• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het "budget prep topic"

Lai

Prepper goeroe
@FKAGB ja ik heb gewoon een geiser. Ik was op 30 graden, dus kost de kop niet aan stroom. Wasmachine "weegt" de hoeveelheid was en past water verbruik daar op aan. Ga dan niet zelf met emmers lopen gieten. Toekomstige wasmachine word een camping geval die wel met emmers gevuld gaat worden. Is wat makkelijker en lichter in de camper.

Nuon heb ik in de eerste jaren ook aan de deur gehad. Ze hebben eindelijk begrepen dat het veel zuiniger kan. Voor mij ook een reden om niet naar een andere maatschappij over te stappen. Heb geen zin in weer die ellende dat ze het niet vertrouwen en langs komen kijken of je er wel daadwerkelijk woont. En of de meter wel deugt.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Wij zijn wel zuinig met energie ook al kost het in verhouding met Nederland geen drol en voor water betalen we ook een vast bedrag per jaar. Je moet echt absurd veel water gebruiken moet je meer gaan betalen.

Maar ik wordt gek wanneer lampen voor niets branden, elektra stand-by of mensen laten de kraan gewoon lopen. Vooral dat laatste vind ik vreselijk, de gedachte dat er mensen zijn zonder drink water komt dan naar boven.

We gebruiken trouwens wel vaak de droger voor beddengoed, handdoeken enzovoort, dat is dan ook vooral omdat het anders zo vochtig in huis wordt en we anders zo veel moeten stoken. Het condens water vangen we op en gebruiken we voor het schoonmaken van het huis.

In onze oude moesten we veel meer stoken om de boel enigzins warm te houden ookal was het oppervlak maar 32m2.

Voor ik emigreerde heb ik een aantal keer bezoek gehad van de gemeente (had een uitkering) want het stroom/gas verbruik was wel erg laag en ik had amper afval. Dat vonden ze wel heel erg verdacht. Ik at toen vooral de groentes die in de buurt werden gekweekt en eieren van de kippen die op de manege rond huppelde. Het gft afval gooide ik altijd op de compost hoop van de manege of bij de tuin waar de groentes van daan kwamen. Had toen in 1 jaar 2 vuilniszakken met afval :D

Douchen deed ik met een kookwekker, badkamer goed droog daarna met een trekker (vloer en muren) veel eenpansgerechten en hooikist toegepast. Thee in thermosflessen, kookwater gebruiken voor soep etc etc. Led lampen, geen tv (had wel internet en een vaste telefoonlijn) Lopend of fietsend boodschappen, helemaal prima. Schreef alle inkopen in een schriftje en bewaarde daar ook alle bonnetjes in. Nam 1x per maand geld op voor de hele maand voor boodschappen enzo, vond de sociale dienst niet leuk want dan konden ze niet zien of ik het misschien opspaarde ofzo. Heb ook diverse controles gehad, moest toen verantwoorden waarom er heren boxers in de kast lagen. Dat ik er in sliep snapte ze niet zo.

Sorry dwaalde een beetje af :p
 

Lai

Prepper goeroe
Was nog een keer extra centrifugeren als het klaar is helpt ook om er meer vocht uit te krijgen. Ben sinds kort hier mee aan het testen en was is sneller droog + minder vocht in huis.

Kookwekker gebruikte we vroeger thuis al :D Als de tijd om was draaiden iemand de warme kraan in de keuken open, das koud dan onder de douche :p
Eenpansgerechten :thumbsup: grote fan van, lekker makkelijk ook. Zowel in hapjespan als in ouderwetse stoompan met groente aardappelen bovenin en eitjes onderin in het water.
Jup, thee ook hier per liter in thermos kan.
Al 16 jaar geen tv aansluiting hier, was toch een herhaling van een herhaling van een herhaling .... Kost onnodig geld. Geef mij het analoge maar weer :cool:
Zelfs zakken paarden en kippen voer haal ik op de fiets, arme fiets eigenlijk 20 kg op de bagagedrager.
Kasboek hou ik ook bij. Geld is snel op o_O Kleine handjes, maar dat gat :eek:
Ja, nuts bedrijven en gemeente ambtenaren snappen gauw iets niet. Alsof iedereen maar gelijk woont/leeft en uitgeeft. :confused:

Hoezo afdwalen? Hoort toch bij de budget prepper? Zijn alleen maar goede adviezen voor het budget laag te houden.
 

Loreen

Last (wo)man standing
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel verbruik jullie dan hebben? (voel je niet verplicht om te antwoorden hoor!)
 

Lai

Prepper goeroe
elektra 382 kwh per jaar, water 10 kub per jaar, gas is in flessen van 5 kilo, voor de geiser 1,5 fles per jaar, voor koken 3 flessen per jaar. In de wintermaanden (nov tot april) tussen de 10 tot 30 liter spiritus per maand en +/- 20 liter petroleum voor de hele winter als extra bij stoken.
 

Loreen

Last (wo)man standing
elektra 382 kwh per jaar, water 10 kub per jaar, gas is in flessen van 5 kilo, voor de geiser 1,5 fles per jaar, voor koken 3 flessen per jaar. In de wintermaanden (nov tot april) tussen de 10 tot 30 liter spiritus per maand en +/- 20 liter petroleum voor de hele winter als extra bij stoken.

Sow dat is echt extreem weinig! Dan is mijn verbruik opeens weer heel veel, terwijl het relatief gezien ook weer best weinig is o_O:p Maar goed ik zit hier wel met twee kids op de middelbare met hun laptops en telefoons, dat soort dingen tikken ook weer aardig aan. Ze sporten ook nog eens veel (5 tot 6x per week) dus dat is veel was en vaak douchen.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
@Lai: Daarom kan mijn nieuwe fiets tot 90 kilo mee nemen achterop en nog eens 10 voor op. Kennisje van me met de zelfde fiets sleept wekelijks 130 kilo mee achter op.

Onze nieuwe wasmachine centrifugeert beter als de oude maar wanneer het hier 2 weken aan 1 stuk door regent dan is een droger een must anders word de luchtvochtigheid echt te hoog in huis. Vooral nu de dagen korter worden is buiten drogen geen optie meer. Met de houtkachel en warmtepomp kunnen we het goed droog houden gelukkig :)

Nu hebben we helaas wel een tv en dat is vooral dat meneer Zonnebrood een serie junky is :p.

@Loreen, dat moet ik even na kijken hoeveel wij verbruiken. De laatste rekening van een heel jaar was iets van 250-350 euro, niet heel hoog als je bedenkt dat we ook elektrisch stoken en koken. Wanneer het veel regent is de stroom ook goedkoper, dan word er meer opgewekt.
 

petroman

SHTF Expert
Met elk verbruik vergelijken zal je toch op z'n minst de omstandigheden moeten mee wegen. Gezins samenstelling, woning grote, isolatie, locatie etc etc.
Winters in alaska zijn strenger dan die in wadinxveen.
 

Lai

Prepper goeroe
:rolleyes: ik ben dvd verslaafd. Heb er maar....uh....erg veel :( Kan het niet helpen.

@zonnebrood Ik rij eerst deze fiets af, dan kijk ik zeker naar eentje die meer kan hebben. Wel zo makkelijk met boodschappen.
 
J

J.J

Gast
Was nog een keer extra centrifugeren als het klaar is helpt ook om er meer vocht uit te krijgen. Ben sinds kort hier mee aan het testen en was is sneller droog +
We kopen kleding wat niet snel kreukt.
Mijn maatje wast veel kledingstukken op de hand, gebruikt een losse centrifuge en laat die kort draaien, meteen ophangen en even de kleding wat trekken zodat het kreukvrij droogt dus hoeft er ook niet gestreken te worden.
De kledingstukken gaan zo langer mee en kosten minimaal aan stroom.
Komt er onverhoopt een klein vlekje in de kleding dan word dat plekje even schoon gemaakt, dat scheeld ook weer.
Verwachten we goed weer dan kunnen de kleding mooi buiten drogen.

Je zelf goed schoon houden, en opletten hoe je iets doet, is ook kleding en wassen er van besparend.
:thnx:
 

Lai

Prepper goeroe
@J.J kreukels maakt mij niet uit, met dragen worden die wel glad. En anders maar niet. :p Ik heb alleen kleding van natuurlijke stof/materiaal, kwestie van goed uitslaan voor ophangen. Scheelt ook kreukels. Maar als je het dan in de wasmand gooit en een paar dagen later opvouwt, tja, dan is het weer gekreukt :( Strijken doe ik niet aan, al heb ik wel zo'n oud dingetje wat je op de houtkachel/gas moet opwarmen. En dan zeker niet een pannenlap vergeten, kreng kan goed heet worden.
Wassen op de hand is een kriem voor mij, handjes werken niet zo goed meer. Ik heb wel een aangepaste gootsteen ontstopper die in een emmer kan om een "hand" wasje te "draaien". Maar uitwringen gaat dan weer niet :(

Ach jaren lang met klein inkomen leven leert een hoop, en je word vindingrijk.
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Beste @zonnebrood en anderen,:);)

Budget tip,

Misschien een handige tip, Als het probleem is dat je niet goed bij de trappers kunt zijn sandwichtrapper misschien een uitkomst.

Vroeger kregen kinderen nog wel eens te grote fietsen, omdat mensen het krap hadden, om toch op de zadel zittend bij de trappers te kunnen komen werden er houtklossen onder en boven de trappers gemonteerd ik noem dat even sandwichtrappers.

"Ik kon geen voorbeeld foto's om het internet vinden".

Bij echt dikke klossen zou ik wel de zijkanten schuin maken zodat door een scherpe bocht de trappers niet de grond raken (de hoek van afschuining kan je makkelijk achter komen door de fiets te kantelen met de trap naar de grond gericht), en je kan ze iets langer maken dat ze haast tegen de trapper stang aan komen en net niet de trappers blokkeren bij het draaien.

Op de klossen zou ik nog anti slip profielrubbers monteren voor wat extra grip.
Ook zou ik reflextors monteren om in het donker beter gezien te worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

zonnebrood

Mankinds only hope
Beste @zonnebrood en anderen,:);)

Budget tip,

Misschien een handige tip, Als het probleem is dat je niet goed bij de trappers kunt zijn sandwichtrapper misschien een uitkomst.

Vroeger kregen kinderen nog wel eens te grote fietsen, omdat mensen het krap hadden, om toch op de zadel zittend bij de trappers te kunnen komen werden er houtklossen onder en boven de trappers gemonteerd ik noem dat even sandwichtrappers.

"Ik kon geen voorbeeld foto's om het internet vinden".

Bij echt dikke klossen zou ik wel de zijkanten schuin maken zodat door een scherpe bocht de trappers niet de grond raken (de hoek van afschuining kan je makkelijk achter komen door de fiets te kantelen met de trap naar de grond gericht), en je kan ze iets langer maken dat ze haast tegen de trapper stang aan komen en net niet de trappers blokkeren bij het draaien.

Op de klossen zou ik nog anti slip profielrubbers monteren voor wat extra grip.
Ook zou ik reflextors monteren om in het donker beter gezien te worden.

Niet lullig bedoelt hoor maar Je weet dat dit nadelig gevolgen kan hebben voor de gewrichten? Zeker bij kinderen is het van belang dat een fiets goed past. Heupen, knieën naar ook je rug krijgen een opsodemieter bij verkeerde zithoudingen door trappers te verhogen ed.

Het is trouwens ook nog eens gevaarlijk, afstand van het zadel naar het stuur te lang? Remmen gaat dan haast niet met handremmen. Of iets simpels als afstappen moet ook veilig kunnen en niet steeds dat je een stoepje moet opzoeken om weg te kunnen rijden of af te kunnen stappppen.

Vroeger toen je poep nog met een lange ie schreef en kat met een u was het verkeersbeeld heel anders. Rustiger verkeer, minder zwaar transport. Dan was er tijd en mogelijkheid om dat te doen. Maar met de haast die iedereen heeft tegenwoordig? Om het leven van je kinderen op het spel te zetten met een te grote fiets omdat je een fiets op de groei koopt vind ik nog wel niet wat. Beter gewoon wat vaker een goed gebruikte fiets kopen, Enneh natuurlijk helmpje op. Weet dat het een dure aangelegenheid is maar de meeste fietsenmaker hebben vaak nette gebruikte fietsen voor verschillende budgetten. Of je knapt er zelf een op :)
 
J

J.J

Gast
http://preppers.nl/forum/threads/909-Zijn-er-ook-budget-preppers-aanwezig/page72
Tips voor de minima's overleven in tijd van recessie.
DEZE TIPS ZIJN BEDOELT OM TE HELPEN NIET OM DE AANDACHT OP ONS ZELF TE RICHTEN.

Wat kleine praktijk tips,

Veel buiten wandelen, fietsen spaart schoenzolen uit, oefeningen doen, voor een goede doorbloeding vet verbranding, en je gaat wennen aan de kou, krijg je last van je gewrichten gebruik de oud vertrouwde rode lamp helpt vaak snel en werkt herstellend/genezend, en geeft warmte.

Anderen helpen, je bent warm binnen je krijgt misschien je natje en droogje, het brengt je op andere gedachten en je hebt voldoening gesprekken houd ze positief, dan ga je met een goed gevoel naar huis en je slaapt beter.

Wij besparen door niet te stoken (zorg wel voor goede kleding, plastic fles met warm water onder de kleding doen als je echt koud bent, en ventileer voldoende, steeds vocht van de ramen halen, helpt het huis droog te houden, als je je wilt gaan doezen trek ruim van tevoren extra warme kleding aan zodat je goed warm onder de does gaat, al je door en door koud bent ga je van zelf lang onder de does staan om eerst goed warm te worden dat gaat je veel water en verwarming koste, droog de does goed uit na dien zodat je minimum aan vocht in de woning krijgt, het meeste warmte verlaat het lichaam via het hooft doe een wollen muts op), geen koelkast, vriezer, magnetron.

Gebruik de koelte buiten als koelkast, scheelt ook stroom.

We hebben trouwens geen tuin, om zelf dingen te verbouwen.
Vroeger waren er kimbakjes te koop, zo kan je altijd zorgen voor verst onbespoten/zonder kunstmest groenten.

Koop geen kleding die je moet strijken.
Wassen zo veel mogelijk op de hand, drogen in de centrifuge, en op een dag dat je geen regen verwacht, weer goed ventileren.

Wat blijft er dan over "platte scherm Tv" laptop, scheerapparaat om de twee drie dagen scheren, Laptop, heel af en toe de wasmachine en stofzuiger verder rapen we regelmatig iets van de grond.

Misschien acht keer in het jaar een goedkoop stukje vlees, zuivel zelden, brood beleg heel af en toe, verder eten we haast elke dag de goedkoopste groenten en brood zonder beleg of boter, kook op een gaspotje met een afschroefbaar twee pits gasstelletje voor twee of drie dagen de maaltijden zijn later goed met brood (brood kan je drogen dan schimmelt het niet zo gouw) te eten hoeft niet opgewarmd te worden scheelt gas en vocht in huis, drinken kraanwater.

Net als droge bonen en erwten kun je rijs en pasta voorweken, dat scheelt weer kook tijd.
Voedsel in blik en potten kun je ook kou eten, kruiden een tijdje laten intrekken dan komt de smaak meer vrij.

Een paar kaarsen of olielampjes als verlichting en een beetje warmte, en bovendien gezellig.

WC niet steeds door trekken bij elk plasje, allen een beetje spoelen , een grote boodschap eerst het meeste met een paar velletjes papier afvegen daar na met een fles water en zeep schoon maken en afdrogen.
Een tekort aan water kan je wc papier ook bevochtigen met bak olie, om je reet goed schoon te krijgen.

Met het afwassen kraan niet laten door stromen, wel eerst de borden goed aflikken, tanden poetsen, eerst met water in de mond poetsen, daar na een klein puntje tandenpasta en opfrissen maar vergeet de tong vooral niet.

We roken en drinken niet, doen geen verkwistende dingen. (heel soms een zakje kersenbonbons die snel op zijn, of een stukje rundervlees, nog niet één keer in de maand, misschien tien keer in een jaar)

Voor vuilnis gebruik gratis zakje van de supermarkten, gooi ze regelmatig leeg als het droog afval is.

WC papier aan twee kanten gebruiken, scheelt papier. (Grapje)
Doe je best je humor te behouden, muziek aan, wat nonchalant mee zingen en dansen, en blijf zien dat er altijd mensen zijn die het nog slechter hebben, dan ben je blij met wat je toch nog hebt. ** dat werkt honderd procent** Wij kunnen het weten we hebben er nog slechter voor gestaan, niet door eigen schuld.

Bezie mensen die dakloos zijn niet altijd als personen die het aan zich zelf te danken hebben, maar wees wel op je hoede, er zijn ook mensen die proberen te overleven ten koste van een ander, dat hebben wij nooit gedaan, zodat je je zelfrespect kan behouden en van je zelf kan blijven houden, anders ben je nergens meer, en dom weg denken het wordt wel beter, en doe je best.

Een mens kan ongelofelijk sterk zijn, maar de gezondheid heeft grenzen, blijf voldoende drinken anders taak je versuft en sta je buiten de werkelijkheid, en begin je uit te drogen dat begint in de weke delen zoals je hersenen, als je nieren het begeven is het over en sluiten.

Ook het gevaar van onderkoeling is een groot gevaar je went aan de kou, "je verlegt steeds grenzen" gegeven moment voel je het niet meer.
Blijf goed bewegen stevige spieren zorgen voor een betere warmte transport, doorbloeding, en uithoudingsvermogen.

Eet goed voordat jij of met je gezin boodschappen, maak een kort maar doeltreffend lijstje van wat je beslist nodig bent, voor gaat doen dan kom je minder in verleiding luxe dingen te kopen.

Houd een dagboek bij wie weet kan er later een boek over worden geschreven, en kan je daar inkomsten uit verkrijgen, tevens schrijf je de dingen van je af helpt ook bij het overleven.

Het boek van mijn maatje zou een bestseller kunnen zijn, zo veel heeft die mee gemaakt, en het is de mooiste persoonlijkheid die ik ooit ben tegen gekomen, echt mijn maatje, man ik ben de wereld te rijk.

Aanvullende tips zijn welkom.

Er zullen genoeg mensen die hier zeker iets aan kunnen hebben en daar gaat het mij om.

Mhg,
J.J
Ps, verkoop regelmatig iets wat je toch niet gebruikt, bouw reserves op voor het geval er iets kapot gaat, beslist doen, onverwachte uitgaven kunnen je de schrik van je leven geven, daarom bouw reserves op het is van levens belang.

DEZE TIPS ZIJN BEDOELT OM TE HELPEN NIET OM DE AANDACHT OP ONS ZELF TE RICHTEN
Nog een aanvulling op bovenstaande stuk.

Ik moet er bij vertellen dat het nu wel iets beter gaat, we hebben weer een paar spullen voor twee personen in huis, en kunnen ons iets meer veroorloven, zolang we goed blijven opletten.:thumbsup:

Voor de zoveelste jaar stoken we niet:eek:, hoe bereiden we ons daarop voor, lang dunne kleding blijven dragen, veel buiten zijn, nachts in de slaapkamer het steekraampje open, dan gaat het lichaam vanzelf er aan wennen, dat is ook de natuurlijke weg.
Bvb nu heb ik pas mijn Fleece aan thuis, en mijn vrouw een Fleece deken om de benen als ze op haar stoel zit.
Oefeningen in bed,:rolleyes:
In bed doe ik ook spierkracht oefeningen om warme voeten te krijgen, ik blijf gewoon liggen mijn vrouw merkt er niets van, ik span sterk de voet, been en bil spieren, en laat weer los, span ze weer heel sterk aan en laat weer los, dat een paar minuten lang en ik heb weer warme voeten, onze donsdekens zijn maar goedkoop en dun.

Ja en toch zijn we verwend:), vroeger tochten de huizen behoorlijk, en het was allemaal enkelglas, en de kozijnen sloten ook slecht, daar door werd je morgens ook wakker met wat rijp op je dekens en een dikke laag ijs op de ramen.
Als ik avonds naar bed ging lag ik eerst onder de dekens bij het voeteneind als dat wat warm was ging ik normaal in bed liggen.
Later hadden we hele dikke zware gestikte dekens kan je nergens mee vergelijken.

Wij hadden vroeger een houtkachel, waar we omheen zaten met dekens over de zittingen, het een zitkuil zo bleef de warmte er tussen hangen, een stuk minder last van tocht.
Hout zoeken,
mij vader ging met mij wel drijfhout zoeken bij het Eemskanaal en het Damsterdiep, ik zat op de fietsstang van mijn vader terwijl hij fietste, we hadden drie jutezakken bij ons die vol hout waren als we weer naar huis gingen, als grote fietstassen hengen die over het achterwiel te bingelen, en voor op de pakje drager ook een zak vol.
Er was vroeger veel riet, waar het drijfhout achter bleef zitten, door de golfslag van de boten werd het daar voor ons:cool: neer gekwakt.

Later kwam mijn moeder op het idee plastic voor de draairamen te plakken zo had je veel minder last van tocht soms stond het bij wind behoorlijk bol maar het ging niet los, en je had stilstaand lucht op die manier.
De voor deur met een beetje wind had je zo fijne sneeuw op je mat daar werd een laken voor gelegd om de toch en sneeuw wat tegen te houden.

Dit zijn dingen hoe je kan "oefenen voor de Bug-in".
En het ook nog een behoorlijk besparen (sluit weer aan bij de topic "Het-budget-prep-topic"), en je bouwt weerstand op wij, zijn amper ziek door verkoudheid en Griep.

Als het lichaam extra moet verwarmen kost dat energie, ik ben leuk wat afgevallen.:thumbsup:
Maar mag er nog wel zijn.:fluit:
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Mayo

Last (wo)man standing
toen ik klein was hadden we een kolenkachel en als mn ouders wat meer geld hadden kan kochten ze eierkool.
1x per week gingen mn broer en ik in de tobbe (een douche hadden we toen nog nooit van gehoord :D).
Die werd dan in de keuken op het aanrecht gezet en 's winters deed mn moeder 10 minuten van tevoren 2 gaspitten aan, zodat de keuken een beetje opwarmde.
IJs op de ramen was 's winters normaal, zeker in de slaapkamer. De huizen waren toen altijd tochtig en vochtig...

Nu heb ik mijn slaapkamerraam altijd open en in de keuken een groot raam, zodat de katten altijd naar buiten kunnen.
Alleen als de wind precies op dat raam staat, dan gaat t dicht. Als het koud is zoals nu kook ik 's avonds een liter water en leg ik een uur voordat ik ga slapen een kruik in mn bed: heerlijk!!
's Morgens is dat water nog warm genoeg om er de vaat mee te doen of om me mee te wassen.:p
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Niels

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Budget zaklamp advies:

Dure zaklampen zijn totaal niet nodig door merken als NiteCore, Fenix, ThruNite, Klarus, enz. te kopen.

Er zijn ook merken die net zo goed zijn en gedreven worden door online comunity's en voor een lage prijs super goede zaklampen op de markt brengen.

Dit is een link naar de Convoy S2+ op AliEspress, een zeer goede zaklamp op een 18650 cel.
Zelf gebruik in deze zaklamp (oke, met rubberen knop en andere kleur) al ruim anderhalf jaar dagelijks,
en ik ben van mening dat er geen betere zaklamp is voor dagelijks gebruik.

Nu moet er natuurlijk een 18650 batterij bij. Het is tricky om deze via Ebay / AliExpress / GearBest / Banggood te laten komen als je er niet helemaal in zit.
Overigen uit China laten komen is financieel vaak niet een veel aantrekkelijker, dus net zoals de meesten hier al weten kun je het beste bij Nkon.nl bestellen.
Maar er zijn heel veel soorten 18650's, klopt! Dus...?
Ik ben van mening dat je prime een "unprotected" cel kun gebruiken in de S2+ als je de volgende dingen in de gaten houd:
* Gebruik een geschikte oplader.
* Als de zaklamp erg lang niet gebruikt word, laad de batterij voor 60% op, en leg hem weg, liefst in plastic gewikkeld.
* Als de batterij word opgeborgen, zorg er voor dat deze nooit bij metalen voorwerpen in de buurt ligt (kortsluiting).
* Als de zaklamp in lichtintensiteit terug schakelt lager dan de "mid" mode, doe de lamp dan uit, en laad op, verder ontladen is gevaarlijk.

Kun je niet overweg met bovenstaand? Dan een "protected" cel, maar daar word het verhaal minder budget vriendelijk van waar het hier om draait.

Dus ik adviseer de Panasonic NCR18650B 3350mAh - 6.7A van Nkon.nl
met een simpele oplader als de Efest Slim K1 - USB 18650 lader van Nkon.nl (deze laad ovrigens bij mij ook prima 14500's).

Dus qua kosten:
Convoy S2+ euro 13,42.
Batterij euro 3,99.
Lader euro 4,95.
Verzendkosten Nkon euro 2,95.

Totaal: euro 25,31.

Probeer hier maar eens een vergelijkbaar exemplaar van de bekende merken voor te kopen, en voor dit geld heb je gewoon alles compleet thuis!

Kan het nog goedkoper? Ja! Thek een oude laptop accu uit elkaar (heel voorzichtig, niks kortsluiten) en haal daar ook 18650's uit :).


Succes mensen!
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Budget zaklamp advies:

Dure zaklampen zijn totaal niet nodig door merken als NiteCore, Fenix, ThruNite, Klarus, enz. te kopen.

Er zijn ook merken die net zo goed zijn en gedreven worden door online comunity's en voor een lage prijs super goede zaklampen op de markt brengen.

Dit is een link naar de Convoy S2+ op AliEspress, een zeer goede zaklamp op een 18650 cel.
Zelf gebruik in deze zaklamp (oke, met rubberen knop en andere kleur) al ruim anderhalf jaar dagelijks,
en ik ben van mening dat er geen betere zaklamp is voor dagelijks gebruik.

Nu moet er natuurlijk een 18650 batterij bij. Het is tricky om deze via Ebay / AliExpress / GearBest / Banggood te laten komen als je er niet helemaal in zit.
Overigen uit China laten komen is financieel vaak niet een veel aantrekkelijker, dus net zoals de meesten hier al weten kun je het beste bij Nkon.nl bestellen.
Maar er zijn heel veel soorten 18650's, klopt! Dus...?
Ik ben van mening dat je prime een "unprotected" cel kun gebruiken in de S2+ als je de volgende dingen in de gaten houd:
* Gebruik een geschikte oplader.
* Als de zaklamp erg lang niet gebruikt word, laad de batterij voor 60% op, en leg hem weg, liefst in plastic gewikkeld.
* Als de batterij word opgeborgen, zorg er voor dat deze nooit bij metalen voorwerpen in de buurt ligt (kortsluiting).
* Als de zaklamp in lichtintensiteit terug schakelt lager dan de "mid" mode, doe de lamp dan uit, en laad op, verder ontladen is gevaarlijk.

Kun je niet overweg met bovenstaand? Dan een "protected" cel, maar daar word het verhaal minder budget vriendelijk van waar het hier om draait.

Dus ik adviseer de Panasonic NCR18650B 3350mAh - 6.7A van Nkon.nl
met een simpele oplader als de Efest Slim K1 - USB 18650 lader van Nkon.nl (deze laar ovrigens bij mij ook prima 14500's).

Dus qua kosten:
Convoy S2+ euro 13,42.
Batterij euro 3,99.
Lader euro 4,95.
Verzendkosten Nkon euro 2,95.

Totaal: euro 25,31.

Probeer hier maar eens een vergelijkbaar exemplaar van de bekende merken voor te kopen, en voor dit geld heb je gewoon alles compleet thuis!

Kan het nog goedkoper? Ja! Thek een oude laptop accu uit elkaar (heel voorzichtig, niks kortsluiten) en haal daar ook 18650's uit :).


Succes mensen!
Helemaal mee eens, ik heb ook dure zaklampen maar de goedkoopste gebruik ik het meest.

Mijn absolute favoriet is de UCO Clarus 2.0, deze gebruik ik elke dag samen met Eneloop oplaadbare batterijen en een Nitecore lader, helemaal toppie.

Die UCO Clarus 2.0 kost tussen de €.15,00 en €. 20,00 online.

Zie mijn review: https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/review-uco-clarus-2-0-zaklamp-lantaarn.1896/
 
Bovenaan