• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

CrossbowClan

Diehard Prepper
Deel 11 : November.

Doe zelf eerst je eigen onderzoek naar de plant die je wilt oogsten/eten !!!
Zie deze info als het beginpunt van je verdere onderzoek ;).

De volgende planten kun je deze maand op dezelfde wijze gebruiken als in Oktober: Moesdistel, Lisdodde, Vogelmuur, Zilverschoon, Smalle weegbree, Maarts viooltje, Pastinaak, Mierik, Gevlekte dovenetel, Griekse alant, Witte dovenetel, Gele kornoelje, Kleine veldkers, Herderstasje, Witte klaverzuring en Grote zandkool.

2. Den - is nu niet meer geschikt voor in de keuken.
4. Madelief - is nu niet meer geschikt voor in de keuken.
11. Veldzuring - blad, scheut, zaad. De wortel is nu niet meer geschikt voor in de keuken.
14. Wilde cichorei - wortel. De bloem is nu niet meer geschikt voor in de keuken.
16. Grote ereprijs - is nu niet meer geschikt voor in de keuken.
17. Hazelaar - is nu niet meer geschikt voor in de keuken.
20. Herfstleeuwentand - wortel. De bloem en bloemknop zijn nu niet meer geschikt voor in de keuken.
21. Groot kaasjeskruid - bloem, bloemknop, wortel. De vrucht is nu niet meer geschikt voor in de keuken.
22. Driekleurig viooltje - wortel. De bloem is nu niet meer geschikt voor in de keuken.

Omdat er bij de geneeskrachtige werking enkele stoffen worden genoemd waarmee de meesten onder ons niet bekend zijn, zal ik er in de laatste twee delen een zestal behandelen. Uiteraard is er, naast de info die ik geef, nog veel meer over te vinden. Dus doe ook hierbij je eigen onderzoek!!!

1. Alkaloïden - zijn natuurlijk voorkomende, organische stikstofverbindingen in planten. Het merendeel is giftig, maar worden ook veelvuldig gebruikt in geneesmiddelen. De functie van alkaloïden in planten is nog nauwelijks onderzocht. Bij de giftige alkaloïden wordt aangenomen dat ze er voor zorgen dat ze minder worden gegeten door dieren (vraatwerende functie). Enkele bekende alkaloïden zijn: atropine, capsaïcine (in cayennepeper), kinine, cocaïne, cafeïne, mescaline, morfine, nicotine, strychnine en ephidrine. Veel planten zijn tegenwoordig ook alkaloïdenvrij op te kweken.

2. Etherische oliën - zijn vluchtige plantenoliën die meestal een karakteristieke, overwegend aangename geur bezitten. Daarom worden ze vaak gebruikt als smaakmaker of aromastof. In tegenstelling tot vette oliën (zonnebloemolie) verdampen etherische oliën volledig zonder een residu achter te laten. De functie voor de plant zelf is waarschijnlijk bescherming tegen vraat, bacteriën, virussen en schimmels. Deze oliën kunnen opgenomen worden door de huid en door het slijmvlies van de maag, darm en longen en daardoor specifiek gericht geneeskundig werken. Waarschijnlijk is er ook een werking via het reuksysteem. Bijzonder rijk aan etherische oliën zijn de Schermbloemen-familie (Karwij, Gewone berenklauw), de Lipbloemen-familie (salie- en tijmsoorten) en de naaldboomgewassen. Etherische oliën worden vaak ingezet als hoestmiddel en ze hebben een heilzame werking op het spijsverteringskanaal. Mensen die allergisch reageren op een plant, reageren ook allergisch op de olie van deze plant.

3. Bitterstoffen - zijn in het algemeen plantaardige stoffen met een bittere smaak. Prikkeling van de bitterreceptoren in de mond leidt tot een verhoogde afscheiding van maag- en galsap. Hierdoor wordt de eetlust opgewekt, de vertering bevorderd en worden rottings- en gistingsprocessen tenietgedaan of verhinderd. Bitterstoffen bevorderen bovendien de vertering van vetten en ze verrijken de smaakbeleving. Daarbij hebben deze stoffen ook een positieve uitwerking op de psyche en het algehele welbevinden. Bitterstoffen bevinden zich vaak in de groep van de glycosiden, isoprenoïden (terpenen) en alkaloïden. Bitterstoffen komen veel voor in: Artisjok, Hop, Engelwortel, Madeliefje, Duizendblad, Paardenbloem, Duizendguldenkruid en Absint-alsem.

En zo zijn we aangekomen bij het einde van Deel 11. Deel 12, December, volgt weldra. :wave:
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

CrossbowClan

Diehard Prepper
Deel 12 : December.

Doe zelf eerst je eigen onderzoek naar de plant die je wilt oogsten/eten !!!
Zie deze info als het beginpunt van je verdere onderzoek ;).

De volgende planten kun je op dezelfde wijze gebruiken als in November: Moesdistel, Den, Madelief, Zilverschoon, Maarts viooltje, Pastinaak, Mierik, Griekse alant, Wilde cichorei, Grote ereprijs, Hazelaar, Kleine veldkers, Herfstleeuwentand, Groot kaasjeskruid, Driekleurig viooltje, Herderstasje en Grote zandkool.

3. Lisdodde - is nu niet meer geschikt voor in de keuken.
5. Vogelmuur - is nu niet meer geschikt voor in de keuken.
7. Smalle weegbree - wortel. Het zaad is nu niet meer geschikt voor in de keuken.
11. Veldzuring - is nu niet meer geschikt voor in de keuken.
12. Gevlekte dovenetel - is nu niet meer geschikt voor in de keuken.
15. Witte dovenetel - is nu niet meer geschikt voor in de keuken.
18. Gele kornoelje - is nu niet meer geschikt voor in de keuken.
24. Witte klaverzuring - is nu niet meer geschikt voor in de keuken.

Tot slot zal ik nog drie stoffen behandelen, zoal beloofd :rolleyes:.

4. Flavonoïden - spelen een belangrijke rol in de stofwisseling van veel planten en dienen als beschermende stof tegen invloeden van buitenaf. Hoge concentraties vinden we in wilde kruiden, de buitenste bladeren van cultuurgewassen (kool- en slasoorten) of in de schil (appels, tomaten). Er zijn meer dan 6.500 soorten flavonoïden bekend. De meesten zijn verbonden met suikermoleculen als glucose of rhamnose en worden daarom tot de glycosiden gerekend. Het werkingsveld op het menselijk lichaam is erg breed, daarom worden ze in uiteenlopende doses ingezet voor de behandeling van talrijke ziekten. Meerdere flavonen, zoals in groene thee, werken beschermend tegen griepvirussen (antivirale werking). Veel flavonoïden zijn krachtige antioxidanten en verhinderen daarmee celbeschadiging door vrije radicalen, waarmee ze van grote betekenis zijn bij kankerpreventie... met name de flavonoïden in appels, uien, groene thee en blauwe bosbessen blijken bijzonder effectief. Bovendien bieden ze ook bescherming tegen ziekten van hart- en bloedvaten en kunnen ze de cholesterolspiegel verlagen, zonder het gezonde HDL-cholesterol te verminderen.

5. Inuline - is een samenstelling van polysachariden (meervoudige suikers) en wordt tot de bufferstoffen gerekend. In veel planten wordt inuline opgeslagen als reservestof, zoals in Topinamboer, cichorei, dahlia's, artisjokken en paardenbloemen. Inuline werd in 1804 ontdekt in de Alant. Het wordt therapeutisch bij suikerziekte als suikervervanger gebruikt, omdat het fructose-eenheden bevat. Het wordt niet opgenomen in de dunne darm, pas in de dikke darm wordt het door bacteriën afgebroken tot een korte keten vetzuren. Inuline wordt nu veel in de voedselproductie gebruikt, als vetvervanger en om de smaak, textuur en het mondgevoel te verbeteren.

6. Oxaalzuur - is het eenvoudigste dicarbonzuur. De zouten worden oxalaten genoemd. In hogere concentraties is oxaalzuur giftig. Het eten van grotere hoeveelheden oxaalzuurrijke planten kan leiden tot vermindering van het gehalte aan calcium in het weefsel en de botten, omdat de oxalaat-ionen calcium aan zich binden. Dit onttrekken van calcium aan het lichaam kan in ernstige gevallen leiden tot beschadiging van het hart en centraal zenuwstelsel. In lichtere vergiftigingsgevallen kan het tot nierbeschadiging leiden. Het kaliumzout van oxaalzuur komt in grote hoeveelheden voor in Rabarber, vooral in de bladeren. Na het koken is alleen de steel van de Rabarber geschikt voor consumptie. Kleinere concentraties oxaalzuur vinden we in thee, cacao en chocolade en in planten zoals Klaverzuring, Veldzuring, Snijbiet, Spinazie en Rode biet. Oxaalzuur bemoeilijkt ook de opname van ijzer in de darm. Het werd in 1769 ontdekt in Klaverzuring.

Hiermee zijn we aan het einde gekomen van dit topic, althans tot nu ;).

Het heeft me flink wat uurtjes gekost, maar ik heb het met veel plezier gedaan. Hopelijk zijn er mensen die hier iets mee kunnen, en hopelijk zijn er ook mensen die nu inzien hoeveel de natuur ons te bieden heeft. Als dat gelukt is is mijn "missie" geslaagd :p.
Mocht iemand nog "verzoeknummers" hebben dan hoor ik het graag en zal ik zien wat ik voor je kan doen.

Iedereen bedankt voor de, alleen maar, positieve reacties. Blijf ze geven want er is altijd wel iemand die er wat aan heeft :D :wave:.
 

Lai

Prepper goeroe
Top @CrossbowClan :thumbsup:
Ik heb een pony gekend die af en toe wat vingerhoedskruid at. Niet veel. Bleek dat het dier hart problemen had en uit zich zelf dit kruid nam om beter te worden. We kwamen er achter nadat we de pony toegang tot vingerhoedskruid ontzegde. Pony werd ziek. Zelfde met wilg, pijnstillend. Dieren die dit regelmatig eten doen dit niet zonder reden.

De gehele bloeitijd (ongeveer feb. tot nov.) is vogelmuur te gebruiken ;) Vogelmuur komt ook voor onder de namen: sterremuur, vogelkruid en mier. Ik eet het al jaren zolang als het boven de grond is. Vind het lekker en is nog eens goed voor mijn longen.

Gebruik: gedroogd als koud of heet infuus ter ondersteuning van longaandoeningen. Bij slecht genezende wonden en zweren doet men een compres van vogelmuur op voor beter genezing. En natuurlijk is het lekker in de sla. op brood, als stamppot.


Voor wie de hand kan leggen op het boekje "Geneeskruiden. Van onkruid tot geneesmiddel" van W.F. Daems (apotheker) uitgever L.S.M. Doen, veel info over de meest bekende europees voorkomende (on)kruiden. Hoe het gebruikt kan worden, hoe te bereiden, te kweken (inc. grondsoort), oogst tijd en recepten.
Met wat zoeken op het net/kringloop te vinden, prijzen zeer uiteenlopend!!! Heb ze voor € 7,50 tot €45,- gezien. :eek:
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
@Lai dieren weten inderdaad vaak instinctief wat ze wanneer moeten eten. Wij hadden thuis altijd Duitse Herders en toen ik een keer zag dat er eentje gras at heb ik dat aan mijn vader verteld want ik dacht dat dat niet goed was. Mijn vader zei toen dat ie waarschijnlijk last van zijn maag had en daarom gras at ;).
 
  • Leuk
Waarderingen: Lai
J

J.J

Gast
Top @CrossbowClan :thumbsup:
Ik heb een pony gekend die af en toe wat vingerhoedskruid at. Niet veel. Bleek dat het dier hart problemen had en uit zich zelf dit kruid nam om beter te worden. We kwamen er achter nadat we de pony toegang tot vingerhoedskruid ontzegde. Pony werd ziek. Zelfde met wilg, pijnstillend. Dieren die dit regelmatig eten doen dit niet zonder reden.

De gehele bloeitijd (ongeveer feb. tot nov.) is vogelmuur te gebruiken ;) Vogelmuur komt ook voor onder de namen: sterremuur, vogelkruid en mier. Ik eet het al jaren zolang als het boven de grond is. Vind het lekker en is nog eens goed voor mijn longen.

Gebruik: gedroogd als koud of heet infuus ter ondersteuning van longaandoeningen. Bij slecht genezende wonden en zweren doet men een compres van vogelmuur op voor beter genezing. En natuurlijk is het lekker in de sla. op brood, als stamppot.


Voor wie de hand kan leggen op het boekje "Geneeskruiden. Van onkruid tot geneesmiddel" van W.F. Daems (apotheker) uitgever L.S.M. Doen, veel info over de meest bekende europees voorkomende (on)kruiden. Hoe het gebruikt kan worden, hoe te bereiden, te kweken (inc. grondsoort), oogst tijd en recepten.
Met wat zoeken op het net/kringloop te vinden, prijzen zeer uiteenlopend!!! Heb ze voor € 7,50 tot €45,- gezien. :eek:
Mooi @Lai dat je goed weet om te gaan met kruiden, hoe verwerk je ze, kun je hier ook de bevindingen plaatsen en meer vertellen over je kennis van het boek.
Jou kennis ik ook welkom.
Zo word dit topic nog waardevoller, tenminste als @CrossbowClan daar achter staat.
 

Lai

Prepper goeroe
Veel kruiden hang ik op om te drogen, al raad het boekje aan om het los uitgespreid op de grond te drogen. Zoveel ruimte heb ik niet en de zolder gebruik ik voor meer dingen waaronder was drogen. En dat is weer niet bevorderlijk voor kruiden drogen. De bosjes lavendel, brandnetel, munt, salie, peterselie, lavas, citroenkruid, dille, kamille en nog meer uitgespreid drogen gaat dan niet en tot nu toe alles mooi droog kunnen gebruiken als keukenkruiden, thee, of kompres prutje :D Bloemen als vlier, buddleja, hop, indische kers droog ik wel op uitgespreid op doeken.

Ik wil van de zomer gebruik gaan maken van een zelf gemaakte zonnedroger. Scheelt in tijd en hangt het huis niet vol :rolleyes: Al ruikt het wel lekker die bossen drogende kruiden.
 

frank

Prepper
Ik heb thuis het boekje "Eetbare gewasssen" uit 1974 van JJM Veltman en LMM Veltman. Heeft iemand een idee of deze mensen (m/v?) nog meer boeken hebben geschreven of wat de achtergrond van deze mensen is/was? Dit is een nuttig boekje en nog steeds 2e hand te koop
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Ik heb thuis het boekje "Eetbare gewasssen" uit 1974 van JJM Veltman en LMM Veltman. Heeft iemand een idee of deze mensen (m/v?) nog meer boeken hebben geschreven of wat de achtergrond van deze mensen is/was? Dit is een nuttig boekje en nog steeds 2e hand te koop
Voor zover ik weet hebben ze geen andere boeken geschreven op dit gebied. Ik heb dit boekje ook, maar vind het iets te simpel en te kort door de bocht. Volgens dit boekje kun je leven van alleen het onkruid uit je tuin :rolleyes:. Dan moet je wel een GROTE tuin hebben die grotendeels verwilderd is. Daarnaast zijn de tekeningen erg mooi, maar vaak ook niet goed genoeg voor een duidelijke determinatie. Wat mij betreft dus geen aanrader, zeker niet voor een beginner.

Een veel beter boekje vind ik https://www.libris.nl/zoek/?a=steffen guido fleischhauer ; jurgen guthmann ; roland spiegelberger
 

frank

Prepper
Voor zover ik weet hebben ze geen andere boeken geschreven op dit gebied. Ik heb dit boekje ook, maar vind het iets te simpel en te kort door de bocht. Volgens dit boekje kun je leven van alleen het onkruid uit je tuin :rolleyes:. Dan moet je wel een GROTE tuin hebben die grotendeels verwilderd is. Daarnaast zijn de tekeningen erg mooi, maar vaak ook niet goed genoeg voor een duidelijke determinatie. Wat mij betreft dus geen aanrader, zeker niet voor een beginner.

Een veel beter boekje vind ik https://www.libris.nl/zoek/?a=steffen guido fleischhauer ; jurgen guthmann ; roland spiegelberger

Ik ben het met je eens dat er tegenwoordig veel beter boeken zijn. Maar "Eetbare gewassen" uit 1974 is volgens mij een van de eerste boeken die over dit onderwerp zijn geschreven. Ik ben nieuwgierig wat de achtergrond van de twee auteurs is/was. Maar ik kan niets over ze vinden.
 
Bovenaan