• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Gemotoriseerde twee wielers

The mad engineer

Diehard Prepper
Ik heb vorige week een gps aangeschaft nadat ik mij had zoekgereden in het donker op onbekend gebied. Kaart en kompas had ik wel meegenomen maar op snelheid niet handig.

Ik heb gekozen voor een tweedehands Garmin Montana (eigenlijk een outdoor gps). Nieuw erg duur. Oerdegelijk en wordt prima geüpdatet door de fabrikant. Wel hoge leercurve. Minder geschikt voor normale navigatie op de grote wegen, pak dan een nuvi of rider.

Je moet jezelf afvragen, wat wil ik er mee, en is het het waard.
 

Mrod

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Hier nog een motorrijder en nieuw op deze site.
Vraagje dat navigeren doe je dat met gps of ouderwets met compas?
Mvg,

Bij officiele rallies navigeer je mbv een roadbook, tripmeter en kompas.
Je roadbook zegt bijvoorbeeld:
1) volg koers 147 graden voor 4,3km en sla dan rechts af.
2) volg deze weg tot aan brug en ga voor de brug links af.
Etc

Voor normale ritjes op de openbare weg gebruik ik de tomtom app op mijn iPhone. :)

Ga ik offroad dan gebruik ik de motionX gps app op mijn iPhone.
Ideaal voor track log en waypoints rijden.

Ik wandel ook veel en dan is het de sport om te navigeren op terrein en zon.
(Maar heb dan wel altijd m'n iPhone bij me, haha)

Dus een gps op nummer 1 en als tweede keuze een mentaal beeld van de omgeving waar je je bevind.

Een kompas is handig maar in Nederland niet echt nodig vind ik.
Als je weet hoelaat het is weet je ook globaal waar de zon in de hemel staat.
's ochends in het oosten
's middags in het zuiden
's avonds in het westen

Als je dan een beetje de kaart van waar je bent in je hoofd hebt, kom je altijd wel thuis.
 

Dirk62

Prepper
Ik bezoek al jaren zogenaamde ratbike-treffens in binnen-en buitenland.
Ik heb een survivalbike gemaakt van een VStrom 650.
Voorzien van extra gereedschap, eigenbouw koffers (smaller en hoger, dus makkelijker overal tussendoor als de wegen vast staat) Extra USB-aansluitingen in de kuip, xenonlampen (als de straatverlichting uitvalt moet je wel wat zien), navigatie, kompas, bandenplakspul met extra CO2-patronenpomp en zelfs een brandblusser.
Uiteraard heb ik de nodige EHBO- en survivalspullen in een altijd bij me als ik op weg ben naar treffen of vakanties. (Een BOB in de koffer, behalve bij woon-werkverkeer)
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik zag laatst een soort autoped/step staan die zo'n 30km per uur kon rijden.

Heeft iemand wel eens overwogen om zo'n ding aan te schaffen of aan te passen voor een shtf?

Ik denk met een volle accu dat je met je rugzakje of andere spulletjes al gauw 40-50km op weg kan zijn voordat je weer moet opladen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

zonnebrood

Mankinds only hope
Ik bezoek al jaren zogenaamde ratbike-treffens in binnen-en buitenland.
Ik heb een survivalbike gemaakt van een VStrom 650.
Voorzien van extra gereedschap, eigenbouw koffers (smaller en hoger, dus makkelijker overal tussendoor als de wegen vast staat) Extra USB-aansluitingen in de kuip, xenonlampen (als de straatverlichting uitvalt moet je wel wat zien), navigatie, kompas, bandenplakspul met extra CO2-patronenpomp en zelfs een brandblusser.
Uiteraard heb ik de nodige EHBO- en survivalspullen in een altijd bij me als ik op weg ben naar treffen of vakanties. (Een BOB in de koffer, behalve bij woon-werkverkeer)
:thumbsup:
Foto van de ragbak aub
 

Prepfarmer

Senior Prepper
Mijn bug out voertuig is een Honda mtx sh (50cc). met een licht getunde cilinder dus zn 60-70 in zn 5e vers en in zn 4 netjes 55 dus rollerbank. proof hierop heb ik het volgende: een Honda bagage rekje met custom build top koffer (aluminium 2 mm dik) 2 kleine mist lampjes voorop de custom Made val beugels extra vergrootte blok bescherming (dubbelle wand) Honda handkappen en als optie nog 2 zijkoffers die ik met een paar minuten erop kan klikken gevuld met survival pullen en een tent. Met deze setup rij ik gemiddeld 1 op 27 tot 1 op 31. En voor het plezier een Honda ns1 met 50cc en loopt een rappe 95 wind tegen! Beide zijn op brommer kenteken
 

Mayo

Last (wo)man standing
Ik zag laatst een soort autoped/step staan die zo'n 30km per uur kon rijden.

Heeft iemand wel eens overwogen om zo'n ding aan te schaffen of aan te passen voor een shtf?

Ik denk met een volle accu dat je met je rugzakje of andere spulletjes al gauw 40-50km op weg kan zijn voordat je weer moet opladen.

Je zou moeten kijken wat er binnen die straal van 40-50km is om te beslissen of het de moeite waard is en wanneer .
Als je verder wilt/moet buiten die staal heb je het probleem dat je niet weet waar je je accu op kunt laden (en hoe lang duurt dat?)

Voor mijzelf zou het in zoverre interessant zijn dat, als ik naar Utrecht moet voor mn werk (kazerne bij Goffert stadion), 50km net te kort is om thuis te komen.
Het is natuurlijk beter dan het hele eind lopen :cool:, maar de vraag is als mn auto het niet doet, doet de autoped het dan nog wel? (ik denk aan EMP, zware sneeuw/ijzel, ..??)
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Mijn bug out voertuig is een Honda mtx sh (50cc). met een licht getunde cilinder dus zn 60-70 in zn 5e vers en in zn 4 netjes 55 dus rollerbank. proof hierop heb ik het volgende: een Honda bagage rekje met custom build top koffer (aluminium 2 mm dik) 2 kleine mist lampjes voorop de custom Made val beugels extra vergrootte blok bescherming (dubbelle wand) Honda handkappen en als optie nog 2 zijkoffers die ik met een paar minuten erop kan klikken gevuld met survival pullen en een tent. Met deze setup rij ik gemiddeld 1 op 27 tot 1 op 31. En voor het plezier een Honda ns1 met 50cc en loopt een rappe 95 wind tegen! Beide zijn op brommer kenteken

Altijd leuk zo'n duitse 5bak er in. Heb je een lucht of vloeistofgekoelde sh?
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
210699903_1283523222062924_7900597937837579932_n.jpg
 
Bovenaan