• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het grote covid-19 topic

obl

Elementary prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
41 doden, meer dan 1000 besmettingen.
Dat is geen goed nieuws.
In de eerste berichten was er sprake van een sterfte percentage van 2%, maar dat lijkt me niet langer houdbaar.
Als we uitgaan van 3 dagen vertraging tussen detectie en sterven dan gelden de 41 doden voor het aantal besmettingen van 3 dagen geleden, dat waren er nog niet eens 200 (even uit m'n geheugen). Dat geeft een sterfte percentage van 20%. Natuurlijk zijn de cijfers uiterst onbetrouwbaar, maar die 2%, daar geloof ik niet meer in.

Bovendien zijn nu de ziekenhuizen overbelast, dus het aantal dodelijke gevallen zal snel stijgen.

Voor ons (in NL) geef ik voorlopig code "geel". Nog is de controle niet geheel verloren. Wanneer er geen lokale besmettingen in europa optreden, dan kunnen we er nog met een sisser afkomen. Wanneer er echter locale (europeese) besmettingen bijkomen, gaan we naar code "oranje".

PS, gisteren zag ik beelden uit een ziekenhuis in wunan die me sterk deden denken aan de openings scenes van "The Stand". Brrr.

[MOD] Opeenvolgende posts samengevoegd, gebruik a.u.b. het "bewerk" linkje onderaan je post. [MOD]
 

petroman

SHTF Expert
Volgens het nieuws (radio, elk uur) gaat amerika alle amerikanen in het gebied evacueren.
Er wordt ook een 2e hospitaal gebouwd dat over 9 dagen klaar moet zijn. Ik vraag me alleen af of het beton dan al droog is of dat het een tentenkamp wordt/is.
Je kan best met 100 graafmachines tegelijk gaan graven maar beton moet drogen, ramem en deure moeten gemaakt worden etc. Klinkt allemaal niet als een noodhospitaal uit een doos.
 
D

Deleted member 2825

Gast
Al die foto's met de mondkapjes en deze worden nogal verkeerd begrepen. Mondkapjes zijn alleen effectief wanneer deze gedragen worden door besmette personen zelf ter bescherming van hun omgeving die nog niet besmet zijn. Wanneer jezelf nog niet besmet bent dan is gedisciplineerd handwassen (lees: persoonlijke hygiëne) een absolute noodzaak, en eigenlijk de enige methode.
 

Larik

Diehard Prepper
@petroman waarschijnlijk heeft de Chineze krijgsmacht wel noodhospitalen die binnen enkele dagen gereed zijn en daar hoef je niet perse beton voor te storten.
Zie onze mogos bv.
En daarbij, het is een noodhospitaal, hoeft niet supergelikt te zijn.
Die in Peking stond er binnen een week.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
Bakstenen en beton, dat wordt tegenwoordig echt niet veel meer gebruikt.

Het recente Kindcentrum hier in de buurt, met een verdieping, zijn stalen balken met prefab wanden en dak. Zit geen kilo cement meer in, hoogstens de fundering voor die stalen palen, dat heb ik niet mee gekregen. Bij de nieuwe woontoren in aanbouw is alleen de fundering gestort beton.

Bij de verbouwing van mijn huis idem, maar dat is slechts het compleet bekleden van reeds bestaande bebouwing die in 1968 natuurlijk wel met bakstenen is gebouwd.

Het is allemaal een soort 'Lego' tegenwoordig. Standaard deuren en ramen, en je hoeft lokaal niets te doen, alleen kant en klare panelen aan elkaar te zetten.
 
D

Deleted member 2825

Gast
Hier kunnen we niet uit concluderen dat het sterfte percentage 50% is, maar dat het slechts 2% zou zijn.... nee dat denk ik niet.

Het blijft China en zoals vele op twitter o.a. opmerkte zullen wij waarschijnlijk hier in het westen een iets aangepast verhaaltje te lezen krijgen.
 

Ray

SHTF Expert
In het prille begin was dat zeker het geval @Postbezorger, maar nu ze zelf het zo opschalen wordt het lastiger om zaken geheim te houden. Dat is sowieso steeds lastiger tegenwoordig, met het internet, al doe je nog zo je best alles dicht te timmeren. Iran had ook graag bepaalde video's binnenslands gehouden, maar er zijn altijd manieren. Zelfde met de vele nieuwsberichten over de Oeigoeren in China.

Ook wil China niet bekend staan als het land dat zoiets vrij de wereld in laat lopen, dat is niet goed voor de business.
 

obl

Elementary prepper
Dicht timmeren is zo wie zo onmogelijk. De volgende twee weken gaan de chinesen die in het buitenland wonen (a.o. hier) en naar china gegaan waren voor bezoek tijdens het ch-nieuwjaar weer terug naar de landen waar zij wonen.

Ik ben benieuwd (of)/ (welke van) de overheden volgende week het lef hebben om het luchtruim te sluiten. Al was het alleen maar om vluchten vanuit china.
 
D

Deleted member 2825

Gast
In het prille begin was dat zeker het geval @Postbezorger, maar nu ze zelf het zo opschalen wordt het lastiger om zaken geheim te houden. Dat is sowieso steeds lastiger tegenwoordig, met het internet, al doe je nog zo je best alles dicht te timmeren. Iran had ook graag bepaalde video's binnenslands gehouden, maar er zijn altijd manieren. Zelfde met de vele nieuwsberichten over de Oeigoeren in China.

Ook wil China niet bekend staan als het land dat zoiets vrij de wereld in laat lopen, dat is niet goed voor de business.

Dat is waar maar ik doel op de officiële berichten vanuit het land zelf of een gerenommeerde instelling als WHO. Want wanneer jij twitter bijv. doorspit dan lopen de aantallen zover uiteen, verschillende oorzaken, filmpjes die overal opgenomen kunnen zijn etc. Zogeheten klokkenluider websites volg ik ook niet meer, teveel plaatsen zoveel misinformatie dat die paar artikelen gebaseerd op de waarheid hun kracht verliezen.
 

Ray

SHTF Expert
Ben ik het helemaal mee eens @Postbezorger. Daar dacht ik 25 jaar geleden anders over, ik dacht Hoera! het internet gaat er voor zorgen dat we directe info van de bron krijgen! Ha, dat is even anders gebleken, massa's clubjes die informatie beperkt delen en verdraaien voor hun eigen ideologie, commerciële of politieke gewin. 't Is een grote klerebende geworden, dus terug naar de bekende instituten. Universiteiten, onderzoeksdatabases (bv https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/), wikipedia (alsnog dubbelchecken), etc.

Twitter is echt helemaal een lachertje.

Iets wat nu de laatste jaren speelt is hoe zoekmachines alles wat commercieel is bovenaan zetten. Zoek je naar informatie over een ding, krijg je eerst vijftig resultaten waar je zo'n ding kan kopen. Of hotels en restaurants die dat in hun naam hebben. Maakt niet uit hun je een query formuleert. Die 'shopping' tab is compleet overbodig, dat krijg je sowieso wel voor je kiezen. :lol:
 

Jannes

Prepper goeroe
Al die foto's met de mondkapjes en deze worden nogal verkeerd begrepen. Mondkapjes zijn alleen effectief wanneer deze gedragen worden door besmette personen zelf ter bescherming van hun omgeving die nog niet besmet zijn. Wanneer jezelf nog niet besmet bent dan is gedisciplineerd handwassen (lees: persoonlijke hygiëne) een absolute noodzaak, en eigenlijk de enige methode.

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Er spelen meer dingen mee. Het grootste probleem met de mondkapjes is, is dat ze niet helemaal afsluiten. Als je ademt, niest of hoest, dan komen de virusdeeltjes nog steeds naar binnen/buiten via de randen van het mondkapje. Met een mondkapje verklein je wel de kans om ziek te worden of iemand anders ziek te maken.
Handen wassen is zeker een heel goede methode, maar niet de enige. Hoesten/niezen in de elleboogplooi is ook een goede, zodat je niet met vieze handen weer overal aanzit.

Oh, goed handen wassen is voor veel mensen ook wel een dingetje. Ik zal eerlijk toegeven dat ik het thuis ook niet helemaal goed doe.


EF7BD512-00B2-45C6-9FEC-1E465977D3EF.png
 
D

Deleted member 2825

Gast
@Jannes Hier is onderzoek naar gedaan in de USA op verschillende stations. Groep (1) zonder mondkapjes, Groep (2) met mondkapjes en een controle groep (3) met mondkapjes en een strict handen wassen en hygiëne schema. Groep 1 en 2 toonden nauwelijks verschil met het oplopen van de griep of verkoudheid. Groep 3 daarin tegen bevatten een stuk minder zieken. Dit suggeert dat handen wassen en goede persoonlijke hygiëne de beslissende factor is.
 

Ray

SHTF Expert
Probleem is idd dat veel mondkapjes niet goed werken. Ook zijn er verschillende types. Hoewel bv. het griepvirus bijna altijd meekomt op kleine druppeltjes die makkelijk te filteren zijn, zijn virussen uiterst klein en gaan dwars door zo'n lullig doekje heen die ik gisteren op het journaal zag bij de productie van mondkapjes.

FPP3 standaard zou veel moeten tegenhouden, maar alweer, elke spleetje is funest natuurlijk. Het is maar zeer beperkt beschermend, een beetje bescherming tegen rondvliegende minischule vochtdruppeltjes van iemand die hoest o.a.

Hoe nuttig of niet nuttig, ik zou het ook niet precies weten. Wel zie je steeds meer mondkapjes die sterk verbeterd zijn qua ontwerp en ook meteen een stuk duurder. Een passend volgelaatsmasker met echte filters geeft wat meer zekerheid, al moet je ook die goed gebruiken. Ik heb me wel eens verbaasd over beelden waar je mensen met zo ding los aan de gordel bungelend ziet rondlopen en plots iemand zegt dat ze op moeten. Dan drukken ze dat masker zo om de smoel. :confused: Je zou toch het ding afgesloten moeten bewaren zodat je niet grote kans loopt dat de ellende al aan de binnenkant zit.

China verbiedt eindelijk de handel in diverse diersoorten: https://nos.nl/artikel/2320279-chin...andel-in-slangen-dassen-en-andere-dieren.html

Ze zijn daar dol op het eten van de meest exotische dieren, ze denken dat het allerlei voordelen heeft, dat ze de eigenschappen van zo'n dier overnemen, alternatieve geneeswijzen en bijgeloof ineen. Veel is al illegaal en gebeurt toch, hopelijk gooit China nu de knuppel erover om het echt uit te bannen, want ook SARS is hoogst waarschijnlijk toe te schrijven aan kruisbesmetting. Ook Ebola haal je uit het Afrikaanse oerwoud door daar te gaan stropen omdat ze apen zo lekker vinden.

Traditie en bijgeloof, het kan levensgevaarlijk zijn.
 

obl

Elementary prepper
Laatst bewerkt:
https://www.zerohedge.com/geopolitical/did-china-steal-coronavirus-canada-and-weaponize-it

Als je dit leest dan lijkt het ineens een stuk waarschijnlijker dat het om een "ontsnapt" virus gaat.

Kort: Man in SA wordt ziek, analyse stelt virus vast als oorzaak, NL lab identificeert Corona virus, verkoopt resultaat aan Canada, alwaar chinese onderzoekers een sample naar Wuhan sturen (illegaaler wijze). En nu op slechts 30km afstand van het chinese lab is de brandhaard van de uitbraak. Toeval?

Edit: En dan vindt ik nog dit "On January 10, gene sequencing further determined it to be the new Wuhan coronavirus, namely 2019-nCoV, a betacoronavirus, related to the Middle Eastern Respiratory Syndrome virus (MERS-CoV) and the Severe Acute Respiratory Syndrome virus (SARSCoV)."

Vertaalt: het 2019-nCoV is verwant aan het midden oosten CoV (SA!!!) en heeft ook verwandschap met SARS. De eerste geeft vrij duidelijk aan dat het inderdaad om het gesmokkelde virus gaat, en het tweede dat ze er aan gesleuteld hebben om het nog dodelijker te maken.

Imo, zo goed als zeker een ontsnapt virus.
 
Bovenaan