• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

eindelijk. Zonnepanelen.

petroman

SHTF Expert
Ja en nee, als ie op z'n hoogst staat dan heb je wel het meeste zonkracht dus licht.
Ook als je panelen de verkeerde kant op "kijken" is de omgeving het lichtst. Dat je installatie dan niet alles er uit kan halen wat er in zit is iets anders volgens mij.

Stel je panelen staan pal west, dan staat de zon op z'n hoogst, daar haaks op. Daarna zakt ie weer. Ik zou dan toch verwachten dat je opbrangst van weinig, zon op de achterzijde, naar veel zon er op en dan weer minder.

De dakhoek maakt dat je installatie op een jaar gezien maar 2x scoort: als de zon haaks op de panelen staat.
Bij 45 graden is dat april en september.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik heb mijn panelenschuur zo gebouwd dat ze per jaar het meeste zon opvangen. Op internet kon je hellingsgraad en richting hiervoor opzoeken.

Geen enkel probleem maar toch omdat ik off the grid leef had ik misschien beter de beste hoek en hellingsgraad in de wintermaanden kunnen nemen. Maar nogmaals dat zijn waarschijnlijk minimale verschillen. Zeker als je voldoende panelen hebt en niet teruglevert.
 

Niels

Mankinds only hope
Mooie installatie @Flos !
Ik ben zelf werkzaam in de installatiesector, en vind dit natuurlijk erg interessant.
Heb je nog een "analoge meter" met zo'n draaischijf?
Deze draaien namelijk net zo hard achteruit dan vooruit.
Het maakt in dat geval niet uit wanneer je je powerbank op gaat laden.
Als het zo gaat zijn dat je een "digitale meter" krijgt van je energiebedrijf,
dan kan het zijn (België weet ik zo niet, Nederland wel), dat je voor terugleveren
(aanzienlijk) minder krijgt dan wat energie kopen kost.
Het is dan aan te raden om je powerbank op te laden wanneer je zelf energie
aan het produceren bent, zodat je niks koopt, maar je eigen energie er in steekt.
Dit is op meerdere manieren te regelen...
Als je in principe je powerbank niet gebruikt, zou je er vanuit kunnen gaan dat
elke dag om 13:00 uur de optimale tijd is.
Dan laad je elke dat je powerbank van 12:00 uur tot 14:00 uur ofzo d.m.v.
een tijdklok.
 

Flos

SHTF Expert
Het is ook winter in vlaanderen. Grauwe en grijze dagen. Slecht voor de opbrengst van zonnepanelen. Nog 13 kw te gaan en ik sta terug waar ik gestart ben.
 

martin

Mankinds only hope
Ik heb mijn panelenschuur zo gebouwd dat ze per jaar het meeste zon opvangen. Op internet kon je hellingsgraad en richting hiervoor opzoeken.

Geen enkel probleem maar toch omdat ik off the grid leef had ik misschien beter de beste hoek en hellingsgraad in de wintermaanden kunnen nemen. Maar nogmaals dat zijn waarschijnlijk minimale verschillen. Zeker als je voldoende panelen hebt en niet teruglevert.

Ik heb ze ondertussen verplaatst naar 500 wp op het oosten, en 500 wp op het westen
Dit heeft voor mij een veel beter resultaat in Spanje omdat ik dan mijn accu's veel geleidelijker kan opladen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Flos

SHTF Expert
Bijna een jaar verder, hoe is het vergaan @Flos ?
Ik heb eergisteren eens naar de meter gekeken en ik sta 2300kw onder 0.
Dwz. Sinds ik mijn panelen heb geplaatst ongeveer 2600kw achteruit gedraaid.
We hadden het er vandaag nog over dat we eigenlijk niet meer bezuinigingen op elek.
Alleen de droog trommel draaid minder met het warme weer. En sinds ik een was lijn in de garage heb gemonteerd.
Dus hier wordt gewoon weer veel stroom verbruikt.
Elektrisch koken , 2 sauna's, een jacuzzi , las apparaten,kuikens onder lampen,broedmachines en ga maar door.
 
Bovenaan