• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het grote covid-19 topic

Ray

SHTF Expert
Een hoopvol bericht, mensen die een normaal ziekte verloop hebben gehad van corona, dus niet in het ziekenhuis hoefden worden opgenomen, vertonen een goede immuunrespons bij hernieuwde besmetting. Dit is goed nieuws dat een nieuw vaccin tegen dit virus mogelijk is: https://www.scientias.nl/heeft-een-coronavaccin-zin-nieuw-onderzoek-suggereert-van-wel/

Tevens goed nieuws voor mensen die reeds een besmetting doorstaan hebben. Was dit niet het geval, dan zou niet alleen een vaccin vinden onmogelijk blijken, maar zouden mensen ook meerdere malen met deze ziekte te maken krijgen.

Het zelfde onderzoek keek ook naar bloedmonsters van voor corona en opgebouwde immuniteit tegen de vier milde coronavirussen die we als verkoudheid kennen lijkt al een slok op een borrel te schelen. Dit is mogelijk een van de puzzelstukjes waarom sommige landen veel harder worden getroffen dan andere landen.
 

Ray

SHTF Expert
Stukje van Mick Blok en Jaap Stronk van het platform Containment Nu! op joop.nl over waarom je het virus moet indammen(containen), ipv rond laten gaan (mitigatie) zoals ons kabinet kennelijk als strategie heeft.

O.a. beargumenteren ze dat de kosten enorm zijn en de economie het nog zwaarder zal krijgen, als het virus niet wordt ingedamd. Je moet er ook niet aan denken dat straks Duitsland en andere landen de boel onder controle hebben en Nederland nog steeds een rode zone is, dat zou een doodsteek zijn voor onze economie: https://joop.bnnvara.nl/opinies/waarom-indammen-van-de-uitbraak-onvermijdelijk-en-urgent-is

Meer artikelen van deze heren op hun site: https://www.containmentnu.nl/

Ik zelf denk ook dat we net iets te vroeg de maatregelen laten varen, waardoor de kans op een tweede golf in de herfst een stuk waarschijnlijker wordt, zoals ook emeritus hoogleraar Peter Rottier van de Universiteit Utrecht verwacht: https://www.omroepzeeland.nl/nieuws...-een-tweede-besmettingsgolf-is-onvermijdelijk
 

Henk88

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Stukje van Mick Blok en Jaap Stronk van het platform Containment Nu! op joop.nl over waarom je het virus moet indammen(containen), ipv rond laten gaan (mitigatie) zoals ons kabinet kennelijk als strategie heeft.

O.a. beargumenteren ze dat de kosten enorm zijn en de economie het nog zwaarder zal krijgen, als het virus niet wordt ingedamd. Je moet er ook niet aan denken dat straks Duitsland en andere landen de boel onder controle hebben en Nederland nog steeds een rode zone is, dat zou een doodsteek zijn voor onze economie: https://joop.bnnvara.nl/opinies/waarom-indammen-van-de-uitbraak-onvermijdelijk-en-urgent-is

Meer artikelen van deze heren op hun site: https://www.containmentnu.nl/
Ik kan me op zich wel vinden in de voordelen van containment. Ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom de overheid niet meer test en probeert meer controle uit te voeren.

Echter ik vind wel dat deze heren van Containment Nu wel erg chargeren. Zo lees ik in de blog waar jij naar linkt dat de 'overheid als beleidsdoel heeft om de eigen bevolking te beschadigen'. Nu ben ik echt geen groot fan van Rutte en Co maar dit is toch wel wat overdreven. Het is in niemands beste interesse om dit verder te laten escaleren op de manier zoals die blog suggereert, ook niet voor machtshebbers en politici.

Ook spreken ze bijvoorbeeld op deze pagina hoe zei suggereren dat versoepeling moet verlopen https://www.containmentnu.nl/articles/versoepeling dat een minimum afstand van 6-9 meter noodzakelijk is. Dit wordt echter niet onderbouwd en staat ook weer haaks op artikelen eerder in dit topic waaruit blijkt dat het vooral om luchtstroming gaat. Bovendien is 1.5 meter al amper praktisch haalbaar, laat staan 9 meter afstand in bijvoorbeeld een supermarkt. Ook noemen ze geen enkele concrete maatregelen voor de voorwaarden van hun versoepeling, zomaar een paar vragen die bij mij opkomen;

De gehele samenleving moet enkele weken maskers dragen, waar die vandaan moet komen of van welk type die moeten zijn zeggen ze niet. Ook moet er volledig bron- en contactonderzoek plaatsvinden, waar die capaciteit vandaan moet komen of hoe men ervoor moet zorgen dat iedereen dat volledig aan meerwerkt zeggen ze niet. Ook staat er dat openstelling van het openbaar vervoer als allerlaatste stap moet worden genomen, en hoe wel dat logisch klinkt vanuit containment perspectief maakt het veel eerdere versoepeling behoorlijk wat lastiger.

Lang verhaal kort, ik zie wel de potentie van containment maar het is makkelijk gezegd dan gedaan. Het kabinet heeft zichzelf misschien een beetje in de voet geschoten met die roadmap voor versoepeling, omdat dat verwachtingen schept. Anderzijds als ze dat niet hadden gedaan was er ook onvrede geweest. Hoe wil men bijvoorbeeld horeca verkopen dat ze nog langer dicht moeten, dat draagvlak is er gewoon niet of je nu voor containment of mitigatie gaat. Ben benieuwd hoe het verder gaat lopen.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Uit tests blijkt: mondkapjes van drogist helpen tegen verspreiding corona.
Zelfgemaakte en andere niet-medische mondkapjes die gewoon bij de drogist te koop zijn, kunnen wel degelijk helpen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Dat blijkt uit testen die de onderzoeksredactie van RTL Nieuws door deskundigen heeft laten uitvoeren.
(zal vast niet de bedoeling zijn van onze re-actief regeringsbeleid wat betreft besmetting van het volk)
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/art...avirus-covid-19-openbaar-vervoer-verspreiding

Als je doorklikt op de link in het artikel, zie je de resultaten van de test zelf. Dit vind ik goed, gezien de cowboyverhalen en absurde koppen die je tegenwoordig boven artikelen ziet staan.
Mooie uitkomst uit deze test vind ik het masker volgens het patroon van de Belgisch overheid waarbij een filter van een stofzuigerzak is toegevoegd, deze scoort 100 procent.
 

Ray

SHTF Expert
@Henk88 Containment is idd best lastig voor elkaar te krijgen, je hebt idd heel wat middelen nodig. Zelf vind ik het raar dat Nederland zo achter loopt vergeleken met andere landen. Mondkapjes hebben we nog steeds een tekort aan, terwijl er miljarden inmiddels te krijgen zijn, zoals gisteren weer duidelijk werd in OP1.

Het contact onderzoek doen ze in Duitsland middels studenten en binnen no time hadden 100.000 zich aangemeld, 20.000 waren nodig. Hier is men nog bezig via de GGD iets op te zetten en het vordert uiterst traag.

Testen doen we nog steeds met een paar duizend per dag, terwijl andere landen vele tienduizenden test per dag kunnen uitvoeren en bv. Duitsland aangeboden heeft NL te helpen, maar daar maken we geen gebruik van.

Het kan echter wel, zoals alleen al onze buren laten zien.

Laat je het virus rondwaren, dan schat zelfs het RIVM tussen de 40.000 en 150.000 doden, mits je onder de ziekenhuiscapaciteit blijft en is er een enorm risico op een tweede, derde, enz golf. Tijdens die golven heb je geen keuze dan weer strenge maatregelen in te voeren, wat economisch helemaal een ramp is. Zou je dat niet doen, dan stijgt het sterftepercentage misschien wel naar 7% zoals we in streken van Italië gezien hebben. 7% van een dikke tien miljoen voor groepsimmuniteit (700.000), is alleen al genoeg om het land op z'n gat te krijgen.

Zonder medicijn of vaccin, is er volgens mij geen andere optie bij zo'n nog steeds vrij onbekend virus. Je kunt beter een maandje langer op de tandjes bijten en dan gradueel en permanent maatregelen loslaten, we zijn net iets te snel naar mijn mening. Exponentiele afname maakt dat het vrij snel gaat, van 200 nieuw gevallen nu, naar 50 duurt maar 8 a10 dagen en daarna kun je bij iedere besmetting de contacten minutieus nagaan en alleen die mensen in quarantaine plaatsen.

Maar laten we hopen dat alsnog het aantal nieuwe gevallen omlaag gaan en er niet teveel mensen rondlopen die het virus asymptomatisch verspreiden, maar ik heb daar mijn twijfels bij. We gaan een spannende herfst tegemoet.
 

Ray

SHTF Expert
Dat het opviel dat rokers en andere nicotine gebruikers (mensen die dampen bv.) minder snel corona krijgen heeft nu ook de MSM bereikt: https://nos.nl/artikel/2334407-covi...schermt-nicotine-tegen-het-krijgen-ervan.html

Nu kun je maar beter dampen dan roken, want eenmaal besmet zijn de aangetaste rokerslongen geen pre. Naast de nicotine die de reden is dat de ACE2 receptoren niet allemaal ingepikt kunnen worden door het virus, zit daar meestal ook PG (propyleenglycol) in, waarvan reeds bekend dat dit zeer effectief is tegen influenza, legionella, de vier verkoudsheidscorona virussen die we al kenden en vele andere micro organismen.
 

Candyman

Diehard Prepper
Dat het opviel dat rokers en andere nicotine gebruikers (mensen die dampen bv.) minder snel corona krijgen heeft nu ook de MSM bereikt: https://nos.nl/artikel/2334407-covi...schermt-nicotine-tegen-het-krijgen-ervan.html

Nu kun je maar beter dampen dan roken, want eenmaal besmet zijn de aangetaste rokerslongen geen pre. Naast de nicotine die de reden is dat de ACE2 receptoren niet allemaal ingepikt kunnen worden door het virus, zit daar meestal ook PG (propyleenglycol) in, waarvan reeds bekend dat dit zeer effectief is tegen influenza, legionella, de vier verkoudsheidscorona virussen die we al kenden en vele andere micro organismen.

Toevallig ben ik sinds de lockdown begonnen is weer nicotine kauwgom gaan kauwen.
Het zou wel grappig zijn als ik mezelf daarbij zou beschermen tegen corona.
 

Ray

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
@Candyman Al sinds er data uit China kwam, ben ik met dit onderwerp bezig. Data uit VS, Frankrijk, Duitsland en zelfs van onze eigen RIVM laten hetzelfde zien, rokers zijn structureel onder vertegenwoordigd is in de corona statistiek, tegen de verwachting in.

In Frankrijk lopen de eerste trials met nicotinepleisers met controle groep, wellicht kan het zelfs als medicijn werken.
Kleine pre studie onder rokers en dampers geeft aan dat dampers nog meer voordeel hebben: https://www.jmir.org/preprint/19949

De werking van nicotine en ACE2 receptoren, naast de nieuwe onderzoeken over ACE2 receptoren en corona geven het mechanisme. Normaal bind het corona virus zich aan de ACE2 recepter waardoor deze in de cel wordt getrokken en verdwijnt. Hierdoor wordt een stofje, bradykinine niet langer geremd door ACE2. Dit stofje zorgt ervoor dat je longen gaan lekken en je die dubbele longontsteking krijgt o.a. Nicotine gebruikers hebben meer ACE2 eiwitten, dat was reeds bekend en daarom werd aangenomen dat de kans op besmetting hoger zou zijn, maar het tegenovergestelde blijkt waar. Ook voorkomt nicotine dat het virus zich kan hechten.

De meeste van mijn posts over dit onderwerp, ACE2, nicotine en corona heb ik op het dampforum.nu gepost, ook lid Elja daar zit er bovenop. Zie topics: https://www.dampforum.nu/topic/47233-dampen-roken-en-corona-covid-19/ en https://www.dampforum.nu/topic/4738...-dan-tabak-roker-die-al-veel-minder-kans-had/

Nicotine alleen, dus zonder een tabaksrook is niet kankerverwekkend en niet schadelijk voor je lijf. Ik zou die pleisters nog even blijven plakken, ik damp ook vrolijk verder uiteraard. Verbrande tabak roken zelf zou ik niet aan beginnen, of alsnog stoppen, want de rokerslong is zwakker en dan kan de kans op besmetting wel gehalveerd zijn, raak je wel goed besmet dan zijn de gevolgen bij een roker vaak ernstiger.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
EYZentUXQAQKJOR.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

martin

Mankinds only hope
RIVM-baas Jaap van Dissel heeft de Kamer laten weten dat hij in eerdere briefings een fout heeft gemaakt. Na de correctie blijkt dat de coronasterfte in Nederland behoort tot de hoogste van Europa.

Zodra je gebruik maakt van een selectieve dataset heeft het geen nut om nog met statistieken te werken.

In Nederland zijn flink wat mensen met coronaklachten die niet getest worden. Als deze mensen vervolgens na een week of 3 weer genezen zijn dan kom je deze dus niet tegen in de statistieken waardoor de verhouding "genezen versus gestorven" niet meer gemaakt kan worden.
Wat de statistieken ook waardeloos maakt is dat men (Rivm) de spelregels steeds heeft aangepast wanneer iemand wel of niet getest zou moeten worden. Dit heeft als gevolg dat het verloop van een grafiek ook geen enkele zin meer heeft.
Er zijn in Nederland maar 2 getallenreeksen waar je iets aan hebt.

- De oversterftecijfers.
- De testen van de bloedbank.

Alle andere tabellen en grafieken kunnen zo de prullenbak in. Je kunt dus niet stellen dat de coronasterfte in Nederland tot de hoogste behoort. Je kunt wel bepaalde zaken afleiden uit de gammele gegevens. Je kunt bijvoorbeeld wel concluderen dat uit de afname van de bezette IC bedden er een afname moet zijn van de aantal besmettingen. Het is me volstrekt onduidelijk of het Rivm er bewust voor heeft gekozen om zo met gegevensverloop om te springen of dat ze echt maar wat zitten aan te rommelen. Ik moet ervan uit gaan dat het een bewuste keuze is, want zo dom kunnen ze bij het Rivm niet zijn.
 

Ray

SHTF Expert
@martin Dat is ten gevolge van het nijpende gebrek aan testen, helemaal in het begin. Niet meer/vaker testen ten behoeve van de dataset zou ook onzin zijn. Nu er meer testcapaciteit is, moet je die ook gebruiken, al is het gevolg dat de dataset niet consistent meer is.

Dat de antistoffen testen van de bloedbank en de oversterfte cijfers van het CBS het meest accuraat zijn klopt uiteraard.

Even vlug uitgerekend, een kleine 5% van de bevolking schijnt het virus te hebben gehad, 5% x 17,5 miljoen is 875.000 mensen, inmiddels zijn er een kleine 10.000 overleden en dan zit je op zo'n 1,14%.

Nederland valt niet zo op, tussen grote landen met veel inwoners, maar per saldo zijn we behoorlijk hard geraakt en staan we idd vrij hoog in het lijstje van getroffen landen.

Zou je voor groepsimmuniteit 65% rekenen, krijg je die pas na zo'n 130.000 doden. Mits het lukt om de golven onder de ziekenhuiscapaciteit te houden.

Een bar scenario, maar ik heb goede hoop dat het wel lukt een vaccin te maken, na wat positieve berichten dat middels de nieuwe snelle methode (alleen het spike eiwit gebruiken ipv verzwakt of inactief virus) goede resultaten oplevert. Naast die Amerikaanse farmaceut zijn er nog tal andere farmaceuten die een vergelijkbare weg bewandelen.

Ook nu we meer weten van het COVID-19, kan nieuwe deuren openen voor beter medicijn/behandeling van patiënten om het sterftecijfer te laten dalen. Nieuwe inzichten over bloedstolling, de test in Frankrijk met nicotinepleisters, grotere onderzoeken naar chloroquine en andere middelen, etc.

Ik hou alleen m'n hart vast bij die versoepelingen, terwijl de R0 nog tussen de 0,7 en 1 schommelt volgens het RIVM. Ze zijn nog niet ingegaan of het is alweer rete druk overal. Vergeleken met Carnaval lopen er nu geen tientallen, maar tienduizenden rond met de infectie zonder het te weten. Het principe van Six degrees of separation geld ook voor virussen.

Over twee maanden weten we meer, ik denk dat we niet tot de herfst hoeven te wachten voor een tweede golf.
 

petroman

SHTF Expert
Dat is ten gevolge van het nijpende gebrek aan testen, helemaal in het begin.
Denk het niet.

Stel je wordt in de auto tijdens een controle getest op alcohol. Niets aan de hand.
Maar je was op weg naar de kroeg.
Dus een uur later testen geeft een ander beeld.

Testen, steekproeven zijn een moment opname. Dat heeft in dit kader alleen zin en nut als je heel NL op één moment kan testen. Dat is onmogelijk.

Niet iedereen zal overlijden op de IC dus ook die twee, aantal IC opnames en aantal doden, kan je niet vergelijken.
Dus als je stelt dat je alleen uitgat van de bekende positief geteste groep dan kan je die als startpunt nemen. Het zegt dan natuurlijks verder niets over wat er buiten die groep gebeurd.
En dat is ook precies wat men steeds meld.
 

phtvs

Sysop
Admin
want zo dom kunnen ze bij het Rivm niet zijn.
Als ik de adviezen die het Rivm tot nu toe heeft gegeven bekijk, dan zijn ze idd zo dom.
Het virus was niet gevaarlijk, het was niet overdraagbaar van mens tot mens, Nederland zou het virus nooit bereiken, kans op pandemie uitgesloten, scholen hoeven niet dicht, scholen gaan wel dicht, scholen gaan weer open. enz enz.
Met als klap op de vuurpijl vandaag het bericht:
Vier leraren op basisschool in Limburg besmet
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/ned...-personeel-limburg-besmet-basisschool-veldhof

Dat de overheid bewust de cijfertjes laag heeft gehouden staat vast. Waarom zou je anders niet testen terwijl er wel capaciteit genoeg is. En waarom worden bepaalde cijfers niet algemeen openbaar gemaakt maar moet je er naar zoeken. Zoals het aantal mensen wat levend de IC kan verlaten.
 
F

forumlid 1447

Gast
Ben ik blij dat we hier in België nog een lockdown light hebben.
Lees in de kranten, dat een groot aantal mensen het nog steeds niet begrepen hebben.
“Mannen we gaan naar het water” “Ja maar daar is het druk”, “Als wij komen zal iedereen moeten vertrekken”.
Ik woon denk ik te lang in België, ik snap nu ook de “Ollanders” niet meer.
Binnenkort mogen we bekende weer begroeten met een hoofdknik.
Zijn we weer 100 jaar terug in de tijd, van mazelen en pokken. Toen konden ze ook bij elkaar zijn,
Zonder elkaar te kussen, handen geven etc.
 
Bovenaan