• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het grote covid-19 topic

Ray

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Er is nu een website waarop je kunt zien welke huisartspraktijken vaccins aan het einde van de dag overhouden. Deze overgebleven vaccins kunnen dan alsnog gezet worden bij mensen die nog niet officieel aan de beurt zijn maar wel willen en in staat zijn om meteen te komen. Je kunt zoeken in een straal van 20 km rond je woonplaats. Let op, er is geen garantie op een vaccin als je last minute komt opdraven, lees even hoe het werkt op de website: https://www.prullenbakvaccin.nl/#location-selector

Edit: De overheid blijkt niet blij met dit initiatief.
 

Jannes

Prepper goeroe
Er is nu een website waarop je kunt zien welke huisartspraktijken vaccins aan het einde van de dag overhouden. Deze overgebleven vaccins kunnen dan alsnog gezet worden bij mensen die nog niet officieel aan de beurt zijn maar wel willen en in staat zijn om meteen te komen. Je kunt zoeken in een straal van 20 km rond je woonplaats. Let op, er is geen garantie op een vaccin als je last minute komt opdraven, lees even hoe het werkt op de website: https://www.prullenbakvaccin.nl/#location-selector

Edit: De overheid blijkt niet blij met dit initiatief.

Hoewel ik ervoor gekozen heb mijzelf nog niet te laten vaccineren, vind ik het erg vreemd dat de overheid niet blij is met dit initiatief.
Wat is het nut van vaccins weggooien, terwijl er mensen zijn die ze graag willen hebben?
Zolang er maar genoteerd wordt wie wanneer welk vaccin heeft gekregen, zie ik totaal geen probleem.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Ik las dat een vaccinatiebewijs verplicht wordt om mee te kunnen op een cruisschip. Nou is dat wel de allerlaatste manier waarop ik vrije tijd zou willen doorbrengen maar het brengt me toch op de vraag hoe je internationaal kunt aantonen dat je gevaccineerd bent.
Onze overheid werkt aan een vaccinatiepaspoort en dat doen 20 andere EU landen ook. En ze zijn ook allemaal bezig met een appp. Dat wordt dus een puinhoop.

Ik zit zelf op mijn 2e inenting te wachten en vraag me af of het verstrekte printje met gegevens over de vaccinatie voldoende zal zijn om een ander land binnen te komen.
Het "gele boekje" uitgegeven door SDU leek mij nog wel een alternatief maar dat wordt door Hugo ook de grond in geboord als "geen internationale status".
Vond dat aanvankelijk wat vreemd maar SDU heeft niks meer met de nederlandse staat te maken. Het is gewoon een private uitgever met dezelfde status als de uitgever van de Donald Duck.

Dus vooralsnog weet ik niks beters dan het printje maar bij me te houden en te laten zien als daar om gevraagd zou worden.
 

PBear

Mankinds only hope
Het zou wel erg handig zijn als er een wereldwijd erkend vaccinatie document komt. Een schone taak voor het WHO wellicht?
Anders zit er weinig anders op dan een eventueel verkregen bewijs dat slechts achter de Nederlandse dijken, of slechts binnen de EU geldig is, dat nog in het plannenstadium zit, door een be-edigd vertaler te laten vertalen in een taal die in het land van bestemming erkend wordt, mogelijk ook nog te voorzien van een affidavit van het ministerie van buitenlandse zaken. Want zo gaat dat met officiele documenten, die in het buitenland vereist worden.
Treurig dat dit zelfs in EU verband nog niet fatsoenlijk geregeld is, terwijl er al meer dan 1 jaar aan de ontwikkeling van vaccins gewerkt wordt en de behoefte aan zo'n document toch niet als een verrassing komt.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Inmiddels toch maar zo'n geel boekje besteld. Baat het niet, schaadt het niet.
En wederom slaat Hugo weer de plank mis; het gele boekje heeft wel een internationale status.
In veel landen kom je niet eens binnen zonder zo'n document.
https://www.geenstijl.nl/5159110/prik/
Ook een interessante discussie op twitter .
 

drent

Diehard Prepper
Geel boekje ligt hier inmiddels ook. Binnenkort met HA overleggen over wat voor vaccinaties er (naast tetanus en covid) nog meer verstandig zijn ivm warmer wordende zomers en vee. Als GGD hier moeilijk wil gaan doen over RIVM richtlijn maak ik daar wel stampij tegen die tijd. Ik wil alles gewoon in 1 document hebben wat niet te hacken valt, overzichtelijk is voor mij zelf, verder kan telefoon stuk en mag mijn mobiel sws al die rare fratsen niet van mij.
 
P

Popeye

Gast
Het gele boekje heb ik al jaren in mijn bezit.
Was verplicht bij mijn reizen naar Thailand, Maleisië en Indonesische eilanden.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
En ja hoor ! Alle damage control registers worden open getrokken.
Alles voor Hugo die zich weer eens vreselijk te kakken heeft gezet.
De hele PR & leugenafdeling heeft zich gebogen over een tekst die op zich niet onjuist is maar ook weinig toe voegt.

Hoe zit het met het gele vaccinatieboekje_ Voor coronavaccinaties _' - twitter_com.png

En we gaan nu iets in EU verband "ontwikkelen" wat al sinds een paar honderd jaar met het zetten van een stempel opgelost kan worden en wat de hele wereld als acceptabel ziet.
Zal waarschijnlijk pas tegen het einde van het jaar klaar zijn en daarom kiest ondertussen elk land zijn eigen oplossing.

Om je slap te lachten maar helaas zijn we van deze zelfde kneuzen afhankelijk als het gaat om echte oplossing voor een leven-of-dood probleem. En dan vergaat het lachen je wel.
 

drent

Diehard Prepper
En ja hoor ! Alle damage control registers worden open getrokken.
Alles voor Hugo die zich weer eens vreselijk te kakken heeft gezet.
De hele PR & leugenafdeling heeft zich gebogen over een tekst die op zich niet onjuist is maar ook weinig toe voegt.

Bekijk bijlage 20982

En we gaan nu iets in EU verband "ontwikkelen" wat al sinds een paar honderd jaar met het zetten van een stempel opgelost kan worden en wat de hele wereld als acceptabel ziet.
Zal waarschijnlijk pas tegen het einde van het jaar klaar zijn en daarom kiest ondertussen elk land zijn eigen oplossing.

Om je slap te lachten maar helaas zijn we van deze zelfde kneuzen afhankelijk als het gaat om echte oplossing voor een leven-of-dood probleem. En dan vergaat het lachen je wel.
Inderdaad, telefoon kan je ook aan een ander meegeven ... Dan moet je al een stempel (oeps) in het paspoort gaan zetten als je richting ID bewijs koppelen gaat kijken.

Dus welk bedrijf heeft dringend een grote opdracht nodig ?!
 

M van der Lugt

Survivor
Ach, het is toch een grote farce die opgetuigd wordt voor een griep 3.0. Vaccinatiepaspoort om je eigen land uit te kunnen reizen of ergen nog weer terug te kunnen komen terwijl "gevaccineerd" zij niets zegt over het wel of niet kunnen overdragen van een virus. Maar met de glijdende schaal waarmee de werkelijkheid op dit moment het afvoerputje ingeveegd worden zal het me niet verbazen als dit straks gemeengoed wordt. Net als 1,5m afstand houden en je mondmasker dragen in openbare ruimtes. Ik heb soms echt het gevoel dat ik in een hele slechte B film terecht ben gekomen.
 
F

forumlid 1447

Gast
De griep is een seizoen ziekte, het Sars cov 2 virus raast al 1.5 jaar over de planeet.
En vele hebben dit niet overleeft, we hebben het over meer dan 3.3 miljoen mensen.
Ik heb gelukkig nog geen dode in mijn omgeving,
maar als de ene naar de andere collega, direct of indirect in quarantaine moet,
dan wordt je daar niet rustiger van.
Ik wil ook nog geen wees worden, mijn ouders zijn 80.
 

Candyman

Diehard Prepper
Toch zie ik nu dezelfde daling als vorig jaar in het aantal besmettingen.
Ben benieuwd wat daar de oorzaak van is.
Zijn het de door de overheid opgelegde maatregelen of heeft de natuur ermee te maken.
 

Ray

SHTF Expert
Beide @Candyman
Zo'n 20% van de bevolking heeft het virus zelf tegen het lijf gelopen en er zijn 7 miljoen prikken gezet, naast de nog geldende maatregelen om verspreiding te voorkomen. Het weer dit voorjaar is nog niet van dien aard dat mensen meer buiten vertier zoeken dan binnen, maar ook dat effect zal gaan meespelen. De grote vraag is natuurlijk wat er na de zomer gebeurt.
 

Candyman

Diehard Prepper
Ik verwacht na de zomer weer een toename van het aantal besmettingen maar minder mensen op de IC vanwege de vaccinaties.
 

M van der Lugt

Survivor
De griep is een seizoen ziekte, het Sars cov 2 virus raast al 1.5 jaar over de planeet.
En vele hebben dit niet overleeft, we hebben het over meer dan 3.3 miljoen mensen.
Ik heb gelukkig nog geen dode in mijn omgeving,
maar als de ene naar de andere collega, direct of indirect in quarantaine moet,
dan wordt je daar niet rustiger van.
Ik wil ook nog geen wees worden, mijn ouders zijn 80.

Je vergeet dat griep ook dag in dag uit over de wereld raast. Gemiddeld gaan er in Nederland per dag 18 mensen dood aan de griep. Ja, ook zomers gaan er mensen dood aan de griep. Een stuk minder dan 18 dat wel. Aan Covid-19 zijn in Nederland gemiddeld per dag 29 mensen overleden. Dit komt deels omdat ons lichaam deze ziekte minder goed kent waardoor ons lichaam er veel heftiger op reageert. Daarnaast zijn er in seizoen 2018/2019 vrij weinig mensen (meestal oudere en zwakkere) overleden aan de griep. Dit zou wel is mede de oorzaak kunnen zijn van het hogere gemiddelde van Covid-19 afgelopen jaar.

Ik snap dat mensen schrikken als het in de nabijheid gebeurt en voor 2018 ,toen een bekende van ons, sportief, mankeerde niks plots het ziekenhuis indraaide met griep en binnen 2 weken overleed op de IC , had ik me ook niet gerealiseerd dat je zo makkelijk kunt overlijden aan griep.
En eerlijk is eerlijk; als ik nu 80+ was en hier en daar wat mankementen dan zou ik ook zeker een stuk voorzichtiger zijn.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Inmiddels toch maar zo'n geel boekje besteld. Baat het niet, schaadt het niet.
De boekjes zijn binnen maar ik vrees dat dit de meest slecht bestede 16 euro van het jaar gaat worden :)
De GGD's zijn vakkundig aan de ketting gelegd m.b.t. het afstempelen van de gele boekjes en de publieke opinie is al helemaal opgewarmd voor een app c.q. QR code in europees verband.
Het europees verband als doekje voor het bloeden kennen we inmiddels, ik ben benieuwd of dat nog wat gaat worden voor de zomer.
Ik heb voor eind juni een overtocht naar zweden geboekt dus dat wordt misschien nog wel spannend.
 

Candyman

Diehard Prepper
Heb je hier iets aan @buzz ?
Lidstaten moeten vaccinatiebewijzen die zijn uitgegeven in andere lidstaten accepteren voor personen die zijn ingeënt met een vaccin dat is goedgekeurd voor gebruik in de EU door het Europees Geneesmiddelenagentschap (EMA); momenteel zijn dit Pfizer-BioNTech, Moderna, AstraZeneca en Janssen. Het is aan de lidstaten om te besluiten of zij ook vaccinatiebewijzen van andere lidstaten accepteren die zijn uitgegeven op basis van nationale procedures voor toelating van vaccins op een lijst van de Wereld

https://www.europarl.europa.eu/news...at-voorlopig-akkoord-tussen-parlement-en-raad
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast

Hiermee zou het inderdaad niet zo moeilijk moeten zijn maar onze regering/overheid komt slecht voor zijn burgers op.
  • Een minister die luidkeels voor zijn beurt roept dat een internationaal gebruikt document geen waarde heeft en die vervolgens een heel ambtelijk apparaat onder druk kan zetten om zijn eigen onkunde te verbloemen.
  • Een RIVM die mooie documenten produceert over je inentingen en die je ook in het engels kunt downloaden. Maar er vervolgens wel in KOEIELETTERS op print dat het document niet geldig is als vaccinatiebewijs. Daar heb je dus helemaal niet aan als je in het buitenland moet laten zien dat je je prikken hebt gehad. Met dezelfde moeite kun je er op zetten dat het wel een officieel document is. Stempel en handtekening er onder en gaan met die banaan.
 

Ray

SHTF Expert
't Gaat allemaal erg langzaam, want de vakantiegangers zijn al volop bezig te boeken. Daarom heeft bv. Griekenland al gezegd dat ze alle vaccinatiebewijzen accepteren, ook die in de eigen taal. Wanneer je zo afhankelijk bent van toerisme als Griekenland wordt je flexibel. :lol:

Het blijft een rommeltje, ondanks dat ze het nu eens zijn over een reisdocument (QR code) want ook als je corona hebt gehad, of negatief bent getest de laatste 72 uur, zou je naar het buitenland mogen. Hoe dat in een QR code wordt gevat is onduidelijk.

Daarnaast mogen landen zelf extra voorwaarden stellen, bv wel allebei de prikken ipv slechts eentje, of toch quarantaine. Het wordt er allemaal niet duidelijker op. Hier lees je er meer over: https://nos.nl/artikel/2381718-vacc...esmetting-hoe-jij-deze-zomer-op-vakantie-kunt

Het bericht dat de WHO vakanties afraadt, is wonderwel verdwenen bij de NOS, die waren bang voor eenzelfde scenario als vorig jaar. Ah, kijk toch nog ergens gevonden: https://www.marketwatch.com/story/w...cern-about-vaccine-inequity-grows-11621522299
 
Bovenaan