• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

guerilla gardening prep style

Hoe kun je zoiets beginnen?

Gewoon beginnen met aardpeer, dat is goed voor het zelfvertrouwen.
Walnoten en hazelnoten zijn ook relatief eenvoudig maar hiervoor moet je wel een jaartje of 10 geduld hebben. Tamme kastanje zou je ook kunnen overwegen. Maar gewoon stap voor stap en niet (zoals ik) gelijk iets van 30 verschillende zaken proberen op te kweken. Het kost echt wel even tijd (en ervaring) voordat je de link heb gelegd tussen grondsoort/zonlicht/beschutting/oogst.

Enne, dat is gewoon walnoten en hazelnoten in de grond stoppen?
Heb ook peren en appels, die ontkiemen ook weleens onder de bomen, die uitsteken en verplanten?

Bepaalde afstand? Hoe diep? Etc. (Sorry ikzelf heb nog niet gegoocheld.. Dat zou ik eerst eens moeten doen.)

Als je van die 10 jaar 30 jaar wil maken dan is dat een optie.
Ik persoonlijk zou kiezen om een reeds gekiemde plant/struik/boom toe te passen van minimaal 30cm hoog. Helaas ben je dan best wel wat geld kwijt. Maar om een notenboom op te kweken vanuit een noot is echt wel een uitdaging.
Voor die aardpeer kun je echt letterlijk de knolletjes in de grond stoppen.

Als je iemand kent met een walnoten boom, vraag die dan om kleine boompjes. Die komen als onkruid op en mag je vaak gratis meenemen.
Er is een fb groep met gratis planten op te halen. Ook op marktplaats staan regelmatig gratis planten.
Ik krijg vaak planten aangeboden omdat mensen weten dat ik er altijd wel een plek voor weet of iemand mee blij kan maken.

Ik heb ook toegang tot een stuk open bos en denk ook weleens daar te gaan planten als “ voedselbos”.

Op internet is er best veel info te vinden, zoals dit:

Welke planten worden veel gebruikt in een voedselbos?​

Om aan te geven welke planten gebruikt kunnen worden in een voedselbos, is het belangrijk om te weten dat de planten worden onderverdeeld in verschillende plant lagen. Per laag geven we hieronder aan welke planten veel worden gebruikt. Zo krijg je een goed beeld van alle planten voor een voedselbos.

Er wordt onderscheid gemaakt tussen 7 plantlagen in een voedselbos; elk met hun eigen functie:

Kruinlaag: Dit zijn grote en hogere bomen zoals kastanje, walnoot, eik, linde, berk en wilg.

Tussenlaag: Dit zijn kleinere en lagere bomen, zoals fruitbomen (appel, peer, pruim, kers, abrikoos, mispel, vijg, kweepeer, etc.), of grote struiken zoals krent, hazelaar en sleedoorn.

Struiklaag: Dit zijn struiken zoals bessenstruiken (bijvoorbeeld aalbes, bosbes, braam, framboos, kruisbes), maar ook vlier, kornoelje en duindoorn.

Kruidlaag: Dit zijn kruidachtige planten zoals munt en tijm, salie, bieslook, daslook, marjolein en rozemarijn.

Kruiplaag: Dit zijn lage planten en bodembedekkers, die de bodem bedekken en beschermen tegen erosie. De grond houdt hierdoor ook langer vocht vast. Denk aan aardbei, bosaardbei, goudaardbei, maagdenpalm, dovenetel en kruipende klimop.

Klimplanten: Dit zijn planten die omhoog klimmen en hierbij gebruik maken van de omliggende begroeiing en takken. Denk aan druif, kiwi, hop, braam en framboos.

Wortellaag: Dit zijn planten met eetbare wortels, zoals aardappelen, wortels, knoflook en pastinaak.

Het is belangrijk om planten te kiezen die goed passen bij de bodem, het klimaat en de locatie van het voedselbos. Door het gebruik van diverse planten in verschillende lagen van het voedselbos, wordt de biodiversiteit verhoogd en kunnen de planten elkaar ondersteunen in groei en ontwikkeling.

Voorbeelden van planten vindt je bv hier:

Wat zijn voedselbossen en hoe leg je een voedselbos aan?​

https://www.calleplant.be/tips-en-advies/wat-zijn-voedselbossen-en-hoe-leg-je-een-aan/

Dit draadje is goud waard....
Mbt walnoten en aanverwanten:
Als je een walnoot hazelnoot perzik pruim of wat meer dieszei, deze noten moeten allemaal een stratificatie periode ondergaan.
Het simpelste is in de koelkast in een afgesloten zakje met vochtig zand.
Bij sommige komt er na 1 maand al een worteltje uit en bij andere pas na 3 maanden.
Zo zijn er ook zaden die je eerst moet koken of invriezen alvorens ze willen ontkiemen. (pm twee extremen te noemen)
Walnoot kan in een goede start grond in zijn eerste jaar 1.5 meter!!! hoog worden.

Voor de meeste noot dragende bomen, dus niet struiken:
Vochtig en dus niet nat houden, de bovenste 10cm gewone potgrond, 40cm 1 deel zand op 1 deel zaai en stek grond, 10cm potgrond met de grondsoort naar keuze 50/50, en kiezel onderop voor afwatering en de plant zal het water onderin "ruiken" wat de pen wortel zal aanmoedigen om te groeien, en dus ook de boom zelf.

De meest gemaakte fout is een te ondiepe planten bak.
De beste planten bak is de domste die je vinden kan, een pvc buis van 125mm/160mm in dia en minimaal 60cm diep.

Ik heb ook toegang tot een stuk open bos en denk ook weleens daar te gaan planten als “ voedselbos”.
Ten eerste je deelt het bos met dieren die er mogelijk in leven, en zich misschien ook gaan vermeerderen omdat jij dat mogelijk maakt door de extra toevoegingen, dat kan een na deel zijn maar ook een voordeel dat je over wild kan beschikken in een shtf periode laten we het maar even wettelijk netjes houden. :thumbup: ;)

Het is belangrijk dat je niet al het werk voor een ander doet, terwijl die jou vervolgens buitenspel zet en zich jouw inzet toe‑eigent. Als jij ergens tijd, moeite, geld of zorg in hebt gestoken, dan moet je ook de mogelijkheid hebben om daar de vruchten van te plukken.

Een voorbeeld uit het dagelijks leven:

Niet ver bij ons vandaan staan fruitbomen die voor iedereen toegankelijk zijn. We hebben er één keer bescheiden wat appels en pruimen geplukt. Toen we later nog eens wilden kijken, stonden er mensen die werkelijk alles meenamen — zelfs het fruit dat nog niet rijp was. Ze keken ons schuw aan en gingen gewoon door, na dat ze echt alles voor onze ogen hadden leeg geroofd.
We hadden een opvouwbaar Zeeman‑tasje bij ons en wachtten rustig om ook wat te kunnen plukken, maar de hele onderlaag was al weggehaald. Ze hadden zelfs ladders bij zich om de hoogste takken leeg te halen, waarbij meerdere takken waren afgebroken.

Het was geen prettig gezicht: mensen die met achterdocht naar ons keken, alles meenamen en zonder een woord te zeggen vertrokken. Daar sta je dan.

Als wij daar hadden geoogst, hadden we een deel afgestaan aan ouderen die ook graag iets hadden willen hebben. We zouden nooit alles meenemen voor de ogen van anderen. We namen alleen een bescheiden hoeveelheid mee, genoeg om een paar dagen gratis fruit te eten — niet eens om te conserveren voor de lange termijn.

Aan de taal te horen vermoed ik dat het mensen uit een Slavische taalgroep waren.

Het is altijd triest als mensen geen maat kunnen houden. Het is nu eenmaal zo dat in deze maatschappij steeds meer het recht van de sterkste geldt. Of die de grootste mond heeft.

Dat was zo, is in de huidige tijd zo, en zal altijd zo blijven. Het zal wel te maken hebben met een oeroud overlevings instinct.

Wat het bos betreft. Moet af en toe toch on topic reageren.
Ik heb geheel willekeurig aardappel , peren en appels in de grond gestopt. Ook nog pruimen.
Of de overlevingskans groot is ?? Geen idee. Denk het niet. Momenteel staat het vol met brandnetels, dus weinig animo om te gaan kijken. Daarnaast wil ik het zo ongestoord mogelijk houden en dat gaat goed omdat het bijzonder lastig te betreden is.

Als wij toegang hadden tot een stuk bos zou ik echt de guerilla-gardening toepassen op een heel onopvallende manier wat verder uit het zicht van een mogelijke bezoeker aan dat deel bos, zodat je over de jaren heen eetbare padden stoelen kan oogsten, wat kruiden die er al groeien iets gaan vermeerderen, zodat er geen overwoekering plaats gaat vinden.

Guerilla‑gardening‑prep‑style is slim planten op stille plekken, zodat de natuur jouw voorraadkast wordt — zonder dat iemand het doorheeft.
Plant vooral dingen die onopvallend zijn, en in de omgeving voor komt, dus als aanvulling.

Zijn er bomen die je weg wilt hebben?
Ga dan niet kappen of zagen. Kijk eerst wat voor boom het is en welke eetbare paddenstoelen erop groeien. Die paddenstoelen “peuzelen” het probleem langzaam voor je op — en jullie peuzelen vervolgens weer de paddenstoelen.:thumbup:

Bomen vellen door middel van de bever knabbel methode, met guts beitels, het is vrij geluidloos maar je bent nog wel even bezig.
Het is een natuurlijke methode zeker weten maar dan gaan mensen opzoek naar de bever. 😁

We blijven heel netjes binnen de grenzen van de guerilla-gardening-prep-style

Om on opvallend bezig te zijn, en winters ook nog te kunnen oogsten.
Grote weegbree wortel (Plantago major)
Wortel is klein maar voedzaam
Bladeren zijn ook eetbaar, en wond genezend, en goed te gebruiken tegen jeuk door brandnetels.
Groeit op paden, bermen, grasvelden→ Natuurvriendelijk: woekert niet, komt vanzelf terug.

1. Wilde pastinaak (Pastinaca sativa)

Lijkt op de gekweekte pastinaak
Wortel is geelwit, aromatisch
Groeit op droge, zonnige plekken→ Let op: blad kan huid irriteren bij zonlicht (zoals berenklauw‑light).

2. Wilde wortel / peen (Daucus carota)

De voorouder van onze oranje wortel
Wortel is wit, dun, sterk aromatisch
Groeit op droge graslanden→ Niet verwarren met giftige look‑alikes (zoals gevlekte scheerling).

3. Zuringwortel (Rumex soorten)

Wortel is eetbaar, licht zuur
Bladeren zijn ook bruikbaar
Groeit overal waar de grond een beetje vochtig is→ Goed voor soepen en stoofjes.

4. Kliswortel (Arctium lappa)

Grote plant met enorme bladeren
Wortel is voedzaam, stevig, mild van smaak
In Japan een delicatesse (“gobo”)→ Sterke prepper‑plant: diep wortelend, maar niet invasief.

5. Wilde ui / kraailook (Allium vineale)

Kleine ui‑achtige bolletjes
Sterke smaak, ideaal als kruid
Groeit in graslanden en bermen→ Perfect voor guerilla‑koken.

6. Daslook‑bolletjes (Allium ursinum)

Bolletjes zijn eetbaar
Bladeren zijn top voor pesto
Groeit in schaduwrijke bossen→ Let op: niet verwarren met lelietje‑van‑dalen (giftig).

Als je deze gewassen in je bos wilt planten doe het dan met een aardig kluit grond, dan heb je meer kans dat het verder gaat groeien in je voedselbos @Pjotr Prep.

Deze knollen en wortels kan je dacht ik het gehele jaar door oogsten ook winters, net als aardpeer (goed bedoelde tip van @martin) maar die zou ik beslist niet in het bos planten het heeft woeker neigingen het groeperen te veel en heeft een opvallende onnatuurlijke groei wat we niet willen met guerilla-gardening-prep-style, en herten en wild zwijnen zijn er dol op graven de hele boel over de kop.

Heel veel info kan je ook vinden op: https://wildeschool.nl

Je kan ook je eigen voedsel bos topic beginnen dan heb je alles bij elkaar en on topic, @phtvs wil je wel een handje helpen om de reacties en jouw berichtjes hier te verplaatsen daar de nieuwe topic, speciaal voor jouw.

Laatst bewerkt:
Alvast een stukje voor je nieuwe topic.

Misschien kunnen we het probleem van jouw wat betreft de brandnetels reduceren.
Brandnetels → teken dat de grond rijk aan stikstof is.

Guerilla‑Gardening‑Prep‑Stijl: Bosgrond Verbeteren op Natuurlijke Wijze

Wanneer een bos vol staat met brandnetels, geeft dat aan dat de bodem rijk aan stikstof is en dat de balans wat zoek is. Brandnetels zijn bruikbaar, maar ze laten zien dat de grond rust kan gebruiken. Voor wie op een natuurlijke manier aan voedselbos‑ontwikkeling werkt, is het belangrijk om geen planten neer te zetten die de boel kunnen overwoekeren.
Alles moet een aanvulling blijven op het bestaande ecosysteem, zodat het gebied ook later nog natuurlijk oogt.

1. Brandnetels als bodemverbeteraar

Knip brandnetels af en laat ze op de grond liggen.
Ze breken af tot humus en verdelen mineralen beter door de bodem.

2. Schaduw toevoegen

Brandnetels houden van volle zon.
Een paar wilgentakken, een vlier of een hazelaar zorgen voor natuurlijke schaduw, waardoor de bodem vanzelf minder stikstof‑gedreven wordt.

3. Planten voor arme grond

Zuring, weegbree, duizendblad, wilde wortel en kamille.
Deze soorten brengen de bodem in balans zonder agressief te worden.

4. Hout en bladeren laten liggen

Dode takken, bladeren en houtsnippers verhogen de koolstof in de bodem.
Dat remt de stikstof en maakt de grond stabieler.
Werk bovenop de bodem, niet door te omwoelen.

5. As als natuurlijke mineraalbron

As van takken en stammen bevat o.a.:

Kalium (wortels, bloei, vruchtvorming)
Calcium (bodemstructuur, minder zuur)
Magnesium (bladgroen)
Fosfor (wortels, zaadvorming)
Spoorelementen (mangaan, zink, ijzer, koper)

Belangrijk: as bevat geen stikstof, dus het stimuleert geen woekeraars.
Strooi het dun en gebruik alleen as van schoon hout.

6. Paddenstoelen als natuurlijke opruimers

Zijn er bomen die je eigenlijk weg wilt hebben?
Kijk eerst welke eetbare paddenstoelen erop kunnen groeien, en plaats die er vervolgens op, door gaten in de boom te boren en daar de starter er in te doen, sluit vervolgens het gat af met een houtprop en warme harst.
Die peuzelen langzaam de boom op — en ondertussen peuzel jij de paddenstoelen op, daar kan je een lange periode dubbel plezier aan hebben, wel blijven opletten dat er niet andere paddenstoelen bij komen die niet eetbaar zijn.

Heb ook peren en appels, die ontkiemen ook weleens onder de bomen, die uitsteken en verplanten?

Bepaalde afstand? Hoe diep? Etc. (Sorry ikzelf heb nog niet gegoocheld.. Dat zou ik eerst eens moeten doen.)

Appels in grond stoppen duurt lang heh. Het beste kun je gewoon kleine boompjes kopen denk ik. Dan zijn ze nog goedkoop en dat scheelt toch een aantal jaren wachten ;)

Het is altijd triest als mensen geen maat kunnen houden. Het is nu eenmaal zo dat in deze maatschappij steeds meer het recht van de sterkste geldt. Of die de grootste mond heeft.

Dat was zo, is in de huidige tijd zo, en zal altijd zo blijven. Het zal wel te maken hebben met een oeroud overlevings instinct.

Ik heb geheel willekeurig aardappel , peren en appels in de grond gestopt. Ook nog pruimen.
Of de overlevingskans groot is ?? Geen idee. Denk het niet. Momenteel staat het vol met brandnetels, dus weinig animo om te gaan kijken. Daarnaast wil ik het zo ongestoord mogelijk houden en dat gaat goed omdat het bijzonder lastig te betreden is.

Wij hebben vorig jaar ook 2,5 km2 bos gekocht (eigenlijk agrarische grond maar als er hoofdzakelijk bomen op staan is het automatisch een bos). Wij zijn ook een beetje bezig met aardapel, peren, appels al die dingen. Ook mais.

Gisteren 1 km aan brandnetels gemaaid met een bosmaaier (2,5 meter breed is het pad, maar momenteel wat smaller want daar had ik geen zin in). Brandnetels schijnt extreem veel te zijn dit jaar, vorig jaar rond deze tijd hebben we het gekocht en toen stonden er niet zo veel brandnetels. Ik houd het ook expres een beetje lastig te betreden, ik maai wel door de brandmetels maar niet een te comfortabele pad ;)

Appels in grond stoppen duurt lang heh. Het beste kun je gewoon kleine boompjes kopen denk ik. Dan zijn ze nog goedkoop en dat scheelt toch een aantal jaren wachten

Net zoals noten, moeten appels een bepaald proces gehad hebben willen ze kiemen.
Het vervelende is dat de meeste vruchten en fruiten uit de super "steriel"zijn.

Brandnetels, zijn inderdaad een betere vriend voor de natuur dan menigeen denkt.
Maar ook zeer goed voor de inwendige mensch, thee, soep, groenten! en maak er touw van.

Helaas ja zijn mensen egoistisch als een bliksem.
Sommige kopen nog net geen speedboot om eerder dan de eendjes bij het brood te zijn...
Mn honden hebben in 2006 iemand in mn tuin te pakken gehad, die man was doodleuk druiven aan het plukken?!?!?
Was ie nog kwaad ook dat ik mn honden niet onder controle had (ik was er gelukig snel genoeg bij, t bleef bij een waarschuwings beet)
Hij durfde tegen over de politie nog te beweren ook dat ik niets met mn druiven deed, dat ie daarom over een 1.20 hek is geklomen.
Waar zn kinderen bij stonden te kijken...

Een voedsel bos in het robben noord bos? (vlak bij medemblik) het maakt mensen niets uit hoe groen iets nog is, mijn mijn mijn...
Hier in de streek mag je na rooien op de akkers.
En niet een kilo of 10 voor eigen gebruik neeee:
Auto's vol met piepers, assen op het wegdek...
En later verkopen.
Idem met voedermais...

Ik heb voor de gein her en der wat bramen neer gezet, wat jaren terug, geen braam bereikt volle wasdom.

Mensen zijn echt niet heilig of lief of medelevend.
Mbt mensen heb ik hoop allang al laten varen.
Laat mij maar lekker on mn steen liggen, ik lig er prima.

Helaas niet alleen wat herkenbaar is maar ook het onherkenbare, wordt gevonden, of het duurt niet lang meer.
Er komt steeds meer bekendheid op diverse socials wat wat is.

@phtvs wil je wel een handje helpen om de reacties en jouw berichtjes hier te verplaatsen daar de nieuwe topic, speciaal voor jouw.

Vlier duizendblad, zonnehoed, salie, munt, kamille, goudsbloem, tijm, weegbree, citroen, brandnetel, kattenkruit, rozemarijn, valeriaan, sleepy poppy en heest,
Ik mis er nog een enkele in mn tuin, maar ik ben bezig.

@JJ&A en @phtvs er is een hoop om te archiveren om het printklaar te krijgen, als ik helpen kan let me know please.

Mbt Guerilla garding, zoek niet de bekende wandel paden op, maar wat meer afgelegen fietspaden tussen de landerijen.
De "ouwe dik" is ook zo een perfecte locatie ervoor. Gebieden zoals groot schermer en broerdijk ook.
Egboets weer totaal niet, te bekend.

Ik denk dat ik een leuke app ontdekt heb, echt voor dit onderwerp en voor "ons", in google play zoek op pl@ntennet app.
Je maakt een foto en die verteld je meteen welke plant het is.
Die look a like aardappel plant is dus een nacht schade, handig voor decoy potjes....anyway ik ben weer in de tuin aan het "spelen"...

Terug
Bovenaan