• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.
hallo allemaal,

Op dit forum lees ik dat heel veel mensen jerrycans en flessen water in voorraad hebben. Ook hebben velen een waterfilter. Wij hebben thuis ook zo’n 40 L water in flessen en een waterfilter.

Maar ik lees hier op het forum helemaal niet dat mensen een puntstuk in hun tuin laten slaan voor drinkwater. Dat hebben wij afgelopen zomer gedaan.
Het is in eerste instantie bedoeld voor de tuin en voor de kinderen in de zomer, maar het kan goed als drinkwater gebruikt worden.

Zijn wij één van de weinigen die zelf water oppompen? Bij ons in de buurt, oosten van Nederland, is dat vrij normaal.
 
Return to: Eten en Drinken
Ja, kijk, ik zal je vertellen hoe dat komt... Jij bent een Achterhoeker net als ik, wij snappen zulke dingen...
Je weet het, de wijzen komen uit het oosten (van Nederland) dus...

Maar even serieus...
Zelfs tot midden Nederland schijnen ze het te doen!

Nee, oke even echt serieus!

Dit staat ook al een tijd op mijn lijstje.
Mijn oom en tante hebben zelfs uitsluitend grondwater, en niet eens een aansluiting van de Vitens.
Ik wil ook grondwater gaan pompen. In de achtertuin laat ik een gat spuiten met zo'n ding er in en alles, pompje er op, thyleen naar het huis, en mijn toilet enz spoelen met grondwater.
In hoeverre ik hierin door ga slaan weet ik nog niet, ik zit ook wel te denken aan zelf filteren enzo...

Eerst maar eens de kwaliteit afwachten, en anders misschien stiekem illegaal in het 2e watervoerende pakket pompen ofzo, maar dat word meteen vrij duur aan pomp.
 
@Niels
Mijn vader pompt ook al zijn water zelf op. Hij heeft er alleen een ontijzeringsinstallatie bij. Verder geen zuivering. Het water schijnt al jaren van dezelfde kwaliteit te zijn als dat van vitens. Vroeger was zijn kwaliteit zelfs beter dan de WOG.
Je oom en tante hebben vrijwel zeker een aansluiting van vitens. Volgens mij is dat wettelijk verplicht.

Kijk je er wel mee uit dat je je goed laat informeren over het gebruik van eigen water? Je mag namelijk niet zelf water oppompen om het vervolgens via het riool te lozen. Een beetje zal niet opvallen, maar als jij ineens geen water gebruikt en het wel loost, kan je dat duur komen te staan.
Bij de koop van water zit namelijk ook een zuiveringsheffing. Als je zelf pompt en het loost, betaal je over die liters geen zuiveringsheffing.
 
Een boer hier vlakbij heeft ook geen vitens aansluiting maar gebruikt eigen grondwater. Zelfs om de Melk installatie te spoelen. Ik vind er veel kalk in zitten. Maar het smaakt prima.

Bedenk wel even hoe je water op wil pompen als er geen electriciteit is.
 
@Jannes, ik ben bang dat die info wijd verspreid over het forum staat en niet netjes in een enkel topic. Besproken is het hier vele malen, getuige ook de reacties van de vele leden die reeds hun plan hebben getrokken op dat vlak.

Slechts enkelen hebben ook die stap gemaakt, het kost een paar duiten en is natuurlijk niet een, twee, drie de oplossing op vele locaties, al was het maar vanwege het ijzergehalte waar je op vele plekken mee te maken hebt. Meer ervaringen hiermee zijn zeer welkom. :)
 
hallo allemaal,

Op dit forum lees ik dat heel veel mensen jerrycans en flessen water in voorraad hebben. Ook hebben velen een waterfilter. Wij hebben thuis ook zo’n 40 L water in flessen en een waterfilter.

Maar ik lees hier op het forum helemaal niet dat mensen een puntstuk in hun tuin laten slaan voor drinkwater. Dat hebben wij afgelopen zomer gedaan.
Het is in eerste instantie bedoeld voor de tuin en voor de kinderen in de zomer, maar het kan goed als drinkwater gebruikt worden.

Zijn wij één van de weinigen die zelf water oppompen? Bij ons in de buurt, oosten van Nederland, is dat vrij normaal.
Inderdaad is dat int Oosten hier vrij "normaal" ligt uiteraard wel op wat voor terrein je woont.. ook hier int Ooosten verschild dat enorm
 
Geen wateraansluiting is leuk, maar hier is, een paar jaar geleden alweer ,een vrachtwagen met diesel omgevallen. Verschillende huishoudens hebben ,maanden water moeten halen uit een tankwagen voordat er waterleiding aangelegd was. En ook het kostenplaatje komt om de hoek kijken, verdien je het terug? wat betaal je aan riool rechten. is er een goedkopere manier? (watertank). Natuurlijk zeggen een aantal mensen dat het beter is voor het milieu, enz. Maar je kan een euro maar 1 keer uitgeven, en als je over een bepaalde tijd toch een betere plek wil kopen kan je het geld beter sparen. Het is helaas voor de meeste mensen een of/of en geen en/en verhaal.
 
Ik zou best graag weten hoe mijn grondwater kwaliteit is op de nieuwe BOL en of het zoet water is. Ik zit op minder dan 1km van zee.

De grond lijkt aarde te zijn met af en toe een kiezel laag. De vraag is hoe diep zit het water en wat kost het boren.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
@Flos dat is goed mogelijk wat u schrijft ,ik zit hier ook aan de kust en hier bij de duinen wordt zoet water gewonnen en zijn er plekken
net achter de duinen waar zoet water naar boven komt ,maar dat zegt weinig want het zout water kan gerust kilometers verderop op bepaalde
diepten zout zijn .Het ligt aan de grondlagen (zand,vette klei ,turf lagen, gesteente ) en structuur , aan de oppervlakte is het water veelal zoet omdat zoet water lichter is en dus op de zoutwater laag drijft doch dieper kan dit geheel anders zijn en je kan gerust zoet -zout -zoet water op verschillende diepten tegen komen .
Althans dat is het wat ik indertijd begrepen heb van iemand van de Rijkswaterstaat hier . (het ging toen over grond(water) vervuiling en hoe ver dat reikte )
gr will
 
Ik denk dat je voor je eigen toepassing het beste 1 of misschien een paar lokale boorbedrijven (of boeren die het voor particulieren doen) kunt bellen hoeveel kans je maakt.
Je kunt ook buren rondom je vragen hoe hun water is. Mijn achterbuurman pompt voor zijn tuin ook water, en dat water is prima, al heel lang, de buurman rechts naast me pompt ook water, geen klachten over gehoord verder van roodblik ofzo.
Als het straks een keer voorjaar is dan gaat hier ook wat de grond in, hoe weet ik nog niet.
 
Zonder vergunning mag je een bron slaan tot 10 meter. Dieper heb je vergunning nodig van provincie.

Is het niet gemeente afhankelijk of je zonder vergunning een puntstuk mag slaan? Bij ons ging het niet om de diepte, maar om de hoeveelheid water. Zolang we niet meer dan 10 kuub per uur zouden oppompen, mochten we gerust een puntstuk (laten) slaan.
Overigens is die van ons 9 meter diep, omdat bij ons dieper geen zin heeft en de pompen die dieper kunnen ook drastisch duurder zijn.
 
Het stukje over jarrycan's en bleekwater was heel nuttig. Ik had in eerste instantie 4 x 20 liter fabrieks nieuwe cans gewoon direct aan de kraan gevuld. Er vanuit gaande dat cans en water schoon waren. en met het plan ze elke 3 maanden te verversen. Maar na bovenstaande gelezen te hebben ga ik toch maar bleekwater halen. ( alleen dikke chloor in huis)
 
Is het niet gemeente afhankelijk of je zonder vergunning een puntstuk mag slaan? Bij ons ging het niet om de diepte, maar om de hoeveelheid water. Zolang we niet meer dan 10 kuub per uur zouden oppompen, mochten we gerust een puntstuk (laten) slaan.
Overigens is die van ons 9 meter diep, omdat bij ons dieper geen zin heeft en de pompen die dieper kunnen ook drastisch duurder zijn.
@petroman
Nav ons gesprek.
 
Hier zit in de tuin ook een bron, vorige eigenaar heeft deze laten slaan. Zit iets van 9 a 10 meter diep begreep ik. Maar het water ruikt naar H2S en bevat veel ijzer. Zou dit drinkbaar gemaakt kunnen worden in geval van nood?
Tijdje laten staan? Doorluchten oid?
Het gras en de heg doet het er best op.
 
Bovenaan