• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het grote covid-19 topic

Candyman

Diehard Prepper
Ja ik kan me vergissen @martin maar ik hoor ze steeds zeggen dat ze maatregelen nemen vanwege het hoge aantal besmettingen en de besmettingsgraad.
Dan denk ja leuk maar het aantal besmettingen zal alleen maar toenemen, zeker nu ze ook meer kinderen gaan testen.
 

martin

Mankinds only hope
Dan denk ja leuk maar het aantal besmettingen zal alleen maar toenemen, zeker nu ze ook meer kinderen gaan testen.

Door het enorme gepruts van de diverse "deskundigen" blijft het koffiedik kijken.
Op dit moment blijft het heel veel gokwerk hoe je de gegevens zou moeten interpreteren.
Dat komt omdat er een stelletje incapabele idioten totaal geen verstand hebben hoe je in een situatie als deze een juiste meting kan verrichten.

Als je meer gaat testen dan zal zowel de negatieve als de positieve testen gaan toenemen in de verhouding zoals deze op dit moment liggen.
Het probleem is dat het totaal onbekend is hoeveel mensen er zonder enige klachten besmet zouden kunnen zijn.

Dat is extreem simpel te testen door een groep vrijwilligers te laten testen die een weergave zijn van gemiddelde personen (dus een mix van alle leeftijden in de verhouding zoals deze nu toepasbaar zijn binnen Nederland)
Uiteraard moet je dan wel met een flinke groep van minimaal 10.000 mensen gaan testen want anders kan je alsnog niks met de cijfers.

Het is goed mogelijk dat 30% van alle Nederlanders reeds corona hebben gehad. Het is ook mogelijk dat het maar 5% is.
Er zijn maar 3 cijfers waar je iets uit kunt afleiden.

1- Opname ziekenhuis
2- Opname IC
3- Oversterfte

En die oversterfte is alsnog lastig om toe te passen want aangezien de zwakkere mensen maar 1 keer dood kunnen gaan krijg je altijd een vertekend beeld na de eerste golf.
Je moet dan niet meer per week/maand kijken maar per kwartaal om nog enigszins de verhouding te kunnen zien.

Omdat iedere partij andere belangen heeft kan iedereen de cijfers zo interpreteren dat ze in hun straatje passen.
Je zou bijna gaan denken dat het ze goed uitkomt dat er zo enorm gepruts word met de analyse van cijfers.
 
F

forumlid 1447

Gast
VK ergens in uitblinken?
Volgend stuk komt uit de Belgische financiële ,betrouwbare, krant De Tijd.
'EU ondertekende eerder vaccincontract met AstraZeneca dan Londen' | De Tijd

Dus ook hier "geld voor afspraken", VK betaalde mogelijk € 0.20 meer.
En afspraak is afspraak, en "we weten niet welke taal er op moet" Stierenstront ,
sluiproute die afgesloten is, en waar Boris (boef) al voor rondgebeld heeft.
Politiek is een dingetje, en ze zullen die vaccins wel loslaten,
anders wordt de vis ,letterlijk, duur betaald.
Koehandel is doorzichtiger.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
@Candyman Vaccineren helpt om ziekenhuis en IC opnames te voorkomen en hopelijk het onderkende maar grote probleem long covid. Probleem, zelf nog niet alle risico groepen zijn gevaccineerd. Ze zien nu veel 60 plussers op de IC en geen tachtig jarigen.

Als niet iedereen zich wil laten vaccineren, plus het probleem woekert in armere landen verder, dan heb je idd kans op mutaties die weer voor nieuwe problemen gaan zorgen. Vaccinatie drukt de kans op besmetting wel, omdat je veel minder lang besmettelijk bent.

Het aantal besmettingen blijft ook belangrijk na vaccinatie 60 pluls omdat het dus meer kans geeft op mutaties en mensen met relatief milde klachten die geen ziekenhuisopname nodig hebben long covid kunnen ontwikkelen. Dat schijnt zo'n 10% te zijn. Je wilt er gewoon vanaf van het virus.

Zolang de rest van de wereld niet gevaccineerd is, blijft het sowieso spannend, maar kan iedereen tenminste weer gewoon zonder mondkapje met elkaar naar buiten en in de kroeg.

De nieuwe Braziliaanse P1 variant zorgt onder twintigers voor meer problemen, drie keer zoveel als met de oude variant, al blijft de kans relatief laag, 3 x heel weinig is nog steeds niet veel. Zie een na bovenste bericht in de corona liveblog: https://nos.nl/liveblog/2374548-jan...ritse-variant-minder-dodelijk-dan-gemeld.html
 

Ray

SHTF Expert
'Duitsland en Canada gaan minimumleeftijd adviseren voor AstraZeneca'
Reden achter het advies is dat een prik met het AstraZeneca-vaccin in heel zeldzame gevallen een zeer uitzonderlijke vorm van trombose kan veroorzaken. In Duitsland hebben 31 mensen daarmee te maken gekregen. Negen mensen overleden, van wie zeven vrouwen tussen 20 en 63. Daardoor bestaat het vermoeden dat vooral jongere vrouwen een verhoogd risico lopen. In Duitsland zijn bijna 3 miljoen mensen met AstraZeneca gevaccineerd.
Bron: Liveblog NOS rond 16:00 https://nos.nl/liveblog/2374666-afg...aar-wereldleiders-achter-pandemieverdrag.html
 

Ray

SHTF Expert
Een op de vijf donoren heeft antistoffen in bloed. Deze groep is natuurlijk geen representatieve afspiegeling van de bevolking, maar het is wel een indicatie.
Sanquin stelt vast dat meer vrouwelijke donoren (24 procent) antistoffen hebben ontwikkeld dan mannen (16 procent). "Daar hebben we bij onze donors op doorgevraagd, en we zien dat veel meer vrouwelijke donors (30 procent) in de zorg werken dan mannelijke donors (8 procent), zegt arts-microbioloog Hans Zaaijer, het hoofd van Bloedoverdraagbare Infecties bij Sanquin.
Liveblog bovenste bericht: https://nos.nl/liveblog/2374666-mee...lijft-60-minners-prikken-met-astrazeneca.html
 

Ray

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Belgische rechtbank: overheid, hef alle coronamaatregelen op.
De uitspraak komt na een klacht van de Liga voor de Mensenrechten. Volgens de krant Le Soir moet de Belgische staat een boete van 5000 euro per dag betalen als dat na 30 dagen niet is gebeurd, met een maximum van 200.000 euro.
Bron: Liveblog NOS: https://nos.nl/liveblog/2374818-rec...organiseert-kroegenexperiment-in-utrecht.html

Uiteraard zal de Belgische staat in beroep gaan en mij lijkt max 200.000 euro ook een schijntje, dus dit gaat nog heel lang duren. Lang genoeg om de bevolking te vaccineren.

Edit: Zo te lezen gaat het om hetzelfde als hier met de avondklok. Niet de juiste wet toegepast en de Belgen werken ook aan een pandemie wet. Storm in een glas water dus, leuk voor de krantenkoppen en clickbait.
 

martin

Mankinds only hope
Blijft toch wel een dingetje.

Ik denk dat dit een understatement is.
Ik ben meer een voorstander dan tegenstander m.b.t. vaccinatie. Maar toen uit de eerste cijfers al een flink aantal gevallen van trombose naar boven kwamen dan is het wel zaak om heel zorgvuldig te kijken naar deze gevallen.
En ja, het is een gegeven dat er sowieso flink wat mensen rondlopen met lupus zonder dit te weten en die kunnen door een vaccinatie wel degelijk een trigger krijgen waardoor er trombose kan optreden. En dan is een trombosebeen nog de minst erge vorm maar een hersentrombose is echt heel gevaarlijk.
Als je dan komt met 31 gevallen van trombose op 2,7 miljoen gevallen dan kan je wel zeggen dat de kans echt minimaal is. Maar omdat er van die 31 gevallen er 9 komen te overlijden dan kan je dit soort cijfers naar mijn idee niet downplayen.

Statisch gezien is het in ieder geval zo marginaal dat het ruimschoots als acceptabel zou kunnen worden gezien.
Maar vertel dat maar aan de nabestaanden van die 9 overleden gevallen (en die 22 gevallen die het wel overleeft hebben maar vermoedelijk flinke restklachten zullen overhouden)

Ik vraag me overigens wel af in hoeverre die 31 gevallen een trombose zouden hebben gehad als ze zouden zijn ingespoten met een placebo. Ik mag het alleen maar denken, maar hoeveel incapabele mensen worden er ingezet voor het toedienen van een vaccin en die niet eens weten hoe je moet voorkomen dat je in een ader i.p.v. een spier zit te spuiten. Nu zou je hierdoor alsnog geen trombose mogen krijgen maar een beschadigde wand van een bloedvat is nou ook niet echt bevorderlijk voor het voorkomen van trombose.

Verhouding man/vrouw is overigens ook extreem maar dat kan je dan weer verklaren dat er veel meer vrouwen in de zorg werken dan mannen en dit een verklaring zou kunnen zijn
 

Ray

SHTF Expert
De redenatie dat als men niet gevaccineerd wordt en door covid trombose krijgt (wat een van de problemen met covid is) is echter wel legitiem. Dat zouden er een stuk meer zijn dan 31 op de 2,7 miljoen.

Toch zou ik voorstander zijn om AstraZeneca niet gebruiken bij jonge vrouwen, als was het maar om het vertrouwen van het publiek, wat toch lastig e.e.a. kan inschatten, heel serieus te nemen. Dat ik zelf liever Pfizer of Moderna wil, heeft te maken met de effectiviteit van AstraZeneca tegen de Zuid-Afrikaanse mutatie, is daar nog nieuws over?
 

Candyman

Diehard Prepper
Gezien het aantal klachten over astrazeneca lijkt het mij beter om het helemaal niet meer te gebruiken.
Zeker omdat je in Nederland niet kan kiezen welk vaccin je krijgt.
Het zal de vaccinatiebereidheid wel ten goede komen.
 

Ray

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Vaccinatie tegen corona beschermt niet enkel de ingeënte persoon zelf, maar voorkomt ook besmetting van anderen, blijkt uit een nieuwe studie van het Amerikaanse RIVM. Immunoloog Ger Rijkers spreekt van goed nieuws. Bron: https://www.ad.nl/binnenland/het-be...et-coronavirus-niet-meer-overdragen~a7cadeb1/

Artikel over hetzelfde nieuws bij de NOS: https://nos.nl/artikel/2374959-amer...natie-ben-je-nauwelijks-nog-besmettelijk.html

Dit is een enkele studie uiteraard, onder 3950 mensen.

Wat me weer opvalt is dat in men in Tilburg eenzelfde soort onderzoek wilden doen, maar die kregen de financiering niet rond. We pompen tientallen miljarden in het bedrijfsleven aan steunmaatregelen en besparen op de dubbeltjes. Dit was ook het geval met de zelftesten die eerst moesten worden omgepakt in Polen, dat scheelde per test een dubbeltje. Dat het dan twee weken langer duurt voordat ze beschikbaar zijn, was voor kabinet Rutte geen argument. :rolleyes:

Het ontgaat me ook waarom de zelftesten die nu te koop zijn, 8,95 moeten kosten. De sneltesten waarvan we weten dat die niet meer dan 1,50 kosten. Handleiding erbij stoppen plus een doosje en ze kosten ineens zes keer zoveel.
 

Ray

SHTF Expert
Te snel geconcludeerd, de vorige post, net als de media heb ik het onderzoek zelve niet doorgespit, maar het RIVM wel.
Van Dissel: "Nou, daar zegt dat onderzoek eigenlijk niets over. De studie gaat over in welke mate het vaccin bescherming biedt tegen het oplopen van covid-19. De deelnemers zijn vooral zorgpersoneel en hulpdiensten, mensen die kans lopen op verhoogde blootstelling. In deze tussentijdse resultaten - want dat zijn het - zie je dat die mensen heel goed beschermd zijn na vaccinatie. Maar er is niet gemeten of vaccinatie de overdracht van het virus beperkt."
Bron: https://nos.nl/artikel/2375183-rivm...t-vaccins-overdracht-van-virus-tegengaan.html
 

Ray

SHTF Expert
GGD's stoppen helemaal met AstraZeneca om verspilling tegen te gaan. (Liveblog NOS)
Het vertrouwen in dit vaccin is flink gedaald, zeker na de eerste dode in NL, al is nog steeds niet duidelijk of en hoe dit toe te schrijven is aan dit vaccin. Zelf vind ik het goede zaak dat men echt heel voorzichtig hiermee is, al zal het vaccinatie tempo er flink onder te lijden hebben.

Mijn voornaamste probleem met AstraZeneca is de slechte effectiviteit tegen de Zuid-Afrikaanse variant van corona. Ook die is reeds in NL, dus persoonlijk heb ik liever een mRNA vaccin van Pfizer of Modern. mRNA vaccin omdat ik me verdiept heb in het mechanisme hoe dat werkt en dat is geeneens zo complex. Bij de oudere techniek van vector vaccins (bv AstraZeneca en Janssen) komen veel meer onzekerheden kijken.
 

Candyman

Diehard Prepper
Ik vind het wel opvallend dat iedere dode na vaccinatie niet direct gelinkt kan worden aan het vaccin maar iedereen die overlijdt en positief is getest op corona is gestorven aan corona.
Veel stemmingmakerij vind ik, lastig om zo cijfers serieus te nemen.
 

Ray

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Dat is niet zo vreemd @Candyman. Zolang je niet precies weet HOE AstraZeneca dit proces heeft veroorzaakt, kun je daar simpelweg geen harde conclusie aan verbinden. We hebben alleen die getallen van aantal prikken gezet en aantal overledenen. Trombose en verminderd aantal bloedplaatjes zijn niet bepaald zeldzaam kwalen, dus er kunnen ook andere oorzaken aan ten grondslag liggen. Ergo, men weet het simpelweg (nog) niet.

Het is druk in de ziekenhuizen, 700+ op de IC, gisteren meer dan 300 nieuwe opnames in reguliere bedden.

Hoog ziekteverzuim onder ziekenhuispersoneel door oververmoeidheid. In het noorden van het land en Brabant zelfs 14+%: https://www.skipr.nl/nieuws/minder-ziekenhuisbedden-beschikbaar-door-oververmoeid-personeel/
 

Candyman

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Dat klopt @Ray en dat is ook logisch maar met de corona doden gaat men er sneller vanuit dat iemand door het virus is overleden.
Dan is er ineens een stuk minder onderzoek nodig.
Niet om het virus te downplayen maar de overheid doet z'n uiterste best om angst te zaaien onder de bevolking over hoe dodelijk het virus wel niet is en dat de vaccinaties onze redding zijn terwijl dat helemaal niet zeker is.
En dan nog die vage build back better plannen erbij.
Niet zo vreemd dat er allerlei complottheorieën verzonnen worden.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2021Z04444&did=2021D09761

-edit- link toegevoegd
 
Bovenaan