• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Fiscus wil weten wat u verkoopt op tweedehandswebsites

FKAGB

Prepper goeroe
Volgens mij wordt dit in Nederland al jaren zo gedaan hoor. Op zich niet verwonderlijk. Als je handel bedrijft moet je belasting betalen. Waarom zou iemand die een winkelpandje heeft en in oude meubels handelt dat wel moeten en iemand die het online doet niet?
 

Myronprps

Prepper goeroe
Het heeft natuurlijk zijn voor en nadelen. Als de ene belasting moet betalen moet de andere dat ook. Maar verkoop jij af en toe wat leuks of oude spullen moet dit gewoon kunnen zonder gedoe met belastingen. Anders verkopen mensen ook niks meer en rakenze het wel op een andere manier kwijt.
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Ik vermoed dat als je af en toe iets verkoopt, dit niet zoveel problemen zal geven. Maar ja ... van wanneer heb je "een winkeltje"? Wat is met regelmaat en wat is occasioneel?
 

Summ

Prepper
Ik vermoed dat als je af en toe iets verkoopt, dit niet zoveel problemen zal geven. Maar ja ... van wanneer heb je "een winkeltje"? Wat is met regelmaat en wat is occasioneel?

Dit gebeurd in Nederland inderdaad al heel lang.
Voor de fiscus in Nederland is het volgens mij van belang of je ervan leeft.
Ik kan bijvoorbeeld een handeltje hebben op marktplaats en ik verdien er een keer 500 euro per jaar aan, dan gaan zij zich echt geen zorgen maken over dat bedrag.
Maar zet jij duizenden euro's om, dan ga jij inderdaad opvallen en zul je moeten betalen.
De kunst is om onder de radar te vliegen ;).
 

Dreutel

Prepper goeroe
In NL kijkt ook de sociale dienst mee op marktplaats. Dat was ooit in "De Monitor", een programma van Teun vd Keuken dat ik iedereen aanraad. Als je als bijstandsmoeder de kinderwagen op marktplaats verkoopt omdat je kind toe is aan een kinderfiets, dan ziet de bijstand het bedrag dat je uit die verkoop krijgt als inkomen, en dat wordt ingehouden op je uitkering, en als je het niet opgeeft krijg je een flinke boete vanwege fraude! Terwijl je eigenlijk je verlies neemt, want die kinderwagen was waarschijnlijk duurder dan het bedrag dat je er bij verkoop voor krijgt.

De wereld is rot en de mensen zijn zot, zong Kamagurka al.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Het gekke via Marktplaats is wel dat sinds een bepaalde tijd alle communicatie via hun verloopt .
Mede word er gevraagd of je het product via hun Site verkocht hebt .
Loopt die verkoop via de mail dan is dat overduidelijk aantoonbaar en te controleren oa door Fiscus .
Gaat het via een telefoon nummer dat zichtbaar is bij jou advertentie op
marktplaats ? Dan ook weer hier is het wanneer ze het willen via jou nummer de mogelijk info te achterhalen .
Dat heeft natuurlijk alleen zin wanneer je een voor hun toch wel leuke omzet hebt .
Maar ook voor de regelmatige Hobby verkoper kon het wel eens na het verscherpen van door ons nog niet bekende aangepaste regels verkeerd uit pakken :( Hou jij bij wat je verkoopt ?? aan omzet hebt .

Ik bekostig mijn Hobby middels mijn Hobby . De belastingdienst heeft ook een Hobby :hug::oops:
 
D

Deleted member 101

Gast
Ik vermoed dat als je af en toe iets verkoopt, dit niet zoveel problemen zal geven. Maar ja ... van wanneer heb je "een winkeltje"? Wat is met regelmaat en wat is occasioneel?

Heb wel gehoord dat men met een bijstand uitkering scherp in de gaten wordt gehouden. Een transactie onder 40 euro is niet zo'n probleem maar bij ongeveer 6 of meer verkoop acties boven de 40 euro, wordt je (winst) teruggevorderd.
En met ziet het hele bedrag als winst.
 

petroman

SHTF Expert
Een particulier die al 3000 autos , caravans etc verkocht heeft is geen particulier maar handelaar.
Dat alle communicatie, versleuteld, via mp gaat is al lang zo. Als ik een vraag stel zie ik geen emailadres van de verkoper omgekeerd hij ook niet van mij.

Heb je een uitkering en kan je wel handelen, waarom moet ik je dan onderhouden ?

Ik wees gerust ze gaan echt niet iedereen checken. Het is net als belasting betalen. Je zit in een bepaalde bandbreedte kwa inkomen en dan weet men wat de grenzen zijn van alles. Van je daarbuiten dan floept je aangifte ineens op.
Aan de andere kant als de mp database gesorteerd wordt op particulier en aantal verkopen dan gaat het wel wat sneller. Zet er dan ook nog bij wie z'n tel. opgegeven heeft en hoe lang ie al lid is en je hebt big data optima forma.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Een particulier die al 3000 autos , caravans etc verkocht heeft is geen particulier maar handelaar.
Dat alle communicatie, versleuteld, via mp gaat is al lang zo. Als ik een vraag stel zie ik geen emailadres van de verkoper omgekeerd hij ook niet van mij.

Heb je een uitkering en kan je wel handelen, waarom moet ik je dan onderhouden ?

Ik wees gerust ze gaan echt niet iedereen checken. Het is net als belasting betalen. Je zit in een bepaalde bandbreedte kwa inkomen en dan weet men wat de grenzen zijn van alles. Van je daarbuiten dan floept je aangifte ineens op.
Aan de andere kant als de mp database gesorteerd wordt op particulier en aantal verkopen dan gaat het wel wat sneller. Zet er dan ook nog bij wie z'n tel. opgegeven heeft en hoe lang ie al lid is en je hebt big data optima forma.
Je gelooft het niet, maar er zijn mensen in de problemen gekomen(uitkering gekort of stopgezet) omdat ze het te kleine fietsje van hun kind verkochten. De Monitor heeft hier een aantal uitzendingen over gemaakt.
En ja, Sociale Diensten zijn heel actief (noem het doorgeslagen)om iemand die zijn konijntje op Marktplaats verkoopt te betrappen en ja ze checken dus wél iedereen. Ze hebben gewoon contact met Marktplaats die de gegevens doorspeelt aan de Sociale Diensten.

En ja, wie echt 3000 auto's verkoopt én een uitkering trekt, die mag van mij op het marktplein met blikken tomaat bekogelt worden.
 

Kanina

Diehard Prepper
Ai dat gaat pijn doen :lol:
Ontopic.. je kunt altijd onder een andere naam en met een nep account iets neer zetten. Of je zet het te koop onder naam van een werkende vriend.
Werkelijk belachelijk dat je kan worden 'gepakt' omdat je een konijn verkoopt. Wat brengt dat na de verzorging nog op? Kost alleen maar. Bovendien vind ik het heel normaal om een kinderfietsje te verkopen om met bijbetaling een nieuwe te kopen, of andere 2e hands. Als je weinig hebt heb je die paar tientjes hard nodig!
Met zulke taferelen ga je terug in de ( niet al te leuke) tijd.
 

The mad engineer

Diehard Prepper
Sociale dienst.... Tja... Laat dat sociaal maar weg. De grote vissen durven ze toch niet te pakken (intimidatie?) en gaan ze voor het low hanging fruit... De burger die een klein misstapje maakt. Zo ben ik over het algemeen een law abiding citizen.
 

W-O-L-F

Senior Prepper
Wat brengt dat na de verzorging nog op? Kost alleen maar. Bovendien vind ik het heel normaal om een kinderfietsje te verkopen om met bijbetaling een nieuwe te kopen, of andere 2e hands. Als je weinig hebt heb je die paar tientjes hard nodig!
Met zulke taferelen ga je terug in de ( niet al te leuke) tijd.

regelmatig mee te maken gehad met dit soort dingen ( bij derden )
en wat het oplevert ?
simpel, al snel 10% boete, en dat keer duizendtallen loopt leuk op
en dat roepen ze dan groots in de media als fraude bestrijding die ze hebben gedaan
ook die keer dat iemand net even te laat is levert een boete op en die gaat in het zelfde statistiekje, samen met echte fraude

tegenwoordig moet je wel heel goed op eieren kunnen lopen als je in een jaar niet een keer de 10% boete hebt gehad
erg fijn voor mensen die krap zitten, dat zal ze leren

hoe minder kans je hebt op de arbeid markt, hoe lager aan wal je raakt zonder uitzicht
en als eindstation mag je dan een "tegen prestatie "gaan leveren
blaadjes rapen ( wat ooit een betaalde gemeente werker deed , die ontslagen is )
of een kans baan ( paar maanden ergens tegen grijpstuiver werken en dan weer terug in de uitkering )
of zoals vroeger bij de Melkert baan, werken tegen minimum of uitkering, en zodra de werkgever geen subsidie meer krijgt voor jou, hoppa jij er uit andere er in

en ben je een oudere ??
nou berg je dan maar voor je vooruitzicht

en ondertussen ontslaat elke instantie en werkgever mensen
ook overheid doet er aan mee
en zorg en verpleging

lang leve de vrijwilliger
lang leve de mantelzorg
lang leve de prestatie verplichting

en als je dan je spullen verkoopt omdat je toch moet eten, grijpen ze je nog een keer

en ja, digitaal, het scannen en opslaan is zowat een geautomatiseerd systeem
en dan je buren en kennissen die klikken dat je van de week speklappen had

Blehhhhh, ben blij dat ik oud ben
hoef ik de toekomst tenminste niet zo lang mee te maken
getver jaggg

maar goed, dit is een discussie die lang en hoog kan oplopen dus ik trek me weer terug :)
 

The mad engineer

Diehard Prepper
@W-O-L-F Je slaat de spijker op zijn kop.

Misschien even verder in een ander topic om onze frustratie te uiten :D Net mijn barrel verwijderd van een autosite. Wat ze allemaal wel niet vragen....
 

W-O-L-F

Senior Prepper
Misschien even verder in een ander topic om onze frustratie te uiten :D

nou ehhhhh , nee
laat ik dat nou eens niet doen :)
weet teveel, heb teveel meegemaakt, ben bij teveel betrokken, zit er soms te dicht bij,
en ga op dit soort onderwerpen volledig door het lint

zou je zeggen wat heeft dat met dit topic te maken maar het hangt allemaal aan elkaar

het aantal mensen die onder het minimum leven neemt hand over hand toe
het aantal huis uitzettingen ook

Ik schaam me als Nederlander dat ik nog nooit zo veel daklozen in mijn stad heb gezien, en rijen bij de voedselbank. Hell dat er überhaupt een voedselbank nodig is,
laat staan dat daar een wachtlijst voor is, is reden om je als Nederlander je ogen uit je kop te schamen.

en die fiscale en sociale jacht op de minima, en de toenemende belastingdruk, de "eigen "risico strategie" , afschuiven op mantelzorg enz,
maakt het erger met sprongen
het aantal mensen dat "vakantie geld " gebruiken om te overleven alleen al.
en hoe meer armen, hoe meer fiscaal en sociaal leed
( het is sinds jaren de tendens dat het aantal super rijken toe neemt en die ook veel rijker worden, en het aantal armen exponentieel toeneemt , rutten lacht niet voor niets altijd )

en dus ook hoe meer mensen hun fiets verkopen en gelijk door de fiscus en sociale dienst worden opgepakt
terwijl die vroeger door dat soort dingen het hoofd bovenwater hielden, is het nu hun ondergang

helaas is dit soort discussies al tientallen jaren mijn lot
en meestal hoor je dan "dat valt wel mee, hebben ze verdient, is niet zo, zwartkijker, ze werken allemaal zwart, ze moeten ze nog veel harder aanpakken, je ziet beren op de weg , enz "

en jongeren zijn nog erger, alleen beseffen die niet dat als je het accumulerend effect mee neemt, zij zelf er straks het slachtoffer van zijn.

zo heb ik al heel veel jaar geleden gewaarschuwd voor de groter worden dwang om mensen zelfstandig ondernemen te laten worden ( en ik zeg dwang niet per ongeluk )
ook daar werd ik voor gaga uitgemaakt

en zie nu, de zorg, verpleging en alle andere takken,
Vaste werknemers er uit , en dezelfde in dienst voor minder zonder verzekeringen, maar dan als zzpér.

en zie het aantal mensen zonder verzekeringen en pensioen die straks uit de vuil bak kunnen vreten, yipeee allemaal zzpérs
aangestuurd en "gedwongen "door overheid. en nu komt de tendens om die mensen voor de rest de grond in te boren door ze te verplichten tot ..... maar dat kunnen ze helemaal niet want ze kunnen niet eens een normaal uur tarief rekenen.
Ook die gaat zijn fiets verkopen

en dan nog maar niets zeggen over jongeren die vanuit studie geen vaste baan meer kunnen vinden en rechtstreek het pas der verderf op gaan en zzpér moeten worden ( de nieuwe definitie van ZZP.er Zak Zonder Pensioen )

en dan het domme om mensen met rollators te dwingen tot god mag weten hoe lang te verplichten door te werken wat niet kan en dus magen die in armoede de laatste jaren slijten als papier prikker
want geen bedrijf wil je hebben als je over de 55 bent, laat staan als je 60 bent
en ja daar ga je weer ( on topic )
dan ga je het schilderij en de vaas verkopen die je al jaren mee sleept, om de huur te betalen
en hoppa, 1x fiscus en 1x 10% boete van de soos en met een beetje geluk gelijk een volledig en uitermate vernederend onderzoek liefst uitgevoerd door een net zindelijke ...... die je dan lekker staat te peepelen .

en al die mensen worden dus schietschijven voor de maatschappij

en als dan na jaren blijkt dat het klopt, krijg je nog niet eens gelijk, stel je voor
ondertussen ben ik er te oud en te moe voor
 
Bovenaan