• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hoe bewaar je koel/vriesspullen 48 uur?

sterredag

Prepper goeroe
OF je probeert het gewoon eerst in een kortere periode, en kijkt dan of je probleem daarna verholpen is. Als dat niet zo is, is er geen man overboord en kan je alsnog je diepvries 48 uur laten ontdooien. Als het dan wel al verholpen is heb je jezelf mooi een hoop geklooi bespaard toch?

Als ik het goed begrijp is het probleem nu in een relatief korte tijd ontstaan, dus zou je er ook vrij snel achter moeten zijn of het wel of niet geholpen heeft.

De eerste keer dat ik het probleem had was voor de verhuizing. Met de verhuizing is hij ontdooit geweest, dus OF korter heeft niet geholpen, OF de tweede keer heeft een andere oorzaak.
 

Lai

Prepper goeroe
Ik heb hier de hele inhoud (inc. koelelementen) al eens in 5 wollen dekens gewikkeld voor een kleine 24 uur. Er had een doek tussen de deur van het vriezertje gezeten (geen idee hoe lang) met als gevolg dikke laag ijs. Mijn vriezertje (tafelmodel) is helemaal glad van binnen, scheelt met ontdooien. Ik heb dit jaar wel gemerkt dat er weer sneller ijs vormt door regelmatig dat ding te openen om ijsjes te pakken. Dan gaat ie vaak open en dicht met tropisch weer. :fluit:
 

sterredag

Prepper goeroe
Ik heb dit jaar wel gemerkt dat er weer sneller ijs vormt door regelmatig dat ding te openen om ijsjes te pakken. Dan gaat ie vaak open en dicht met tropisch weer. :fluit:

Hmmm ook iets om rekening mee te houden dus, dat kan best ook wat verklaren ondanks het no-frost systeem, een overload kan dat niet aan.
 

Niels

Mankinds only hope
kan prima versneld ontdooien, maar wie garandeert mij dan dat het ijs weg is op de plekken waar ik het niet kan zien? Dat is min of meer het hele punt eigenlijk. Zou wel minder kunnen dan waarschijnlijk, maar ja hoeveel minder?
Je kan toch zien of het ijs weg is? :p.
Ik weet zeker dat het veel sneller kan dan 48 uur, haha. En ook veel sneller dan 24 uur.
 
D

Deleted member 1696

Gast
Is het niet gewoon een optie als je vriezer vol is, deze zo te laten?
Gewoon flink koud zetten voordat je hem losneemt.
Voordat het spul ontdooid is.....
 

Ray

SHTF Expert
Ik heb de afgelopen twee jaar zowel de koelkast als het diepvriesje (tafelmodel met laatjes) vervangen door A++ spul en dat merk ik gewoon in de energie rekening. Allebei verbruiken ze maar om en nabij de 100watt elk als ze draaien, maar het maakt dus veel uit hoe vaak ze draaien.

Diepvriesje in Duitsland gehaald, was 169 euro bij Marktkauf. Merk Amica, budget merk, de koelleidingen zie je nog door de vriezer lopen, zitten niet weg gewerkt in de wanden zoals meestal het geval tegenwoordig. Maar hij is zuinig en doet het prima.

Koelkast had ik mazzel mee, want er bleek lokaal een 'beschadigd' model achter te staan en die mocht voor 95 euro mee, mits ik afzag van de Inventum garantie van 5 jaar en genoegen nam met 2 jaar winkel garantie. Geen probleem mee, want normaal kostte dat koelertje 229.

264 euro investering die terug komt met een tientje per maand. Inmiddels zijn ze dus door uitsparing aan elektra, al weer bijna terugverdiend. Niet te lang blijven klooien met oud spul dus. :)
 

sterredag

Prepper goeroe
Ik heb de afgelopen twee jaar zowel de koelkast als het diepvriesje (tafelmodel met laatjes) vervangen door A++ spul en dat merk ik gewoon in de energie rekening. Allebei verbruiken ze maar om en nabij de 100watt elk als ze draaien, maar het maakt dus veel uit hoe vaak ze draaien.

Diepvriesje in Duitsland gehaald, was 169 euro bij Marktkauf. Merk Amica, budget merk, de koelleidingen zie je nog door de vriezer lopen, zitten niet weg gewerkt in de wanden zoals meestal het geval tegenwoordig. Maar hij is zuinig en doet het prima.

Koelkast had ik mazzel mee, want er bleek lokaal een 'beschadigd' model achter te staan en die mocht voor 95 euro mee, mits ik afzag van de Inventum garantie van 5 jaar en genoegen nam met 2 jaar winkel garantie. Geen probleem mee, want normaal kostte dat koelertje 229.

264 euro investering die terug komt met een tientje per maand. Inmiddels zijn ze dus door uitsparing aan elektra, al weer bijna terugverdiend. Niet te lang blijven klooien met oud spul dus. :)

Nieuw koelkastje moet nog ff geduld hebben. Hopelijk volgend jaar
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Wat Ray zegt een A++ of A+++ nog beter verdiend zichzelf terug op de energierekening.

Daarnaast hebben die oude vooral goedkopere merken één motor. Het zou dus kunnen zijn dat deze wat minder vermogen kan leveren dan toen deze nieuw was. Dan moet deze extra hard werken om de vriezer nog bij te kunnen benen. Mogelijk gebruik je momenteel dus extra stroom wat je in de energierekening gaat merken.

Je kunt er een tijdje bij blijven staan en af en toe de koelkast openen en sluiten. Als die motor dan heel veel moet werken dan is een nieuwe goedkoper dan een jaar wachten.

Zelf heb ik bij Conrad destijds een aantal verbruiksmeters gekocht. Als je daar de stekker in doet kun je het verbruik meten bijvoorbeeld een week lang. Dan vermenigvuldigen met 52 en je weet wat deze je per jaar kost. Die meters kun je overigens ook in andere winkels kopen.
 

Ray

SHTF Expert
@Harry Nack

Het is geen goedkoop merk koelkast. En ik heb nu en de komende maanden gewoon geen 500 euro ff in 1 keer. Het staat zeker wel op de planning
Die A+++ dingen zijn nog heel duur, maar een A++ kost echt geen 500 euro. Ja, wellicht als je e.o.a overbodig sjiek ding in huis haalt. Zelf in NL ben je voor een tafelmodel koelkast wel klaar voor max 250 euro, met deukje de helft.
 

sterredag

Prepper goeroe
Die A+++ dingen zijn nog heel duur, maar een A++ kost echt geen 500 euro. Ja, wellicht als je e.o.a overbodig sjiek ding in huis haalt. Zelf in NL ben je voor een tafelmodel koelkast wel klaar voor max 250 euro, met deukje de helft.


No frost koelvriescombi
 

sterredag

Prepper goeroe
Zeker altijd lastig. Met witgoed koop ik wel graag altijd een goed merk. Heb slechte ervaring met budgetmerken wat dit betreft.

Aangezien ik de koelkast echt vandaag moet doen ben ik nu 3 2 Liter pakken met water aan het invriezen.
Hopelijk vind ik nog een of meer koeltassen boven en dan duimen maar.
 

sterredag

Prepper goeroe
Inmiddels de bevroren kannen met bevroren spullen zo compact mogelijk in koeltassen gestopt.

Ik bedenk me nu ook vanwaar die 48 uur toch.

Het achterpaneel van binnen kon ik eenvoudig los schroeven. Daarachter zit nog een paneel die ik niet van de kant kan los schroeven.

Wel tref ik daar een opening aan. En ja daar lag ook ijs.

Inmiddels is dat ijs ontdooit. Maar het is er nog wel erg nat. Als ik de vriezer nu weer aan zou zetten, zou dit vocht weer bevriezen waardoor het probleem dus blijft.

Die 48 uur is voor het verdampen van het vocht in een half gesloten ruimte. Tenminste dat vermoed ik nu dus.
 
Bovenaan