• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Geen aansluiting op het electriciteitsnetwerk en dan een aggregaat aansluiten.

Niels

Mankinds only hope
Ik ken meerdere situaties waar WKK's draaien. Dat zijn warmte-kracht-koppelingen.
Niks meer als een dieselmotor, dynamo, en de restwarmte word gebruikt voor bijvoorbeeld de CV-installatie, of warm water opwarmen (boiler).
Dit komt in Nederland best veel voor, o.a. bij ziekenhuizen. Deze draaien of op aardgas of op diesel/stookolie.
Ik geloof dat ze er zelfs zijn die beide kunnen voor noodsituaties.

Met andere woorden, je eigen energiecentrale.

Overigens voor de verzekering is een generator niks anders. Tenminste m.b.t. je installatie niet dan.
Je installatie moet gewoon aangelegd zijn volgens de normen bla bla, ongeacht waar je energie vandaan komt.
Ik ga er dan vanuit dat je 230/400V~ net hebt met 50 Hz. Daarvoor is je apparatuur geschikt, en gekeurd/toegelaten.

Toch denk ik ook nog steeds dat dit een vrij onhaalbare kaart is voor de lange termijn, en sowieso eigenlijk wel.

Laat ons even weten als je e.e.a. aan het draaien hebt.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ken meerdere situaties waar WKK's draaien. Dat zijn warmte-kracht-koppelingen.
Niks meer als een dieselmotor, dynamo, en de restwarmte word gebruikt voor bijvoorbeeld de CV-installatie, of warm water opwarmen (boiler).
Dit komt in Nederland best veel voor, o.a. bij ziekenhuizen. Deze draaien of op aardgas of op diesel/stookolie.
Ik geloof dat ze er zelfs zijn die beide kunnen voor noodsituaties.

Met andere woorden, je eigen energiecentrale.

Overigens voor de verzekering is een generator niks anders. Tenminste m.b.t. je installatie niet dan.
Je installatie moet gewoon aangelegd zijn volgens de normen bla bla, ongeacht waar je energie vandaan komt.
Ik ga er dan vanuit dat je 230/400V~ net hebt met 50 Hz. Daarvoor is je apparatuur geschikt, en gekeurd/toegelaten.

Toch denk ik ook nog steeds dat dit een vrij onhaalbare kaart is voor de lange termijn, en sowieso eigenlijk wel.

Laat ons even weten als je e.e.a. aan het draaien hebt.
@Niels @James Veel tuinders die naast gasverwarming ook groeilicht toepassen, hebben WKK's. Ik ken er, die in de crisis rond 2007-2009 met de teelt zelf niets of nauwelijks iets verdienden maar die met het opwekken en verkopen van stroom financieel het hoofd boven water hielden. Het aardige is, dat zij veel hogere rendementen halen dan doorsnee energiecentrales omdat ze uit iedere m3 gas niet alleen de opgewekte elektriciteit maar ook de ontstane warmte gebruiken. Het kassengebied staat in feite vol met hoog-rendement-energiecentrales. Dat zijn grote en dure installaties, maar klein kan ook en bestaat al...

Jouw noemen van WKK's deed mij denken aan de gasketels die ook stroom kunnen opwekken, zoals bijvoorbeeld: https://www.remeha.nl/consument/producten/evita.htm#remeha-evita|tabber2350-tab3
Misschien dat zo'n ketel voor James in de toekomst interessant is, als onderdeel van zijn energie-systeem. Hij heeft immers een gasaansluiting.

Nu is er kennelijk onmin met Enexis, en probeert James het voorlopig met zijn 100 kW generator begrijp ik. Zodra een elektricien de zaak degelijk heeft aangesloten zal dat best functioneren.

Maar het zal voor de lange duur een te dure oplossing zijn denk ik. 100 kW is een zware generator die (vermoed ik) als het ware bij nullast (geen energieverbruik) al zo'n beetje hetzelfde aan brandstof verbruikt als een 2 kW generator bij vollast. De relatief zware dieselmotor en de relatief zware generator moet ook draaiend gehouden worden en dat kost meer energie dan bij een kleine.
Mocht het inderdaad zo zijn, dan kan James rustig omkijken naar een kleinere generator, en er dan uiteindelijk nog een aardig centje aan overhouden lijkt me (bij inruil van die 100 kW).

Uiteindelijk is er misschien toe te werken naar een combinatie van:
  • een Tesla Powerwall voor energie-opslag https://www.eneco.nl/actie/crowdnett/;
  • een kleine(re) generator, wellicht 3 tot 5 kW en dan juist een op benzine - want die kunnen met een ombouwset kennelijk ook op gas ... Waarschijnlijk is draaien op aardgas (met benzine als back-up) dan een optie...
  • Zo'n elektricteit opwekkende CV-ketel;
  • Zonnecellen.
De Tesla Powerwall dient dan als opslag-buffer voor alle opgewekte elektriciteit. De draaiuren van een generator kunnen dan beperkt blijven, want die buffer levert wat is opgeslagen, ook als de generator niet draait.

Een vriend attendeerde mij er op, dat er per aangesloten jaar een behoorlijke "bonus" wordt gegeven op de elektriciteitskosten, kennelijk om kleinverbruikers voor de eerste (weet-ik-veel hoeveel) verbruikte kWh te compenseren voor het geldende energietarief. Op die manier geldt voor de meer verbruikte kWh automatisch het standaard tarief (omdat die compensatie dan uiteindelijk verbruikt is). Ik ken iemand die inderdaad nauwelijks elektriciteit verbruikte, en over een jaar ik meen zo'n 300 Euro kreeg, echt...! Het is voor James dan misschien goed om dat eens uit te zoeken. Laat hij dan aansluiten en zou dat (stel) 600 Euro kosten, dan zou hij na zo'n twee jaar (nauwelijks verbruik) dat geld al weer terug hebben, en alle volgende jaren (nauwelijks verbruik) zo'n bedrag opstrijken... Of e.e.a. inderdaad (nog) zo ligt moet dan wel even worden nagetrokken, maar is goed om eens naar te kijken... Verdienen aan een elektriciteitsaansluiting die je nauwelijks gebruikt, mooi of niet?
 

Niels

Mankinds only hope
Jouw noemen van WKK's deed mij denken aan de gasketels die ook stroom kunnen opwekken, zoals bijvoorbeeld: https://www.remeha.nl/consument/producten/evita.htm#remeha-evita|tabber2350-tab3
Misschien dat zo'n ketel voor James in de toekomst interessant is, als onderdeel van zijn energie-systeem.

Nu is er onmin met Enexis, en probeert James het voorlopig met zijn 100 kW generator. Zodra een elektricien de zaak degelijk heeft aangesloten zal dat best functioneren.

Maar het zal voor de lange duur een te dure oplossing zijn denk ik. 100 kW is een zware generator die (vermoed ik) als het ware bij nullast (geen energieverbruik) al zo'n beetje hetzelfde aan brandstof verbruikt als een 2 kW generator bij vollast.
Mocht het inderdaad zo zijn, dan kan James rustig omkijken naar een kleinere generator, en er dan nog een aardig centje aan overhouden lijkt me (bij inruil van die 100 kW).

Uiteindelijk is er misschien toe te werken naar een combinatie van:
  • een kleine(re) generator, wellicht 2 of 3 kW en dan juist een op benzine - want die kunnen met een ombouwset kennelijk ook op gas ... Waarschijnlijk is draaien op aardgas (met benzine als back-up) dan een optie...
  • Zo'n electrikteit opwekkende CV-ketel;
  • Zonnecellen.
Remeha Evita = NO GO.
Moet ingeplugd zitten, werkt alleen als de ketel op een bepaalde manier brand, maar 1 kW.
Te veel nadelen. Alleen geschikt voor normaal woonhuis met al elektra, en voor nerds.

Een Honda EU generatortje kan je ook op LPG laten draaien.
Flessen zijn in aanschaf wat duurder, maar te vullen bij de pomp, en vrij goedkoop.
Echter... ik denk niet dat die kleine generatortjes een ster zijn in veel uren maken...
 

Arie

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Het koste plaatje speelt ook mee natuurlijk.
Deze generator heeft hij en zomaar even 2kw aan zonnepalen plaatsen kost ook aardig geld.
De keuze voor de brandstof en het verbruik kiest hij zelf voor.
Een honda generatortje verbruikt minder maar zou ik niet alleen van afhankelijk willen zijn.
Dan liever zo'n beest van een generator die het altijd doet.
En veel dieselmotoren lopen op veel meer brandstoffen kijk eens of je de kosten kan drukken om hem bijvoorbeeld op frituur olie te laten draaien of aardgas.
Bij de goedkopere supermarkten heb je al een liter voor 50ct.
Kwa aansluiting van je generator moet je wel rekening houden dat je of iedere 230v groep van de genarator niet zwaarder belast als dat deze afgezekert is.
Je hele huis simpel op 1 stopcontact van 230v in de generator is leuk voor lampjes en tv maar dan houd het wel op.
Als je meer vermogen wil voor wasmachines en vaatwassers en toch maar 1 kabel je huis in wilt hebben zul je een trafo moeten plaatsen die van 3fase 32A naar bijvoorbeeld 1fase 40A gaat.
Of je groepenkast ombouwen/vervangen naar een 3fase groepenkast.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Remeha Evita = NO GO.
Moet ingeplugd zitten, werkt alleen als de ketel op een bepaalde manier brand, maar 1 kW.
Te veel nadelen. Alleen geschikt voor normaal woonhuis met al elektra, en voor nerds.

Een Honda EU generatortje kan je ook op LPG laten draaien.
Flessen zijn in aanschaf wat duurder, maar te vullen bij de pomp, en vrij goedkoop.
Echter... ik denk niet dat die kleine generatortjes een ster zijn in veel uren maken...
@Niels Die Evita stelde ik mij voor extra elektriciteit-leverancier, dus naast zonnecellen en generator, en dan alleen als er ook warmte gevraagd is (dus in de CV-stook-periode). Die 1 kW/h stoken, zou helpen om zo'n Powerwall te vullen. Er van uitgaand dat er dan een Powerwall aangesloten is, zou die dan niet autonoom (van het lichtnet) kunnen functioneren, en 240V en 50 Hz leveren (die de Evita dan als een aanwezige netspanning ziet/gebruikt)?
Voor nerds? Tja, het is een relatief nieuwe technologie, maar is misschien al redelijk betrouwbaar?

Ik dacht aan draaien van een generator op aardgas, en zou dan in gebruik eenvoudiger en voordeliger zijn dan op flessengas. Er zijn wel aanpassingen voor nodig, maar die schijnen al te bestaan. Wat het aantal draaiuren betreft - geen idee, maar daar moet toch wel achter te komen zijn.
Als er een Tesla opslag is, die autonoom kan functioneren (?), dan kan die 6,4 kWh van de Tesla misschien in 2 tot 3 draaiuren van een 3-5kW generator worden opgeladen? Het aantal draaiuren blijft dan beperkt. Maar ik voel aan, dat die Tesla misschien niet zonder lichtnet kan???
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Het koste plaatje speelt ook mee natuurlijk.
Deze generator heeft hij en zomaar even 2kw aan zonnepalen plaatsen kost ook aardig geld.
De keuze voor de brandstof en het verbruik kiest hij zelf voor.
Een honda generatortje verbruikt minder maar zou ik niet alleen van afhankelijk willen zijn.
Dan liever zo'n beest van een generator die het altijd doet.
En veel dieselmotoren lopen op veel meer brandstoffen kijk eens of je de kosten kan drukken om hem bijvoorbeeld op frituur olie te laten draaien of aardgas.
Bij de goedkopere supermarkten heb je al een liter voor 50ct.
Kwa aansluiting van je generator moet je wel rekening houden dat je of iedere 230v groep van de genarator niet zwaarder belast als dat deze afgezekert is.
Je hele huis simpel op 1 stopcontact van 230v in de generator is leuk voor lampjes en tv maar dan houd het wel op.
Als je meer vermogen wil voor wasmachines en vaatwassers en toch maar 1 kabel je huis in wilt hebben zul je een trafo moeten plaatsen die van 3fase 32A naar bijvoorbeeld 1fase 40A gaat.
@Arie Ik dacht ook meer aan het toewerken naar een uiteindelijke situatie. Als James het voorlopig redt met alleen een generator dan is dat natuurlijk mooi, en geeft hem rust en tijd voor het uitwerken van iets voor straks.
Op het kleine 2,2 kW generatortje dat ik heb, zitten al twee stopcontacten, en ik zou dan zelf twee kabels het huis in trekken als de netspanning eens wegvalt. James zal ook zijn apparatuur wel geleidelijk aan aanpassen vermoed ik, dus over op relatief zuinige verbruikers.
 

Arie

Diehard Prepper
Als je dieftsal wil beperken van je aanhanger met generator.
Zet hem op blokken en haal er 3 wielen af en 1 wiel met een wielklem.
Dan rolt hij zeker niet meer. En buiten de standaart sloten kan je ook nog je handrem van je aanhanger opslot zetten.
Als hij dan nog gestolen word hebben ze waarschijnlijk een vrachtwagen met kraan nodig gehad. En dat zal niet snel ongezien blijven.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Als je dieftsal wil beperken van je aanhanger met generator.
Zet hem op blokken en haal er 3 wielen af en 1 wiel met een wielklem.
Dan rolt hij zeker niet meer. En buiten de standaart sloten kan je ook nog je handrem van je aanhanger opslot zetten.
Als hij dan nog gestolen word hebben ze waarschijnlijk een vrachtwagen met kraan nodig gehad. En dat zal niet snel ongezien blijven.
En dan deze nog voor de vrachtwagen-met-kraan.
1337117800_950_0.jpg

Zodra die er eenmaal staat, kan kan de generator gelijk een paar meter de lucht in, en houden we ook de kabels uit de plassen;)
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Dag @James, inmiddels ... draait jouw generator wellicht?
Ik ben wel een beetje benieuwd hoe het gaat...
 
Bovenaan