• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het grote covid-19 topic

V

Verwijderd lid 423

Gast
Deze link is bijna niet te verslaan... https://raw.githubusercontent.com/mzelst/covid-19/master/reports/daily_report.pdf

En deze, van Johns Hopkins is ook prima. https://coronavirus.jhu.edu/region/netherlands

Dat John Hopkins is een gerenommeerde instelling. Ik vraag mij af, waarom zij dan vandaag met het volgende komen:
upload_2020-10-7_16-54-24.png
9155 nieuwe gevallen...?! Dat is wel even iets anders dan onze RIVM ons wil doen geloven.

Of Hopkins heeft het bij het foute eind, of zij laten zich niet door "verdwijn-truuks" het bos in sturen...
Ik vermoed het laatste, en dat hier wellicht een aantal bij is gekomen dat bij de eerdere tellingen is achtergehouden. Het zou mij echt helemaal niets verbazen...

Ik heb dit al een keer zien gebeuren, een week geleden, toen we er ongeveer 3200 per dag zouden hebben, en Hopkins er 6500 rapporteerde en dat ook consequent als hoogste dagwaarde vast hield.
 

Ray

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
@RockyFlats Dat komt omdat de verwerking van de uitslagen nogal achter begint te lopen. Vorige week scheen zo'n kwart niet dezelfde dag te zijn doorgegeven aan het RIVM, deze week de helft(!).

Die komen er dan later nog bij, het hangt dus maar net af op welk tijdstip van de dag het RIVM de dagelijkse infecties publiceert en op welk moment de Johns Hopkins universiteit.

Met de helft van de infecties die niet op tijd binnen zijn, kan het verschil dus al een factor twee zijn als je 's morgens of 's avonds naar de dag van gisteren kijkt.

Edit: Hier een link die per week aangeeft dat van 222.000 afgenomen tests in week 40, nog maar van 111.000 de uitslag binnen was. De rest van de uitslagen van vorige week, komen dus deze week nog binnen.
GGD testlocaties per kalenderweek week 40 week 39
Totaal aantal afgenomen testen 222.877 207.670
Waarvan uitslag bekend is 110.587 207.219
Bron: https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/actueel

Als je dus 's avonds naar het bron bestand van de RIVM kijkt (en niet alleen het dashboard die om 10.00 a.m. z'n dag getal krijgt) krijg je door het inlopen van die achterstand een veel hoger getal te zien. Johns Hopkins zal niet naar het dashboard kijken, maar naar het bron bestand van de RIVM, hier te vinden in CSV of JSON formaat (onderaan de pagina bij download kopje): https://data.rivm.nl/geonetwork/srv...429-1596-490e-8618-1ed8fd768427?tab=relations
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@Ray, inlopen van achterstanden zal het inderdaad wel zijn; bedankt voor de info.
Per dag loopt het doorgegeven aantal nieuwe besmettingen de helft achter? Ongelofelijk...
Het is alsof het met paard en wagen moet, door weer en wind; wat een sof...
Op de radio hoorde ik ook dat het spreadsheet-programma "excel" de schuld kreeg...

Dan hebben we nog die geweldige Corona-app die maar niet van de grond komt.
Ik heb van meet af aan mijn bedenkingen gehad, en denk dat zo'n app echt helemaal niets oplost. Hoe moet een mobiele telefoon die nooit is ontworpen om als besmetting-meetapparaat te dienen, nu betrouwbaar waarschuwen voor besmettingsgevaar, in een omgeving met relatief veel besmette personen?

De bluetooth-zender die aan boord is, kan contact leggen met mobieltjes in de buurt. Het probleem is wel, dat bluetooth een bereik heeft van zo'n 10-15 meter. Zit je dan gedurende wellicht een kwartier op 15 meter afstand van iemand die nadien positief getest wordt, dan word je kennelijk gewaarschuwd. Dat er dan een muur of raam tussen heeft gezeten, maakt voor een besmetting ineens niets meer uit. En of men zich nu in de open lucht bevindt op 15 meter afstand of in een slecht geventileerde ruimte tegenover elkaar, maakt dan geen verschil.
Als ik de situatie hier in de Randstad zo eens bekijk, ook gezien de frequent voorkomende ziektegevallen in klassen op middelbare scholen, dan zou zo'n beetje iedere leerling ten minste elke week een melding krijgen. En wat dan...????

Denk niet dat het meevalt. Zie ook de volgende link:
https://www.coronalocatie.nl/

Daar zit je dan in bijvoorbeeld Rotterdam, met 1361 :eek:mieuwe besmettingen binnen 2,5 km de afgelopen week (!).

Even uitgaand van een gelijkmatige verdeling: Er zal een radius van 2,5 km bedoeld zijn vermoed ik, en dat is een oppervlak van (3,1415/4) x 5 x 5 = 19,6 km2. 19.600.000 m2 / 1361 = 14401 m2 per besmette persoon per week. Dat is een cirkel met een diameter van 135 m waarin zich iedere week een nieuwe besmette persoon meldt, in het midden van zo'n cirkel als het ware.

Sta je aan de rand van die cirkel dan heb je er dus op zo'n kleine 70 m afstand eentje, en dat iedere week weer...
Nu wordt het nog mooier, want we staan eigenlijk aan de rand van zo'n drie van die cirkels, en dus hebben we binnen een radius van 70 m telkens drie nieuwe geinfecteerden, elke week weer.

In werkelijkheid wonen mensen in Rotjeknor natuurlijk niet op de straat, of op het gras of water naast een flat, maar juist op een kluitje in zo'n ding. De concentratie is dan vast zo'n viermaal groter. Twaalf nieuw geinfecteerden binnen een radius van 70 m, elke week weer. Hoe groot is dan de kans dat zo'n app niet iedere week gaat piepen, denk ik dan... Wat is dan het nut? Enfin, op mijn berekening is vast wel iets af te dingen, maar de kern van mijn betoog blijft wel overeind vermoed ik.

In de huidige situatie waarin de GGD zich nauwelijks meer bekommert om het doen van brononderzoek, en zij het waarschuwen van mogelijk geinfecteerden over laat aan de positief getesten zelf, is die Corona-app misschien wel het enige dat ons rest. Een schijnoplossing...

upload_2020-10-8_20-15-32.png

We zijn koploper! Ik schaam mij wild....
upload_2020-10-8_21-55-53.png
 

Jannes

Prepper goeroe
Haha, tja, de economische impact zal er wel te groot zijn geweest...
Ik vermoed dat het grensgebied daar "leeft van de Nederlanders", zou het niet? ;)

Klopt. Andersom ook.
Boter, kaas en eieren (geen geintje, maar klinkt wel leuk) kun je het goedkoopst kopen in Duitsland. Net zoals benzine en verschillende soorten vlees of speelgoed, zoals playmobiel en Lego.
Dingen als koffie en chips zijn in Nederland weer het goedkoopst.
Bovendien, Duitsers zijn gek op de Nederlandse weekmarkt.

Als de landen besluiten de grenzen dicht te doen, komen ondernemers aan beide zijden van de grens in de problemen.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Klopt. Andersom ook.
Boter, kaas en eieren (geen geintje, maar klinkt wel leuk) kun je het goedkoopst kopen in Duitsland. Net zoals benzine en verschillende soorten vlees of speelgoed, zoals playmobiel en Lego.
Dingen als koffie en chips zijn in Nederland weer het goedkoopst.
Bovendien, Duitsers zijn gek op de Nederlandse weekmarkt.

Als de landen besluiten de grenzen dicht te doen, komen ondernemers aan beide zijden van de grens in de problemen.
@Jannes In de buurt van Dinxperlo zie ik, en ben ietwat jalours..., om over de IC-bedden nog maar niet te spreken. Het is ergens maar goed dat ik er niet woon want ik zou dichtgroeien. Ik zou iedere dag aan een ontbijt met ei, gebakken spek en Duitse worst gaan. En natuurlijk Kaiserbroetchen met roomboter en kaas. En dan natuurlijk nog Thueringer braadworst op een broodje, en bij het avondeten iets met Kasslerbraten. En, oh ja, dan nog die halve liters bier... ;)
@Jannes, vertel eens, hoe blijf jij slank te midden van al die verleidingen? Of ... eeehhh :rolleyes:?

Tja, ik bedenk mij ook, dat wie er rond Dinxperlo plotsklaps even moet hoesten of een loopneus heeft, vast even in de auto stapt? :fluit: Hier in de Randstad... raken de IC-bedden volgens mij al op... :eek:
upload_2020-10-9_6-41-35.png

Schreef ik al iets over "mij schamen..."? Volgens mij zijn we toch echt beland in een b...... republiek...
Onze nieuwe vlag...
upload_2020-10-9_6-44-48.png
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Opvallend dat we ons gedrag beoordelen via economie (boter, kaas, eieren) en kijk zij doen het ook niet echt veel beter.
Ik denk dat die economische schade voor de ondernemer hoger uitvalt als alles 2x of 3x op slot gaat dan meteen de 1e keer alles op slot.

Als je wilt vergelijken met andere landen kijk dan ook naar bevolkingsdichtheid en of de gezondheidszorg, zoals in Duitsland, een staatsaangelegenheid is en duurder dan hier is.
Toen hier nog ziekenfonds bestond was alles ook beter.
Dat Duitsland genoeg IC bedden heeft is mooi maar er hangt wel een prijskaartje aan. Iets dat we, men, ?, hier niet wil betalen.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Uitbreiding van adviezen, ook in de Duitstalige landen.
Die Zahl der Neuinfectionen steigt stark. Was jeder dagegen tun kann: diese Verhaltensregeln einhalten - gerade im Herbst und Winter.

EjzPqIhWkAY-8Qv
 

Ray

SHTF Expert
@RockyFlats Zo werkt de app via bluetooth niet, dat elke geïnfecteerde in een straal van 15 meter 'ping' zegt, dat is een beduidend kortere afstand en bepaalde tijdsduur dat je in elkaars buurt bent geweest. Wat ik meteen met je eens bent is dat bij dergelijke aantallen besmettingen het dweilen met de kraan open is.

Verder zou ik me niet 'schamen' zoals je het zelf schrijft, bijna alle landen doen het net zo beroerd als Nederland ook zie je precies dezelfde discussies als hier. Zo apart of afwijkend zijn we niet.

Wat momenteel ook een dingetje wordt, is het quarantaine beleid/ziekteverzuim bij bedrijven. Kameraad van me die werkt op een groot bedrijventerrein meldt dat nu 5% thuis zit, maar als dat 10% wordt, de gevolgen niet meer te ondervangen zijn. Dan zou je hele processen moeten afschalen of zelfs stoppen. Daarom is nu op het hele terrein, voor iedereen en alle bedrijven, een mondkapje verplicht.

De bazen van die bedrijven zitten niet echt te wachten op een corona app, net zo min als veel zelfstandigen, omdat met deze aantallen besmettingen, straks grote groepen in preventieve quarantaine zouden moeten.

Ik voorspel dan ook dat het beoogde percentage van mensen met die app, zwaar zal tegenvallen en dan werkt hij sowieso niet.

Met wat pech krijgen we het komende jaar nog een paar golven, elk net zo slap aangepakt als deze, Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Als dan naast een zachte heelmeester ook de patiënt nog stevig tegenstribbelt en al moord en brand schreeuwt bij het plakken van een pleister, wordt het een lastige missie.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
https://www.ecdc.europa.eu/en/cases-2019-ncov-eueea
Als je hier kijkt valt het wel mee met de "koploper" te zijn. Niet dat dat het minder erg maakt.
En Zweden, die niet het hele land plat gooide doet het helemaal niet slecht. Als de cijfers kloppen.
Hmmmm, valt mee? Wereldwijd, doet alleen Tsjechië het slechter, wat toename van nieuwe gevallen per 100.000 inwoners betreft.
Ik dacht nog wel een optimist te zijn, maar je hebt mij en Rutte ingehaald! ;)

upload_2020-10-9_20-37-35.png
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Een hoop mensen hebben niet eens door dat ze het hebben. En hier wordt bij een besmetting het hele gezin getest. En daar zit volgens mij een grote denkfout.
Hoe meer je test, hoe meer gevallen. Geen test, geen gevallen. Hier wordt je getest en dat is centraal geregeld, en een sms met de uitslag binnen 48 uur.
Dus de cijfers van hier kloppen, als iedereen zich laat testen.
In landen als Mexico of India betwijfel ik of er zoveel getest wordt. Dus dan hou je de cijfers laag.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@RockyFlats
[...] Verder zou ik me niet 'schamen' zoals je het zelf schrijft, bijna alle landen doen het net zo beroerd als Nederland ook zie je precies dezelfde discussies als hier. Zo apart of afwijkend zijn we niet.
[...] Met wat pech krijgen we het komende jaar nog een paar golven, elk net zo slap aangepakt als deze, Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Als dan naast een zachte heelmeester ook de patiënt nog stevig tegenstribbelt en al moord en brand schreeuwt bij het plakken van een pleister, wordt het een lastige missie.
@Ray Ik schaam mij voor het beroerde leiderschap in dit land. Als RIVM en de regering van meet af aan had verplicht tot maatregelen die er toe doen, dan hadden we ons nu kunnen meten met bijvoorbeeld Duitsland, waar men wel met verstand van zaken heeft gehandeld. Ik denk dat het erg lang zoeken zou zijn, naar Duitse wetenschappers en politici die aangeven dat mondkapjes weinig zin hebben. En hier, zijn het het RIVM, de premier en de minister, die allen benadrukten dat zoiets weinig zin heeft. Is het dan een wonder dat de gemiddelde Nederlander het Coronavirus niet serieus neemt? Zachte heelmeesters, inderdaad, maar dan ook nog eens onnozel, ronduit onbekwaam en schadelijk.

Ik zou het ook beter te verteren vinden als die lieden ook eens tot inkeer zouden komen. Maar nee, de enige die schuld draagt is de burger die z.g.n. niet wil luisteren.
"1,5 m en de handen kapot wassen", aldus Rutte. Vooral dat laatste is natuurlijk een lachertje want het allerlaatste dat je wilt, zijn open wonden aan de handen waarin het virus zich kan nestelen.
Wij zitten opgescheept met een RIVM en regering die geen fouten maakt (het ligt altijd aan een ander), en dat is zo'n beetje het allerslechtste scenario dat ik kan bedenken. Het is daar helaas geen tunnelvisie, vermoed ik, maar (nog erger) een tegen beter weten in vasthouden aan verkeerde inzichten en onwil om ongelijk te bekennen. Wat mij betreft mag het RED-team per direct die ^%$@#! RIVM-top vervangen!

Het risico in de buitenlucht is nagenoeg verwaarloosbaar, maar in gesloten ruimten is het een andere zaak. Verplicht gewoon het gebruik van mondkapjes zou ik zeggen, in openbare ruimten, openbaar vervoer, scholen en winkels, en boetes uitdelen bij niet-opvolgen. Verder een lockdown (en horeca sluiten) gedurende twee tot drie weken, en voor een echt brononderzoek en goede testcapaciteit zorgen. Dan alleen nog de handen regelmatig ontsmetten, en voila! We zijn er dan zo goed als vanaf, en de economie wordt dan het minst geschaad. Wat is daaraan nu zo moeilijk???
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Een hoop mensen hebben niet eens door dat ze het hebben. En hier wordt bij een besmetting het hele gezin getest. En daar zit volgens mij een grote denkfout.
Hoe meer je test, hoe meer gevallen. Geen test, geen gevallen. Hier wordt je getest en dat is centraal geregeld, en een sms met de uitslag binnen 48 uur.
Dus de cijfers van hier kloppen, als iedereen zich laat testen.
In landen als Mexico of India betwijfel ik of er zoveel getest wordt. Dus dan hou je de cijfers laag.
@logan1202 Ik ben met je eens dat er met de testfrequentie en statistische verwerking kan worden gegoocheld. Maar denk dat er ook in NL dankbaar gebruik is gemaakt van de mogelijkheden in dat opzicht. In de eerste maanden van de Coronacrisis is er weinig getest, en heeft men bewust niet opgeschaald terwijl dat wel had gekund. Nu weten wij, dat er in die periode aanmerkelijk meer mensen geinfecteerd moeten zijn geweest dan indertijd is gerapporteerd. En als ik dan lees over het sluiten van testlocaties en het beperken van tests, dan voel ik wel aan dat zoiets ook wel voordelen heeft, voor wie slecht nieuws het liefst onder de pet houdt. Dat de cijfers in NL zouden kloppen in een mate zoals ze dat in Duitsland waarschijnlijk doen, waag ik zeeeeer te betwijfelen. Waarom? Omdat ik zie dat men daar de inwoners wel goed informeert en aanmerkelijk minder onzin-praat verkoopt of wegkijkt dan hier.

Hier zie ik, dat een teamlid dat positief is getest, van de GGD zelf zijn sportteam moet informeren. Doet die dat niet, dan blijft het dus onder de pet. Hoezo "hier word je getest"? Immers geen tests onder die teamleden... Vertel dat maar eens aan een willekeurige Duitser en die rent gillend weg. Nu heb ik niets speciaals met Duitsers, maar zie wel dat die het risico beter inschatten omdat ze beter zijn geinformeerd. Zoals waarschijnlijk alle verdere Europeanen (behalve de Tsjechen, maar die halen we ook nog wel in).
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Hier is het echt op slot geweest, en overal mondkapjes. alles dicht op supermarkten na, speciale winkeltijden voor ouderen. En wat heeft dat gebracht?
Bij een positieve test 10 dagen isolatie, dan als je geen klachten hebt mag je weer werken.
Geen kroeg, restaurant, bioscoop, theater, festival enz, maar wel werken.
Oke, er wordt hier veel getest, maar dat verklaard niet dat we bovenaan staan
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Hier is het echt op slot geweest, en overal mondkapjes. alles dicht op supermarkten na, speciale winkeltijden voor ouderen. En wat heeft dat gebracht?
Bij een positieve test 10 dagen isolatie, dan als je geen klachten hebt mag je weer werken.
Geen kroeg, restaurant, bioscoop, theater, festival enz, maar wel werken.
Oke, er wordt hier veel getest, maar dat verklaard niet dat we bovenaan staan
Hoi @logan1202, ik ging er van uit dat jouw plaggenhut ook in NL staat, zoals de mijne. Maar, bedenk mij dat je waarschijnlijk in Belgie verblijft? Ik weet niet wat daar gebeurd is de afgelopen dagen, maar de piek van 7-10-2020 is wel "heel verdacht" omgeslagen naar een scherpe daling. Wat gebeurt er daar in de testcentra met positief getesten, zou je je bijna gaan afvragen... Komen die nog wel thuis?:D
upload_2020-10-10_9-9-48.png
Maar, haha, het zal ook daar wel een gegoochel met getallen zijn geweest, of het testen is daar gewoon even gestaakt.
Het is dan ook gewoon even wachten op een scherpe daling in de NL grafiek. Of het aantal nieuwe gevallen nu toeneemt of niet... die scherpe daling zal er vast wel snel komen... vermoed ik:D.
 

petroman

SHTF Expert
Apart India is na de USA de snelst groeiende in totalen als je hier kijkt.
Ik denk dat het allemaal een kwestie is van hoe er gemeten wordt, hoe ver loopt een land achter metd e resultaten, hoe vol is de doofpot, hoe wordt er gerekend.

Als een land twee inwoners heeft en er wordt er 1 ziek. Dan sta je onderaan in de totalen, ga je naar procenten dan is 50% ziek en sta je boven aan.
Kijk je naar 1:100 of 1:1000 dan wordt hetw eer anders.
En wat als je wel heel veel inwoners hebt maar een topografie en oppervlakte als bv Rusland/Siberië dan is bevolkingsdichtheid een grotere speler.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Opvallend dat we ons gedrag beoordelen via economie (boter, kaas, eieren) en kijk zij doen het ook niet echt veel beter.
Ik denk dat die economische schade voor de ondernemer hoger uitvalt als alles 2x of 3x op slot gaat dan meteen de 1e keer alles op slot.

Als je wilt vergelijken met andere landen kijk dan ook naar bevolkingsdichtheid en of de gezondheidszorg, zoals in Duitsland, een staatsaangelegenheid is en duurder dan hier is.
Toen hier nog ziekenfonds bestond was alles ook beter.
Dat Duitsland genoeg IC bedden heeft is mooi maar er hangt wel een prijskaartje aan. Iets dat we, men, ?, hier niet wil betalen.
Ik zie het (cijfers 2017), DE geeft zo'n ruime 11% van het bruto nationaal product uit, en in NL is dat zo'n 10%.
upload_2020-10-10_10-12-36.png
Een IC bed of niet, voor wie het nodig heeft?
Als we ons dan die 10% besparen om vervolgens vroegtijdig aan ons eind te komen, ergens op de vloer naast het IC-bed van een ander, dan gaat er toch iets fout...
Het bovenstaande staatje is wel een eye-opener.
Naar Roemenie op vakantie wordt dan een extra uitdaging, voor wie daar nog voor voelt, en Zwitserland is dan wel een droombestemming voor pensionado's, zo te zien.
 
Bovenaan