• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het grote covid-19 topic

DO-it

Diehard Prepper
Coronaregels aangescherpt: feest thuis verboden, buiten overal alleen nog tweetallen toegestaan
NIJMEGEN - Een groot feest thuis geven is vanaf nu ook verboden. En iedereen die met meer dan twee in de openbare ruimte is en onvoldoende afstand houdt, kan rekenen op een boete tot wel 400 euro per persoon.
https://www.gelderlander.nl/dossier...al-alleen-nog-tweetallen-toegestaan~a0247c9c/
Tenzij je zelf voordienend bent (dus een eigen douche en toilet hebt), volgens mij.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lai

petroman

SHTF Expert
@DO-it, waarom is een douche /toilet boodzakelijk om wat te bewijzen ?

Een (verjaardags)feest mag niet maar een borrel drinken met collega's wel.
uh wat?
Wat is het verschil dan ?
(zie link artikel @Stuudje)
 

Ray

SHTF Expert
"Op dat moment moet je bepalen wat het beste is voor de maatschappij in plaats van wat het beste is voor het individu", zegt Lennie Derde, IC-arts in het UMC Utrecht en mede-auteur van het draaiboek.
Bron: https://nos.nl/artikel/2328330-als-...jn-wie-worden-er-dan-niet-meer-opgenomen.html

Langzaam maar zeker worden we voorbereid op het ergste. Zolang je niet veel meer kan testen op corona en het liefst ook op antistoffen zodat je gericht tegen dit virus kunt strijden is de huidige strategie groepsimmuniteit, met de reeds genoemde nadelen als gevolg.

We zijn nu in NL heel druk met die eerste piek, of die wel of niet onder de zorgcapaciteit blijft, maar je hoort de politici niet veel over het toekomst scenario.

Hier in NL gaan we dat virus niet indammen en iedereen testen/isoleren, het zal rond blijven gaan totdat groepsimmuniteit bereikt is bij 60% besmettingen.

Het idee is dan dat je alle zwakkeren en ouderen afschermt, voor zover dat mogelijk is. Alleen door te voorkomen dat ouderen en zwakkeren besmet raken tijdens de lange periode dat 60% van de sterken besmet moeten raken, kun je tienduizenden sterfgevallen voorkomen. In Spanje sluiten verzorgers van bejaarden zichzelf op met bejaarden: https://nos.nl/artikel/2328564-spaa...-bij-bejaarden-we-kunnen-het-hier-redden.html

Dat gaat nog een hele opgave worden, aangezien die zwakkeren en ouderen toch verzorgd moeten worden. Dat gebeurt meestal door mensen die niet specifiek zijn opgeleid om met infectie ziektes om te gaan of zelfs mantelzorgers en de beschermende middelen zijn schaars.

Lukt het niet om die zwakke groep effectief af te schermen, dan wordt het een slagveld. Bij een gemiddeld sterftepercentage van 1% heb je het al over 100.000+ sterfgevallen in NL. In China lag dat percentage veel hoger, zelfs boven de 4%. In Spanje en Italie is het nog veel hoger.

In Duitsland test met veel meer en zijn de cijfers meer in overeenkomst van de werkelijkheid: https://nos.nl/artikel/2328273-waar...tsland-relatief-weinig-mensen-aan-corona.html

Het sterftepercentage is veel lager dan in andere landen, al moet de piek daar nog komen qua ernstige gevallen. Veel lager dan 1% wordt het niet.

Hopelijk vinden ze een medicijn of vaccinatie.
 

DO-it

Diehard Prepper
@petroman geen idee..... Dit is wat de camping gebruikt om verspreiding van het Corona virus tegen te gaan. Mijn aananame is dat het vooral om de ‘luxe’ campings gaat (je weet wel, zwembad, kinderverhaal, restaurants etc.). Geen idee hoe het nu met de natuurcampings is of hoe het met de paalkampeerplaatsen staat. Als je zelfvoorzienend bent, kun je het virus niet verspreiden in de douche of op het toilet. Blijkbaar is een toiletdame, die na ieder bezoekje het toilet desinfecteerde te duur :fluit:. Daarnaast, vermoed ik, wordt voorkomen dat mensen nu massaal op vakantie gaan, omdat je huiswerk overal kan maken. Als iedereen naar de camping gaat dan verspreid het virus ook. Zo kan je waarschijnlijk ook nog wel redenen bedenken (het is nog geen hoogseizoen, dus lagere inkomsten tegen hogere kosten?) waarom men alleen op een camping kunt zijn als je zelfvoorzienend bent.
 

phtvs

Sysop
Admin
Deze crisis is ook een goed leermomentje om te kijken wat er allemaal in werking treed, nu zitten we er zelf midden in en is de ervaring rijker dan wanneer je alleen het nieuws hoort over plaatsen ver van mijn bed:
voor mij is wat er nu gebeurd het bewijs dat de wereld en dus ook Nederland niet voorbereid is op welke crisis dan ook. Of het nu gaat om een virus een terroristische aanslag of een oorlog (om maar een paar voorbeelden te noemen) er word veel te vaak gedacht dat zoiets niet snel zal gebeuren en men slaapt vrolijk verder. Forse bezuinigingen op de gezondheidszorg ,ziekenhuizen werden gesloten, geen voorraden van noodzakelijke beschermingsmiddelen en test apparatuur van een enkele fabrikant waar bovendien geen voorraad test materiaal van beschikbaar was. Trek die lijn door naar een gewapend conflict en je krijgt dezelfde uitkomst. Forse bezuinigingen op defensie, sluiting van kazernes, noodvoorraden zijn er niet enz enz.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Mijn aananame is dat het vooral om de ‘luxe’ campings gaat (je weet wel, zwembad, kinderverhaal, restaurants etc.). Geen idee hoe het nu met de natuurcampings is of hoe het met de paalkampeerplaatsen staat.
In Zeeland zijn alle recreatieparken en campings gesloten omdat ze de zorg daar niet willen overbelasten. Dat was de reden dat Veiligheidsregio Zeeland die noodverordening uit liet gaan.
Het verbod geldt voor al het toeristisch verblijf.
Het gaat niet zozeer om het verspreiden, of het schoonhouden van een toiletgebouw...maar omdat er geen plek is voor zieke toeristen.

Waarom moeten de Zeeuwse campings en vakantieparken dicht?
We willen iedereen zo goed mogelijke zorg bieden. Door de coronacrisis dreigt er een overbelasting van onze zorgketen. Het gaat daarbij niet alleen om de bedden in de Intensive Care maar om alle onderdelen. Het gaat dan om huisartsen, thuiszorg, ambulances etc. Een toestroom van toeristen die medische hulp nodig hebben kunnen we niet goed helpen. Daarom zijn recreatieve overnachtingen tot nader order verboden. Dit zijn overnachtingen op:
- recreatieparken
- kampeerterreinen
- minicampings
- hotels, als sprake is van recreatief nachtverblijf
- kamperen bij de boer, kamerverhuur
- (air) B&B locaties
- pensions
- jachthavens
- camperplaatsen
https://www.zeelandveilig.nl/veelgestelde-vragen

Ook in Gelderland-Midden,Drenthe is alles dicht. Sommige andere Veiligheidsregio's(er zijn er 25) hebben minder strenge regels,..maar er wordt al druk overlegd om het gelijk te trekken omdat het nu te onduidelijk is.
https://www.vrd.nl/coronavirus-in-drenthe/maatregelen.html
https://www.vggm.nl/vggm/nieuwsarchief/nieuwe_noodverordening_per_27_maart_2020
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Uit een rapport van vorig jaar
De grootste ramp voor Zeeland is niet wat je denkt
Niet de kerncentrale, een overstroming of de schepen op de Westerschelde veroorzaken de meest waarschijnlijke ramp met de grootste gevolgen in Zeeland. Het grootste risico vormt een nieuw, onbekend wereldwijd griepvirus, een pandemie. Dat blijkt uit het nieuwe risicoprofiel van de veiligheidsregio.
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/116417/De-grootste-ramp-voor-Zeeland-is-niet-wat-je-denkt
 
D

Deleted member 2825

Gast


Koreaans met Engelse ondertiteling. Hij verteld wat men (hij) weet over het virus tot nu toe m.b.t. Zuid Korea. Zuid Korea is "wereldleider" in het bedwingen van het virus, daar mag best naar geluisterd worden ...;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Sieb
D

Deleted member 2825

Gast
voor mij is wat er nu gebeurd het bewijs dat de wereld en dus ook Nederland niet voorbereid is op welke crisis dan ook. Of het nu gaat om een virus een terroristische aanslag of een oorlog (om maar een paar voorbeelden te noemen) er word veel te vaak gedacht dat zoiets niet snel zal gebeuren en men slaapt vrolijk verder. Forse bezuinigingen op de gezondheidszorg ,ziekenhuizen werden gesloten, geen voorraden van noodzakelijke beschermingsmiddelen en test apparatuur van een enkele fabrikant waar bovendien geen voorraad test materiaal van beschikbaar was. Trek die lijn door naar een gewapend conflict en je krijgt dezelfde uitkomst. Forse bezuinigingen op defensie, sluiting van kazernes, noodvoorraden zijn er niet enz enz.

Manier hoe jij het beschrijft is als de koe in de kont kijken. Het is ook onvoorspelbaar rondom rampen, de geschiedenis leert dat na elke ramp er meer stappen genomen worden ter voorkoming van. Wij leren wel degelijk ervan. Bezuinigingen is niet per definitie slecht, lijdt tot innovatie en efficiency.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Manier hoe jij het beschrijft is als de koe in de kont kijken. Het is ook onvoorspelbaar rondom rampen, de geschiedenis leert dat na elke ramp er meer stappen genomen worden ter voorkoming van. Wij leren wel degelijk ervan. Bezuinigingen is niet per definitie slecht, lijdt tot innovatie en efficiency.

Tijdens de laatste griepgolf in 2018 was er een schrijnend te kort aan IC bedden... dan zou dat probleem dus volgens jouw woorden getackeld moeten zijn. Niet dus....
Ofwel wat @phtvs aangeeft is weliswaar achteraf, maar 100% waar ( helaas ). In mijn ogen mag Mark Rutte persoonlijk verantwoordelijk worden gehouden voor dat beleid.
 
D

Deleted member 2825

Gast
Tijdens de laatste griepgolf in 2018 was er een schrijnend te kort aan IC bedden... dan zou dat probleem dus volgens jouw woorden getackeld moeten zijn. Niet dus....
Ofwel wat @phtvs aangeeft is weliswaar achteraf, maar 100% waar ( helaas ). In mijn ogen mag Mark Rutte persoonlijk verantwoordelijk worden gehouden voor dat beleid.

Dat het toen al speelde met IC bedden terug in 2018 heb ik niets over gelezen. En met u 100% waar ... laat ik het maar in dit topic bij COVID-19 houden en afzien van deze discussie, is off topic eigenlijk.
 

phtvs

Sysop
Admin
Bezuinigingen is niet per definitie slecht, lijdt tot innovatie en efficiency.
Dat mag u Rutte dan wel eens gaan vertellen want zelfs toen duidelijk werd dat dit virus wel degelijk van mens tot mens overdraagbaar was, er toch wel heel dichtbij besmettingen waren en ze toen al hadden kunnen weten dat er Nederlanders in Italië op vakantie waren, werd er geen enkele moeite gedaan om bijvoorbeeld minimaal een voorraad mondkapjes te bestellen. Laat staan andere zaken als beademing apparaten en zorgen voor voldoende personeel. Sterker nog, er werden nog gewoon mensen ontslagen in de zorg. Iedereen weet dat er te veel bezuinigd is op de zorg. Ik hoor de verhalen uit eerste hand omdat zowel mijn dochter als een goede vriendin in de zorg werken. Het is werkelijk schandalig hoe er met personeel omgegaan werd en dan nu staan slijmen en handjes klappen...
 
D

Deleted member 2825

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@phtvs Misschien moet u die glazen bol van u eens afstaan aan Mark Rutte. Dan kan hij net als u wel vooraf met juiste gedachtes & info de juiste beslissingen nemen, dan heeft hij achteraf niet dat geneuzel.

Ik schreef "niet per definitie slecht" omdat bezuinigingen plaats vinden op basis van een voorspelling of verwacht patroon in de toekomst. Dit kan goed of slecht uit pakken. Helaas hoeven overheden niet te concurreren, bezuinigingen of veranderingen in verdeling van het budget is de enige manier tot dwingen van innovatie en (meer) efficiency.
 

DO-it

Diehard Prepper
@petroman een kleine bijstelling met betrekking tot het sluiten van campings. De dag dat ik hier in het topic over schreef, was dat voor de campings op de Veluwe het geval. Inmiddels ook in Twente als ik het goed begrepen heb.
 

phtvs

Sysop
Admin
Dan kan hij net als u wel vooraf met juiste gedachtes & info de juiste beslissingen nemen
Kom op zeg. De halve wereld waarschuwt al jaren voor een pandemie en niet ten onrechte, maar onze overheid was er doof voor. Dat heeft niets met een glazen bol te maken maar met vooruitzien en niet je kop in het zand steken op het moment dat het je beter uitkomt. De overheid heeft het zien gebeuren en handelde pas toen het veel te laat was. Waarin ze overigens niet alleen stonden al waren andere landen iets beter voorbereid en ondernamen ze sneller actie dan NL.
 

Jannes

Prepper goeroe
@petroman een kleine bijstelling met betrekking tot het sluiten van campings. De dag dat ik hier in het topic over schreef, was dat voor de campings op de Veluwe het geval. Inmiddels ook in Twente als ik het goed begrepen heb.

Van een campinghouder gehoord (Achterhoek): de camping hoeft niet dicht, maar het sanitair wel...... Effect is helaas hetzelfde.
 

Preppertt

Senior Prepper
De nieuwe cijfers worden dit keer ondersteund door een interessant grafiekje van het RIVM waarin de ziekenhuis opnames worden gedetailleerd. De nieuwe opnames die dagelijks worden gemeld staan namelijk niet gelijk aan het daadwerkelijk opgenomen patiënten de afgelopen 24 uur. Gisteren waren de nieuwe patiënten namelijk net geen 200 en de overig gemelde opnames zijn van gisteren tot 10 dagen geleden. Als we de grafiek bekijken zien we dat het aantal opnames al dagen aan het dalen is.

 
Bovenaan