• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het grote 'beginnen met preppen' topic

CrossbowClan

Diehard Prepper
@Marcov mijn buren, mijn familie en mijn vrienden weten dat ik een prepper ben en dat ik zeker 2 a 3 maanden vooruit kan zonder supermarkt. Meerderen hebben mijn voorraad gezien en zijn zelf ook aan een voorraad begonnen want ze zien best wel in dat het geen kwaad kan een voorraad te hebben. Zeker als je kinderen hebt.
Nog nooit is het in de afgelopen jaren voorgekomen dat ze mij als avondwinkel zagen, dus die ervaring deel ik absoluut niet.
Samenwerken is beter dan jezelf afzonderen en op een eiland plaatsen. Althans dat vind ik :D.
 

Robert

Diehard Prepper
@CrossbowClan > Jij als ervaren prepper weet natuurlijk wat je tegen wie zegt maar laat ik mijn eerdere post even toelichten. Ik zie hier op het forum beginners die met naam en toenaam registreren en in al hun enhousiasme waarschijnlijk ook jan en alleman op de hoogte brengen over hun nieuwe hobby. En dat kun je m.i. beter niet doen. Maar je hebt zeker een punt. Gr Robert.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

CrossbowClan

Diehard Prepper
Ik begrijp best dat sommigen denken dat je direct wordt gezien als plunder-object zodra je laat weten dat je 60 blikken soep thuis hebt, maar mijn ervaring is geheel anders. Bijna iedereen die voor het eerst mijn voorraad zag was erg verbaasd, zeiden soms dat ik gek was (waarin ze volkomen gelijk hebben :lol:).
Maar als ik dan zeg dat nog geen 40-50 jaar geleden vrijwel iedereen een voorraad in huis had, hun ouders waarschijnlijk ook, dan komen de herinneringen boven en weten ze dat ik gelijk heb. De argumenten die ik vaak gebruik zijn: koop aanbiedingen en je bespaart geld, koop dan wat meer en je hebt altijd iets te eten/drinken in huis voor als je eens geen zin hebt boodschappen te doen, zoek eens uit hoe weinig er voor nodig is om de bevoorrading van winkels tot stilstand te laten komen en vraag je af hoeveel dagen je zonder de supermarkt e.d. kunt, voor mensen met een kleine beurs is het handig een voorraad te hebben voor wanneer het finacieel nog minder gaat want dan hoef je je geld een tijd lang niet uit te geven aan de dagelijkse behoeften, en meer van dat soort.
Mijn ervaring is dat de meerderheid zich echt wel laat overtuigen... ze hebben er meestal gewoonweg nog nooit zo over nagedacht.
 

Marcov

Prepper goeroe
@CrossbowClan , het is net waar je voor prept. Ik doe het voor de kleine problemen. Zoals een staking, nutsvoorzieningen en bv de deur niet uit kunnen ivm ziekte.
Ze weten best wel dat ik wat voorraad heb, maar niet hoeveel. Dat ik een maand of 3 vooruit kan hoeven ze niet te weten. En ja, er zijn er wel eens geweest om wat te lenen, geen probleem.
Maar ik heb met kamperen en hiken meerdere malen gehad dat ik m'n zaken op orde had maar een aantal anderen niet, en dan word er wel van je verwacht dat je gaat delen (en jezelf mogelijk ook in gevaar gaat brengen)
Samenwerken is in theorie beter, maar dan moet de rest ook wel dingen inbrengen. Maar samenwerken ga je misschien helemaal niet doen met de mensen waarvan je nu denkt mee te gaan samenwerken.
Maar hier kunnen we beter eens bij een kampvuur met een biertje over gaan praten.
 

Marcov

Prepper goeroe
Voordat ik mijn vorige bericht plaatste had jij al wat geplaatst, even een reactie daarop.

Ik begrijp best dat sommigen denken dat je direct wordt gezien als plunder-object zodra je laat weten dat je 60 blikken soep thuis hebt, maar mijn ervaring is geheel anders. Bijna iedereen die voor het eerst mijn voorraad zag was erg verbaasd, zeiden soms dat ik gek was (waarin ze volkomen gelijk hebben :lol:).
Maar als ik dan zeg dat nog geen 40-50 jaar geleden vrijwel iedereen een voorraad in huis had, hun ouders waarschijnlijk ook, dan komen de herinneringen boven en weten ze dat ik gelijk heb. De argumenten die ik vaak gebruik zijn: koop aanbiedingen en je bespaart geld, koop dan wat meer en je hebt altijd iets te eten/drinken in huis voor als je eens geen zin hebt boodschappen te doen, zoek eens uit hoe weinig er voor nodig is om de bevoorrading van winkels tot stilstand te laten komen en vraag je af hoeveel dagen je zonder de supermarkt e.d. kunt, voor mensen met een kleine beurs is het handig een voorraad te hebben voor wanneer het finacieel nog minder gaat want dan hoef je je geld een tijd lang niet uit te geven aan de dagelijkse behoeften, en meer van dat soort.
Mijn ervaring is dat de meerderheid zich echt wel laat overtuigen... ze hebben er meestal gewoonweg nog nooit zo over nagedacht.

Ik heb dat soort argumenten wel een aangedragen, en inderdaad begrijpen ze dat. Maar vaak als je 2 maanden later vraagt hoe het er voor staat, is het, jaaa, ik ben er nog niet aan toe gekomen.
Of, is wel een gedoe hoor. En een aantal doen het wel, en eten daar ook af en toe van, maar vergeten uiteindelijk weer aan te vullen. Veel mensen doen ook geen wekelijkse boodschappen meer.
Die gaan elke dag boodschappen doen. En bedenken dan pas wat ze gaan eten. Daar zal vast geen voorraad aanwezig zijn.
Misschien klink ik negatief, maar dat ben ik eigenlijk niet. Helaas is het wel iets wat ik regelmatig zie.

(en nu ga ik ontbijten, ik ben al laat) :D
 

Lai

Prepper goeroe
Sinds mijn zusje een huis met grote kelder heeft heeft ze ook een ruime voorraad voor 5 personen. Met een huis vol grote eters zal het binnen 1,5 maand op zijn, maar toch. Haar antwoord waarom nu pas "ik heb nu de ruimte er voor" Beter laat dan nooit. Dat ze een gewone kledingkast ook kon gebruiken was niet in haar opgekomen. :confused: Ze lopen er niet mee te koop, ze wonen in een dorp waar het eigenlijk heel normaal is dat je je kelder vult met drinken, voedsel, dagelijkse hygiëne dingen.

Dus voor beginners: kledingkasten zijn goede opslag plaatsen als je geen kelder of zolder hebt ;) En geloof mij, daar kan veel in.
Veel voorbeelden van handige kasten/opberg systemen:
https://www.google.com/search?q=sli...gAhUHZlAKHT4gBN4Q9QEwB3oECAUQCA#imgrc=_&vet=1


Dat is eigenlijk wel iets dat mij opvalt, mensen met kelder hebben eerder een voorraad dan mensen zonder kelder.
En oudere hebben vaker meer in huis dan jongeren.
Eigenlijk jammer dat die jongeren niet meer mee gemaakt hebben dat winkels maar 5 dagen in de week open waren. In ons dorp in mijn jonge jaren waren ze gesloten op zondag en maandag. Was er iets op zaterdag avond op, had je pech. Moest je je voorraad maar beter bij houden. Als een van de buren het had kon je lenen, maar anders .....
 

Sjoerd91

Prepper
Ik heb de NRG-5 aangebroken. De zilveren Vaccuum verpakking heb ik geopend. Hoe lang blijven de repen nu nog goed, denken jullie? En ik woon in een klein huurhuis en ik kan niet autorijden? Heeft preppen dan wel zin?
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Ik heb de NRG-5 aangebroken. De zilveren Vaccuum verpakking heb ik geopend. Hoe lang blijven de repen nu nog goed, denken jullie? En ik woon in een klein huurhuis en ik kan niet autorijden? Heeft preppen dan wel zin?

Ik denk ongeveer een week, langer zou ik niet verantwoord vinden.
De meeste preppers gaan voor de Bug In, dus zorgen dat je thuis goed voorbereid ben met bv.: water, voedsel, warmte (Petroleum kachel of zo), EHBO, verlichting, communicatie, kleding, hygiëne, gereedschap en de skills om dit alles te gebruiken.
Eventueel kan je een Bug Out Bag maken voor als je weg moet, ook al heb je een auto betekend dit niet dat je er mee weg kan als de SHTF gaande is, vaak staat het verkeer dan vast, alternative vervoer zoals de fiets of lopend kan dan beter zijn, ik ga voor de Bug In en alleen als het echt nodig is doe ik een Bug Out.
 

Pignonwiel

Senior Prepper
@Sjoerd91 ik durf opengemaakte NRG5 na een jaar nog rustig te eten, mits droog weggelegd. Kan niks aan mis. Ze zitten nog afzonderlijk verpakt in plastic in die zilverfolie verpakking he.

Waarom zou preppen in een huurhuis en zonder auto geen zin hebben? Ben je bewust van eventuele beperkingen en handel daarnaar.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Ik heb niet het hele topic doorgenomen dus wellicht is dit een herhaling ten overvloede, maar toch:

Als je in overstromingsgebied woont zoals ik (kijk voor jezelf op https://www.overstroomik.nl/), maar de bovenste verdieping van je huis blijft boven water, dan is het wellicht handig om (ook) voorzieningen boven in te richten, aangezien een eventuele schuur en/of kelder dan onder water zullen staan. Hier geldt ook weer dat kledingkasten en ruimtes onder bedden vaak verrassend veel ruimte bieden.
 

Roel

Mankinds only hope
@Lai, Een dorp en dan pech hebben op zaterdagavond...?
Ik kan uit mijn jeugd zo een aantal kruideniers e.d. opnoemen waar je altijd wel even 'achterom' kon voor een noodboodschapje.
En zelfs nu is er in de buurt een kleine super waar je niet tevergeefs zult aankloppen op zaterdagavond.
Wel op zondag, maar dat is dan weer een geloofskwestie en er komt gewoon niemand aankloppen.
 

Lai

Prepper goeroe
@Lai, Een dorp en dan pech hebben op zaterdagavond...?
Ik kan uit mijn jeugd zo een aantal kruideniers e.d. opnoemen waar je altijd wel even 'achterom' kon voor een noodboodschapje.
En zelfs nu is er in de buurt een kleine super waar je niet tevergeefs zult aankloppen op zaterdagavond.
Wel op zondag, maar dat is dan weer een geloofskwestie en er komt gewoon niemand aankloppen.

Eigenaren van de winkeltjes woonden niet bij hun winkel. Behalve de bakker, en die had dan geen brood. Pas op dinsdag weer. Dicht was dicht en op was op. Bij de buren had je meer kans. En anders heel erg vindingrijk zijn. ;)
 
D

Deleted member 569

Gast
Iedere dag en zelfs in de avonden boodschappen kunnen doen is een luxe probleem van het westen. Onder de 30 is er vrijwel geen besef meer waar voedsel eigenlijk vandaan komt, die geloven heilig in de supermarkt.

Dit is geen probleem maar een gegeven, dit is ook een vorm van natuurlijke selectie. Vrijwel aan iedere menselijke ramp (bijv. oorlogen & volksverhuizingen) staat overbevolking aan de voet.
 

Nomad

Diehard Prepper
Dat is eigenlijk wel iets dat mij opvalt, mensen met kelder hebben eerder een voorraad dan mensen zonder kelder.
En oudere hebben vaker meer in huis dan jongeren.
Eigenlijk jammer dat die jongeren niet meer mee gemaakt hebben dat winkels maar 5 dagen in de week open waren. In ons dorp in mijn jonge jaren waren ze gesloten op zondag en maandag. Was er iets op zaterdag avond op, had je pech. Moest je je voorraad maar beter bij houden. Als een van de buren het had kon je lenen, maar anders .....

Interessante observatie.
In een relatief korte tijd zijn we gewend geraakt aan 24/7 'vandaag besteld morgen in huis'.
Hiermee hebben we (ik spreek even in het algemeen) een groot deel van onze onafhankelijkheid opgegeven.

Tuurlijk kan je nu via een app een wagentje laten komen die je de boodschappen brengt voor de komende dagen.
En het is natuurlijk mooi dat je de voorraadkast van de keuken bij de kamer aan kan trekken. Maar...
Op het moment dat zo'n service niet kan rijden is het niet aan hun om te zorgen dat jij kan eten vanavond, je zal dan zelf naar de winkel moeten. Voor één avond kan dat misschien, maar voor een week, een maand of langer?
Dan is het misschien toch jammer dat je je voorraadkast hebt opgeofferd... (dit is een voorbeeld van een collega overigens).

Ik heb hier wel meer over geschreven, maar al deze voorzieningen (evenals gas, water en licht) worden voor lief genomen.
Het wordt gezien als 'recht' om te hebben. Voor sommige dingen is dat misschien ook wel zo. Maar op het moment dat er niet in voorzien kan worden, dan heb je niks aan je 'recht'. Met "maar jullie moeten leveren!" heb je aan het eind van de dag geen eten op tafel, draait de kachel niet en kan je je ook niet wassen.
 

Lai

Prepper goeroe
Wi-Fi word tegenwoordig als eerste levensbehoefte gezien door velen :lol: Tenminste in mijn omgeving. Men staat er vreemd van te kijken dat ik het niet heb. Ik vind andere dingen meer belangrijk die zij dan weer net wel, net niet belachelijk vinden. "want dat is er toch altijd wel?" Idem met centrale verwarming. Gas slurpende, geld verspillers vind ik het. Toch neemt iedereen het voor lief, met bijbehorende verbruik/kosten. Men kent niet anders meer.

Mooi voorbeeld, jong buurvrouwtje zit thuis met een voet probleem. Is bij dokter geweest mag voet niet te veel belasten. Prima. Kind gelijk onthand want heeft geen krukken en zorgmiddelenwinkel is pas na de feestdagen weer open. Ik heb haar mijn krukken te leen aangeboden en ze keek vreemd op dat ik die in huis had. Tja, weet uit ervaring dat het toch altijd handig is zulke dingen zelf in huis te hebben. Buuf kan weer even uit de "voeten" tot ze ze niet meer nodig heeft.
Bij de kringloop worden ze wel eens voor een paar euro aangeboden. Ik ben bij toeval gestuit op lichte aluminium oksel krukken z.g.a.n. voor €5,- Gelijk mee genomen. Gewone krukken kan ik door handen niks mee en dat is wat je vaak mee krijgt.
 

Nomad

Diehard Prepper
Dat is een hele goede @Lai.
Ik ben niet anders gewend dan dat er een laar krukken in de meterkast staan.
Toen we bij de kringloop voor een prikkie een rolstoel tegenkwamen ging die ook mee, in de garage staat die ook niet in de weg.
Bij de zorgwinkel kan je inderdaad we het nodige kopen of huren, maar je moet we wachten tot die beschikbaar zijn.
Over de jaren hebben we meerdere malen profijt gehad van de krukken en rolstoel.

Ik kan me voorstellen dat dit niet prepwaarde 1 heeft, maar als je de ruimte hebt is het leuk om het eens in gedachte te houden.
 
Bovenaan