• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Havermeel bewaren

Lasagnacat

Elementary prepper
Uiteindelijk ben ik van plan om emmers met haver te bewaren in mylar zakken met oxygen absorbers en malen met een molentje maar zover ben ik nog niet.

Ik ga nu vooral voor gemak :thumbup:

Ik heb een gesloten zak havermeel van 5kg en 10 pakken van 1kg. Ik wilde graag weten of het zinvol is om deze twee weken in de diepvries te bewaren om evt. aanwezige insecten / eitjes et cetera. te doden?

Uiteindelijk ben ik van plan om emmers met haver te bewaren in mylar zakken met oxygen absorbers en malen met een molentje maar zover ben ik nog niet.

Ik ga nu vooral voor gemak :thumbup:

Ik heb een gesloten zak havermeel van 5kg en 10 pakken van 1kg. Ik wilde graag weten of het zinvol is om deze twee weken in de diepvries te bewaren om evt. aanwezige insecten / eitjes et cetera. te doden?
@Lasagnacat , als het gaat om langeduur opslag dan lijkt mij een hermetisch sluitend kunststof tonnetje wel beter. Geen gedoe met het sealen van zakken en m.i. beter beschermd tegen zuurstofdiffusie door het veel kleinere verpakkingsoppervlak en de relatief dikke ton-wand. Anders heb je immers vele kleinere zakken. Plaats je daar een flinke jampot met staalwol in (kort in een calciumchloride oplossing gedoopt) met gaten in het deksel dan heb je een prima zuurstofabsorber.

Nu weet ik het niet 100% zeker, maar zonder zuurstof gaat alles wat leeft wel dood genoeg denk ik, en in ieder geval "komt het niet tot leven". Ik vermoed dat invriezen dan alleen zinvol is als het al krioelt van de beestjes😝

Het eens invriezen kan zeker geen kwaad.

Nu een vraag van mij. @Lasagnacat waarvoor gebruik je haver meel voor?

Je kan er zoete harde prepper koekje van bakken voor het paard, je kan ze tijdloos bewaren.
Wel vocht vrij verpakken, met een zuurstof vreter er bij/in.

Het eens invriezen kan zeker geen kwaad.

Nu een vraag van mij. @Lasagnacat waarvoor gebruik je haver meel voor?

Ik doe aan krachttraining. Van de havermeel maak ik shakes met melk, fruit en eiwitten om zo aan mijn macro's te komen.

Haver staat bij veel sporters bekend als krachtvoer. Het wordt vaak gegeten door hardlopers, vlak voor ze op pad gaan. Ook bodybuilders maken veel gebruik van de goede eigenschappen van haver door het in grote hoeveelheden te eten. Havermeel of andere producten van haver zorgen voor een efficiënte energielevering. Omdat de koolhydraten in haver langzaam worden verteerd en daardoor geleidelijk worden opgenomen in de bloedbaan zorgen ze voor een lange periode kostbare energie. Daarnaast versnelt haver het energieherstel van uw spieren en zorgen de eiwitten voor een betere spieropbouw. Wilt u spiermassa kweken of een langer uithoudingsvermogen ontwikkelen tijdens het hardlopen, eet dan havermeel. Het zal u zeker helpen.

• Leuk
Waarderingen: Flos
Havermout meel of hele haver vermalen? Want havermout is gekookt/verhit, anders krijg je verteringsproblemen als je het eet geweekt in bv yoghurt of een shake. Rauw meel moet je verhitten en dus gaar maken voor koude gerechten als shakes/muesli.

Diepvries kan, 3 dagen is genoeg, dan wel rustig 24 uur op kamertemperatuur laten komen voordat je ze in mylar verpakt, anders heb je condens en dus schimmel in je zak. Ook reden om goed op te letten waar je zulke zakken opslaat, flinke temperatuur schommelingen kunnen ook zonder zuurstof ellende geven.

Terug
Bovenaan