• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Gebruik portofoons

theKiD

Prepper
Ik heb een vraag, is er/ bestaan er porto's die buiten die 2m band en de 70 cm band, ook op 27MC frequenties kunnen zenden en ontvangen?
Dus eigenlijk zo compleet mogelijk frequentiebereik hebben om alles mee te kunnen luisteren? Ik zie door de bomen en alle termen op diverse sites, het gehele bos niet meer..
 

FKAGB

Prepper goeroe
Kort gezegd. Die zijn er niet. Als enige draagbare alternatief is er de Yaesy FT817ND maar als het gaat om luisteren kun je ook een goede scanner nemen. Die zijn er wel met een doorlopende ontvangstb over nagenoeg alle banden.
 

theKiD

Prepper
Kort gezegd. Die zijn er niet. Als enige draagbare alternatief is er de Yaesy FT817ND maar als het gaat om luisteren kun je ook een goede scanner nemen. Die zijn er wel met een doorlopende ontvangstb over nagenoeg alle banden.
Thnx :) Dat is wel jammer, maar thnx :)
Bearcat maar weer eens opzoeken dan maar, eens kijken hoe veel ik daar mee kan beluisteren.
 

dubbel0

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Het is veel geld ja maar niet duur voor wat je krijgt.

ik denk ook dat daar de crux zit :) ik heb geen ideeeee wat ik dan krijg :)

zegt een persoon die heeel vroeghah z'n marifoon diploma heeft gehaald LOL
 

Nomad

Diehard Prepper
Ik heb geen zendvergunning en ben in bezit van twee Baofeng BF-F8+ radios.
Voorheen had ik twee 'consumenten radio's' van Motorola. Prima dingen, spatwaterdicht ook. Helaas liet het bereik te wensen over. De kilometer waar ze op de verpakking van spraken bleek vierkante kilometer te zijn. Afijn, voor verbouwen zijn die dingen handig. Maar in de kruipruimte had ik vaak geen signaal.
Toen de stoute schoenen aangetrokken en de 'bami porto's' besteld.
Ik ben zeer tevreden. Ze hebben natuurlijk véél te veel vermogen voor Nederland en een verwisselbare antenne. Maar ja, zolang je op de vrije PMR kanalen blijft, wie gaat er wat van zeggen? De doelstelling is niet om anderen lastig te vallen, ik blijf dus ook van alle andere kanalen.

Echter heb ik ze wel in gebruik als 'scanner'. Bijzonder geinig, 's ochtends hoor ik welke trein er aan komt (... dinges dinges deuren dicht...) of bij evenementen in de buurt of er calamiteiten zijn. Er bestaat een mogelijkheid dat ik dicht bij mijn ouders kom te wonen, in dat geval is het een mooi noodcommunicatiemiddel als het stroom uitvalt.

Verder kan ik iedereen aanbevelen om Morse te leren. Iedereen kan horen wat je de ether in pompt, slechts weinigen kunnen morse.
 

hans013

Senior Prepper
Om er voor te zorgen dat niet iedereen kan horen wat ik de lucht in slinger gebruik ik DMR portofoons. Deze zijn digitaal met encryptie. Qua bereik zijn deze 4 watt portofoons door nog geen enkele analoge porto hier in huis overtroffen... Verder zouden deze ook op de PMR kanalen kunnen, echter aangezien ik wel een vergunning heb voor wat VHF en UHF frequenties heb ik deze niet standaard er in staan.
 

PlanDoPrep

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn - uitgebreide - post verplaatst naar een eigen topic: https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/portofoons-voor-preppers.563/

Ik beperk me even tot antwoord op de vraag.
Ja, er zijn een paar draagbare sets die zowel 27MC als 2M als 70cm kunnen doen.
Deze zijn erg duur en je vindt dat alleen maar leuk als je zendamateur bent.

Als je porto's wilt voor preppen, kijk in mijn topic.
Als je 27MC wilt, zet er dan een aparte 27MC bak naast.
Samen ben je dan voor minder dan €200,- klaar en dan heb je 2 portofoons én een 27MC.
Alles in één is een duur (> €500) en zwaar apparaat.
 

QuickFix

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Mooie samenvatting @PlanDoPrep dat had ik niet beter gekund. ;)

Portofoons komen niet zover als je GSM,
Strict genomen klopt dit niet helemaal: het maximum vermogen van GSM telefoons is lager dan die van (bami-) porto's.

Doordat er veel zendmasten in een klein raster zitten heb je, doorgaans, altijd goed bereik (buitengebieden daargelaten).
Wanneer het GSM netwerk (of de paal in jouw buurt) er uitligt, dan kun je met een GSM helemaal niets meer.

Denk je ook aan het kunnen uitluisteren (niet zenden!) van de frequenties van de Dutch Amateur Radio Emergency Services (DARES)?
Dit *zou* gewoon mogen als je een echte/standaard LPD-porto (da's weer een ander soort portofoon) gebruikt.
DARES maakt namelijk (in Level 1, 2, en 3) gebruik van LPD-frequenties.

Het enige probleem voor consumenten met een LPD-porto is dat ze maar de beschikking hebben over maximaal 10mW en een sucundaire status hebben, daar waar zendamateurs de primaire status hebben en met hoog vermogen mogen zenden, aangezien het gewoon de 70cm band is.
 

Vempain

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Voor het werk gebruik ik meerdere keren op een dag de porto.
Op het productie-terrein/fabriek waar ik werkzaam ben mogen alleen atex-telefoons gebruikt worden die tegen een stootje kunen en dat gaat een duur grapje voor het bedrijf worden als alle medewerkers zo een telefoon moeten krijgen en is een porto een wat goedkopere oplossing.
Zelf gebruik ik deze alleen om korte berichten door te geven aan m´n collega´s die buiten werken welke standaard op 1 kanaal staat.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Voor het werk gebruik ik meerdere keren op een dag de porto.
Op het productie-terrein/fabriek waar ik werkzaam ben mogen alleen apex-telefoons gebruikt worden die tegen een stootje kunen en dat gaat een duur grapje voor het bedrijf worden als alle medewerkers zo een telefoon moeten krijgen en is een porto een wat goedkopere oplossing.
Zelf gebruik ik deze alleen om korte berichten door te geven aan m´n collega´s die buiten werken welke standaard op 1 kanaal staat.

Ex-Atex-orange.gif

Bedoel je niet ATEX telefoons, EX proof (explosie veilig)?
 

Vempain

Prepper goeroe
Voor het werk gebruik ik meerdere keren op een dag de porto.
Op het productie-terrein/fabriek waar ik werkzaam ben mogen alleen apex-telefoons gebruikt worden die tegen een stootje kunen en dat gaat een duur grapje voor het bedrijf worden als alle medewerkers zo een telefoon moeten krijgen en is een porto een wat goedkopere oplossing.
Zelf gebruik ik deze alleen om korte berichten door te geven aan m´n collega´s die buiten werken welke standaard op 1 kanaal staat.

Bekijk bijlage 468

Bedoel je niet ATEX telefoons, EX proof (explosie veilig)?
ja sorry, je hebt gelijk :) en zal het gelijk even veranderen
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Hee, mensen, ik zie nergens UHF/VHF portofoons op de lijstjes staan...
Maar, ehhh, hoe houden we dan contact met elkaar, als de zooi eens naar de gallemiezen gaat????
Als ik straks de enige ben die zo'n ding heeft, dan is er voor mij ook geen lol aan:lol:
Hmmm, maar ik ben dan wellicht de enige die hulp kan inroepen...:rolleyes:
Al die hulp dirigeer ik dan natuurlijk wel naar het dak waar ik op zit, sorry...
:cool:
Ik heb dit niet geschreven mensen, loop maar door, niet lezen...:fluit:
 

Nomad

Diehard Prepper
Volgens mij zijn er voldoende mensen op het forum die beschikking hebben over zend apparatuur @RockyFlats.
Zelf heb ik een setje Baofengs.
Eventueel zou ik er nog wel een setje bij willen, of een kleine UV3R voor op werk.
Maar het voornaamst probleem op het moment is dat die dingen niet via USB oplaadbaar zijn.
Er zijn AA adapters verkrijgbaar, maar daar gaan er weer 6 in. Ik kan er maar 4 tegelijk opladen.
Als ik de Baofeng nou eens aan een USB powerbank kon hangen...
 

homerun

Diehard Prepper
Hee, mensen, ik zie nergens UHF/VHF portofoons op de lijstjes staan...
Maar, ehhh, hoe houden we dan contact met elkaar, als de zooi eens naar de gallemiezen gaat????
Als ik straks de enige ben die zo'n ding heeft, dan is er voor mij ook geen lol aan:lol:
Hmmm, maar ik ben dan wellicht de enige die hulp kan inroepen...:rolleyes:
Al die hulp dirigeer ik dan natuurlijk wel naar het dak waar ik op zit, sorry...:cool:
Ik heb dit niet geschreven mensen, loop maar door, niet lezen...:fluit:

Uhm oke...
Ik heb net als @Nomad ook een setje baofengs liggen. Zelfs met een extra antenne.
Maar ik ga die niet in mijn wishlist zetten, omdat ik ze al heb :p.
Het zou zonde zijn om ze dan gewoon nog eens te kopen...

Maar ik ben het wel met Nomad eens.
Het is wel vervelend opladen. Omdat je die krengen alleen in een stop contact kan zetten of op batterijen.
Maar niet met een powerbank...
 

Nomad

Diehard Prepper
Uhm oke...
Ik heb net als @Nomad ook een setje baofengs liggen. Zelfs met een extra antenne.
Maar ik ga die niet in mijn wishlist zetten, omdat ik ze al heb :p.
Het zou zonde zijn om ze dan gewoon nog eens te kopen...

Oh ja, ik kan me voorstellen hoe dit overgekomen is, sorry daarvoor.
Natuurlijk staan ze niet meer op mijn verlanglijstje (al wil ik er nog wel één bij), maar een manier om mobiel op te laden wel.
Dat zal uiteindelijk wel een doe het zelf projectje worden denk ik, want nergens kan ik een geschikt alternatief vinden.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Volgens mij zijn er voldoende mensen op het forum die beschikking hebben over zend apparatuur @RockyFlats.
Zelf heb ik een setje Baofengs.
Eventueel zou ik er nog wel een setje bij willen, of een kleine UV3R voor op werk.
Maar het voornaamst probleem op het moment is dat die dingen niet via USB oplaadbaar zijn.
Er zijn AA adapters verkrijgbaar, maar daar gaan er weer 6 in. Ik kan er maar 4 tegelijk opladen.
Als ik de Baofeng nou eens aan een USB powerbank kon hangen...
@Nomad @homerun

Precies dat probleem ... knaagde bij mij ook.

Trouwens, weet je dat juist die UV3R bij uitzondering een batterijspanning van 3,7V heeft, en dus vanaf de 5V USB via een step-down-converter (met maximaal 4,2V) te laden moet zijn. Ik vond een prima convertertje die direct Li-ion kan laden (spanning begrenzen op 4,2V, en stroomsterkte is ook te begrenzen), en kan de link eens opzoeken als het wat zou zijn voor jullie.
Nu is die UV3R niet het sterkste zendertje, en het beste een andere antenne er op, maar ik dub ook over aanschaf daarvan "voor erbij". Mooi klein, en zeker voor dat geld... Alleen geen numerieke toetsen, maar daarom juist ook zo klein lijkt me.

Voor zover ik weet, hebben alle andere Baofengs een batterijspanning van 7,4V (tot 8,4 V vol), maar ook dan zou het laden via een step-up converter nog moeten kunnen lijkt me, wellicht via oppeppen naar 10V voor het standaard laadstation. Ik ben geen electronica-deskundige, maar vermoed dan wel een behoorlijk verlies.

Ik heb zelf voor mijn GT-3TP's een oplossing gevonden in een solarstorm 4x18650 batterijhouder/powerbank (een echt prep-ding en voor weinig geld). Die geeft zowel 5V USB als 7,4V. De vier 18650's zijn eenvoudig uitwisselbaar. Ik ben van plan om de 7,4V kabel daarvan direct op de polen van de Baofeng-accu te zetten (zou moeten kunnen, en moet ik nog uitproberen, via een klein plaatje met twee tegen-polen, onder de clip geklemd), en heb dan een enorme accucapaciteit die tegelijk voor andere zaken te gebruiken is. Steek in de aparte USB kabel nog zo'n piepklein USB-dongle-ledlampje, en je hebt en verbinding en licht in de tent...

Groeten,
Andre
 

Nomad

Diehard Prepper
@Nomad @homerun
Trouwens, weet je dat juist die UV3R bij uitzondering een batterijspanning van 3,7V heeft, en dus vanaf de 5V USB via een step-down-converter (met maximaal 4,2V) te laden moet zijn. Ik vond een prima convertertje die direct Li-ion kan laden (spanning begrenzen op 4,2V, en stroomsterkte is ook te begrenzen), en kan de link eens opzoeken als het wat zou zijn voor jullie.
Nu is die UV3R niet het sterkste zendertje, en het beste een andere antenne er op, maar ik dub ook over aanschaf daarvan "voor erbij". Mooi klein, en zeker voor dat geld... Alleen geen numerieke toetsen, maar daarom juist ook zo klein lijkt me.

Precies, dat is exact waar ik ook aan zit te denken. De UV3R heeft echter zoals je al aangeeft minder zendvermogen en geen numeriek toetsenbord.
Ik wil zeker tijdens een SHTF handmatig in kunnen voeren en geen PC nodig hebben. De UV3R wil ik graag voor op werk. Dan programmeer ik de BHV frequenties en die van nooddiensten in de omgeving.

Om terug te komen op de UV5R, ik heb ook aan een step-up adapter zitten denken. Een clip om de adapter aan de accu te bevestigen is eenvoudig te maken met wat hobbywerk.
Wat misschien ook kan is zo'n 'car adapter' kopen. Die vervangt de accu van de porto en kan direct aangesloten worden op de 12V van de auto.
Die gaat dus van 12V naar acceptabele ingangsspanning van de UV5r. Als die achterkant nou zo aan te passen is dat de contacten worden verlegd naar de laadpunten van de accu. Dan is die er met wat Dremel werk wel aan te bevesitgen denk ik.
Dan kan ik het zo aansluiten op mijn paneel.

Heeft voor mij echter één nadeel; ik heb niks gestandariseerd op 12V. Dus ik kan geen 12V opslaan en moet de Baofeng overdag opladen en hopen op genoeg zon.
Ter referentie, de GoalZero Nomad 7 laad in 2-4 uur 4 AA batterijen. Op een bewolkte dag krijgt hij ze in 12 uur bíjna vol. Dat is dus véél langer, eigenlijk te lang. Want dan ben je je lader kwijt als je een Baofeng op moet laden.

Nu realiseer ik me dat we gruwelijk offtopic gaan. Misscien kunnen we dit beter voortzetten in een apart draadje.
Om nog even on-topic te komen, mijn top-5 is inmiddels aangevuld:

In willekeurige volgorde:
- Noodtelefoon
- Noodaccu met zonnepaneel ter grootte van de noodtelefoon
- Kort USB kabeltje
- Hoesje waar bovenstaande in past met ruimte voor reserve OV kaart en briefgeld, zo compact mogelijk
- Emerson CQC-8, niet omdat het moet, maar omdat het kan. Wát een mes is dat zeg!
 
Bovenaan