• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Ray

SHTF Expert
Kijk vooral uit met soorten die gelijkende giftige soorten kennen. Bv. Fluitekruid en de kleine bevernel die eerder genoemd werd. Die verwarren met gevlekte scheerling is een enkeltje ziekenhuis.

Voordat je dergelijke soorten wil gebruiken, zal je eerst terdege de giftige dubbelgangers moeten leren kennen. De verschillend zijn soms miniem en vooral bij jonge planten (die we juist graag hebben) is het vaak bijna niet te zien.

Daarom hanteer ik de regel dat ik geen soorten gebruik die giftige dubbelgangers kennen. Niet qua planten en niet qua paddenstoelen.
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
@Ray ik ben het helemaal met je eens. Daarom ook zal ik een tiental giftige dubbelgangers gaan behandelen en uitleggen wat de verschillen zijn en geef ik in de post bij de planten duidelijk aan dat er een giftige dubbelganger is en dus verwisselingsgevaar.

Maar, het kan niet vaak genoeg gezegd worden dat men moet oppassen. Dankje :thumbsup:

@Ray ik denk dat ik de planten waarbij verwisselingsgevaar bestaat maar gewoon verwijder en vervang door planten waarbij dat niet het geval is.
Dat lijkt me beter, want dit draadje is met name voor de beginner en die kent die giftige planten niet.
Bedankt dat je me aan het denken hebt gezet :D
 

ReadyMom

Prepper goeroe
@Ray
@Ray ik denk dat ik de planten waarbij verwisselingsgevaar bestaat maar gewoon verwijder en vervang door planten waarbij dat niet het geval is.
Dat lijkt me beter, want dit draadje is met name voor de beginner en die kent die giftige planten niet.
Bedankt dat je me aan het denken hebt gezet :D

Kan ik me helemaal in vinden, hou het in den beginne op de makkelijk herkenbare en niet-verwisselbare soorten. Beter 3-5 soorten in een maand waar weinig tot niks mee mis kan gaan, dan 10 of meer waar er risico's aan gaan kleven.
 

Ray

SHTF Expert
@Ray ik ben het helemaal met je eens. Daarom ook zal ik een tiental giftige dubbelgangers gaan behandelen en uitleggen wat de verschillen zijn en geef ik in de post bij de planten duidelijk aan dat er een giftige dubbelganger is en dus verwisselingsgevaar.

Maar, het kan niet vaak genoeg gezegd worden dat men moet oppassen. Dankje :thumbsup:

@Ray ik denk dat ik de planten waarbij verwisselingsgevaar bestaat maar gewoon verwijder en vervang door planten waarbij dat niet het geval is.
Dat lijkt me beter, want dit draadje is met name voor de beginner en die kent die giftige planten niet.
Bedankt dat je me aan het denken hebt gezet :D
Het is goed dat je de giftige dubbelgangers reeds hebt benoemd. Bij bv. Daslook is het geen probleem. Het blad lijkt als twee druppels water op de giftige tuinplant Lelietje van Dalen, maar alleen Daslook heeft de kenmerkende look geur en dan weet je zeker dat je die in handen hebt.

Neem je echter fluitekruid, zeer veel voorkomend en aardig te doen in de kookpan, dan moet je die wel 100% zeker kunnen onderscheiden van de Gevlekte Scheerling en dat is in het jonge stadium best lastig.
 

Floesh

Diehard Prepper
Beste Natuurkampeerder,

Speciaal voor iedereen met én zonder groene vingers organiseren wij binnenkort een bijzondere lezing, waarvoor wij jullie van harte uitnodigen!
Op dinsdagavond 02 oktober komt Vera Greutink naar het Natuurkwartier in Nieuwegein om ons mee te nemen in de wereld van de eetbare planten. Vera past al ruim 17 jaar de permacultuur-principes toe in haar eigen eetbare bostuin in Twente, genaamd Tuin Smakelijk. Daarnaast is ze bezig met de ontwikkeling van een voedselbos, geeft ze cursussen en schrijft ze artikelen. Kortom: het beloofd een inspirerende en leerzame avond te worden!

Wil je dus je tuin vergroenen of misschien wel je werkplek verrijken met een lunch die je in de toekomst zelf kunt verbouwen? Meld je dan snel aan via info@degroenekoepel.nl, want het aantal plekken is beperkt.

Locatie: Natuurkwartier Nieuwegein
Tijd: 18.30 uur (inloop tot 19.00) tot 21.00 uur
Kosten: € 10,-

 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Deel 5 : Mei.

Doe zelf eerst je eigen onderzoek naar de plant die je wilt oogsten/eten !!!
Zie deze info als het beginpunt van je verdere onderzoek ;).

In dit deel ga ik vier planten vervangen door vier andere planten i.v.m. verwisselingsgevaar!
Deze planten zijn: Daslook wordt Moesdistel, Aardkastanje wordt Gevlekte dovenetel, Kleine Bevernel wordt Groot kaasjeskruid en de Gewone engelwortel wordt Driekleurig viooltje.

De volgende planten kunnen op dezelfde wijze gebruikt worden als beschreven in een vorig deel: Lisdodde, Madelief, Vogelmuur, Zilverschoon, Veldzuring, Witte dovenetel, Grote ereprijs, Hazelaar en Grote zandkool.
Voor de volgende planten geldt dat de wortel niet meer geschikt is in de keuken, of slecht voor de plant om nu te oogsten: Smalle weegbree, Maarts viooltje, Pastinaak, Mierik, Griekse alant, Wilde cichorei, Herfstleeuwentand en Herderstasje. De rest van deze planten kan gebruikt worden zoals beschreven.

1. Moesdistel - blad, stengel en scheut, rauw in salade of als kookgroente (spinazie). Hetzelfde geldt, het hele jaar door, voor de Krul- en Speerdistel. Bevat: looistoffen, etherische olie, vet en inuline in de wortel.

Moesdistel.jpg

Geneeskrachtige werking: de thee wordt gebruikt bij hoofdpijn, jicht, reuma en tandpijn.

7. Smalle weegbree - blad, en nu ook de malse bloemknop, rauw in salade, stoven of inmaken.
10. Mierik - blad, en nu ook de bloem, als eetbare decoratie.
12. Gevlekte dovenetel - zie Witte dovenetel.

Gevlekte dovenetel.jpg

18. Gele kornoelje - blad, de bloem is niet meer geschikt voor in de keuken.
19. Kleine veldkers - blad, bloemknop, bloemstengel, en nu ook het zaad, als smaaktoevoeging in sauzen.
21. Groot kaasjeskruid - blad, het lichtgroene blad in reepjes in salade of als basis voor kookgroente en soep. Bevat: 5-12% slijmstoffen, kalium en koffiezuur.

Groot kaasjeskruid.jpg

Geneeskrachtige werking: irritatie-verzachtend dankzij de slijmstoffen, als thee goed bij verkoudheid, hoest, keelontsteking en ontsteking van het spijsverteringskanaal. De plant wordt ingezet bij baarmoederklachten, reuma en diarree.
22. Driekleurig viooltje - blad, scheut, bloem. Het jonge blad en scheut rauw in salade of gegaard in groentegerecht, uitgeperst sap als frisdrank. De bloem als eetbare decoratie of voor thee.

Driekleurig viooltje.jpg

Geneeskrachtige werking: gedroogd wordt het loof en de bloem gebruikt bij tal van huidziekten (acne, eczeem, zweren) en voor bloedreiniging. De thee bij verkoudheid met koorts, kinkhoest en keelontsteking.
24. Witte klaverzuring - wortel, blad, bloem, en nu ook de zachte vrucht, als smaakmaker.

Dit is het einde van Deel 5. Deel 6, Juni, volgt spoedig :wave:.
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Deel 6 : Juni.

Doe zelf eerst je eigen onderzoek naar de plant die je wilt oogsten/eten !!!
Zie deze info als het beginpunt van je verdere onderzoek ;).

De volgende planten kun je deze maand op dezelfde wijze gebruiken als in Mei: Moesdistel, Madelief, Vogelmuur, Smalle weegbree, Pastinaak, Mierik, Veldzuring, Gevlekte dovenetel, Griekse alant, Wilde cichorei, Witte dovenetel, Grote ereprijs, Kleine veldkers, Driekleurig viooltje en Witte klaverzuring.

2. Den - naald, en nu ook de bloemknop. De jonge bloemknop (mnl.) kan worden uitgekookt en verwerkt tot siroop.
3. Lisdodde - scheut. De wortel is niet meer geschikt voor in de keuken.
6. Zilverschoon - blad, en nu ook de bloem. De bloemblaadjes zijn geschikt als eetbare decoratie.
8. Maarts viooltje - bloem, blad en scheut zijn nu niet meer geschikt voor in de keuken.
17. Hazelaar - blad en katje zijn nu niet meer geschikt voor in de keuken.
18. Gele kornoelje - blad is nu niet meer geschikt voor in de keuken.
20. Herfstleeuwentand - blad, en nu ook de bloem en bloemknop, geschikt in salade en groentegerecht.
21. Groot kaasjeskruid - blad, en nu ook de bloem en bloemknop, als eetbare decoratie, in salade en groentegerecht.
23. Herderstasje - blad, bloemknop, scheut, en nu ook het zaad, met azijn en zout tot mosterd verwerken.
25. Grote zandkool - blad, en nu ook de bloemknop en bloemstengel. De bloemknop en -stengel toevoegen aan (roer)bakgroente en saus. De bloemen als eetbare decoratie en in salade.

Nu zal ik nog twee gevaarlijk giftige planten behandelen waarbij verwisselingsgevaar bestaat.

1. Gele monnikskap - de gehele plant is gevaarlijk giftig, net als de Blauwe monnikskap, en behoort tot de giftigste Europese planten. De giftige werking gaat uit van de aanwezige alkaloïden (m.n. aconitine). Inname van een kwart gram van de wortel of het zaad kan al dodelijk zijn voor een volwassen persoon. De eerste tekenen van vergiftiging zijn extreme kou en spierzwakte. Vervolgens vertraging van de bloedsomloop, verlamming van de ademhaling en hartritmestoornissen gevolgd door de dood!
Tegenmaatregelen: opwekken van braken of leegpompen van de maag om zo veel mogelijk van de plant uit het lichaam te verwijderen.
Verwisselingsgevaar: met de bladeren van de Beemdooievaarsbek.

Gele monnikskap.jpg

Gele monnikskap2.jpg

2. Hondspeterselie - de gehele plant is gevaarlijk giftig en wordt gerekend tot de gevaarlijkste giftige planten. Giftige inhoudsstoffen zijn aethusin en andere polyinen, die in alle plantendelen aanwezig zijn. De eerste tekenen van vergiftiging zijn een sterk brandende pijn in de mond en een versnelling van de polsslag.
Tegenmaatregelen: opwekken van braken of leegpompen van de maag om zo veel mogelijk van de plant uit het lichaam te verwijderen.
Verwisselingsgevaar: met Gewone engelwortel, Fluitenkruid, Bergvenkel, Roomse kervel, Weidekervel, Gewone berenklauw, Kleine bevernel, Zevenblad, Aardkastanje en Karwei. Opvallend is de onaangename geur, waardoor de plant zich van eetbare soorten onderscheidt.

Hondspeterselie.jpg

Hondspeterselie2.jpg

En dit is alweer het einde van Deel 6. Deel 7, Juli, volgt spoedig. :wave:
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
zijn er ook nog uiterlijke verschillen tussen de giftige hondspeterselie en de niet giftige?
Hondspeterselie is een plant uit de schermbloemenfamilie. De toevoeging 'hond' aan peterselie heeft dezelfde functie als bij hondenweer. Hondspeterselie is dus slechte of kwade peterselie. De plant komt voor langs wegkanten, in moestuinen en akkers. Ze hebben dubbel of drievoudig geveerde, glanzende bladeren.
Dus volgens mij bestaat er geen "niet-giftige" hondspeterselie.
 

ReadyMom

Prepper goeroe
zijn er ook nog uiterlijke verschillen tussen de giftige hondspeterselie en de niet giftige?
Bedoel je tussen de honds- en degene die we in de tuin hebben/in de keuken gebruiken?

Hieronder vergelijk met de peterselieachtige keukenplanten;

Hondspeterselie;
blad hondspeterselie.jpg
blad-/platte peterselie;
platte-peterselie_f.jpg
krulpeterselie;
krulpeterselie.png
Lavas/maggikruid;
blad lavas-maggi.jpg

Vergelijk neerzetten van verwarbare schermbloemigen wordt n beetje veel ;)
 

Candyman

Diehard Prepper
Verwisselingsgevaar: met Gewone engelwortel, Fluitenkruid, Bergvenkel, Roomse kervel, Weidekervel, Gewone berenklauw, Kleine bevernel, Zevenblad, Aardkastanje en Karwei.

Ik bedoelde de uiterlijke kenmerken tussen de hondspeterselelie en de bovengenoemde planten.
Is er iets waardoor je de hondspeterselie van de rest kan onderscheiden behalve de geur?
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Ik bedoelde de uiterlijke kenmerken tussen de hondspeterselelie en de bovengenoemde planten.
Is er iets waardoor je de hondspeterselie van de rest kan onderscheiden behalve de geur?
Je kunt het verschil zien aan het blad en de stengel. Dat is voor elke plant weer ietsje anders en vereist een gedetailleerd onderscheidingsvermogen per plant.
Wanneer je niet 100% zeker bent... AFBLIJVEN!!!
Er zijn meer dan genoeg planten te oogsten die volkomen veilig zijn :D.
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Deel 7 : Juli.

Doe zelf eerst je eigen onderzoek naar de plant die je wilt oogsten/eten !!!
Zie deze info als het beginpunt van je verdere onderzoek ;).

De volgende planten kunnen op dezelfde wijze worden gebruikt als in Juni: Moesdistel, Vogelmuur, Smalle weegbree, Maarts viooltje, Gevlekte dovenetel, Witte dovenetel, Grote ereprijs, Hazelaar, Herfstleeuwentand, Groot kaasjeskruid, Driekleurig viooltje, Herderstasje en Grote zandkool.

2. Den - bloemknop. De naald is niet meer geschikt voor in de keuken.
3. Lisdodde - scheut, en nu ook de bloem. De onderste bloemaar (vwl.) afschrapen als bak- en kookgroente. Van de bovenste bloemaar (mnl.) het eiwitrijk stuifmeel toevoegen aan bakmeel.
4. Madelief - bloem. Het blad is niet meer geschikt voor in de keuken.
6. Zilverschoon - bloem. Het blad is niet meer geschikt voor in de keuken.
9. Pastinaak - blad, top, steel, en nu ook de bloem en bloemknop als eetbare decoratie of groentetoevoeging.
10. Mierik - bloem. Het blad is niet meer geschikt voor in de keuken.
11. Veldzuring - blad, scheut. De bloemknop is niet meer geschikt voor in de keuken.
13. Griekse alant - blad, en nu ook de bloem als eetbare decoratie.
14. Wilde cichorei - blad, en nu ook de bloem als toevoeging in groente- en vruchtensalade of als eetbare decoratie.
18. Gele kornoelje - zaad, geroosterd geeft het een soort bittere koffie.
19. Kleine veldkers - zaad. Blad, bloemknop en bloemstengel zijn niet meer geschikt voor in de keuken.
24. Witte klaverzuring - wortel, blad. De bloem en vrucht zijn niet meer geschikt voor in de keuken.

Nu zal ik nog twee gevaarlijk giftige planten behandelen waarbij verwisselingsgevaar bestaat.

3. Gevlekte aronskelk - is een sterk giftige plant. Alle plantendelen inclusief de rode bessen zijn giftig. De giftig werkende hoofdstof is aroïne. Bij consumptie van het blad of de wortel ontstaat er een brandend gevoel in de mond en sterk gezwollen tong en lippen als eerste vergiftigingsverschijnselen.
Tegenmaatregelen: veel water drinken. Bij ernstig verloop kan in het ziekenhuis een maagspoeling worden gedaan.
Verwisselingsgevaar: met Daslook.

Gevlekte aronskelk.jpg

Gevlekte aronskelk2.png

4. Waterscheerling - bevat het sterk giftige cicutoxine, en ook cicutol. De gifstoffen zijn in de gehele plant aanwezig, maar vooral in de stengel en wortel. Cicutoxine veroorzaakt verlamming van de grote hersenen. De eerste vergiftigingsverschijnselen zijn brandende pijn in de mond, misselijkheid, overgeven en krampen.
Tegenmaatregelen: leegmaken of leegpompen van de maag. Als het gif al in het lichaam is opgenomen is behandeling in het ziekenhuis vereist.
Verwisselingsgevaar: met Gewone engelwortel, Fluitenkruid, Bergvenkel, Roomse kervel, Weidekervel, Gewone berenklauw, Kleine bevernel, Zevenblad, Aardkastanje en Karwei.

Waterscheerling.jpg

Waterscheerling2.jpg

We zijn weer aan het einde van dit deel beland. Deel 8, Augustus, volgt snel. :wave:
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Deel 8 : Augustus.

Doe zelf eerst je eigen onderzoek naar de plant die je wilt oogsten/eten !!!
Zie deze info als het beginpunt van je verdere onderzoek ;).

De volgende planten kunnen op dezelfde wijze worden gebruikt als in Juli: Vogelmuur, Zilverschoon, Maarts viooltje, Pastinaak, Mierik, Gevlekte dovenetel, Griekse alant, Wilde cichorei, Witte dovenetel, Grote ereprijs, Hazelaar, Gele kornoelje, Kleine veldkers en Witte klaverzuring.

1. Moesdistel - is deze maand niet meer geschikt voor in de keuken.
2. Den - bloemknop, en nu ook het zaad, geroosterd in groente- en vleesgerecht.
3. Lisdodde - bloem. De scheut is nu niet meer geschikt voor in de keuken.
4. Madelief - bloem, en nu ook het zaad, rauw of geroosterd in salade.
7. Smalle weegbree - bloemknop, en nu ook het zaad, de uitgeperste olie in groentegerecht en salade. Het blad is nu niet meer geschikt voor in de keuken.
11. Veldzuring - blad, scheut, en nu ook het zaad voor thee.
20. Herfstleeuwentand - bloem, bloemknop. Het blad is nu niet meer geschikt voor in de keuken.
21. Groot kaasjeskruid - blad, bloem, bloemknop, en nu ook de vrucht. De nog zachte, groene vrucht rauw in salade en groentegerecht.
22. Driekleurig viooltje - bloem. Blad en scheut zijn nu niet meer geschikt voor in de keuken.
23. Herderstasje - zaad. Blad, bloemknop en scheut zijn nu niet meer geschikt voor in de keuken.
25. Grote zandkool - bloemknop, bloemstengel. Het blad is nu niet meer geschikt voor in de keuken.

Nu zal ik nog twee gevaarlijk giftige planten behandelen waarbij verwisselingsgevaar bestaat.

5. Herfsttijloos - bevat sterk giftige tropaanalkaloïden, zoals colchicine. Deze zijn in de gehele plant aanwezig, maar vooral in de knol en zaden. Het eten van 5 gr. zaad is al dodelijk voor een volwassene. De symptomen treden meestal pas enkele uren na inname op... misselijkheid, duizeligheid, shock, heftige urinedrang, krampachtige buikpijn, hartritmestoornissen en versnelde hartslag. Daarna ontwikkelen zich verlamming, bloederige diarree en blauwgekleurde lippen.
Tegenmaatregelen: als eerste hulp ledigen of leegpompen van de maag. Het is belangrijk om de frisse buitenlucht in te gaan en water te drinken.
Verwisselingsgevaar: met Daslook.

Herfsttijloos.jpg

Herfsttijloos2.jpg

6. Gevlekte scheerling - Socrates werd ter dood gebracht door het drinken van een beker scheerlingsap. De gehele plant is door de aanwezige alkaloïden conïne en coniceïne sterk giftig. Ruw geschat is 50 gr. van de verse plant al dodelijk. Vergiftiging komt tot uiting in branden in de mond, gevolgd door verlamming van de tong en overgeven.
Tegenmaatregelen: ledigen of leegpompen van de maag. In het ziekenhuis moet de medische behandeling worden vervolgd.
Verwisselingsgevaar: met Gewone engelwortel, Fluitenkruid, Bergvenkel, Roomse kervel, Weidekervel, Gewone berenklauw, Kleine bevernel, Zevenblad, Aardkastanje en Karwei.

Gevlekte scheerling.jpg

Gevlekte scheerling2.jpg

En zo zijn we bij het einde van Deel 8. Deel 9, September, volgt spoedig. :wave:
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Deel 9 : September.

Doe zelf eerst je eigen onderzoek naar de plant die je wilt oogsten/eten !!!
Zie deze info als het beginpunt van je verdere onderzoek ;).

De volgende planten kun je op dezelfde wijze gebruiken als in Augustus: Lisdodde, Vogelmuur, Grote ereprijs, Gele kornoelje, Driekleurig viooltje, Herderstasje, Witte klaverzuring en Grote zandkool.

1. Moesdistel - wortel, geschild als kook- en bakgroente.
2. Den - zaad. De bloemknop is nu niet meer geschikt voor in de keuken.
4. Madelief - zaad. De bloem is nu niet meer geschikt voor in de keuken.
6. Zilverschoon - bloem, en nu ook de wortel, rauw in salade of als bakgroente.
7. Smalle weegbree - zaad. De bloemknop is nu niet meer geschikt voor in de keuken.
8. Maarts viooltje - wortel, gedroogd als koffievervanger.
9. Pastinaak - bloem, bloemknop, en nu ook de wortel, fijngesneden in salade of als kook- en bakgroente. Blad, steel en top zijn nu niet meer geschikt voor in de keuken.
10. Mierik - wortel, als kookgroente. De bloem is nu niet meer geschikt voor in de keuken.
11. Veldzuring - blad, scheut, zaad, en nu ook de wortel om thee van te zetten.
12. Gevlekte dovenetel - blad, scheuttop, bloem, en nu ook de wortel, rauw in salade of in soep.
13. Griekse alant - bloem, en nu ook de wortel, geschild als kook- en (roer)bakgroente (vooraf 2 uur in water leggen). Het blad is nu niet meer geschikt voor in de keuken.
14. Wilde cichorei - bloem, en nu ook de wortel, als kook- en (roer)bakgroente (vooraf 2 uur in water leggen); gedroogd, geroosterd en gemalen als surrogaatkoffie. Het blad is nu niet meer geschikt voor in de keuken.
15. Witte dovenetel - blad, scheuttop, bloem, en nu ook de wortel, rauw in salade of in soep.
17. Hazelaar - noot, rauw of geroosterd in salade, of de spijsolie eruit persen.
19. Kleine veldkers - het zaad is nu niet meer geschikt voor in de keuken.
20. Herfstleeuwentand - bloem, bloemknop, en nu ook de wortel, geschild als kook- en bakgroente.
21. Groot kaasjeskruid - bloem, bloemknop, vrucht, en nu ook de wortel, meekoken in soep. Het blad is nu niet meer geschikt voor in de keuken.

Nu zal ik nog twee gevaarlijk giftige planten behandelen.

7. Lelietje-van-dalen - bevat vele sterk giftige glycosiden, zoals convallatoxine. De gehele plant, maar vooral de bloemen en rode vruchten zijn giftig. De giftige bessen werken met name op het cardiovasculaire systeem. Bij aanraken kan de huid geïrriteerd raken (niet in de ogen wrijven!). Via de mond ontstaan misselijkheid, hartritmestoornissen en een beklemmend gevoel op de borst. Ook diarree kan optreden. Aanvankelijk is de bloeddruk verhoogd en de hartslag versneld. Later het tegenovergestelde, de bloeddruk daalt en de ademhaling wordt langzaam en diep.
Tegenmaatregelen: ledigen of leegpompen van de maag, en verdere behandeling in het ziekenhuis.
Verwisselingsgevaar: met Daslook.

Lelietje-van-dalen.jpg

Lelietje-van-dalen2.jpg

8. Vingerhoedskruid - alle plantendelen en zijn verwanten (Grootbloemig - en Wollig vingerhoedskruid) zijn sterk giftig, vooral vanwege de op het hart werkende glycosiden (met name digitoxine). Al een kleine hoeveelheid van de verse plant is giftig. Een vergiftiging komt tot uiting in een sterk vertraagde hartslag die kan leiden tot hartstilstand.
Tegenmaatregelen: ledigen of leegpompen van de maag en verdere behandeling in het ziekenhuis. Opmerkelijk genoeg kan de hartslagvertraging succesvol met atropine, het gif van de Wolfskers, behandeld worden.
Verwisselingsgevaar: met Smeerwortel.

Vingerhoedskruid.jpg

Vingerhoedskruid2.jpg

En dit is alweer het einde van Deel 9. Deel 10, Oktober, volgt snel. :wave:
 
J

J.J

Gast
Wel heel opmerkelijk dat giftige planten ook nog geneeskracht bezitten.

De plant heeft geneeswaarde, ondanks dat het als zeer giftige en oneetbare plant geldt. Het komt vaak voor dat een giftige plant in minieme concentraties medicinale eigenschappen heeft. Omdat er veel cardioglycosiden in de plant zitten wordt hij in de fytotherapie gebruikt bij hart- en vaatproblemen.
https://mens-en-gezondheid.infonu.n...kracht-van-digitalis-of-vingerhoedskruid.html

Weer bedankt @CrossbowClan ik zie uit naar meer, de topic word steeds waardevoller.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lai

CrossbowClan

Diehard Prepper
Deel 10 : Oktober.

Doe zelf eerst je eigen onderzoek naar de plant die je wilt oogsten/eten !!!
Zie deze info als het beginpunt van je verdere onderzoek ;).

De meeste planten kun je deze maand op dezelfde wijze gebruiken als in September, namelijk: Moesdistel, Den, Madelief, Vogelmuur, Maarts viooltje, Mierik, Veldzuring, Gevlekte dovenetel, Wilde cichorei, Witte dovenetel, Grote ereprijs, Hazelaar, Gele kornoelje, Kleine veldkers, Herfstleeuwentand, Groot kaasjeskruid en Witte klaverzuring.

3. Lisdodde - wortel, fijngesneden als toevoeging aan groente. De bloem is nu niet meer geschikt voor in de keuken.
6. Zilverschoon - wortel. De bloem is nu niet meer geschikt voor in de keuken.
7. Smalle weegbree - zaad, en nu ook de wortel, fijngesneden in groentegerecht.
9. Pastinaak - wortel. De bloem en bloemknop zijn nu niet meer geschikt voor in de keuken.
13. Griekse alant - wortel. De bloem is nu niet meer geschikt voor in de keuken.
22. Driekleurig viooltje - bloem, en nu ook de wortel, geroosterd als koffiesurrogaat.
23. Herderstasje - het zaad is nu niet meer geschikt voor in de keuken.
25. Grote zandkool - wortel, fijngesneden als pittig-kruidige toevoeging aan gerechten. De bloemknop en bloemstengel zijn nu niet meer geschikt voor in de keuken.

Nu zal ik nog twee gevaarlijk giftige planten behandelen.

9. Lidrus - is met name giftig voor dieren, zij wankelen op hun poten, zijn schrikachtig en vertonen spiertrekkingen in het gelaat. Bij mensen zijn slechts weinig gevallen van vergiftiging beschreven, maar de plant kan de werking van het zenuwstelsel aantasten.
Tegenmaatregelen: leegmaken van de maag, eventueel gevolgd door een maagspoeling in het ziekenhuis.
Verwisselingsgevaar: met Heermoes.

Lidrus.jpg

Lidrus2.jpg

10. Taxus (Venijnboom) - alle plantendelen zijn sterk giftig, behalve het rode vruchtvlees dat de zaden omhult. Bijzonder hoog is het gifgehalte van de naalden. De taxus bevat talrijke giftige stoffen, met name alkaloïde taxine. Vergiftigingsverschijnselen treden op ongeveer een uur na de inname van enkele grammen via de mond. De symptomen zijn braken met heftige krampachtige buikpijn, hevige diarree en duizeligheid. De ademhaling en hartslag zijn aanvankelijk versneld, later sterk vertraagd.
Tegenmaatregelen: ledigen of leegpompen van de maag, opgevolgd met verdere medische maatregelen in het ziekenhuis.
Verwisselingsgevaar: met Fijnspar en Douglasspar.

Taxus.jpg

Taxus2.jpg

Dit is het einde van Deel 10. Deel 11, November, volgt spoedig. :wave:
 
Bovenaan