• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Een Wereldontvanger - zin of onzin, en welke?

vinden jullie het hebben van een wereldontvanger zinvol?

  • ja, en ik heb al een goede, namelijk...

    Stemmen: 25 49.0%
  • ja, maar ik ben nog op zoek naar een goede...

    Stemmen: 14 27.5%
  • ik twijfel

    Stemmen: 9 17.6%
  • nee, dat verstoort mijn OPSEC en heeft met straling van doen. En ik zit onder een steen

    Stemmen: 0 0.0%
  • ik denk van niet

    Stemmen: 3 5.9%

  • Totaal aantal stemmers
    51

revoluta

Elementary prepper
Ok ik ben eruit, ik sta op het punt om een tecsun pl310et aan te schaffen. Het enige wat mij tegenhoudt is de prijs.
In NL kost deze 65€, nu zie ik dezelfde bij Aliexpres staan voor 35€, en gratis verzenden.
Kom op, 30€ prijsverschil, dat is het dubbele. Dat vind ik nogal wat.

Nu is mijn vraag: risico nemen en kopen(extra kosten ...)
Of zeggen jullie: Nee revoluta, bespaar je de hoofdpijn ,en betaal gewoon de hoofdprijs.
 

petroman

SHTF Expert
Wil je eerst weten of het zinvol is (poll) ?
Of is de poll gewoon voor de heb ?

Je bent bekend met aliexpress dus je weet ook dat je eventueel een invoerheffing van de douane kan krijgen, die het totaal van hje winst negatief gaat beinvloeden.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Ok ik ben eruit, ik sta op het punt om een tecsun pl310et aan te schaffen. Het enige wat mij tegenhoudt is de prijs.
In NL kost deze 65€, nu zie ik dezelfde bij Aliexpres staan voor 35€, en gratis verzenden.
Kom op, 30€ prijsverschil, dat is het dubbele. Dat vind ik nogal wat.

Nu is mijn vraag: risico nemen en kopen(extra kosten ...)
Of zeggen jullie: Nee revoluta, bespaar je de hoofdpijn ,en betaal gewoon de hoofdprijs.

Bij Ali kunnen er nog douanekosten bij komen.
 
F

frans81

Gast
En Garantie.
Wanneer defect ??
Dan moet het naar verweggiestan :(
Kijk op MP .
Daar staan er geregeld voor een zeer leuke prijs .
Wereldontvangers in de ruime zin ;)
 

petroman

SHTF Expert
Zeg @frans81 , dit is een prepforum, dus je moet het ding zelf kunnen maken. Bij een voorval waarbij je qua communicatie aangewezen bent op je wereldontvanger heb je niets aan garantie.:fluit:
 
F

frans81

Gast
Zeg @frans81 , dit is een prepforum, dus je moet het ding zelf kunnen maken. Bij een voorval waarbij je qua communicatie aangewezen bent op je wereldontvanger heb je niets aan garantie.:fluit:

Vooral dat Digitale in de nieuwe consumenten series nodigt uit tot het verwerven van nieuwe tech skills haha .
 

TACAMO

Prepper
Ik raad iedereen die een wereldontvanger wilt aanschaffen om eerst te kijken naar de CountyComm GP-5SSB. Supergevoelige ontvanger op normale batterijen, met ingebouwd USB laadcircuit als je oplaadbare batterijen gebruikt.

Maar de belangrijkste eigenschap is dat de ontvanger naast AM ook LSB/USB (Single Side Band) ondersteund, waardoor je dus ook zendamateurs en instanties zoals DARES kunt ontvangen. Dat is met een normale AM ontvanger onmogelijk.

http://www.miklor.com/GP5/GP5-Review.php
 
D

Deleted member 101

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik raad iedereen die een wereldontvanger wilt aanschaffen om eerst te kijken naar de CountyComm GP-5SSB. Supergevoelige ontvanger op normale batterijen, met ingebouwd USB laadcircuit als je oplaadbare batterijen gebruikt.

Maar de belangrijkste eigenschap is dat de ontvanger naast AM ook LSB/USB (Single Side Band) ondersteund, waardoor je dus ook zendamateurs en instanties zoals DARES kunt ontvangen. Dat is met een normale AM ontvanger onmogelijk.

http://www.miklor.com/GP5/GP5-Review.php

Is dat niet ongeveer dezelfde als de http://www.k-po.com/TECSUN-PL-365.2.html

Deze heeft ook de nieuwere chipset SiLabs Si 4735, er van uit gaande dat de chipset die gebruikt wordt in de CountyComm GP-5 dezelfde is als de oudere Tecsun Pl 360

En gewoon in NL te bestellen met garantie. Scheelt een hoop heen en weer verzenden bij defecten.


Wel is het zo dat de CountyComm GP-5 opvallende gelijkenis vertoond met de Tecsun PL-360.
De CountyComm GP 5 is eigenlijk bestemd voor de Amerikaanse overheid en kan in detail verschillen.
http://swling.com/blog/2014/12/a-re...sb-portable-radio-a-great-emergency-portable/

De Tecsun PL 360 is zo te zien het equivalent van de CountyComm GP 5.
Maar ik weet niet zeker welke chipset er in de Countycomm zit, ik denk dezelfde als de Tecsun PL 360
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Ik zit nog steeds in dubio, heeft het in Nederland wel echt nut, de FM en AM band wordt hier al aardig volgepompt met zenders, nu is er ook DAB.

Bij een SHTF zijn er nog steeds FM/AM zenders in de lucht door de noodvoorzieningen die in plaats zijn.

Maar ja, het risico om geen informatie te krijgen is er nog steeds, lastig.

Ik heb nu diversen oplaadbare/handkrank radio's en nog een hele oude wereld ontvanger die het nog wel doet maar verschrikkelijk kraakt.

Uiteraard heb ik ook nog m'n 27mc, daar zal ten tijde van een SHTF ook wel info op te krijgen zijn.

Toch maar effe kijken voor een tweede hands wereld ontvanger die niet kraakt.
 
F

frans81

Gast
Ik zit nog steeds in dubio, heeft het in Nederland wel echt nut, de FM en AM band wordt hier al aardig volgepompt met zenders, nu is er ook DAB.

Bij een SHTF zijn er nog steeds FM/AM zenders in de lucht door de noodvoorzieningen die in plaats zijn.

Maar ja, het risico om geen informatie te krijgen is er nog steeds, lastig.

Ik heb nu diversen oplaadbare/handkrank radio's en nog een hele oude wereld ontvanger die het nog wel doet maar verschrikkelijk kraakt.

Uiteraard heb ik ook nog m'n 27mc, daar zal ten tijde van een SHTF ook wel info op te krijgen zijn.

Toch maar effe kijken voor een tweede hands wereld ontvanger die niet kraakt.

Dat kraken is te verhelpen .
Reinigen van de oa potmeters en bewegende delen .
Goede contactspray doet wonderen .
Het is echter niet voor onbepaalde tijd pfff
Vroeg of laat gaat ie weer kraken haha .
Een zanger moet zijn keel ook smeren .
 

petroman

SHTF Expert
hhmm, ik heb er niet veel verstand van maar mijn oude wereldontvanger heeft met name een aantal korte golf banden.
Ik dacht altijd dat met name de korte golf banden ver en over de werled kwamen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
D

Deleted member 101

Gast
Een korte golf radio is met name interessant voor de prepper als er in ons land/ regio geen uitzending van nieuws meer is. Dan kun je via de korte golf nieuws uit andere werelddelen ontvangen.

Bij het oude forum is er ook al veel over geschreven.
http://preppers.nl/forum/threads/13019-Welke-wereldradio-gebruiken-jullie

Met name de sterke zenders van China in Kashi-Saibagh van 100 tot 500KW zijn hier op een eenvoudige wereldontvanger te beluisteren. worden ook wel verhuurd aan b.v. de BBC. Ligt in Azie een 8000 km verderop.


Een bijdrage van mij van preppers.nl kan ik wel plaatsen als het mag;

De ontvangst van de Korte golf is overdag niet zo goed, je ontvangt maar een paar zenders.

De ontvangst zal overdag stukken beter zijn met een korte golf antenne (buiten op te hangen.)

Maar met de eigen antenne kun je in de avond ook wel genoeg ontvangen, komt door de https://nl.wikipedia.org/wiki/Propagatie_(radio)

Met een goede ontvanger heb ik o.a. dit ontvangen;

Radio Sangean 505 en Sony 7600G

Wel als het avond is, overdag bijna niets.

Het is een ruw overzicht kan niet zo mooi overzicht maken.


Frequency Station name Language Starts at Ends at MTWTFSS Transmitter namePowerDistance


9660 Vatican Radio English 03:00 03:30 TTTTTTT Santa Maria di Galeria 250 KW


9515 Voice of Turkey English 02:55 03:55 TTTTTTT Emirler 500 KW

17490 China Radio International Engels 07:00 12:57 TTTTTTT Kashi-Saibagh 2.022 500 KW

17750 Radio Roemenië International Roemeens 07:00 07:56 FFFFFFT Galbeni 300 KW


13635 Stem van Turkije Turks 06:00 12:55 TTTTTTT Emirler 500 KW

15580 Voice of America Engels 14:00 19:30 TTTTTTT Selebi-Phikwe 100 KW

15680 China Radio International Frans 16:00 17:57 TTTTTTT Kashi-Saibagh 2.022 500 KW

12095 BBC English 21:00 22:00 TTTTTFF Ascension 125 KW

13710 All India Radio Engels 13:30 15:00 TTTTTTT Bengaluru 500 KW


13710 China Radio International Engels 07:00 09:00 TTTTTTT Cërrik 150 KW

13710 China Radio International Engels 14:00 14:57 TTTTTTT Kashi-Saibagh 2.022 100 KW

13710 Radio Riyadh Arabisch 14:55 17:57 TTTTTTT Riyadh 500 KW

13710 Stem van de Islamitische Republiek Iran Turks 04:20 05:50 TTTTTTT Kamalabad 500 KW

13710 Stem van Turkije Urdu 00:00 12:55 TTTTTTT Emirler 500 KW


15400 BBC Engels 18:00 20:00 TTTTTTT Ascension 125 KW

Op je radio zoek je een zender dan zie je de frequentie, type je in google en dan zie je zo de naam en waar de zender zit en welke taal, tijden.

Of deze links gebruiken;

http://www.short-wave.info/?freq=17750

http://www.shortwaveschedule.com/index.php?freq=17750

Dan ook wel interessant als je de zendernaam intypt kun je de positie bepalen b.v. Kashi-Saibagh 2022 dan zie je de foto's en plaats (China).

En erg leuke site over ook een radioman met veel tips en tests van radio's
https://www.youtube.com/channel/UCLV...i4fYim73JIKClA
 
D

Deleted member 101

Gast
Dat kraken is te verhelpen .
Reinigen van de oa potmeters en bewegende delen .
Goede contactspray doet wonderen .
Het is echter niet voor onbepaalde tijd pfff
Vroeg of laat gaat ie weer kraken haha .
Een zanger moet zijn keel ook smeren .

Krakende potmeters en schuifregelaars kun je reinigen met remmenreiniger (ontvetter) eerst stekker er uit of batterijen eruit. Dan als je er zo bijkunt inspuiten en een keer of 10 ronddraaien of schuiven.
Dan een paar minuten wachten tot remmenreiniger verdampt is. Wel goed luchten.
Bij de Action voor een par euro te koop. Ook voor remschijven te ontvetten:thumbsup:
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Dat kraken is te verhelpen .
Reinigen van de oa potmeters en bewegende delen .
Goede contactspray doet wonderen .
Het is echter niet voor onbepaalde tijd pfff
Vroeg of laat gaat ie weer kraken haha .
Een zanger moet zijn keel ook smeren .

Dat heb ik al geprobeerd, de potmeters zijn gewoon gaar en rijp voor vervanging.

Misschien ga ik ze zelf wel vervangen.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Een korte golf radio is met name interessant voor de prepper als er in ons land/ regio geen uitzending van nieuws meer is. Dan kun je via de korte golf nieuws uit andere werelddelen ontvangen.

Bij het oude forum is er ook al veel over geschreven.
http://preppers.nl/forum/threads/13019-Welke-wereldradio-gebruiken-jullie

Met name de sterke zenders van China in Kashi-Saibagh van 100 tot 500KW zijn hier op een eenvoudige wereldontvanger te beluisteren. worden ook wel verhuurd aan b.v. de BBC. Ligt in Azie een 8000 km verderop.


Een bijdrage van mij van preppers.nl kan ik wel plaatsen als het mag;

De ontvangst van de Korte golf is overdag niet zo goed, je ontvangt maar een paar zenders.

De ontvangst zal overdag stukken beter zijn met een korte golf antenne (buiten op te hangen.)

Maar met de eigen antenne kun je in de avond ook wel genoeg ontvangen, komt door de https://nl.wikipedia.org/wiki/Propagatie_(radio)

Met een goede ontvanger heb ik o.a. dit ontvangen;

Radio Sangean 505 en Sony 7600G

Wel als het avond is, overdag bijna niets.

Het is een ruw overzicht kan niet zo mooi overzicht maken.


Frequency Station name Language Starts at Ends at MTWTFSS Transmitter namePowerDistance


9660 Vatican Radio English 03:00 03:30 TTTTTTT Santa Maria di Galeria 250 KW


9515 Voice of Turkey English 02:55 03:55 TTTTTTT Emirler 500 KW

17490 China Radio International Engels 07:00 12:57 TTTTTTT Kashi-Saibagh 2.022 500 KW

17750 Radio Roemenië International Roemeens 07:00 07:56 FFFFFFT Galbeni 300 KW


13635 Stem van Turkije Turks 06:00 12:55 TTTTTTT Emirler 500 KW

15580 Voice of America Engels 14:00 19:30 TTTTTTT Selebi-Phikwe 100 KW

15680 China Radio International Frans 16:00 17:57 TTTTTTT Kashi-Saibagh 2.022 500 KW

12095 BBC English 21:00 22:00 TTTTTFF Ascension 125 KW

13710 All India Radio Engels 13:30 15:00 TTTTTTT Bengaluru 500 KW


13710 China Radio International Engels 07:00 09:00 TTTTTTT Cërrik 150 KW

13710 China Radio International Engels 14:00 14:57 TTTTTTT Kashi-Saibagh 2.022 100 KW

13710 Radio Riyadh Arabisch 14:55 17:57 TTTTTTT Riyadh 500 KW

13710 Stem van de Islamitische Republiek Iran Turks 04:20 05:50 TTTTTTT Kamalabad 500 KW

13710 Stem van Turkije Urdu 00:00 12:55 TTTTTTT Emirler 500 KW


15400 BBC Engels 18:00 20:00 TTTTTTT Ascension 125 KW

Op je radio zoek je een zender dan zie je de frequentie, type je in google en dan zie je zo de naam en waar de zender zit en welke taal, tijden.

Of deze links gebruiken;

http://www.short-wave.info/?freq=17750

http://www.shortwaveschedule.com/index.php?freq=17750

Dan ook wel interessant als je de zendernaam intypt kun je de positie bepalen b.v. Kashi-Saibagh 2022 dan zie je de foto's en plaats (China).

En erg leuke site over ook een radioman met veel tips en tests van radio's
https://www.youtube.com/channel/UCLV...i4fYim73JIKClA

Leuke bijdrage .
Maar helaas hebben velen geen link met de Talenknobbel .
Je mag dan wel een radiootje hebben met een ontvangst van ik heb me jou daar haha .
Helaas versta je er niets van pff

Er zijn er zelfs velen die geen eens Duits of Engels of Nederlands begrijpen .
Laat staan Chinees / Kantonees/ indies / Enz enz enz
Mits natuurlijk zulke stations in tijden van Nood overstappen op Engelstalige uitzendingen .
Tja dan zijn al die te ontvangen zenders wel nuttig voor een groter publiek .
 
J

J.J

Gast
Dat heb ik al geprobeerd, de potmeters zijn gewoon gaar en rijp voor vervanging.

Misschien ga ik ze zelf wel vervangen.
Wel je juiste nemen je hebt "linieer" en "logaritmische" potmeters, maar dat zal je wel weten.:D;)
Kortste klap de oude mee nemen dan ligt de verantwoording als het niet goed is bij de verkoper.
Graag gedaan, SBN.
 

Ray

SHTF Expert
Dat heb ik al geprobeerd, de potmeters zijn gewoon gaar en rijp voor vervanging.

Misschien ga ik ze zelf wel vervangen.

Contactspray, remmenreiniger(?!), dat werkt allemaal niet bij versleten potmeters, wat vaker het geval is dan potmeter die vol vet en vuil zitten. Meestal is precies het stukje van de 'normale' geluidssterkte (net die paar millimeter) gewoon weg gesleten.

Met verstand kun je een kleine weerstand in serie tussen het middenste pootje van de potmeter solderen, waardoor je een andere 'paar millimeter' kunt gebruiken. Zitten er meerdere potmeters van hetzelfde type in een apparaat, kun je er eentje omwisselen.

't Voordeel van 'oude' wereldontvangers is dat je veel kunt repareren/aanklooien voordat ze het echt niet meer doen. Bij zo'n moderne digitale kan er één bit scheef liggen en doet het hele ding het niet meer. Nadeel is wel dat ze groter zijn en veel harder aan de batterijen zuigen.

Voor de ontvangst maakt het weinig uit, nieuwe of oude, 'k vind zo'n oude eigenlijk makkelijker om bij te stellen, zo'n korte golf kan nogal 'dansen' afhankelijk van de atmosferische omstandigheden.
 
D

Deleted member 101

Gast
Leuke bijdrage .
Maar helaas hebben velen geen link met de Talenknobbel .
Je mag dan wel een radiootje hebben met een ontvangst van ik heb me jou daar haha .
Helaas versta je er niets van pff

Er zijn er zelfs velen die geen eens Duits of Engels of Nederlands begrijpen .
Laat staan Chinees / Kantonees/ indies / Enz enz enz
Mits natuurlijk zulke stations in tijden van Nood overstappen op Engelstalige uitzendingen .
Tja dan zijn al die te ontvangen zenders wel nuttig voor een groter publiek .

De uitzendingen zijn vaak in het engels of frans en duits ook al gehoord.

15580 Voice of America Engels 14:00 19:30 TTTTTTT Selebi-Phikwe 100 KW

15680 China Radio International Frans 16:00 17:57 TTTTTTT Kashi-Saibagh 2.022 500 KW

12095 BBC English 21:00 22:00 TTTTTFF Ascension 125 KW

13710 All India Radio Engels 13:30 15:00 TTTTTTT Bengaluru 500 KW


13710 China Radio International Engels 07:00 09:00 TTTTTTT Cërrik 150 KW

13710 China Radio International Engels 14:00 14:57 TTTTTTT Kashi-Saibagh 2.022 100 KW
 
Bovenaan