• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hoe droog (bulk) voedsel het beste bewaren?

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
a dat las ik al in je vorige post. is dat ook een reden waarom volkoren producten altijd in kartonne verpakking word verkocht?(heb nog nooit in zakken zien liggen)

De volkoren pasta die ik koop zitten in plastic verpakt. De melden in papier. Ik heb eens met een Italiaanse pasta producent gekletst en die vertelde dat pasta in Italië nooit in karton zit omdat het dan naar karton gaat smaken.
 

Ray

SHTF Expert
Geen idee waarom en of volkoren producten altijd in kartonnen pakken zitten. Ik koop m'n brood in een plastic zak en de muesli zit ook in zakken. Maar het maakt ook niet uit, meeste plastic laat vrij veel zuurstof door, vandaar die mylar zakken. Petflessen werken ook redelijk, maar laten wel licht door.

Hoe ranzigheid smaakt, nou behoorlijk vies! Eind product van die vetoxidatie is boterzuur en die lucht is niet te harden. Mocht je oude zilvervliesrijst vreselijk smaken door ranzigheid, kun je het stevig wassen met water. Dan verdwijnt veel van de vieze smaak, schijnt het.

Kort gezegd zijn er drie invloeden waardoor voedsel bederft.

- Vocht, onder een bepaald vochtigheidspercentage kunnen er geen schimmels en bacteriën groeien.
- Zuurstof, dit reageert met vetten, oliën, vitamines, anti-oxidanten e.d. in het product.
- Licht, vooral UV licht breekt bepaalde verbindingen waardoor voedingswaarde daalt.

Afhankelijk van je product, moet je maatregelen tegen deze drie nemen. Soms is er maar 1 factor, bv vocht bij het opslaan van gedroogde bonen. Gedroogde bonen kun je op een droge plek decennia bewaren.

Bij zilvervliesrijst, volkoren meel, maar ook gedroogd vlees, etc, moet je naast vocht, ook zuurstof buiten houden, wil je het echt heel lang bewaren,.

En dan heb je nog sommige producten die slechter worden van licht. Bv. olijfolie.

Daarom verpakken sommige mensen hun spullen met zuurstof- en vocht absorberende middelen in mylar zakken. Mylar zakken zijn licht dicht en laten nagenoeg geen zuurstof door.

Zelf prep ik geen gevriesdroogd spul en de zilvervliesrijst en pasta rouleer ik. Die laatste twee blijven sowieso al een paar jaar goed in hun originele verpakking op een droge plek. Meer dan een jaar rijst of pasta heb ik niet in huis en dan scheelt het een hoop gedoe.

Je hebt ook mensen die een soort gevulde kast willen samenstellen waar ze daarna de komende 25 jaar niet meer naar om willen kijken. Tja, dan moet je zorgvuldig uitzoeken wat je in de voorraad stopt en dat ook nog eens heel moeilijk en duur gaan verpakken. Of je koopt van die hele dure 25 jaar houdbare gevriesdroogde maaltijden in mylarzakken (soms blik) kant en klaar, maar dat kost een paar centen. Zeven euro per zakje/maaltijd is niet ongewoon.

Je bent dus echt een factor tien of meer goedkoper uit door gewoon blikken en glazen potten te halen uit de lokale supermarkt. Blik en glazen potten (wel donker bewaren) zijn echt decennia houdbaar. Aangevuld met de droge voorraad pasta en rijst, wat gedroogde kruiden en potjes smaakmaker (bv. sambal) en je kunt met gemak een voedselvoorraad voor jaren aanleggen als 't moet.

Diezelfde supermarkt heeft ook pilletjes tegen diarree en verstopping. Ook handig daar een paar doosjes van bij de prepvoorraad te gooien, mocht je niet aan genoeg vezels kunnen komen en de olijfolie (ook prima houdbaar in 't donker) niet werkt.
 

miss-elliot

Survivor
@miss-elliot . Wil je zilvervlies rijst heel lang goed houden, veel langer dan twee jaar, dan is zuurstof vrij verpakken wel handig. .

Dus als ik korter dan 2 jaar wilt bewaren kan ik gewoon de rijst in de kartonnen verpakking (ook al zijn die vaak lek)
zo in de kelder bewaren (in goedkoop opslagbox of dergelijks) voor max 2 jaar zonder dat het ranzig word?
Dus ik hoef ze de eerste 2 jaar niet in maylor zakken te doen?

Je bent dus echt een factor tien of meer goedkoper uit door gewoon blikken en glazen potten te halen uit de lokale supermarkt. Blik en glazen potten (wel donker bewaren) zijn echt decennia houdbaar. Aangevuld met de droge voorraad pasta en rijst, wat gedroogde kruiden en potjes smaakmaker (bv. sambal) en je kunt met gemak een voedselvoorraad voor jaren aanleggen als 't moet.

Dat blik en pot aanzienlijk goedkoper was begreep ik al, alleen hoe het beste pasta en rijst op te slaan begrijp ik nog niet helemaal.

Hoe bereken jullie dat eigenlijk?
ik bedoel hoe weet je hoeveel voedsel je nodig hebt voor 1 jaar (laat staan 25 jaar)
Dan ga je uit van 3000 kcal per dag keer 365 dagen?
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
Yep, zelfs zilvervliesrijst blijft in z'n originele verpakking minimaal twee jaar goed, waarschijnlijk wel langer. Pasta en witte rijst met gemak 10 jaar. Moet je geen vochtige kelder hebben en anders stop je het in goedkope plastic emmers met deksel.

Hoeveel eten jij op een jaar nodig bent, kun je alleen zelf inschatten. Calorieën per dag of jaar uitrekenen, ik doe er niet aan. Zelfs al zou je het precies weten van je huidige levensstijl, heb je nog geen idee of je juist actiever of inactiever zal zijn als je die voorraad nodig bent.

Als ik jou was zou ik eerst bepalen welke risico scenario's je afgedekt wilt hebben.

Grofweg:

- Met twee weken voedsel in huis, kom je 90% van alle mogelijke crisis wel door. Tegen die tijd is de crisis bezwering vanuit de overheid of buurlanden wel op gang en eventuele NBC dreiging neergeslagen of over gewaaid. Vertrekken naar andere oorden kan nog best lastig worden, als iedereen de Randstad uit wil staat wellicht de file er nog.

- Met twee maanden voedsel in huis, kom je 99% van alle mogelijke de crisis door. Al moeten de voedseldroppings en hulp uit China of Amerika komen.

- Die laatste 1% wordt lastiger, als echt de complete wereld lam zou zijn geslagen, wordt het tijd zelf (of samen) je voedsel te gaan verbouwen. Opstarten van zo'n moestuin in 't groot en alles wat er bij komt kijken is een beste onderneming waarbij natuurlijk ook e.e.a. mis kan gaan. Twee jaar voedselvoorraad geeft je dan voldoende tijd. Je hebt dan echter ook nog veel meer nodig uiteraard om te kunnen overleven.

Alleen doorgeslagen Amerikaanse Doomsday preppers stockeren decennia aan voedsel en spullen. Mijns inziens maken ze daarbij de foute aanname dat ze ook decennia in hun gecreëerde bunker zullen kunnen blijven, terwijl het complete continent of zelfs de hele wereld in chaos verkeerd. Niet een erg flexibel plan, alsof de SHTF zich netjes aan je vooraf bedachte A t/m Z stappenplan houdt.
 

Jannes

Prepper goeroe
Dus als ik korter dan 2 jaar wilt bewaren kan ik gewoon de rijst in de kartonnen verpakking (ook al zijn die vaak lek)
zo in de kelder bewaren (in goedkoop opslagbox of dergelijks) voor max 2 jaar zonder dat het ranzig word?
Dus ik hoef ze de eerste 2 jaar niet in maylor zakken te doen?

Misschien begrijp ik je verkeerd, maar het heeft niet zoveel zin om iets wat bijna aan de houdbaarheidsdatum zit alsnog in mylar zakken te doen. Die zakken vertragen het proces van verderf, maar dan moet je wel tijd ‘over’ hebben om te kunnen verlengen mbv mylar zakken.
Dus eigenlijk zou je al bij aankoop van het de rijst (of een ander product) of in ieder geval niet heel lange tijd erna moeten weten of je het binnen de houdbaarheidsdatum gaat gebruiken.
Hopelijk begrijp je me. Ik weet even niet hoe ik het anders omschrijven moet.
 

petroman

SHTF Expert
Plus dat je tijdens het bewaren ook gebruiken "moet" dan rouleert het eten. Dus wat je aan rijst opeet in die twee jaar vul je weer aan.
Overigens zou ik geen lekke kartonnen verpakkingen als lang houdbaar bestempelen.
Dus bij aanschaf op tht datum letten.

Verder weten we natuurlijk niet hoe droog je kelder is.

ps let op maximaal gewicht op je planken.
Persoonlijk zou ik 1 a 2 beugels meer gebruikt hebben.
 
Bovenaan