• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

eindelijk. Zonnepanelen.

Harry Nack

Last (wo)man standing
Nu de duisternis is gevallen hebben de panelen 51kw op gebracht. Maar ik heb ook stroom verbruikt vandaag. Dan moet ik een rekensommetje maken en hebben mijn panelen op deze warme dag mij 39kw opgebracht. ( warm is niet een voordeel zon daar in tegen wel.)

Weet je dat zeker 51Kw op een dag? Dat is wel heel veel. Die 15 panelen van mij in Spanje hebben dat nog nooit gehaald.:oops:

Ze liggen er in ieder geval mooi bij Flos. Ik kom ze snel een keer van dichtbij bekijken.:thumbsup:
 

Ray

SHTF Expert
@Flos, nou hier in Hollanda is er ook zo'n soort regeling maar kort gezegd betekent dat dat als je veel gaat leveren (dus boerenschuren die vol liggen) je een energieleverancier gaat worden met alle gevolgen van dien. Allerlei apparte (lees minder gunstige) regelingen.

Dat is volgens mij alweer lang van de baan voor particulieren. Boerenschuren zijn meestal van boeren en dat zijn ondernemers die de investering aftrekken van hun bedrijfsresultaten. ;)

Heel veel particulieren sluiten een contract af waarbij ze bv. vijf jaar lang hetzelfde prijs krijgen voor een geleverde kWh als een afgenomen kWh. Hierdoor verdien je in de praktijk de installatie terug in 5 a 6 jaar en dat met maar tien paneeltjes. Met de volle mep van 24 panelen zou dat uiteraard sneller gaan, maar omdat het in de toekomst onzeker is wat de prijzen zullen gaan doen van de geleverde kW uren is het verstandig om ongeveer te produceren wat je verbruikt. Mochten de accu's in de toekomst betaalbaarder worden, zet je die erbij en plak je eventueel nog een setje paneeltjes op het dak.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

Richard434

Prepper goeroe
Weet je dat zeker 51Kw op een dag? Dat is wel heel veel. Die 15 panelen van mij in Spanje hebben dat nog nooit gehaald.:oops:

Ze liggen er in ieder geval mooi bij Flos. Ik kom ze snel een keer van dichtbij bekijken.:thumbsup:

51 Kw lijkt inderdaad op het eerste oog heel veel.

51Kw op 24 panelen = 2125 w / paneel / dag.

Gister waren er in Westdorpe (Zeeland, volgens mij enigszins in de buurt van @Flos ) 12,7 zonuren waarvan er 5,7 volle zonuren waren.
Laten we voor het gemak suggereren dat de "gewone" zonuren de helft van de volle zonuren aan energie gaven, dan kunnen we uitgaan van 5,7 + ((12,7-5,7)/2) = 5,7+3,5 = 9,2 zonuren.

2125watt/ 9 = 236 Watt gemiddeld / paneel.
Nu weet ik niet wat voor een panelen @Flos heeft liggen, maar aangezien de opbrengst gemiddeld 0,85 * wattpiek is, zouden dit om panelen van zo'n 277 Wattpiek gaan. Wat vrij "standaard" panelen zouden zijn. Veel panelen zitten namelijk tussen de 250 en 300 wp, sommige daar flink onder/boven.

Vergeet ook niet dat in Spanje, en op dagen als gisteren en vandaag, de temperatuur te hoog oploopt voor de panelen om goed te functioneren.
Dit aangezien de meeste (hier) verkochte panelen vanaf ongeveer 25°C meer moeite krijgen met het afdoende afvoeren van de warmte in de geleiders.
Nu is dat hier niet zo erg, aangezien de dagen dat de temperatuur erboven komt niet heel veelvuldig voorkomen,
maar in Spanje komt dit beduidend vaker voor.
Derhalve zullen panelen die voor een gematigder klimaat ontworpen zijn in een warmer klimaat minder goed functioneren. Dit de geleidbaarheid van halfgeleiders bij toenemende temperatuur toeneemt (de elektronen worden mobieler), wordt het makkelijker voor elektronen om gaten elders in het materiaal weer op te vullen. Omdat dit de elektrische balans in de cel verbetert, valt het elektrische veld bij de grenslaag weg, waardoor de lading niet meer goed gescheiden kan blijven. Het resultaat is een dalende spanning tussen de twee lagen.
Voor elke graad boven de 25°C neemt het rendement met ongeveer 0,5% af.

Dus naast het verschil van 9 panelen (wat 1/3 van de potentiële opbrengst is) moet je in Spanje ook nog eens meestal tegen een minder goed rendement aankijken. Daardoor zal je die verminderde opbrengst van die 9 panelen in de praktijk nooit goedmaken.
 

Ray

SHTF Expert
51 Kw lijkt inderdaad op het eerste oog heel veel.

51Kw op 24 panelen = 2125 w / paneel / dag.

Gister waren er in Westdorpe (Zeeland, volgens mij enigszins in de buurt van @Flos ) 12,7 zonuren waarvan er 5,7 volle zonuren waren.
Laten we voor het gemak suggereren dat de "gewone" zonuren de helft van de volle zonuren aan energie gaven, dan kunnen we uitgaan van 5,7 + ((12,7-5,7)/2) = 5,7+3,5 = 9,2 zonuren.

2125watt/ 9 = 236 Watt gemiddeld / paneel.
Nu weet ik niet wat voor een panelen @Flos heeft liggen, maar aangezien de opbrengst gemiddeld 0,85 * wattpiek is, zouden dit om panelen van zo'n 277 Wattpiek gaan. Wat vrij "standaard" panelen zouden zijn. Veel panelen zitten namelijk tussen de 250 en 300 wp, sommige daar flink onder/boven.

Vergeet ook niet dat in Spanje, en op dagen als gisteren en vandaag, de temperatuur te hoog oploopt voor de panelen om goed te functioneren.
Dit aangezien de meeste (hier) verkochte panelen vanaf ongeveer 25°C meer moeite krijgen met het afdoende afvoeren van de warmte in de geleiders.
Nu is dat hier niet zo erg, aangezien de dagen dat de temperatuur erboven komt niet heel veelvuldig voorkomen,
maar in Spanje komt dit beduidend vaker voor.
Derhalve zullen panelen die voor een gematigder klimaat ontworpen zijn in een warmer klimaat minder goed functioneren. Dit de geleidbaarheid van halfgeleiders bij toenemende temperatuur toeneemt (de elektronen worden mobieler), wordt het makkelijker voor elektronen om gaten elders in het materiaal weer op te vullen. Omdat dit de elektrische balans in de cel verbetert, valt het elektrische veld bij de grenslaag weg, waardoor de lading niet meer goed gescheiden kan blijven. Het resultaat is een dalende spanning tussen de twee lagen.
Voor elke graad boven de 25°C neemt het rendement met ongeveer 0,5% af.

Dus naast het verschil van 9 panelen (wat 1/3 van de potentiële opbrengst is) moet je in Spanje ook nog eens meestal tegen een minder goed rendement aankijken. Daardoor zal je die verminderde opbrengst van die 9 panelen in de praktijk nooit goedmaken.

En met dat het rendement afneemt met de temperatuur, wordt meer opgenomen energie omgezet in nog meer warmte. Nu ja, geef het nog een paar decennia en we lachen om de getalletjes van nu.
 

Richard434

Prepper goeroe
En met dat het rendement afneemt met de temperatuur, wordt meer opgenomen energie omgezet in nog meer warmte. Nu ja, geef het nog een paar decennia en we lachen om de getalletjes van nu.
Er zijn momenteel panelen in ontwikkeling die de afname per graad terugbrengen tot "maar" 0,2%.

Ach, de cijfers van nu, helaas moeten we het er mee doen.. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik zal eens in mijn stats kijken, ik doe dat eigenlijk nooit want mijn accubank is in de zomer binnen 2-3 uurtjes weer keivol.

Mijn panelen leveren 240wp en tegenwoordig zit je op 260wp tot 300wp.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik heb even snel de stats bekeken en ik denk dat jullie gelijk hebben. Gisteren op een normale zomerdag heb ik 60.2 kw binnen geharkt met 15 panelen in Spanje. Dus 51 is prima in BE.

Ik dacht dat ze minder opbrengen want ik kijk er nooit naar. Ik meende me te herinneren dat ik 21-28 Kw haalde maar dat was kennelijk in de winter.
 

petroman

SHTF Expert
En met dat het rendement afneemt met de temperatuur, wordt meer opgenomen energie omgezet in nog meer warmte. Nu ja, geef het nog een paar decennia en we lachen om de getalletjes van nu.
Ik heb al eens zitten mijmeren: als je nu die overtolligewarmte direct achterop het paneel kan gebruiken om water te verwarmen, dan heb je een mooi duo paneel.
 

Arie

Diehard Prepper
Ik heb al eens zitten mijmeren: als je nu die overtolligewarmte direct achterop het paneel kan gebruiken om water te verwarmen, dan heb je een mooi duo paneel.

Dat zelfde idee heb ik ook gehad en je rendement gaat omhoog van je panelen zelf door het koude water.
 

Flos

SHTF Expert
Ik heb 2 omvormers een grote en een kleine. De kleine heeft geen digitaal venster die kan je aan sluiten op jou smartfoon. Maar dat heb ik ook niet. De grote heeft voor vandaag 4,6 kw aan op het middag uur.
 

petroman

SHTF Expert
Ik neem aan dat je bedoeld wat de maximale opbrengst is in de praktijk en dat hangt weer af van het jaargetijde, locatie en hoek waaronder je panelen zijn gemonteerd.

Klopt dat heb ik een pagina hiervoor al gezegd. 12uur was ook als in : als de zon op z'n hoogst staat.
De locatie en hoek vd panelen gaan niet meer wijzigen dus die kun je vergeten.
 

Richard434

Prepper goeroe
Klopt dat heb ik een pagina hiervoor al gezegd. 12uur was ook als in : als de zon op z'n hoogst staat.
De locatie en hoek vd panelen gaan niet meer wijzigen dus die kun je vergeten.
Dat de hoek niet gaat wijzigen klopt.
Echter betekent dit niet dat als de zon op zijn hoogst staat de opbrengst ook het hoogst is. ;)
Dit hangt juist ook af van de hoek en richting van de panelen.
 
Bovenaan