telefoon opladen, heeft led lamp, is spatwater dicht.
Iets aan de grote en zware kant voor in een BOB maar is wel robuust.

41QrvogMwhL._SL500_AA300_.jpg

Daarnaast heb ik nog een heel oud kleiner wereldontvangertje op AA die zijn beste tijd gehad heeft maar het nog doet.
 
D

Deleted member 101

Gast
Wat je beter niet kunt kopen is de Degen DE13, ziet er leuk uit en heeft veel opties, maar nu na 3 jaar is de ontvangst belabert. De zenders op alle banden kunnen niet goed afgestemd worden. en verloopt vrijwel direct. De klacht heet oscillator drift. Ook op de sterke FM zenders.

http://www.electronics-tutorials.com/oscillators/oscillator-drift.htm

Goedkope componenten zijn de oorzaak. Is nog te koop voor 40 euro bij Corad, ik heb hem voor 20 in China besteld.
Waardeloos ding.
Nu speelgoed voor mij kleinzoon, vind de sirene erg leuk:lol:


De Tecsun radio's zijn wel goed, http://www.k-po.com/World-Receivers--DAB--WLAN.1.html

En Sangean op marktplaats 2e hands voor een paar tientjes De Sangean 404 of 505 zij erg goed.
Al wordt het aanbod wel minder. Momenteel alleen nog de Sangean 505 2e hands.

Heb nog een Sangean 909, denk dat ik die hier te koop zet, vorige model met RDS.
http://www.universal-radio.com/catalog/portable/1909.html
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat je beter niet kunt kopen is de Degen DE13, ziet er leuk uit en heeft veel opties, maar nu na 3 jaar is de ontvangst belabert. De zenders op alle banden kunnen niet goed afgestemd worden. en verloopt vrijwel direct. De klacht heet oscillator drift. Ook op de sterke FM zenders.

http://www.electronics-tutorials.com/oscillators/oscillator-drift.htm

Goedkope componenten zijn de oorzaak. Is nog te koop voor 40 euro bij Corad, ik heb hem voor 20 in China besteld.
Waardeloos ding.
Nu speelgoed voor mij kleinzoon, vind de sirene erg leuk:lol:


De Tecsun radio's zijn wel goed, http://www.k-po.com/World-Receivers--DAB--WLAN.1.html

En Sangean op marktplaats 2e hands voor een paar tientjes De Sangean 404 of 505 zij erg goed.
Al wordt het aanbod wel minder. Momenteel alleen nog de Sangean 505 2e hands.

Heb nog een Sangean 909, denk dat ik die hier te koop zet, vorige model met RDS.
http://www.universal-radio.com/catalog/portable/1909.html

@Tom @AWOL Dat is ook toevallig, ik heb na AWOL's draaihandle-radio-lamp te zien nog even bij Aliexpress rond gekeken en vond daar dezelfde Degen. En mij leek het juist wel een aardig apparaatje, qua uiterlijk en zo, maar ik heb het gelukkig niet gekocht.:eek:

Wat de Tecsun betreft: ik heb daarvoor gekozen en een Tecsun PL-310 besteld, en betaalde daarvoor via Amazon.de niet meer dan 41,50 Euro inclusief verzending, met levering bij kennissen in Duitsland. Dat scheelt dan alweer 18 Euro. Levering in NL was ook mogelijk, maar dan scheelt het een tientje of zo. Op Aliexpress heb ik er voor nog geen 5 Euro nog een Tecsun draadantenne op haspeltje voor gekocht, en daarmee moet de FM/SW ontvangst dan toch wel 101% zijn.;) Die zijn er in twee uitvoeringen zag ik. Ik heb er een met een stekkertje die in de PL-310 past https://www.aliexpress.com/item/Bes...32659928816.html?spm=2114.13010608.0.0.f4Q692
Maar er is er ook een met een klemmetje dat op de sprietantenne past en daarom op iedere radio zal werken denk ik. Dat is misschien een idee voor wie een net iets betere ontvangst wil, ongeacht voor welke radio. https://www.aliexpress.com/item/TEC...id=6771fbf8-9f9e-48b1-ad06-cf36f1ef3ad5&tpp=1
tecsun-Antenna-AN-05-for-TECSUN-Radio-Receiver-Antenna-tecsun-PL-660-PL-380-PL-310ET.jpg
 
Bovenaan