• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het "budget prep topic"

FKAGB

Prepper goeroe
@LadyPrepper het is € 1,- per JAAR. :fluit:

Als je de financiën hebt is het vervangen van oude apparaten voor A +++ absoluut een goede investering die zich ook op redelijk termijn terug betalen.
Want zeg nou eerlijk, een tafel model vriezertje dat op 3 kwh per dag draait of eentje die veel plusjes heeft en maar 107 kwh per jaar verbruikt. Is al gauw een besparing van 988 kwh per jaar. Scheelt wel ff een kleine € 200,- per jaar voor 1 apparaat. Dus kan ik mijn nieuwe vriezertje in minder dan 3 jaar "terug verdient" met de besparing op mijn oude.
Zo heb ik een A+ wasmachine en een A++ vaatwassertje, led tv-tje en blu-ray spelertje (blijkt ook minder te verbruiken de een dvd speler) Dan kom je al snel aan een lagere energie rekening. :D

Je hebt geen geiser toch? Anders kun je je wasmachine vullen met warm water. De meeste machines kunnen gevuld worden met water van 40 graden als je een daarvoor geschikte slang koopt. Ik durfde met mijn Miele tot 60 graden te gaan en heb daar geen problemen mee ervaren. Het verwarmingselement had ik losgekoppeld waardoor de machine alleen stroom gebruikte voor het laten draaien van de trommel. Dat ging via een zonnepaneel met accu en omvormer.

Het vullen met heet water hoeft overigens niet complex te zijn, zeker niet als de wasmachine in de badkamer of keuken staat. Gewoon een emmertje vullen met heet water en in de machine gooien. Dan heb j ook geen hittebestendige slang nodig Ik heb gewoon bij Miele nagevraagd hoeveel water erin moest en kreeg nog antwoord ook. Was iets van 11 liter voor het wassen en 20 voor het spoelen maar dat kan met koud water.

Nadeel van zo weinig stroom verbruiken is dat ik iedere keer iemand van Stedin op de stoep heb om de meter te controleren. Dat was in mijn oude huis zo en nu hebben we een paar weken geleden de meterstanden doorgegeven en lag er eergisteren weer een brief in de bus dat ze even langs komen om de meter te controleren.
 
L

LadyPrepper

Gast
Je hebt geen geiser toch? Anders kun je je wasmachine vullen met warm water. De meeste machines kunnen gevuld worden met water van 40 graden als je een daarvoor geschikte slang koopt. Ik durfde met mijn Miele tot 60 graden te gaan en heb daar geen problemen mee ervaren. Het verwarmingselement had ik losgekoppeld waardoor de machine alleen stroom gebruikte voor het laten draaien van de trommel. Dat ging via een zonnepaneel met accu en omvormer.

Het vullen met heet water hoeft overigens niet complex te zijn, zeker niet als de wasmachine in de badkamer of keuken staat. Gewoon een emmertje vullen met heet water en in de machine gooien. Dan heb j ook geen hittebestendige slang nodig Ik heb gewoon bij Miele nagevraagd hoeveel water erin moest en kreeg nog antwoord ook. Was iets van 11 liter voor het wassen en 20 voor het spoelen maar dat kan met koud water.

Nadeel van zo weinig stroom verbruiken is dat ik iedere keer iemand van Stedin op de stoep heb om de meter te controleren. Dat was in mijn oude huis zo en nu hebben we een paar weken geleden de meterstanden doorgegeven en lag er eergisteren weer een brief in de bus dat ze even langs komen om de meter te controleren.
Ik vind het heel lief maar besparen of zuinig zijn is niet mijn ding. Echt niet. Mijn wasmachine staat in de waskelder en draait dagelijks en de was wordt door mijn huishoudster gedaan die er alleen in het weekend niet is. Mijn energie rekening is maandelijks een getal met 4 cijfers. Dan ga ik echt niet lopen zeulen met emmertjes heet water. Maar ik vind het oprecht mooi om te lezen hoe jullie dat doen !
 

Richard434

Prepper goeroe
Ik vind het heel lief maar besparen of zuinig zijn is niet mijn ding. Echt niet. Mijn wasmachine staat in de waskelder en draait dagelijks en de was wordt door mijn huishoudster gedaan die er alleen in het weekend niet is. Mijn energie rekening is maandelijks een getal met 4 cijfers. Dan ga ik echt niet lopen zeulen met emmertjes heet water. Maar ik vind het oprecht mooi om te lezen hoe jullie dat doen !
Juist met zo´n budget kan je heel mooi investeren in PV panelen en bijvoorbeeld een zonneboiler.
Of in een warmtepomp oid.

Je investeert dan in een product waardoor je energie rekening maandelijks een eind omlaag kan.
En het is nog eens beter voor het klimaat. ;)
Of is het leefbaar houden van deze planeet ook niet jouw ding? ;)
 
L

LadyPrepper

Gast
Juist met zo´n budget kan je heel mooi investeren in PV panelen en bijvoorbeeld een zonneboiler.
Of in een warmtepomp oid.

Je investeert dan in een product waardoor je energie rekening maandelijks een eind omlaag kan.
En het is nog eens beter voor het klimaat. ;)
Of is het leefbaar houden van deze planeet ook niet jouw ding? ;)
Richard er zijn meer wegen naar Rome en volgens mij weet niemand hier, ook jij niet, wat voor boilers, zonnepannelen, windmolens of wat dan ook, ik in op of achter mijn huis heb. Als ik ergens advies over wil zal ik het vragen maar dit absurde belerende advies over een situatie die je totaal niet kent, mag linea recta naar het ronde archief.
 

Richard434

Prepper goeroe
Richard er zijn meer wegen naar Rome en volgens mij weet niemand hier, ook jij niet, wat voor boilers, zonnepannelen, windmolens of wat dan ook, ik in op of achter mijn huis heb. Als ik ergens advies over wil zal ik het vragen maar dit absurde belerende advies over een situatie die je totaal niet kent, mag linea recta naar het ronde archief.
Aangezien je aangeeft dat je energierekening per maand een getal met 4 cijfers is, dus over de 1000 euro, dan durf ik de conclusie te trekken dat je met relatief kleine investeringen veel kunt besparen. ;)

Maar uiteraard weet ik niet in welke situatie jij verkeerd.
Het spijt me dat ik "ongevraagd" je advies hebt willen geven, mijn nederige excuses daarvoor.....

Maar je maakt me wel benieuwd, hoe je er dan voor zorgt dat de voetstap die je op deze wereld achter laat, zo klein mogelijk is.
 
L

LadyPrepper

Gast
Aangezien je aangeeft dat je energierekening per maand een getal met 4 cijfers is, dus over de 1000 euro, dan durf ik de conclusie te trekken dat je met relatief kleine investeringen veel kunt besparen. ;)

Maar uiteraard weet ik niet in welke situatie jij verkeerd.
Het spijt me dat ik "ongevraagd" je advies hebt willen geven, mijn nederige excuses daarvoor.....

Maar je maakt me wel benieuwd, hoe je er dan voor zorgt dat de voetstap die je op deze wereld achter laat, zo klein mogelijk is.
Zeg ik dat ik doe? Misschien ben ik wel vegetariër; het eten van vlees is nog altijd het meest vervuilende wat je kunt doen. Misschien rij ik al jaren in een Prius, recycle ik alles wat los en vast zit en koop ik alleen vintage. Maar misschien ook niet. Hoe dan ook, ik ben hier niet om verantwoording af te leggen over mijn ecologische voetafdruk.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Wij zijn niet zuinig met energie. Want we hebben voldoende zonnepanelen om in ons eigen gebruik te voorzien.

Omdat we wel zijn aangesloten op het electriciteit net moeten we jaarlijks de meterstand doorgeven. Dit kost enige moeite met het computerprogramma wat de energieleverancier gebruikt. Daarom stuur ik ook een mail met een foto van de electriciteit meter met duidelijk leesbaar de meterstand. Sinds ik dat doe hoef ik niet meerdere keren de meterstand in te vullen omdat ze me niet geloven.
 

Ray

SHTF Expert
Ik vind het heel lief maar besparen of zuinig zijn is niet mijn ding. Echt niet. Mijn wasmachine staat in de waskelder en draait dagelijks en de was wordt door mijn huishoudster gedaan die er alleen in het weekend niet is. Mijn energie rekening is maandelijks een getal met 4 cijfers. Dan ga ik echt niet lopen zeulen met emmertjes heet water. Maar ik vind het oprecht mooi om te lezen hoe jullie dat doen !

Het preppen gaat natuurlijk veelal over de vraag "Wat als het allemaal niet meer werkt zoals je gewend bent".
Bij een SHTF zal je huishoudster niet meer komen opdraven en zonder stroom werkt de wasmachine ook niet meer.

Als ik de mogelijkheid had, schafte ik mezelf een autonoom zonnepanelen systeem aan met accu's. Naast de bekende ellende die storingen in de stroomvoorziening kunnen veroorzaken, spelen hackers tegenwoordig een steeds grotere rol. Zie ook dit topic: https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/hackers-vormen-grote-bedreiging-stroomnet.3250/
 
L

LadyPrepper

Gast
Het preppen gaat natuurlijk veelal over de vraag "Wat als het allemaal niet meer werkt zoals je gewend bent".
Bij een SHTF zal je huishoudster niet meer komen opdraven en zonder stroom werkt de wasmachine ook niet meer.

Als ik de mogelijkheid had, schafte ik mezelf een autonoom zonnepanelen systeem aan met accu's. Naast de bekende ellende die storingen in de stroomvoorziening kunnen veroorzaken, spelen hackers tegenwoordig een steeds grotere rol. Zie ook dit topic: https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/hackers-vormen-grote-bedreiging-stroomnet.3250/
Weet ik Ray, maar het ging hier om adviezen waarmee ik een paar euro's kan besparen op mijn energie rekening door met emmertjes water te gaan zeulen. Bij een SHTF kies ik voor bugging out, idd naar een BOL met eigen water, zonne energie en een moestuin.
 

Loreen

Last (wo)man standing
Weet ik Ray, maar het ging hier om adviezen waarmee ik een paar euro's kan besparen op mijn energie rekening door met emmertjes water te gaan zeulen. Bij een SHTF kies ik voor bugging out, idd naar een BOL met eigen water, zonne energie en een moestuin.

Dat bericht was aan Lai gericht en niet aan jou, dus nee daar ging het niet om :)
 

Ray

SHTF Expert
Momenteel met emmertjes water zeulen ga ik ook niet doen. Mijn wasmachine met zuinige ecostand verbruikt 0,7kWh per beurt en ik hoef maar één a twee keer in de week te draaien.

Met BOL's is het altijd hetzelfde dilemma, te dichtbij en 't heeft geen zin, te ver weg en je komt er niet meer bij igv een SHTF. In diverse rampenplannen worden openbaar vervoer, wegen en vliegvelden te sluiten voor publiek. Deze worden vrijgehouden voor noodzakelijke evacuaties, hulpdiensten, militairen, hulpgoederen en daarnaast zit de overheid niet te wachten op een massale volksverhuizing die ze ook nog in goede banen moeten leiden.

Dat bericht was aan Lai gericht en niet aan jou, dus nee daar ging het niet om :)
Eehh, nou nee, was wel aan LP gericht. :p
 

FKAGB

Prepper goeroe
Whow sorry. Quote ik een keer verkeerd loopt de hele boel in de soep. Reactie was idd voor Lai. Had al het idee dat Ladyprepper niet met emmertjes gaat zeulen.
 

Ray

SHTF Expert
Hier reageerde LP op:
https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/het-budget-prep-topic.2465/page-5#post-61550

Dat is een bericht van @FKAGB gericht aan @Lai . Toevallig mentionde Lai LP in haar bericht, maar de quote is wel degelijk van Lai?

Wat ben je weer scherp, ik zit idd helemaal scheef te kijken, dacht dat je de reactie van mij bedoelde. :fluit:
Tja, 't is net een conference call he, zo'n forum. :D

Neuh @FKAGB jij citeerde goed. @LadyPrepper kreeg een melding omdat Lai haar naam noemde in haar post, maar ze reageerde dus op jouw post. Lekker boeien die verwarring, heb je soms. :)
 

Loreen

Last (wo)man standing
Whow sorry. Quote ik een keer verkeerd loopt de hele boel in de soep. Reactie was idd voor Lai. Had al het idee dat Ladyprepper niet met emmertjes gaat zeulen.

Ja FKAGB, kijk eens wat je nou weer hebt gedaan!!! :mad:

Haha nee hoor, jij had gewoon goed gequote. Het was alleen wat onhandig dat die quote begon met een vermelding van LP, maar dat maakt het nog niet verkeerd ;)
 
Bovenaan