Je kan er zoete harde prepper koekje van bakken voor het paard, je kan ze tijdloos bewaren
hardtac:
Basis;
1kg bloem(geen volkoren meel)
0.5l regen water uit je sawyer.
2theelepels zout
Vervang zout door suiker en de houdbaarheid daalt van 50 jaar naar 5 jaar mits zeer droog en goed opgeslagen.
Eventueel gedroogde verpoederde groenten er aan toe voegen, geen vetten! houdbaarheid zal geen 50 jaar maar je zal denk ik aardig in de buurt komen.
Hardtec met suiker ging bij mij na drie jaar al de kliko in.
Omdat we toch ook een stukje voedsel veiligheid in acht moeten nemen, wil ik ook ten zeerste aanbevelen, om al dat gene zoals rijst pasta's (droog) en zeker meel of bloem ten minste 7! dagen open en verspreid in te vriezen met een tempratuur van onder de -18, anders gaan eventuele eitjes niet dood.
heb je een vriezer die -28 a -32 haalt, is 4 dagen voldoende.
In mijn geval daarna nog een 24 uur in mn drooghok (simpele houten kubus van 1.2x1.2x1.2 en daar een oude ontvochtiger 40% RH in gezet).
dan je
voedsel emmer vullen.
Veel groenten (incl rijst en pasta's) zullen zo een 20 jaar mee kunnen gaan.
Volkoren meel hooguit 2 jaar.
Hele granen heb ik nog geen ervaring mee mbt opslag, wel met zaaien oogsten en een oude koffie molen.
Meel kun je zo elk jaar behandelen(vriezen en drogen) dan kan je het rekken tot 5 jaar, als je opslag koel en donker is.(eventueel vacuum verpakken) daarna toch echt omzetten naar hardtac (of deegballen en dan wecken) of pannenkoeken mix(geen suiker of melk (poeder) toevoegen) dus alleen bakpoeder en zout.
Mvg Igor (hobby kok en kennis van mijn overgroot moeder), we hebben het een stuk makkelijker dan 100 jaar terug met onze "snufjes"