• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Grid tie, hybride of offgrid solar systeem

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
:hi: @F. Duiker,

Zelf denken wij ook aan zo'n soort systeem. Maar we krijgen allerlei verschillende info over de accu's. Dus ik ben benieuwd welk soort accu u gaat gebruiken.
 

Ray

SHTF Expert
Meestal hebben we het hier idd over een geheel offgrid systeem met accu's OF de veel aangeboden varianten waarbij je aan het net gekoppeld blijft en daar het teveel opwekte vermogen in stopt. Een combinatie is erg interessant @F. Duiker omdat het eventueel de financiële voordelen van het terug leveren combineert met een eilandbedrijf tijdens verstoringen van de stroomvoorziening.
 

Arie

Diehard Prepper
In dit stukje word een mooie oplossing van victron besproken.

https://www.victronenergy.nl/upload...ce-with-the-Victron-Energy-Storage-Hub-NL.pdf

Ik gebruik tegen woordig gewoon een relais die inschakelt aan de netkant. Valt dit weg (stroom storing) schakelt hij daarmee gelijk de hooftvoeding af en het huis over op mijn omvormer.
Er zit wel een tijd relais tussen voor het terug schakelen naar het net. Om het eventuele denderen bij inschakelen tegen tegaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

The mad engineer

Diehard Prepper
In het volgende huisje wil ik eigenlijk ook wel een hybride oplossing. Maar dat is afhankelijk van de kosten van het nieuwe pand of daar financiële ruimte voor is. Tot die tijd houd ik dit draadje even in de gaten.
 

petroman

SHTF Expert
In alle gevallen is meten, weten.
Wat verbruikt ieder apparaat en kan ik door een aanpassing in mijn gedrag het verbruik verplaatsen, naar bv overdag als de zon schijnt, of verminderen > led lampen.
Maar ook warm water invoer in wasmachine. Dus combi met zonneboiler. Maar ook windenergie. Savonius.
@F. Duiker : wat zijn je verliezen bij omzetten richting accu's en terug ? Als die er zijn.
 

martin

Mankinds only hope
Ik zoek eigenlijk mensen die ook geïnteresseerd zijn in dit project, om samen te kunnen brainstormen.

Ik heb na heel veel rekenwerk een soortgelijk systeem proberen te maken, maar na flink wat praktijkervaring heb ik het alsnog omgedraaid.
Ik heb mijn accu's (500 Ah) aan het lichtnet zodat deze altijd opgeladen zijn.
En mijn zonnepanelen 3500 + 500 wp) die salderen dus standaard, tenzij ik handmatig 500wp aan panelen afkoppel van het grid, en handmatig via een laadcontroller mijn accu's laat opladen.
Het voordeel hiervan is dat er veel minder verlies is van het opladen/ontladen accu's en ik in de praktijk meer (financieel) nut heb aan de opbrengst van het salderen.

Ik begrijp dat in geval van een SHTF je geen werkend grid meer heb, maar in geval van een langdurige SHTF ga ik het 500wp wel volhouden.
 

Arie

Diehard Prepper
@martin
Als je een goeie omvormer hebt kan je die 3500 wp van je saldeer panelen ook gewoon gebruiken. Die panelen gaan dan gewoon terug voeden naar je accu's over de 230v.
En als de accu's vol zijn word de frequentie verhoogd naar naar bv 50.5hz en schakelen je omvormers van het salderen uit.
Mijn omvormer kan dit ook, alleen gebruik de functie niet meer.
 
Bovenaan