• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Guerrilla Gardening!

Wopi

Elementary prepper
zijn er meer goede soorten om te planten zo ja welken zijn ideaal ik dacht zelf aan aardpeer, munt en zouden graan soorten ook kunnen en welken dan
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Preppertt

Senior Prepper
Jammer dat ze bij mij in de buurt zo ijverig zijn met de grasmaaier en de plantsoenendienst zowat elke week onkruid komt wieden. Ze razen echt overal overheen dus weinig kans dat de plantjes overleven. Wel echt een leuk initiatief.

Zouden we sowieso wat meer moeten doen, eetbare planten in de buitenruimte. Waarom zouden we niet in een stadspark appel- en perenbomen planten, of in bloemperkjes i.p.v. de standaard viooltjes gewoon aardbeiden. Het enige wat hier nu wild groeit zijn bramen. Misschien ben ik ook wel te goed want er zullen altijd weer mensen zijn die met koffers vol de hele boom in een keer kaalplukken en dan de helft weg gooien omdat ze gewoon te hebberig zijn.
 

K-59d

Elementary prepper
Ja, ik ben wel een groot voorstander van guerilla gardening, maar dan moeten de planten wel passen in de omgeving. Woekerende planten zoals waterkers die je niet makkelijk weg krijgt heeft niemand wat aan. Ben hier ook nog aan het denken welke planten ik zou kunnen zaaien / stekken. Het liefst iets onopvallends. Bramen zijn er bv al genoeg en fruitbomen en notenbomen zijn ook genoeg in de omgeving te vinden.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Ray

SHTF Expert
zijn er meer goede soorten om te planten zo ja welken zijn ideaal ik dacht zelf aan aardpeer, munt en zouden graan soorten ook kunnen en welken dan
Aardpeer woekert nogal en zou ik niet kiezen voor guerilla gardening. Er zijn al genoeg invasie exoten die voor problemen zorgen. Vanaf 1 januari volgend jaar gaan ze het wat strenger aanpakken. Handel, kweek, import, export van bv. Kudzu wordt aangepakt. Dit jaar zijn ook de reuzen berenklauw en reuzenbalsemien toegevoeg.
Hier meer over de invasie exoten: https://www.nvwa.nl/onderwerpen/invasieve-exoten/unielijst-invasieve-exoten
 

DO-it

Diehard Prepper
Hmmmmm ik heb nog een stukje grond (1x3) waar ik niet zoogde van weet wat ik daarmee wil doen.... Nu wordt het vooral gebruikt door zevenblad onkruid (daar schijn je heerlijke pesto van te kunnen maken) en in de lente komen de bloembollen op De tijd om echt een moestuin van te maken heb ik niet en zo groot is het niet. Misschien is dat guerilla gardening wel wat. Wat zouden jullie dan planten?
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
In de moestuin met weinig tijd kan prima een of andere bessenstruik, braam, rabarber(vaste plant) pompoen, wat kruiden. heb je allemaal vrij weinig omkijken naar.
Qua wildtuinieren heb ik ook wel rabarber neergezet, en twee bessenstruiken ergens geplaatst. Als je rabarber ergens in een berm zet, zoek dan even uit of het een berm is die laat gemaaid wordt (er is een bermmaaiplanning) Langs de fietspaden waar ik fietste strooide ik klaprozen, zonnebloemen, oostindische kers(eetbaar) en lathyrus...nu zou ik gewoon een grote zak bermmengsel kopen. Dat kende ik toen nog niet.
Zonnebloem was erg leuk, vanuit de verte zie je al "jouw eigen" zonnebloem! Ik heb ook wel eens tulpenbollen langs "mijn" fietsroute gepoot.

Deze dame spaarde pompoenzaad op en vond een "sponsor" voor haar wildtuinieren, de pompoenen werden uitgedeeld bij het consuminderhuis in Heerlen.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
Bovenaan