• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Gebruik portofoons

V

Verwijderd lid 423

Gast
Precies, dat is exact waar ik ook aan zit te denken. De UV3R heeft echter zoals je al aangeeft minder zendvermogen en geen numeriek toetsenbord.
Ik wil zeker tijdens een SHTF handmatig in kunnen voeren en geen PC nodig hebben. De UV3R wil ik graag voor op werk. Dan programmeer ik de BHV frequenties en die van nooddiensten in de omgeving.

Om terug te komen op de UV5R, ik heb ook aan een step-up adapter zitten denken. Een clip om de adapter aan de accu te bevestigen is eenvoudig te maken met wat hobbywerk.
Wat misschien ook kan is zo'n 'car adapter' kopen. Die vervangt de accu van de porto en kan direct aangesloten worden op de 12V van de auto.
Die gaat dus van 12V naar acceptabele ingangsspanning van de UV5r. Als die achterkant nou zo aan te passen is dat de contacten worden verlegd naar de laadpunten van de accu. Dan is die er met wat Dremel werk wel aan te bevesitgen denk ik.
Dan kan ik het zo aansluiten op mijn paneel.

Heeft voor mij echter één nadeel; ik heb niks gestandariseerd op 12V. Dus ik kan geen 12V opslaan en moet de Baofeng overdag opladen en hopen op genoeg zon.
Ter referentie, de GoalZero Nomad 7 laad in 2-4 uur 4 AA batterijen. Op een bewolkte dag krijgt hij ze in 12 uur bíjna vol. Dat is dus véél langer, eigenlijk te lang. Want dan ben je je lader kwijt als je een Baofeng op moet laden.

Nu realiseer ik me dat we gruwelijk offtopic gaan. Misscien kunnen we dit beter voortzetten in een apart draadje.
Om nog even on-topic te komen, mijn top-5 is inmiddels aangevuld:

In willekeurige volgorde:
- Noodtelefoon
- Noodaccu met zonnepaneel ter grootte van de noodtelefoon
- Kort USB kabeltje
- Hoesje waar bovenstaande in past met ruimte voor reserve OV kaart en briefgeld, zo compact mogelijk
- Emerson CQC-8, niet omdat het moet, maar omdat het kan. Wát een mes is dat zeg!
@Nomad

Ik heb zojuist wat doorgezocht op UV3R, en vond het volgende portofoontje. Wat denk je daarvan?

http://myverdict.net/?p=2181

http://www.aliexpress.com/item/2W-M..._7&btsid=22c331ef-1eca-4c25-8141-8c9b4384b9d8

Net zo klein als de UV3R, tri-band is in te stellen (70 cm/1,25 meter/2 meter) heeft een usb-laadaansluiting, numerieke toetsen...
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
[QUOTE="
Heeft voor mij echter één nadeel; ik heb niks gestandariseerd op 12V. Dus ik kan geen 12V opslaan en moet de Baofeng overdag opladen en hopen op genoeg zon.
Ter referentie, de GoalZero Nomad 7 laad in 2-4 uur 4 AA batterijen. Op een bewolkte dag krijgt hij ze in 12 uur bíjna vol. Dat is dus véél langer, eigenlijk te lang. Want dan ben je je lader kwijt als je een Baofeng op moet laden.
[/QUOTE]
@Nomad Ik heb die GoalZero Nomad 7 even bekeken, mooi ding, en zie dat die USB 5V en 15V uit heeft.

Zou het dan niet een idee zijn om zo'n Solarstorm 4x18650 batterijhouder/powerbank te nemen als basis.
http://www.banggood.com/Solarstorm-...attery-Case-Used-For-Bike-Light-p-924962.html
Die heeft 5V USB en 7,4V uit. En kan zowel met 4 als met 2 batterijen uit de voeten, dus 2 er tijdelijk uit halen kan.
Ik heb er drie, en ben er zeer tevreden mee. Stevig en heeft kabels uit, dus de 7,4V kan desnoods eenvoudig direct achterop op een Baofeng accu worden aangesloten, met een zelfbouw-contactplaatje (wellicht via een connector zie onder). Er is een over- en onderlading-bescherming ingebouwd! Dus direct laden kan in principe.

Om vervolgens vanuit de 15V uitgang van de GoalZero Nomad 7 via een enkele step-down converter direct die Solarstorm te laden? Ik denk wel dat je dan tegen de relatief beperkte capaciteit van de GoalZero Nomad 7 aanloopt, tenminste of e.e.a. dan sneller laadt vraag ik mij af, maar al met al heb je wel veel meer opties lijkt me.

Ik vond de volgende step-down converter die in principe direct Li-ion kan laden (spanning en stroomsterkte zijn te begrenzen), en heeft ook nog een USB-uit (dan wel met het ingestelde voltage...): http://www.banggood.com/1_25-32V-DC-Adjustable-Power-Step-Down-Module-With-DIY-Case-p-990880.html
Daarmee kan je dus zelfs van een 24V vrachtwagen-accu nog terug naar om het even welke lagere spanning, om direct te gebruiken of om die Solarstorm te laden. En is nog uitleesbaar ook. Het ding werkt hier prima.:thumbsup:

Ik heb er van deze connectoren bij gekocht, en maken het mogelijk om allerlei verbindingen te maken. http://www.banggood.com/5-Pairs-Male-And-Female-DC-Power-Plug-Jack-Adaptor-Connector-p-938194.html
De 7,4V uit van de Solarstorm heeft zo'n zelfde uitgang. Ik heb daarmee bijvoorbeeld verloopkabeltjes gemaakt van 2 x 7,4V en 3 x 7,4V (mijn Solarstorm's in serie), en heb dan naar keuze 7,4V, zo'n kleine 15V en 22,4V direct beschikbaar zonder converter. En dat met minimaal 6 batterijen (die Solarstorms dan elk half gevuld).
Serie-kabels kan natuurlijk ook, voor bijvoorbeeld een 3 x Solarstorm super Baofeng 7,4V accu:rolleyes:
Met de step-down converter kan ik dan eenvoudig van 24V naar bijvoorbeeld 19V voor een laptopje.
En met die connectoren heb je tegelijk behoorlijk betrouwbare modulaire verbindingen.

Have fun,
Andre:thumbsup::thumbsup:
 

preplist

Elementary prepper
Volgens mij zijn er voldoende mensen op het forum die beschikking hebben over zend apparatuur @RockyFlats.
Maar het voornaamst probleem op het moment is dat die dingen niet via USB oplaadbaar zijn.
..
Als ik de Baofeng nou eens aan een USB powerbank kon hangen...
Ik heb om dit probleem te omzeilen 2x de WLN KD-C1 gekocht, mega compact, geïntegreerde antenne en past moeiteloos in je broekzak. Zit een soort Nokia batterij in, is voorzien van een Mini USB aansluiting en is te programmeren met de Baofeng USB kabel. Praktisch altijd bij me en voorgeprogrammeerd met alle PMR frequenties.

Ik ben er erg tevreden over, helemaal omdat ze maar 14 euro per stuk kosten :)
 

Nomad

Diehard Prepper
@RockyFlats, sorry voor de late reactie ik had niet gezien dat er in dit draadje was gepost.

De TYT is inderdaad een mooi alternatief. Kan je zo aan een powerbank hangen om op te laden.

Die WLN KD-C1 is ook geweldig @preplist. Niet voor prep gebruik, maar voor op werk. Ik moet naar de commandopost lopen om een porto te halen bij een melding. Deze kan ik zo in mijn zak steken, en bij een melding aanzetten. Dan ben ik eerder up-to-date. Da ik uitzoeken. Voor de prijs hoef ik het niet te laten in ieder geval.
 
L

lichtje

Gast
Mh, lijkt mij niet echt handig om ermee in het veld te zitten. Als je dan een bepaalde frequentie moet hebben. Maar dat is mijn mening .
 

preplist

Elementary prepper
Hoe kun je dan zien op welke freq/kanaal je zit?
Je kunt het niet zien, maar wanneer je wisselt van kanaal (+ / - knoppen) dan hoor je een Chengelse stem vertellen op welk kanaal je zit. Hij heeft schijnbaar ook een scan functie, wanneer je de - knop ingedrukt heeft blijft hij scannen door de 16 kanalen tot er communicatie gevonden is.
 
L

lichtje

Gast
Dat is wel handig. Er is best wel veel keuzes op portofoon markt. Ik heb zelf een Motorola GP 380, aangezien dat ik deze niet zelf meer kan programmeren.

Ben ik ook op zoek naar een andere . En heb al een aantal types voor bij zien komen , waar ik zeker ook na ga kijken .
 

Niels

Mankinds only hope
Als je alles USB (dus 5V) wilt houden, maar je porto toch meer vraagt kan je gewoon een step-up converter gebruiken.
Ze bestaal zelfs kant en klaar, ook van gerenomeerde merken als Mean-Well.

Zo iets als >DIT< zeg maar.
Die is maar 800mAh qua uitgang, en ik weet niet of je stekkertje klopt, maar voor € 1,23 incl. verzend is er geen buil aan te vallen.

Gewoon even op Ebay zoeken "USB to 12V" of "USB 5V to 12V", of "converter" in je zoekopdracht gebruiken.
Instellen op wereldwijd zoeken, anders word het niet wat.

Zo kan je dus je 12V porto opladen via USB.
*** Houd er rekening me dat je natuurlijk altijd wel wat verliezen hebt! Ik gok 85% rendement.

$_12.JPG
 

Nomad

Diehard Prepper
@Niels, dat lijkt een heel nuttig kabeltje. Dat verlies neem ik dan maar voor lief.

Voor degenen die op zoek zijn naar een hele compacte porto, ik kwam deze tegen op AliExpress:
De Boafeng BF-T1
%2524_57%2B%25281%2529.JPG

Dit is een port voor gebruik in de auto, maar die kleine porto's hebben wel een display. Ik ben aan het kijken of ik er één los op de kop kan tikken. Voor mijn gebruik als porto op werk lijkt het tot nu toe ideaal.
 

preplist

Elementary prepper
Laatst bewerkt:
Let wel op de frequentie-range, die is zeer beperkt bij dit model.
PMR en algemene frequenties kunnen dus niet geprogrammeerd worden.

Frequency UHF400-420MHz

Je zou beter voor een klein model kunnen gaan met iets meer zendvermogen en veel meer flexibiliteit qua freqenties. Er moet nog wel een antenne + kabel bij, maar dan ben je voor +- 105 dollar klaar.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
@RockyFlats, sorry voor de late reactie ik had niet gezien dat er in dit draadje was gepost.

De TYT is inderdaad een mooi alternatief. Kan je zo aan een powerbank hangen om op te laden.

Die WLN KD-C1 is ook geweldig @preplist. Niet voor prep gebruik, maar voor op werk. Ik moet naar de commandopost lopen om een porto te halen bij een melding. Deze kan ik zo in mijn zak steken, en bij een melding aanzetten. Dan ben ik eerder up-to-date. Da ik uitzoeken. Voor de prijs hoef ik het niet te laten in ieder geval.
@Nomad Haha, geeft niet hoor. Ik neem ook voor het eerst sinds tijden, weer een kijkje op het forum.
En, haha, ik begrijp nu eindelijk waarom die aanrijtijden na een melding zo vaak worden overschreden:eek:
Het is wel aardig om te zien dat de belangstelling voor portofoons ietwat groeit, aan de posts te zien. Misschien komt er zo "een gemeenschap" bij elkaar, waarmee iets op te zetten is in de prepper-sfeer, wie weet.
Die WLN KD-C1 heb ik weken geleden in China besteld, maar is daar misschien naast de boot gevallen ... maar even afwachten of dat nog komt...
Ik deel jouw enthousiasme voor kleine portofoons... het liefst een die in het borstzakje past...
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Nomad

Diehard Prepper
Een porto hoeft voor mij bij normaal gebruik niet plat te zijn. Maar op werk moet hij in mijn doktersjas passen. We hebben portos, maar dat zijn dikke Motorolas.
Afgelopen week ben ik een avond bezig geweest om de algemene Motorola frequenties in m'n Baofeng te zetten, gebruiken ze andere frequenties >_<
 

Niels

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Ik had ooit eens een site waar alles frequentie's die uitgegeven waren door het Agentschap Telecom op stonden.
Ah, >HIER< dus.
 

JJ&A

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Dit stukje hier heen verplaatst waar het over portofoons gaat.
Op het advies van een mede lid.

Beste @RockyFlats
Dus met dit toestel kan ik jullie tijdens een shtf niet ontvangen en terug spreken.

Kan je ook de specifieke frecenties van het toestel hier voor mij opschrijven???
En wat voor hulpverlening er op zit.

Kan ik er ook zendamateurs mee ontvangen al dan politie, en wat kan ik er meer mee ontvangen.
En ook al heb ik het bij mij tijdens ritten door de EU zonder dat er accus in zitten kan bij contole ik er problemen mee krijgen??? ook al zou ik het met solderen het onklaar maken om het vervolgens met een shtf goed te maken.

Ik zou basis van zend transistor kunnen los solderen.

---------------------------------------------------------
Degene van wie ik het toestel heb gekregen zegt dat ik de platte stekker door een gewone stekker kan vervangen ik betwijvel dat het systeem is denk ik alleen geschikt voor 110 volt.
Heel jammer ik heb er ook geen boekje bij.

Ha ik heb het spul even bekeken maar er zit al geen gewone 110 sterker op maar een stroom aanpassing trafo.
Met op het einde een stekertje die geschik zou zijn voor 6, 7,5 9, 12,5 volt.
Die heb ik mogelijk wel maar ik weet niet op wat voor stroom de laadstation werk, en wat de wattage dan moet wezen.

Is het toestel ook nog via het menu te programeren???
 

RockyFlats

Ruttaan
Dit stukje is even verplaatst hier heen.
@JJ&A , het zijn Midlsnd GXT720 portofoontjes begreep ik.
Beste @RockyFlats
Dus met dit toestel kan ik jullie tijdens een shtf niet ontvangen en terug spreken.
Het bereik is op z'n allerbest 45 km volgens opgave, maar is in de praktijk eerder 2-10 km vermoed ik. Er zullen meer mensen over "Baofeng-achtige" UHF/VHF portofoons beschikken, dus de kans om verbinding met anderen te leggen is kleiner met zo'n GPRS/FRS portofoon. Leuk is wel, dat het zenden ermee waarschijnlijk niet snel wordt opgemerkt door "bami-porto's" dus een "stealth effect" hebben ze wel.
Kan je ook de specifieke frecenties van het toestel hier voor mij opschrijven???
En wat voor hulpverlening er op zit.
Zie de frequenties in de handleiding (462-467 Mhz). In de USA wordt er gebruik van gemaakt, en zijn ook weerwaarschuwingen te ontvangen. Hulpverlening "zit er niet op", maar de antenne kan wel helpen om de thee te roeren.😆
Kan ik er ook geen zendamateurs mee ontvangen al de politie, en wat kan ik er meer mee ontvangen.
Niets vrees ik, behalve natuurlijk andere bezitters van zo'n portofoon, en natuurlijk jouw tweede portofoon van de set. Dat maakt het al zinvol lijkt mij.
En ook al heb ik het bij mij tijdens ritten door de EU zonder dat er accus in zitten kan bij contole ik er problemen mee krijgen??? ook al zou ik het met solderen het onklaar maken om het vervolgens met een shtf goed te maken.
Even naar beste weten, maar geen garantie... In Nederland volstaat het sowieso om het niet-bedrijfsklaar mee te voeren. De batterijen eruit of accu los volstaat.
Zorg je voor een echt defect, dus los solderen van de speaker of antenne, is er dan nog wel sprake van een zender? Ik kan mij voorstellen dat dat in het buitenland zou kunnen volstaan. Aan de andere kant, hoe groot is nu werkelijk het risico dat men het vindt, en hoe hoog een eventuele boete op het meevoeren? Zelf, zou ik daar niet echt van wakker liggen.
Ik zou basis van zend transistor kunnen los solderen.
Bijvoorbeeld, maar of zich dat loont? We leven (nog) niet in een dystropie gelukkig. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Dystopie
---------------------------------------------------------
Degene van wie ik het toestel heb gekregen zegt dat ik de platte stekker door een gewone stekker kan vervangen ik betwijvel dat het systeem is denk ik alleen geschikt voor 110 volt.
Plaats eens een foto van de specificaties die op de adapter staan?

Vaak zijn die adapters voor zowel 110V als 230V geschikt, en verschilt alleen de stekker. Met een stekker-verloopje past een USA stekker vervolgens in onze stopcontacten.
Screenshot_20240113-203151.png
Heel jammer ik heb er ook geen boekje bij.

Ha ik heb het spul even bekeken maar er zit al geen gewone 110 sterker op maar een stroom aanpassing trafo.
Met op het einde een stekertje die geschik zou zijn voor 6 7,5 9 volt.
Aha, zit het zo? Je hebt een voetje waarin je de porto kunt plaatsen en daarin alleen een vrouwelijke aansluitbus... Plaats dan even een foto daarvan, want het voltage zou erbij moeten staan. 9VDC of zo...
Die heb ik mogelijk wel maar ik weet niet op wat voor stroom de laadstation werk, en wat de wattage dan moet wezen.
 
  • Geweldig
Waarderingen: JJ&A

JJ&A

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Met de bril en de hooftlamp op zag bij de zwakstroom ingang staan 9 volt en 300 mA, zo'n lader moet ik wel hebben.
Beste @RockyFlats je was weer formidabel.
Je bent een steun en toeverlaat. ;) :D
 
Bovenaan