• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het gaat niet al te best in Nederland

Henk88

Diehard Prepper
wat doen we eraan om het hogere niveau van de zee tegen te houden.??
helemaal niks.
windmolens en ook kernenergie zal het hogere niveau vd zee niet tegenhouden.
Je hebt gelijk, we zijn op dit punt ingehaald door de realiteit. Het punt is dat het de afgelopen jaren wel mogelijk was geweest om de ergste gevolgen van klimaatverandering tegen te houden, inmiddels zijn er onomkeerbare processen in gang gezet en is ook duidelijk dat politici en bedrijven onvoldoende bereid zijn om klimaatbelangen voorop te zetten. Ik ben het dus met je eens dat een Tesla of een windmolen nu niet meer zoveel effect gaat hebben.

Wel denk ik dat het pleidooi van GroenLinks om windmolens te bouwen even verspillend is als het pleidooi van de VVD om huizen te bouwen. Immers miljarden steken in windmolens die nauwelijks effect hebben op het klimaat is net zo verspillend als miljarden steken in huizen die binnen 20 jaar wegrotten of onderlopen. Wat dat betreft vind ik het wel jammer dat klimaatmaatregelen vaak worden omschreven als geldverspilling terwijl er weinig wordt gezegd over de risico's als we op oude voet doorgaan. Klimaatverandering gaat ons linksom of rechtsom gewoon onze welvaart en vele miljarden kosten maar met name rechtse partijen blijven dit ontkennen.
 

RockyFlats

Ruttaan
Mijn punt is dat je moet kijken naar de achterliggende oorzaak, het gaat niet om huizen die al zijn gebouwd of nog worden gebouwd. Het gaat om de kapitalistische visie van Nederland en Europa. Dat is het onderliggende probleem, niet de huizen of de asielzoekers, maar de onzalige wens om de economie maar te laten groeien.
Het ongebreideld meer, meer, meer..., bedoel je?
Geldontwaarding is echter nodig om het betalingsverkeer draaiend te houden en economische groei is nodig om de geldontwaarding te compenseren.
Maar waarom zijn er dan straks 20.000.000 (!) mensen nodig om in ons kikkerlandje een economie draaiend te houden? Omdat we, gemakzuchtig en verwend, niet meer gaan voor presteren maar voor consumeren, en voor kwantiteit in plaats van kwaliteit. Meer import, vaak ongeletterd, is goed voor de baantjes waarvoor we onszelf te goed voelen. Leren en presteren dat mogen anderen doen, dus zakken kennis en vaardigheden naar triest lage niveau's.

Het is m.i. niet zozeer "het kapitalisme" maar de mens zelf, losgelaten in een samenleving met (toch) teveel vrijheden en te weinig verplichtingen. Kortzichtigheid en zelfzuchtigheid doen de rest.
Niets is nieuw onder de zon: het is als de neergang van het oude Rome.😁
100 tot 200 jaar is veel te optimistisch. Men verwacht nu al een zeespiegelstijging van 3 meter in 2100.
Hmmm, is dat niet wat overtrokken? Nu weet ik niet wie die "men" zijn, maar 0,6-1,1 m in 2100 lees ik hieronder, maximaal (of minder). Pas voor 2300 wordt (maximaal) rond de 5 m stijging verwacht, maar dan zou het ook 1,1 m kunnen zijn. Nu was dit rapport uit 2019, maar dat er in vier jaren een 3x turbo factor zou zijn ontdekt is m.i. ietwat vreemd...
https://magazines.rijksoverheid.nl/knmi/knmispecials/2019/03/nu-en-in-de-toekomst

"Het laagste zeespiegelscenario van SROCC, waarbij de uitstoot van broeikasgassen sterk wordt verminderd (RCP 2.6), leidt tot een wereldgemiddelde temperatuurstijging van ongeveer één graad en tot een wereldgemiddelde zeespiegelstijging van ongeveer 0,4 meter (0,3-0,6 meter) in 2100. Het hoogste scenario, waarbij de uitstoot van broeikasgassen onverminderd doorgaat (RCP 8.5), leidt tot een opwarming van ongeveer vier graden en tot een wereldwijd gemiddelde zeespiegelstijging van 0,8 meter (0,6-1,1 meter) in 2100 ten opzichte van de referentieperiode 1986-2005."

"Voor 2300 liggen de schattingen voor zeespiegelstijging voor het hoogste emissiescenario tussen de 2,3 en 5,4 meter in 2300, voor het laagste scenario is dit 0,6 tot 1,1 meter ten opzichte van de periode 1986-2005. De onzekerheid in de schattingen voor 2300 is groter dan voor de schattingen voor 2100."

Dat is exclusief kantelpunten die moeilijk zijn te berekenen zoals het smelten van Antarctica, Groenland of de effecten van bosbranden en er vanuit gaande dat de uitstoot daalt.
Drie tot vijf meter zand op de duinen brengen moet geen onoverkomelijke opgave zijn over een tijdsbestek van 180 jaar. Nog geen 3 centimeter per jaar... Natuurlijk zie ik ook de dan toenemende verzilting, maar met nog voldoende neerslag in onze contreien hoeft dat m.i. niet kritisch te worden. Maar, wie ben ik...?

Misschien valt het toch allemaal wel mee... Of zitten we dan ingekwartierd bij jou op het droge. Gezellig zou het wel zijn!😁
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
de duinen verhogen werkt niet.
als de buren het niet doen loopt het land nog steeds vol.

je hebt Europesche deltawerken nodig.
dat is ook een stuk goedkoper dan ieder voor zich wat prutsen.

kan er gelijk een HSL op geplaatst worden en een mega vliegveld zodat er niet meer vanaf land gevlogen hoeft te worden maar enkel over zee starten en landen.
 

RockyFlats

Ruttaan
de duinen verhogen werkt niet.
als de buren het niet doen loopt het land nog steeds vol.

je hebt Europesche deltawerken nodig.
dat is ook een stuk goedkoper dan ieder voor zich wat prutsen.

kan er gelijk een HSL op geplaatst worden en een mega vliegveld zodat er niet meer vanaf land gevlogen hoeft te worden maar enkel over ze starten en landen.
@Hermanusb , dat bewijst maar weer dat er onder druk (inkwartiering...) de mooiste ideëen kunnen ontstaan!😉

Ik vermoed dat we het best een tijdje kunnen uitzingen. En voorzie een prima toekomst voor Hollands Glorie!
Kijk eens naar wat onze civiele sector allemaal presteert... https://www.youtube.com/@boskalis1064/videos
 

Henk88

Diehard Prepper
Maar waarom zijn er dan straks 20.000.000 (!) mensen nodig om in ons kikkerlandje een economie draaiend te houden?
En dat is dus kapitalisme. 20 miljoen mensen consumeren een stuk meer dan 15 miljoen mensen en er valt bijvoorbeeld een stuk meer te verdienen aan mensen die ongezonde, bewerkte troep eten dan aan mensen die vers fruit eten. Denk aan de verdiensten van fabrieken waar het eten wordt gemaakt, denk aan de verdiensten van tandartsen, denk aan de verdiensten van farmaceuten.
Hmmm, is dat niet wat overtrokken? Nu weet ik niet wie die "men" zijn, maar 0,6-1,1 m in 2100 lees ik hieronder, maximaal (of minder). Pas voor 2300 wordt (maximaal) rond de 5 m stijging verwacht, maar dan zou het ook 1,1 m kunnen zijn. Nu was dit rapport uit 2019, maar dat er in vier jaren een 3x turbo factor zou zijn ontdekt is m.i. ietwat vreemd...
https://magazines.rijksoverheid.nl/knmi/knmispecials/2019/03/nu-en-in-de-toekomst
Wel grappig dat je in het Oekraïne topic zo kritisch bent op westerse media maar dan nu met een Hollandse bron komt ;-). Ik had al een bron genoemd maar hier is nog een bron van het KNMI zelf waarin ze ook spreken over 2,5 meter in 2100 (Bron 1):
Alleen als de ijskap van Antarctica al vóór 2100 instabiel wordt, kan de zeespiegelstijging rond 2100 oplopen tot 2,5 meter, becijferde het KNMI. Maar het instituut achtte die kans heel klein vanwege wereldwijd klimaatbeleid.

Geruststellend zou je denken behalve als je ziet dat klimaatbeleid gewoon faalt. Vandaag nog een artikel op de NOS dat de wereldwijde co2 uitstoot 1% is gegroeid het afgelopen jaar (Bron 2). Ook dit artikel (Bron 3) bevestigd dat de resultaten van het klimaatbeleid sterk achterblijven. Deze bron (Bron 4) waarschuwt dat het IPCC rapport te conservatief is en dat 3 meter in 2100 niet onrealistisch is. Bedenk je ook vooral eens in wat voor samenleving we leven (een kapitalistische) wie er baat heeft bij het uitstellen van klimaatmaatregelen en het afzwakken van klimaatrisico's (bedrijven, politici, aandeelhouders). Bedenk je dan eens of het waarschijnlijk is dat de klimaatberichtgeving in de meeste media te positief of te negatief is.

Bron 1: https://nos.nl/collectie/13871/arti...p-blijft-ook-bij-streng-klimaatbeleid-smelten
Bron 2: https://nos.nl/artikel/2511008-co2-...ergieproductie-naar-laagste-niveau-in-50-jaar
Bron 3: https://nos.nl/collectie/13901/arti...tof-en-klimaat-onvoldoende-om-doelen-te-halen
Bron 4: https://envirotecmagazine.com/2020/...re-for-3m-sea-level-rise-by-2100-says-imeche/
Drie tot vijf meter zand op de duinen brengen moet geen onoverkomelijke opgave zijn over een tijdsbestek van 180 jaar.
We hebben echter geen 180 jaar, als we geluk hebben dan hebben we 50 jaar. Daarbij is het echt geen eenvoudige opgave om de dijken te verhogen. Om de dijken bestand te maken tegen 3 meter zeespiegelstijging moeten ze al 90 meter breder worden en moet er jaarlijks 4x zoveel zand op gespoten worden. (Bron 5). Maar het blijft niet bij 3 meter zeespiegelstijging, als de ijskap van Antarctica verder smelt kan de stijging oplopen tot 58 meter (Bron 6).

Bron 5: https://nos.nl/collectie/13871/arti...-kan-nederland-3-meter-zeespiegelstijging-aan
Bron 6: https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/achtergrond/smeltklimaat-van-groenland-en-antarctica
 

Hermanusb

Diehard Prepper
vervelende is wel dat die extra co uitstoot met name ontstaat in die landen die het minste hier tegen doen.
ook omdat ze de financien niet hebben.

de grote industrielanden hebben hun uitstoot nl wel verlaagd.

en dat is precies het probleem.

wij in NL gaan het hoge water niet tegen houden met windmolens.
al haalt de hele EU 25% van zijn hele uitstoot af dan nog zal het niveau stijgen omdat veel andere landen hun uitstoot gaan verhogen.

daarom mag je best investeren in terugdringen van uitstoot maar het grootste bedrag moet de EU uitgeven aan deltawerken.
want het water komt omhoog, of we dat nu willen of niet.
 

RockyFlats

Ruttaan
vervelende is wel dat die extra co uitstoot met name ontstaat in die landen die het minste hier tegen doen.
ook omdat ze de financien niet hebben.
Dat klopt redelijk denk ik. Bijna-failliet en/of moreel-failliet...😁
"Slechts zeven landen zijn verantwoordelijk voor meer dan 2% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen: China, de Verenigde Staten, India, Rusland, Indonesië, Brazilië en Japan. Deze landen stootten in 2019 samen 30,5 gigaton aan broeikasgassen uit (1 gigaton = duizend miljard kilogram)."
de grote industrielanden hebben hun uitstoot nl wel verlaagd.

en dat is precies het probleem.

wij in NL gaan het hoge water niet tegen houden met windmolens.
al haalt de hele EU 25% van zijn hele uitstoot af dan nog zal het niveau stijgen omdat veel andere landen hun uitstoot gaan verhogen.
Wat valt er anders te verwachten met een mono-polaire wereldorde waarvan het baasje zelf al decennia lang een van de grootste vervuilers is? Worden we niet allemaal vriendjes van elkaar die elkaar respecteren en waarmee afspraken te maken zijn, dan blijft het toch vooral een "ieder voor zich" op deze aardkloot. De huidige milieumaatregelen remmen dan hooguit een pietsje af, maar de Amazone raakt dan evengoed boomloos en mijn luchtkwaliteit-meter moet ik dan op 500 ppm CO2 buitenlucht gaan afregelen (lastig!). De mens, maakt het niet alleen mogelijk maar staat er ook garant voor vrees ik. Het resultaat...

daarom mag je best investeren in terugdringen van uitstoot maar het grootste bedrag moet de EU uitgeven aan deltawerken.
want het water komt omhoog, of we dat nu willen of niet.
Tja, er zou wat voor te zeggen zijn om milieumaatregelen alleen aan hoger gelegen landen en gebieden op te leggen, zodat de lagere kustregio zich op de zee-keringen kunnen richten.😁

Haha, mooi, hier aan de kust dan benzine voor €0,70, gas voor €0,40 en geen wegenbelasting meer, en in Utrecht een eenheidsprijs van €3 voor alles!😁 Iedere kustbewoner schudt dan tweemaal per jaar een zakje zand van de Gamma leeg tijdens een volledig verzorgde duinwandeling, en klaar zijn we!😉
 

RockyFlats

Ruttaan
En dat is dus kapitalisme. 20 miljoen mensen consumeren een stuk meer dan 15 miljoen mensen en er valt bijvoorbeeld een stuk meer te verdienen aan mensen die ongezonde, bewerkte troep eten dan aan mensen die vers fruit eten. Denk aan de verdiensten van fabrieken waar het eten wordt gemaakt, denk aan de verdiensten van tandartsen, denk aan de verdiensten van farmaceuten.
Ik vind deze redenering te kort door de bocht. Ik zie mijn tandarts nog niet politiek-lobbyen om abortus af te schaffen of immigratie te bevorderen. Ook Unilever zie ik dat nog niet doen, want globaal raken ze de producten toch wel kwijt, en meer mensen zijn ook meer klanten voor de concurrent.

De bevolkingstoename is m.i. toch meer het gevolg van de welvaart hier, en onnozelheid en gebrek aan vooruitkijken bij het volk en in de politiek. Mensen verplaatsen zich en produceren nageslacht, en ook omdat die inspanning eigenlijk wel lekker is🤪, gaat dat best vlot. Zijn er dan geen barriëres die terughoudendheid verlangen, dan hebben we al snel ons konijnenhok-land.
Wel grappig dat je in het Oekraïne topic zo kritisch bent op westerse media maar dan nu met een Hollandse bron komt ;-).
Maar @Henk88 , dit kwam rechtstreeks van de Roverheid! Vooral in de mensen die daar het echte werk doen, heb ik wel een redelijk vertrouwen. Politiemensen, brandweerlieden, milieukundigen, zelfs militairen... Genoeg gezond verstand en meningen daar denk ik, maar deels flink onderdrukt helaas (en frustraties!), waar het de geopolitieke machinaties van de politiek raakt. Het is de laag erboven waar het vaak griezelig fout gaat, maar informatie zoals waterhoogten zie ik toch minder snel verdraaid worden.😉
We hebben echter geen 180 jaar, als we geluk hebben dan hebben we 50 jaar. Daarbij is het echt geen eenvoudige opgave om de dijken te verhogen. Om de dijken bestand te maken tegen 3 meter zeespiegelstijging moeten ze al 90 meter breder worden en moet er jaarlijks 4x zoveel zand op gespoten worden. (Bron 5).
Hoe het er precies uit gaat zien, dat staat in de sterren. Dat er over 50 jaar een Overstromings-Armaggedon over ons uitbreekt, lijkt mij toch tamelijk onwaarschijnlijk. We zullen flink aandacht moeten besteden aan de kustweringen en verdere waterloopkundige zaken, maar ik vermoed dat e.e.a. geleidelijk genoeg gaat om het tijdig op te vangen. Van de gedachte aan 90 m dijkverbreding, breekt er bij mij toch echt geen zweet uit, en er ligt genoeg zand in de Noordzee. De civiele sector staat vast al te trappelen om er werk van te maken.
Maar het blijft niet bij 3 meter zeespiegelstijging, als de ijskap van Antarctica verder smelt kan de stijging oplopen tot 58 meter (Bron 6).
Je sjoemelt @Henk88 ... Er wordt over 7 tot 57 meter gesproken😁 Enfin, ik vind die waterhoogten toch wel erg speculatief, en uitgaan van "een compleet smelten van alles" vergezocht op termijnen die komende generaties raken. Zodra de Golfstroom stokt dan "ontstaat er in Utrecht wel weer een "poolkap" die het water vast houdt". De Amersfoortse Kei lag er alleen even tijdelijk stil, denk ik😉 Veel speculatie en onzekerheden... Het hoofd koel houden en rustig onze zeeweringen versterken, doet het wel...
 

Henk88

Diehard Prepper
Ik vind deze redenering te kort door de bocht. Ik zie mijn tandarts nog niet politiek-lobbyen om abortus af te schaffen of immigratie te bevorderen. Ook Unilever zie ik dat nog niet doen, want globaal raken ze de producten toch wel kwijt, en meer mensen zijn ook meer klanten voor de concurrent.
Tja, jij ziet Unilever dat niet doen en toch doen ze het;
Tegen dividendbelasting bijvoorbeeld; https://nos.nl/artikel/2249519-lobby-tegen-dividendbelasting-al-jaren-aan-de-gang of tegen landbouwgif; https://www.ftm.nl/artikelen/ngo-5-onderzoek-paul-polman-voedingsindustrie, er is zelfs een heuse suikerlobby https://www.foodwatch.org/nl/suikertaks-tegenargumenten-van-de-industrie-weerlegd
De bevolkingstoename is m.i. toch meer het gevolg van de welvaart hier, en onnozelheid en gebrek aan vooruitkijken bij het volk en in de politiek. Mensen verplaatsen zich en produceren nageslacht, en ook omdat die inspanning eigenlijk wel lekker is🤪, gaat dat best vlot. Zijn er dan geen barriëres die terughoudendheid verlangen, dan hebben we al snel ons konijnenhok-land.
Natuurlijk heb je een punt dat mensen bepaalde tekortkomingen hebben, maar het is het liberale kapitalisme dat er voor zorgt dat ongezonde prikkels worden aangemoedigd terwijl gezonde ontwikkelingen vaak worden tegengewerkt, meestal omdat dit slecht is voor de economie of de korte termijn winst van politici en bedrijven.
We zullen flink aandacht moeten besteden aan de kustweringen en verdere waterloopkundige zaken, maar ik vermoed dat e.e.a. geleidelijk genoeg gaat om het tijdig op te vangen. Van de gedachte aan 90 m dijkverbreding, breekt er bij mij toch echt geen zweet uit, en er ligt genoeg zand in de Noordzee. De civiele sector staat vast al te trappelen om er werk van te maken.
Ik vind het wel grappig om te zien dat jij vaak erg kritisch bent over overheidshandelen maar dan op dit onderwerp opeens het volste vertrouwen hebt dat de overheid wel even tijdig maatregelen gaat nemen. De overheid is niet eens in staat om een simpel probleem als stikstof aan te pakken of de bestaande infrastructuur bij te houden https://nos.nl/artikel/2267865-miljarden-nodig-voor-onderhoud-bruggen-en-viaducten en jij denkt dat dit wel goed gaat bij een mega infrastructureel project waarmee vergeleken de Delta werken kinderspel zijn?
Je sjoemelt @Henk88 ... Er wordt over 7 tot 57 meter gesproken😁 Enfin, ik vind die waterhoogten toch wel erg speculatief, en uitgaan van "een compleet smelten van alles" vergezocht op termijnen die komende generaties raken. Zodra de Golfstroom stokt dan "ontstaat er in Utrecht wel weer een "poolkap" die het water vast houdt". De Amersfoortse Kei lag er alleen even tijdelijk stil, denk ik😉 Veel speculatie en onzekerheden... Het hoofd koel houden en rustig onze zeeweringen versterken, doet het wel...
Ik sjoemel zeker niet, het is 57,9 meter, dat is afgerond 58 meter. Daarnaast moet je die 2 getallen eigenlijk nog bij elkaar optellen dus eigenlijk is het 65 meter. En jij kunt het speculatief 'vinden', maar de cijfers zijn gewoon onafhankelijk onderbouwd en die liegen niet. Het valt me vaker op dat je onderbouwde bronnen opzij schuift onder het mom van 'ik denk dat het wel meevalt of losloopt'. Maar ik zou als ik jou was toch meer waarde hechten aan onafhankelijke feiten dan aan je eigen onderbuik.
 

RockyFlats

Ruttaan
Tja, jij ziet Unilever dat niet doen en toch doen ze het;
Tegen dividendbelasting bijvoorbeeld;
Lobbyen, ja, maar niet gericht op het vergroten van de bevolking, wat jij eerder impliceerde.
Natuurlijk heb je een punt dat mensen bepaalde tekortkomingen hebben, maar het is het liberale kapitalisme dat er voor zorgt dat ongezonde prikkels worden aangemoedigd terwijl gezonde ontwikkelingen vaak worden tegengewerkt, meestal omdat dit slecht is voor de economie of de korte termijn winst van politici en bedrijven.
"Liberaal kapitalisme" zoals jij dat noemt, is juist een tekortkoming van de mens. Het zonder veel hindernissen najagen van alsmaar meer.
Ik vind het wel grappig om te zien dat jij vaak erg kritisch bent over overheidshandelen maar dan op dit onderwerp opeens het volste vertrouwen hebt dat de overheid wel even tijdig maatregelen gaat nemen.
Dat gun ik jou van harte, want lol is leuk.
Met die conclusie "tijdig" ben je echter te voorbarig. Ik maak mij geen illusies, en denk dat er best de een of andere overstroming voor nodig zal zijn om tot (verdere) actie aan te sporen en de zaken afdoende te beschermen. Tijdig, is dat dan niet. Maar waarschijnlijk nog wel op tijd om echt grote ellende te voorkomen. De publieke opinie gaat dan immers knellen. Ik heb meer vertrouwen in de kunde van onze waterbouwsector, die volgens mij prima in staat is om dijken te versterken. Daarom zie ik het niet echt somber in.
De overheid is niet eens in staat om een simpel probleem als stikstof aan te pakken of de bestaande infrastructuur bij te houden https://nos.nl/artikel/2267865-miljarden-nodig-voor-onderhoud-bruggen-en-viaducten en jij denkt dat dit wel goed gaat bij een mega infrastructureel project waarmee vergeleken de Delta werken kinderspel zijn?
De Deltawerken waren ook al behoorlijk "Mega". Natuurlijk is het wel een kwestie van plannen en er geld voor beschikbaar stellen, maar aan de technische uitvoerbaarheid zal het niet liggen. Het stikstofprobleem is verre van simpel, en simpel is alleen de manier waarop onze politiek zich eraan heeft opgehangen. Zodra de oude faalhazen zijn verdwenen, en dan wat mij betreft met partijen en al, is er een kans dat nieuwkomers met verstand van zaken de boel beter aanpakken. De hoop heb ik nog niet verloren, en er valt voldoende lering te trekken uit de afgelopen 16 jaren om niet nogeens diezelfde fouten te maken. Tenminste, in theorie😁
Ik sjoemel zeker niet, het is 57,9 meter, dat is afgerond 58 meter.
Hoe kom je aan die 57,9 meter?
Daarnaast moet je die 2 getallen eigenlijk nog bij elkaar optellen dus eigenlijk is het 65 meter.
Ik ben jou even kwijt... Wat waarbij optellen? "Bron 6" bedoel je toch?
En jij kunt het speculatief 'vinden', maar de cijfers zijn gewoon onafhankelijk onderbouwd en die liegen niet.
Ik heb geen onderbouwing gezien en kan dus niet oordelen met de zekerheid waarmee jij dat meent te kunnen. Voor de volledigheid toch even opgemerkt, dat de ijskappen van Groenland en Antarctica kennelijk genoeg water bevatten om wereldwijd de zeespiegel met gemiddeld 7, respectievelijk 57 m te laten stijgen. Liegen is hier evenmin aan de orde als enige zekerheid dat dat afsmelten ook daadwerkelijk zou gebeuren. Het is een leuk weetje, en iets om in de gaten te houden, maar meer ook niet.
Het valt me vaker op dat je onderbouwde bronnen opzij schuift onder het mom van 'ik denk dat het wel meevalt of losloopt'.
Voorbeelden graag...?
Maar ik zou als ik jou was toch meer waarde hechten aan onafhankelijke feiten dan aan je eigen onderbuik.
Welke onafhankelijke feiten trek ik dan in twijfel?

Daarnaast moet ik zeggen dat ik toch ook veel waarde hecht aan mijn onderbuik, maar dat is even iets anders.😁 Ik sta daarin overigens niet alleen😉
 

Henk88

Diehard Prepper
Lobbyen, ja, maar niet gericht op het vergroten van de bevolking, wat jij eerder impliceerde.
Ik impliceerde dat bedrijven inzetten op groei en dat betekend indirect bevolkingsgroei. Dat zie je ook terug bij Unilever, die lobbyen bijvoorbeeld tegen landbouwregels, minder landbouwregels = meer opbrengst en met meer opbrengst heb je ook meer immigranten nodig om de tomaten te plukken.
"Liberaal kapitalisme" zoals jij dat noemt, is juist een tekortkoming van de mens. Het zonder veel hindernissen najagen van alsmaar meer.
Liberaal kapitalisme is een systeem wat inspeelt op de tekortkomingen van veel mensen en niet een eigenschap van mensen, het is belangrijk om dat onderscheid te maken. Kapitalisme is een keuze van de maatschappij en het is lastig om er omheen te werken maar het zou wel kunnen.
Welke onafhankelijke feiten trek ik dan in twijfel?
Ik heb voldoende bronnen benoemd waaruit duidelijk wordt dat die 100-200 jaar die jij noemt wel erg optimistisch is voor de zeespiegel een probleem wordt. Jij wuift dat een beetje weg, daarmee trek je indirect de genoemde bronnen in twijfel.
daarom mag je best investeren in terugdringen van uitstoot maar het grootste bedrag moet de EU uitgeven aan deltawerken.
want het water komt omhoog, of we dat nu willen of niet.
Ik denk dat je beter zou kunnen inzetten op het verplaatsen van inwoners in bedreigde gebieden. De zeespiegel gaat steeds sneller stijgen dus eer dat je de eerste versie van de Deltawerken af hebt dan moet je alweer nieuwe gaan bouwen, het is letterlijk dweilen met de kraan open. Het verplaatsen van dorpen of steden klinkt radicaal maar in Frankrijk overwegen ze het al; https://nos.nl/artikel/2465745-normandische-kust-bedreigd-regio-wil-bewoners-en-bedrijven-verhuizen
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Ik impliceerde dat bedrijven inzetten op groei en dat betekend indirect bevolkingsgroei. Dat zie je ook terug bij Unilever, die lobbyen bijvoorbeeld tegen landbouwregels, minder landbouwregels = meer opbrengst en met meer opbrengst heb je ook meer immigranten nodig om de tomaten te plukken.
Dat bedrijven inzetten op groei wil nog niet zeggen dat de vraagkant automatisch mee groeit. Een grotere productie kan ook overproductie inhouden, en dat is fnuikend voor bedrijven. Het is ook niet voor niets, dat veel westerse bedrijven indertijd voormalige Oostduitse bedrijven opkochten en zo concurrentie uit de weg ruimden bij gelijkblijvende vraag. Meer produceren op aanwezige faciliteiten is optimaal benutten van de productiecapaciteit waardoor concurrerender prijzen kunnen worden geboden. Dat is wat ik bedoel. De industrie is m.i. eerder geneigd om concurrentie op te slokken (dat kan men) dan om in te zetten op een bevolkingsaanwas (geen core business).
Dat de industrie graag werknemers heeft, is een andere zaak. Ze staat niet onwillig tegenover arbeidsmigranten omdat onze (m.i. aanzienlijke) "arbeidsreserve" het laat afweten en de politiek het verzuimt om in "passende prikkels" te voorzien.
Liberaal kapitalisme is een systeem wat inspeelt op de tekortkomingen van veel mensen en niet een eigenschap van mensen, het is belangrijk om dat onderscheid te maken.
Het wordt wel een woordspelletje zo. Het is een eigenschap van de doorsnee mens, of tekortkoming zo je wilt, om zich graag over te geven aan "liberaal kapitalisme"...

Het volgende stukje geeft wel aardig aan wat ik bedoel...
"Mensen laten zich in hun gedrag niet leiden door wat objectief noodzakelijk is voor een goed leven, namelijk het kunnen bevredigen van basisbehoeften. We laten ons meeslepen om uit het leven te halen wat maar kan, en daarin te excelleren. Het kapitalisme ondersteunt dit door grenzeloos te investeren in werkelijke of opgeroepen behoeften, en het liberalisme door de gedachte uit te dragen dat alles wat je wilt ook kan, zoals bij de American Dream"
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/kapitalisme-en-liberalisme-hoe-deze-giftige-cocktail-vermijden
Kapitalisme is een keuze van de maatschappij en het is lastig om er omheen te werken maar het zou wel kunnen.
Nee, ik denk niet dat dat kan. Marx dacht van wel, maar de geschiedenis heeft wel uitgewezen dat dat een utopie is. De mens zit anders in elkaar en is zelfzuchtig, noem dat dan maar een eigenschap en tekortkoming vind ik.
Ik heb voldoende bronnen benoemd waaruit duidelijk wordt dat die 100-200 jaar die jij noemt wel erg optimistisch is voor de zeespiegel een probleem wordt.
Dat is een subjectieve conclusie. Ik zeg niet dat de zeespiegelstijging voor ons geen probleem wordt binnen zo'n termijn, maar meen dat "die problemen" binnen die termijn best overkomelijk kunnen blijken. Problemen zijn er om op te lossen, en om direct van de zwaarst denkbare gevolgen uit te gaan is paniekvoetbal. De zeespiegelstijging gaat geleidelijk en er is m.i. meer dan genoeg tijd om het nuchter te beschouwen. Niet lang wachten maar ook geen overhaaste maatregelen treffen zolang we nog aardig in het duister tasten, zou ik zeggen.
Jij wuift dat een beetje weg, daarmee trek je indirect de genoemde bronnen in twijfel.
Zeker geen wegwuiven want dat hier iets speelt dat aandacht behoeft, dat ik zonneklaar. Er is echter niet een bron bij die met zekerheid aangeeft wat het gaat worden. Ze duiden ongeveer aan: "het kan gaan vriezen en het kan gaan dooien", en bergen dus onzekerheid en twijfel over wat het gaat worden.
Wat valt daar dan verder nog aan in twijfel te trekken?
Ik denk dat je beter zou kunnen inzetten op het verplaatsen van inwoners in bedreigde gebieden.
Welja, morgen de gehele kuststrook evacueren. Te snel? OK, volgend jaar dan. En wat doen we dan de komende 100-200 jaren als de zaak daar toch nog redelijk droog blijft, met onze economie en samenleving inmiddels flink in de evacuatiestress?

Je zet al in op noodscenario's terwijl de ernst en omvang nog allerminst duidelijk is en het water nog zo snel niet stijgt.
De afgelopen jaren is er al meer dan genoeg als kippen zonder kop rondgerend op de chefetage, en als wij preppers daar dan ook nogeens aan mee gaan doen...

Je hebt de horrorkaartjes vast al eens gezien, waarop de helft van ons land in theorie onder zou lopen omdat het onder de zeespiegel komt te liggen? Ga de inwoners van dat bedreigde gebied dan maar eens even verplaatsen...😉 Als oplossing, lijkt mij dat verplaatsen niet ideaal😁
De zeespiegel gaat steeds sneller stijgen dus eer dat je de eerste versie van de Deltawerken af hebt dan moet je alweer nieuwe gaan bouwen, het is letterlijk dweilen met de kraan open.
Nu neem je een voorschot op wat de ingenieurs en deskundigen gaan uitknobbelen, en zet hen als onnozelen weg. Het zijn echter geen politici!
Natuurlijk zal men flink vooruit denken... (hoop ik😉).
Het verplaatsen van dorpen of steden klinkt radicaal maar in Frankrijk overwegen ze het al; https://nos.nl/artikel/2465745-normandische-kust-bedreigd-regio-wil-bewoners-en-bedrijven-verhuizen
Hmmm, haha, Macron overwoog ook de inzet van NAVO militairen al in de Oekraïne, dus kom bij mij niet met Frankrijk aan, als lichtend voorbeeld voor zinvolle ideëen!😉

Even zonder gekheid: Anders dan de Fransen, zijn wij wereldwijd kampioen in civieltechnische werken. Ook valt Frankrijk qua getijden en stromingen (en aard van de kust) niet met ons land te vergelijken. De impact daarvan op de kust is m.i. aanzienlijk groter dan in Nederland. Pas als Engeland is weggespoeld, gaat het bij ons ook zo kolken😉
M2_tidal_constituent.jpg
Hier een golfje aan de Franse kust. Vergelijk dat maar eens met de golfslag rond het Noorderhoofd in de Europoort. "Prepper Théodore rookt er zijn sigaretje bij en raakt niet in paniek". Prachtig, die opname. Lees het echte verhaal: https://www.amusingplanet.com/2014/11/the-wave-swept-lighthouses-of-brittany.html?m=1
la-jument-7[6].jpg
 

JJ&A

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
de duinen verhogen werkt niet.
als de buren het niet doen loopt het land nog steeds vol.

je hebt Europesche deltawerken nodig.
dat is ook een stuk goedkoper dan ieder voor zich wat prutsen.

kan er gelijk een HSL op geplaatst worden en een mega vliegveld zodat er niet meer vanaf land gevlogen hoeft te worden maar enkel over zee starten en landen.

Al wat jaren geleden een uitvinding van mij op het preppers.nl forum geplaatste oplossing tegen te hoogwater van zee, en het afvoeren van te veel rivier water, en daar bij windmolens en getijdenturbines, en vliegvelden voor elk land op de enorme dijk langs de kust van de landen.


Beschermende dijk.2.png

Het ontwerp heb ik een keer nachts gemaakt kon er niet van slapen, ik moest het plaatsen. :thumbup:

(De foto word dus nog bijgewerkt)
De gele zonnetjes zijn vliegvelden met landingbanen.
De zware streepjes zijn getijdenturbines.
De grijze tekentjes zijn sluizen voor de scheepvaart.

Windmolens kunnen over de gehele dijk worden geplaatst, wat ook een enome opbrengst kan geven.
De grote hoeveelheid getijdenturbines gaan dag en nacht door met stroom opbrengst.

De grote hoeveelheid getijdenturbines kunnen ook gebruikt worden om tegelijk een enorme hoeveelheid water af te voeren, achter de enorme dijk blijft het water zout Ep en Vloed blijft zodat het zoete water van de rivier geen schade geeft aan de wadden en het leven daarin.
 

JJ&A

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Nijpende woning tekort.

Als het ontwerp zou worden toegepast komt er ruimte vrij op Schiphol voor woningbouw de landingsbanen kunnen worden gebruikt om er speciale woningen op te bouwen, bijzonder geschikt voor alle leeftijden.
Het hooft gebouw kan worden veranderd in kantoren en groot winkelcentrum.
De landingsbanen zijn zo breed dat het ook mooi gebruikt kan worden als speel plaatsen en bloembakken en voor groenten verbouw, het groen buiten de landingsbanen kan worden gebruikt als voedselbos, en ondiepe water opslag.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Nijpende woning tekort.

Als het ontwerp zou worden toegepast komt er ruimte vrij op Schiphol voor woningbouw de landingsbanen kunnen worden gebruikt om er speciale woningen op te bouwen, bijzonder geschikt voor alle leeftijden.
Het hooft gebouw kan worden veranderd in kantoren en groot winkelcentrum.
De landingsbanen zijn zo breed dat het ook mooi gebruikt kan worden als speel plaatsen en bloembakken en voor groenten verbouw, het groen buiten de landingsbanen kan worden gebruikt als voedselbos, en ondiepe water opslag.
Het lijkt mooi, maar ik vraag mij dan alleen af, hoe lang we dan straks in tentenkampen op gaarkeukenvraat moeten kauwen, nadat al onze bezittingen in beslag zijn genomen en verkocht aan buitenlandse investeerders, om de bouwkosten te dekken?
Uit de economie zal het geld ervoor zo snel niet meer komen na het Oekraïne fiasco vermoed ik, dus ... gaat het bezit eraan.

En, ik vraag mij af welke dan nog in ons land overgebleven ondernemingen die enorme ringdijk gaan bouwen. Geen een denk ik, nu o.a. Boskalis erover nadenkt om naar het buitenland te verhuizen, en zij staan voorin een rij kennelijk.
Screenshot_20240307-142333.png
https://www.volkskrant.nl/nieuws-ac...-op-duurzaam-ondernemen-echt-zo-erg~b88a91af/

Onder de voorgaande verkiezingsuitslagen was de voorgenomen wet op duurzaam ondernemen nog OK kennelijk.

Het legt aan het Nederlandse bedrijfsleven verdergaande verplichtingen op dan Europees wordt verlangd! Hoe gek kan men zijn, denk ik dan.
Verantwoord ondernemen is mooi, en niet ondernemen is nog mooier, wordt er kennelijk zo gedacht?

Want met zo'n wet, houden we hier geen bedrijfsleven meer over. Wegjagen is ook een kunst...
Het is maar goed, dat de politiek zich er nu op beraadt...
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Grote bedrijven chanteren graag.
unilever kreeg volledig zijn zin en vertrok naar het VK.

het draait om GROEI GROEI en GROEI.
En dan vooral voor de aandeelhouders.

ik vraag me wel eens af wat in euro’s de toegevoegde waarde is van dit soort bedrijven voor de bv Nederland
ze krijgen allemaal kortingen en subsidies.

ASML draait op buitenlanders.
die moeten een huis hebben wat weer ten koste gaat van de Nederlanders zelf.

ik zal niet zeggen dat zede overheid geld kosten maar wat brengt het onze staatskas?
 

RockyFlats

Ruttaan
Grote bedrijven chanteren graag.
unilever kreeg volledig zijn zin en vertrok naar het VK.
Dat bleef dus niet bij chanteren, maar werd een besluit. Met gegronde redenen denk ik.
het draait om GROEI GROEI en GROEI.
En dan vooral voor de aandeelhouders.
Dat klopt wel, maar het is de draaimolen waarin we met z'n allen zitten. Zodra Nederland idealistisch voor de muziek uit gaat lopen, lacht de rest en raken wij bedrijven kwijt. Terwijl er aan de mate van verantwoord ondernemen niets verandert.
ik vraag me wel eens af wat in euro’s de toegevoegde waarde is van dit soort bedrijven voor de bv Nederland
ze krijgen allemaal kortingen en subsidies.
Maar ze bieden wel werkgelegenheid. Zonder dat, ligt de boel hier snel op z'n gat. Kijk ik dan naar de megawinsten die Shell en consorten opstrijken, dan vind ik dat ook raar. De lasten zouden weleens enorm ongelijk verdeeld kunnen blijken, tussen burgers en industrie. Maar hoe veranderen we dat anders, dan overal gelijkelijk, tegelijk? Anders blijven wij ietwat wereldvreemd van alles wegjagen. Geen Zwarte Piet meer, geen Piet Heyn, geen negerzoenen en geen boeren meer en straks ... helemaal niets meer.
ASML draait op buitenlanders.
39.086 werknemers waarvan "zeker 20.000 mensen uit het buitenland".

"ASML in Veldhoven is wereldleider als het gaat om de bouw van chipmachines. Bij het bedrijf werken zeker 20.000 mensen, uit meer dan honderd landen."
die moeten een huis hebben wat weer ten koste gaat van de Nederlanders zelf.
Ze zullen niet allemaal in ons land werken denk ik. En de < 20.000 die dat wel doen die dragen wel bij aan onze economie.
ik zal niet zeggen dat zede overheid geld kosten maar wat brengt het onze staatskas?
"ASML betaalde vorig jaar 756 miljoen euro winstbelasting. Dat had nog best een paar honderd miljoen euro meer kunnen zijn. Als grootste technologiebedrijf van Nederland profiteert ASML namelijk ook het meeste van de belastingaftrek voor kosten voor onderzoek en ontwikkeling, de zogeheten innovatiebox."

Haha, hmmm, straks blijkt het onder de streep nog negatief te zijn ook,😆 Ik verwacht dat niet, maar sta nergens meer van te kijken...😉
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Als je zelf belasting moet betalen is het zo min mogelijk, maar als het een bedrijf is mag het vel over de oren gehaald worden.
 

RockyFlats

Ruttaan
Als je zelf belasting moet betalen is het zo min mogelijk, maar als het een bedrijf is mag het vel over de oren gehaald worden.
Alles naar redelijkheid @logan1202 , wat mij betreft.

De burger bovenmatig belonen en de aandeelhouders op een houtje laten bijten zou niet eerlijk zijn, maar het omgekeerde toch ook niet.

Als ik dan zie dat de burger slechts zo'n €0,20 overhoudt van iedere verdiende Euro, dan vraag ik mij toch af of bedrijven ook nagenoeg 80% van hun verdiensten (na aftrek van kosten) kwijt zijn aan belastingen (en investeringen, inflatie).
https://www.mejudice.nl/artikelen/detail/staat-pakt-meer-van-elke-euro-dan-u-denkt
 

Hermanusb

Diehard Prepper
@logan1202

Asml pakte meen ik iets van8 miljard per kwartaal aan winst.

en ik zou er niet vanop kijken als de netto afdracht aan de bv NL minder is dan een pakweg 300 miljoen.
ik las laatst nog iets over 240 miljoen subsidie voor Asml.

als ik dit jaar 1 miljoen verdien zegt de overheid….
meer dan de helft ben je kwijt.

maar als een bedrijf 30 miljard winst maakt gaan we akkoord met een jodenfooi?
en de bevolking kan en mag opdraaien voor de goedkopere energie rekening van die bedrijven.

de patsers bij mijn werkgever mogen nu bijna gratis de auto opladen want onze energieleverancier is in vergelijking met particulieren spotgoedkoop.

en die winst die we maken gaat gewoon naar de aandeelhouders uit Zweden.
maar een fatsoenlijk ouderenbeleid zit er niet in..

te duur.
 
Bovenaan