• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hoe een extreem zuinig generator gebruik? Via een buffer-accu?

V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Omdat de elektriciteitsvoorziening eens onderbroken zou kunnen raken, heb ik laatst een inverter-benzine-generatortje van 2 kW gekocht. Vanuit het idee om daarmee bijvoorbeeld de koelkast en de diepvries in bedrijf te houden, en wat ander klein spul (zaklampen, radio, portofoons…).

Ik probeer wel verder te denken dan een paar weken, en dan wordt de benzinevoorraad al gauw een probleem, tenzij het echt heel zuinig kan. Een vriezer dan het beste snel leeg te halen lijkt me. De inhoud opeten en de rest pekelen (haal voldoende zout in huis…), om uiteindelijk alleen een klein koelkastje in gebruik houden, of zelfs dat niet meer.

Het is dan immers zaak om de stroombehoefte heel snel tot een absoluut minimum terug te brengen, om een benzinevoorraad zo lang mogelijk te kunnen rekken. In dit draadje dan wat mij betreft het accent op “extreem zuinig, maar met lange adem”. En alles wat we ons bij een SHTF misschien meer kunnen permitteren is dan meegenomen, maar is extra en van later zorg.

Ik schrijf hier het beste wat gedachten op een rij, over hoe dat wellicht zou kunnen. Met het idee om daar later serieus werk van te maken. Nu dus alleen even verkennend. Misschien hebben jullie goede tips, aanvullingen of verbeteringen?

Voor het gemak hieronder een benzineverbruik aangenomen waarin als het ware "alle verliezen zijn verrekend”, en verliezen verder even buiten beschouwing gelaten.

Stel dat we vier volle jerrycans benzine hebben, totaal 80 liter. En dat we zo’n 3 kWh kunnen opwekken met een liter benzine, stel 750 W per uur per 1/2 liter benzine.

Als ik dan per dag aan verbruik heb (stel):
- aan totaal “batterij-verbruik”, globaal: 20 Li-ion batterijen van 4V en 3Ah = 20x4x3= 240Wh;
- een klein koelkastje = 750 Wh;
- en lampjes (en overig) = 135 Wh.

Maakt totaal 1125 Wh, en is 1,5 uur draaien van de generator en 3/4 liter verbruik per dag. Daarmee kan ik met 80 liter benzine zo’n 106 dagen vooruit;). En zonder koelkast is voor die resterende 375 Wh zelfs 0,5 uur draaien van de generator en 1/4 liter verbruik per dag voldoende, en worden het 256 dagen:).

Tja, mooi, maar hoe laad ik dan in ‘s hemelsnaam 20 batterijen op in 1,5 of 0,5 uur, terwijl daarvoor zo’n 4 uur nodig is? Hoe laat ik een lampje van 27 Watt 5 uur branden op een generator die maar 1,5 of 0,5 uur draait? En hoe krijg ik een koelkastje dat 60 Watt verbruikt, in “een 1,5 uur-turbostand”, terwijl het eigenlijk 12 uren per dag moet kunnen draaien (aangenomen 50% van de tijd de compressor aan)?

“Waar is die kleine benzinegenerator die niet meer dan 100W kan leveren en zo'n 70 ml/h aan benzine verbruikt…???” Die is er niet vrees ik:lol:. Hoe kleiner een generator des te slechter het rendement, zal daarvoor dan wel een verklaring zijn. Jammer…

Ik voel aan, dat er een snel oplaadbare “buffer” nodig is, waaruit gedurende de dag de stroom kan worden getrokken die binnen niet meer dan een half uur of anderhalf uur wordt opgewekt en opgeslagen.

Even uitgaand van 12V loodaccu’s, en van het verbruik zonder koelkast: Totaal 375Wh in een half uur opgewekt, is 62,5 Ampere laadstroom bij 12V gedurende een half uur (=31,25 Ah).
Ik las dat de laadstroom maximaal 0,2 C (capaciteit) is, en dat wordt dan ten minste een 62,5/0,2 = een 312,5 Ah accu. Ik wil de accu echter niet dieper ontladen dan van zo’n 90% lading tot minimaal 60% resterende lading (geeft een langere levensduur). 31,25 Ah vertegenwoordigt het dagelijks verbruik, en is dan 30% van de totale accucapaciteit. Ik heb daarvoor minimaal een 10/3*31,25 = 104,2 Ah accu nodig. Twee accu's van 160 Ah met elk een laadstroom van 30A lijkt dan te voldoen, maar is wel een behoorlijke overkill vanwege de laadstroom, ten opzichte van het geringe verbruik. Anderzijds, is er wel weer ruimte voor aanvullende energie-opslag vanuit zonnecellen en/of een windmolentje, tot een totaal verbruik van zo'n kleine 100 Ah.
Een dagverbruik van 1125 Wh (met klein koelkastje) is dan afgedekt, met aanvullend stroom vanuit zonnecellen en/of een windmolentje. Zonder stroom vanuit zonnecellen en/of een windmolentje, zou een zwaarder accupakket nodig zijn, vanwege de laadstroom.

Zo ongeveer, kan ik mij het voorstellen….
Klopt dit een beetje, en hoe kan het anders of beter? Wat zouden jullie anders doen?

Het bovenstaande is bewust even een “worst case”… Alleen mijn generator doet het (in ieder geval), en alles wat er daarnaast nog stroom kan opwekken is dan alleen maar meegenomen. Voor m'n koelkast moet ik dan nog wel het accupakket verzwaren zie ik...

Voor de lange duur zijn de zonnepanelen natuurlijk weer belangrijker, en dat wordt zeker een tweede insteek, om (later) ook voor elkaar te krijgen: al het verbruik via zonnepanelen en wind. Functioneert dan en het ene en het andere, dan is er automatisch meer back-up/zekerheid.
En dan kan die radioisotope thermoelectric generator eindelijk naar de schroothoop;)
Tja, hadden we maar zoiets in huis...
 

FKAGB

Prepper goeroe
Ik ga ff meedenken maar moet nu op pad. Overigens is de energetische waarde van benzine 9,7 kWh. Ik denk dat je zelfs met verliezen wel meer op kan wekken dan 3 kWh per liter.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
En je koelkast is een A+++ met max jaarverbruik van 62 kWh?(de zuinigste op dit moment is een Liebherr) Ik bedoel, eerste plek om te bezuinigen is die koelkast zelf. Investeren in een zuiniger koelkast is denk ik slimmer dan in een groter accupakket.
Wat zou ik anders doen? Met dit weer (en groot deel van het jaar) kan je je koelkastinhoud ook gewoon in de schuur of in een kast buiten kwijt, sowieso handig om even te bekijken welke spullen er als vanzelfsprekend in liggen, en welke echt koel moeten bewaard. Kijk dus ook naar wat niet gekoeld hoeft.
Bij de rest van je berekeningen kan ik je niet helpen.
 

Arie

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Ik lees net beter je post en die is netjes berekent.
Hier onder had ik met half gelezen info getypt.

Ik heb geen cijfers bij de hand nu maar met 2 180ah accu's leef ik heel de dag met koelkast vriezer cv tv en verlichting. Wel met 600w zonnepanelen er op. De opbrengs van de panelen zijn in de zoner leuk maar met een donkerdag net genoeg om een telefoon op te laden.
Als mijn accu's leeg zijn en gebruik geen zonnepanelen dan laad ik met zo'n 70A in ongeveer 6,5h tijd de boel op. Zonder verbruikers er aan. Zeker het laadste stukje laden duurt langer maar is wel belangerijk om je accu's goed te houden.

Maar als je een verbruik hebt van 375wh en je hebt een accubank van 2x 160 op 12v heb je dus een capacitijd van 12*320=3840wh.
Als je de helft verbruikt hou je 1920wh over.
Als je 1920wh/375wh= 5.10 uur aan power. Je kan dus 5 uur lang vermogen vragen en dan zit je op de helf van je capasiteit.
Wil je gaan bij laden in een uur dan moet je op 12v 1920wh/12v= 160ah laden. Heb je er ook nog 375wh aan verbruik aanhangen duurt het uiteraard langer.
Je hebt dus naar mijn idee al een generator nodig die 2kw per uur levert om alleen je accu's vol te krijgen.

Maar jij haalt volgens mij 2 dingen door elkaar. Je totale verbruik per dag en per uur.
Is die 375w per uur het veruik of een optel som over heel de dag. Anders is je wh verbruik 375wh/24u=15,6wh en dat is zonder koelkast wel heel netjes.
Als je dan de som opnieuw maakt kan je 1920wh / 15.6wh = 123h verbruiken. Dat is een stuk aantrekkelijker. Het perdag bij laden is dan ook heel veel makelijker.
 

Highway

Last (wo)man standing
Ik bedoel, eerste plek om te bezuinigen is die koelkast zelf.
dat lijkt mij ook!

En wat ook besparing en minder belasting kan geven: de bestaande koelkast extra isolatie geven. Die gemiddelde koelkast is zo licht uitgevoerd, dat je daarom een relatief zware compressor hebt die vaak aanslaat. En vaak staat ie ook nog in een ruimte (keuken) die je aan het warm houden bent, dus in een kelder zou al beter zijn. Ojee, nu moet je ook al een kelder gaan graven van mij.

@Arie geeft terecht aan dat jou generator eigenlijk net te weinig rest capaciteit heeft. Dus, enige optie hier is: je verbruik enorm reduceren... of ook nog extra zonnepanelen er bij.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
En je koelkast is een A+++ met max jaarverbruik van 75 kWh? Ik bedoel, eerste plek om te bezuinigen is die koelkast zelf. Investeren in een zuiniger koelkast is denk ik slimmer dan in een groter accupakket.
Wat zou ik anders doen? Met dit weer (en groot deel van het jaar) kan je je koelkastinhoud ook gewoon in de schuur of in een kast buiten kwijt, sowieso handig om even te bekijken welke spullen er als vanzelfsprekend in liggen, en welke echt koel moeten bewaard. Kijk dus ook naar wat niet gekoeld hoeft.
Bij de rest van je berekeningen kan ik je niet helpen.
Goedemorgen Stuudje. Zijn die dingen dan zo zuinig geworden, wow... Bedankt voor de tip. Bij de berekening ging het mij maar even om "globaal", en dacht ik eigenlijk aan SHTF-overstap op een klein absorptie-camping-koelkastje dat ik nog ergens heb (en die zijn op stroom niet echt zuinig, blijkt).
Zo te zien kan ik de koelkast inderdaad een veel lager verbruik toerekenen dan 750 Wh/dag (=274 kWh/jaar), en dat pas ik dan nog even aan, in een nieuwe berekening hieronder. Ik vond zojuist http://www.greenem.nl/wat-kost-een-koelkast-per-jaar/
upload_2017-1-14_8-52-30.png
en dan nu maar even van 75 kWh/jaar uitgegaan = circa 205 Wh/dag. Dat scheelt even...

En @FKAGB Meer dan 3 kW per liter benzine...? Merci... Stel dan 4 kW wellicht...

Daarmee gerekend wordt dan:

Stel dat we vier volle jerrycans benzine hebben, totaal 80 liter. En dat we zo’n 4 kWh kunnen opwekken met een liter benzine, stel 1000 W per uur per 1/2 liter benzine.
Moet natuurlijk 2000 W per uur per 1/2 liter benzine zijn, kijkend naar mijn 2000W generatortje.
Mensen, ik kan niet meer rekenen merk ik:eek:. Het verbruik ligt de helft lager dan hieronder, en pas ik nog aan... Dan het beste even een nieuwe berekening in een post onderaan, en blijft deze flater in ieder geval voor het nageslacht bewaard;)
Als ik dan per dag aan verbruik heb (stel):
- aan totaal “batterij-verbruik”, globaal: 20 Li-ion batterijen van 4V en 3Ah = 20x4x3= 240Wh;
- een moderne koelkast = 205 Wh;
- en LED's/verlichting (en overig) = 135 Wh.

Maakt totaal 580 Wh, en is 0,58 uur = 35 minuten draaien van de generator en 0,29 liter verbruik per dag. Daarmee kan ik met 80 liter benzine zo’n 276 dagen vooruit;). En zonder koelkast is voor 375 Wh zelfs 22,5 minuten draaien van de generator en 0,19 liter verbruik per dag voldoende, en worden het 431 dagen:).

Even uitgaand van 12V loodaccu’s en van het verbruik met koelkast: Totaal 580Wh in 35 minuten opgewekt, is 82,8 Ampere laadstroom bij 12V gedurende 35 minuten (=48,3 Ah).

Ik las dat de laadstroom maximaal 0,2 C (capaciteit) is, en dat wordt dan ten minste een 82,8/0,2 = een 414 Ah accu. Hmmm, en accu's van dat formaat zijn niet goedkoop, maar 3 accu's van elk 140 Ah volstaan dan ook, en die zijn wellicht eenvoudiger en goedkoper op de kop te tikken. En dan ook drie acculaders met elk 30A laadstroom gebruiken is wellicht verstandiger dan een grote van meer dan 80 Ampere.

Ik wil de accu's echter niet dieper ontladen dan vanaf zo’n 90% lading tot er minimaal 60% lading resteert (geeft een langere accu-levensduur). 48,3 Ah vertegenwoordigt het dagelijks verbruik, en is dan 30% van de totale accucapaciteit. Ik heb daarvoor minimaal een 10/3*48,3 = 161 Ah accu nodig (van de 3 x 140 = 420 Ah beschikbaar). Er is dan in ieder geval volop ruimte om aanvullend energie vanuit zonnecellen en/of een windmolentje op te slaan, tot een totaal dagverbruik van zo'n 126 Ah.

Zo ongeveer, kan ik mij het voorstellen….
Klopt dit een beetje, en hoe kan het anders of beter? Wat zouden jullie anders doen?
 

Bijlagen

  • upload_2017-1-14_8-45-25.png
    upload_2017-1-14_8-45-25.png
    11.5 KB · Weergaven: 12

Arie

Diehard Prepper
Waarom 3 losse laders.
Een 140ah accu laden met 30A is wel overkill. Max 20A.
Waarom geen 24v systeem dat halveert de stromen.
En een agm accu of gel accu kan veilig tot 50% ontladen worden.
ik vind je idee wel leuk. Maar je dure installatie aanpassen aan het brandstof verbruik snap ik niet zo.
Ik denk dat je een beter uitgeballanceert systeem krijgt als je als basis zonnepanelen aanhoud en daarna pas je generator voor extra vermogen of slechte dagen.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Maar als je een verbruik hebt van 375wh en je hebt een accubank van 2x 160 op 12v heb je dus een capacitijd van 12*320=3840wh.
Als je de helft verbruikt hou je 1920wh over.
Als je 1920wh/375wh= 5.10 uur aan power. Je kan dus 5 uur lang vermogen vragen en dan zit je op de helf van je capasiteit.
@Arie De 375 Wh zou het gehele dag-verbruik zijn, zonder koelkast. Ik heb de berekening later aangepast na tips van Stuudje en FKAGB, maar zo was het bedoeld. Ik heb er rekening mee gehouden, dat het voor een accu het beste is om die niet verder leeg te trekken dan tot zo'n 60% van z'n capaciteit resterend. Opladen gaat vooral tegen "bijna vol" langzaam begreep ik, dus ben ik uitgegaan van telkens laden tot zo'n 90% gevuld, en dan daarvan 30% afnemen tot 60% gevuld resteert en dan weer laden. Trek jij jouw accu's dan niet af en toe te ver leeg, dan goed is voor de levensduur?
Tenminste: ik ga er van uit dat het nuttig te gebruiken aantal Ah niet meer is dan ongeveer 1/3 van de opgegeven capaciteit.

Maar jij haalt volgens mij 2 dingen door elkaar. Je totale verbruik per dag en per uur.
Is die 375w per uur het veruik of een optel som over heel de dag. Anders is je wh verbruik 375wh/24u=15,6wh en dat is zonder koelkast wel heel netjes.
Als je dan de som opnieuw maakt kan je 1920wh / 15.6wh = 123h verbruiken. Dat is een stuk aantrekkelijker. Het perdag bij laden is dan ook heel veel makelijker.
375 Wh als optelsom over de gehele dag was bedoeld.
Voor het laden ben ik er van uitgegaan dat het het beste is om dat zo snel mogelijk te doen, om geen generator-vermogen weg te gooien. Zo'n 700-1000 Watt zal mijn generator'tje vast geven per uur en 1/2 liter, maar het verbruik zal ook niet veel lager zijn vermoed ik, als ik maar 60 of 120 Watt zou afnemen, bij laden met maar 5 of 10A laadstroom bijvoorbeeld. Het ding moet toch ronddraaien, ook al is het een inverter-generator (toerental kan lager dan conventioneel). En bij zo'n relatief langzaam laden, gooi ik dan misschien wel 400 of 500 Watt weg aan warmte. Vandaar m'n focus op generator zo kort mogelijk aan, en zo snel mogelijk laden. Of dat een juiste is...?
 

Arie

Diehard Prepper
@RockyFlats
Mijn agm accu's kunnen tot 30% ontladen worden daar blijf ik dan al een stuk boven met me 50%.
Ik heb accu's staan die nu al 8jaar mee gaan en minimaal aan capasiteit hebben ingelevert.
Ja kan als regel aanhouden dat je laadstroom 10% is van de accu. Dus een 140ah accu mag je eigenlijk maar met 14A laden. Dus het het laden duurt langer. Dus je plaatje van heel snel heel veel gaat niet ech op door het gebruik van je accu's. Zijn je accu's 2x zo groot mag je 2x zoveel laden en duurt het dus ook 2x zo lang.

Ik geef wel toe dan mijn lader van 70A ook een beetje te is. Ik mag max 40A laden maar mijn lader regelt zelf alles en meet de temperaturen en past daarop aan. Ook met verbruikers aan de accu kan ik laden vandaar een beetje extra power.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Waarom 3 losse laders.
Een 140ah accu laden met 30A is wel overkill. Max 20A.
Waarom geen 24v systeem dat halveert de stromen.
En een agm accu of gel accu kan veilig tot 50% ontladen worden.
ik vind je idee wel leuk. Maar je dure installatie aanpassen aan het brandstof verbruik snap ik niet zo.
Ik denk dat je een beter uitgeballanceert systeem krijgt als je als basis zonnepanelen aanhoud en daarna pas je generator voor extra vermogen of slechte dagen.
Max 0,2C = 140*0,2 = 28 A laadstroom, kan misschien nog? Ik heb de 82,8 A wel gedeeld door 3, maar heb naar de verkeerde kant afgerond:eek:
Een 24V accu, en gaat toch gewoon via een inverter naar 230, goed idee. Hier alleen het probleem dat het windmolentje en kleine paneeltje dat ik heb, al 12V zijn (maar kan wellicht over de helft van een 24V...). Grotere systemen zijn sowieso 24V of hoger, toch?
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
@RockyFlats
Mijn agm accu's kunnen tot 30% ontladen worden daar blijf ik dan al een stuk boven met me 50%.
Ik heb accu's staan die nu al 8jaar mee gaan en minimaal aan capasiteit hebben ingelevert.
Ja kan als regel aanhouden dat je laadstroom 10% is van de accu. Dus een 140ah accu mag je eigenlijk maar met 14A laden. Dus het het laden duurt langer. Dus je plaatje van heel snel heel veel gaat niet ech op door het gebruik van je accu's. Zijn je accu's 2x zo groot mag je 2x zoveel laden en duurt het dus ook 2x zo lang.

Ik geef wel toe dan mijn lader van 70A ook een beetje te is. Ik mag max 40A laden maar mijn lader regelt zelf alles en meet de temperaturen en past daarop aan. Ook met verbruikers aan de accu kan ik laden vandaar een beetje extra power.
Laat ik dan gaan rekenen met ontladen tot 50% van de capaciteit. En laden tot 90% omdat het verder aftoppen langzaam gaat.
"Zijn je accu's 2x zo groot mag je 2x zoveel laden en duurt het dus ook 2x zo lang".
Klopt dat wel? Ik bedoel, ik zou dan gebruik maken van een 2x grotere laadstroom (0,2C) en de laadduur blijft dan gelijk.
http://accu.startpagina.nl/forum/topic/2028862/alles-over-het-opladen-van-de-accu/
Daarin lees ik "De laadstroom gedurende de eerste fase (bulk) van het laden moet bij voorkeur 0,2
C niet overschrijden. Hierbij is C de capaciteit van uw accu in Ampère‐uren (Ah).
Bijvoorbeeld maximaal 20 Ampère voor een 100 Ah accu."

Neem me niet kwalijk dat ik hier even zo gefocust ben op snel laden. Ik zal een semi-tractie accu nodig hebben denk ik, en is dan misschien een andere dan die jij uitgekiend hebt en het beste is (met lagere laadstroom) voor jouw systeem. De gedachte was even, om zo lang mogelijk uit een voorraad benzine te kunnen putten, als al het andere aan energieopwekking niet functioneert. Alleen voor dat geval, is een automatische lader misschien een nadeel, want die weet niet dat er een generator draait en regelt wellicht op een lagere laadstroom dan nog verantwoord zou kunnen?
 

Arie

Diehard Prepper
2 accu's parallel maakt 24v.
Nooit 2 accu's ongelijk laden. Ik zou als je al 12v spul hebt ook je installatie op 12v houden.
Ik zou het even op moeten zoeken maar volgens mij is die C waarde de max ontlaadstroom die hij mag hebben. Dus je accu presteert het best bij een ongevings temperatuur van 20graden en een ontlaadstroom van 28A.
 

Arie

Diehard Prepper
Ik snap je idee van snel laden absoluut.
Maar even domweg gedacht.
Een kleine stads autotje rijd 500km op 30l benzine.
Een klein elektrisch stadsautotje rijd max 100km op zijn lading.
Bij laden duurt 8 uur.
Tanken duurt 10min.
Kan je voor het geld van je installatie niet beter een aantal liters aspenbenzine kopen als je het een jaar wil overbruggen.
Accu's kunnen ook kapot.
Ik had er 4 van 180A en nu nog maar 2. En alle 4 zijn ze op dezelfde manier gebruikt in dezelfde installatie.
Als je 1 kleine accu neemt om snachts wat verlichting aan te zetten en je laad overdag je batterijen en koelt je koelkast. Kan je generator snachts lekker uit.

Mijn installatie word maandelijks gebruikt en is ook een beetje hobby. Mijn kijk op zo'n installatie is dus iets anders.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Nu nog verder verbeterd, met dank aan @Arie

Stel dat we vier volle jerrycans benzine hebben, totaal 80 liter. En dat we zo’n 4 kWh kunnen opwekken met een liter benzine, stel 2000 W per uur per 1/2 liter benzine, kijkend naar mijn 2000W generatortje.

Als ik dan per dag aan verbruik heb (stel):
- aan totaal “batterij-verbruik”, globaal: 20 Li-ion batterijen van 4V en 3Ah = 20x4x3= 240Wh;
- een moderne koelkast = 205 Wh;
- en LED's/verlichting (en overig) = 135 Wh.

Maakt totaal 580 Wh, en is 0,29 uur = 18 minuten draaien van de generator en zo'n 0,15 liter verbruik per dag. Daarmee kan ik met 80 liter benzine zo’n 533 dagen vooruit, het wordt steeds mooier;).
En zonder koelkast is voor 375 Wh zelfs 11,3 minuten draaien van de generator en 0,1 liter verbruik per dag voldoende, en worden het 800 dagen:).
Ik voel wel aan dat het hier al-met-al wel wat te optimistisch wordt, ook vanwege opstart-verliezen, lekkage en verdamping en dergelijke. maar, stel eens dat het in werkelijkheid 400 in plaats van 533 dagen is, dan is dat toch ook al perfect, en geeft in ieder geval een aardig idee en gemoedsrust...

Even uitgaand van (nu) 24V loodaccu’s en van het verbruik met koelkast: Totaal 580Wh in 18 minuten opgewekt, is 81 Ampere laadstroom bij 24V gedurende 18 minuten (=24,2 Ah). Maar dan wel bij vollast van de generator.

Ik las dat de laadstroom maximaal 0,2 C (capaciteit) is, en dat wordt dan ten minste een 81/0,2 = een 405 Ah accu. Terugrekenen naar 80 Ampere laadstroom en iets langer laden, zou dan een 400 Ah accu kunnen zijn,en daarmee even verder gerekend.

Ik wil de accu echter niet dieper ontladen dan vanaf zo’n 90% lading tot er minimaal 50% lading resteert (geeft een langere accu-levensduur). 24,2 Ah vertegenwoordigt het dagelijks verbruik, en is dan 40% van de totale accucapaciteit. Ik heb daarvoor minimaal een 10/4*24,2 = 61 Ah accu (24V) nodig (van de 400 Ah beschikbaar). Er is dan in ieder geval een zee van ruimte om aanvullend energie vanuit zonnecellen en/of een windmolentje op te slaan, tot een totaal dagverbruik van zo'n 160 Ah.

Zo ongeveer, kan ik mij het dan (voorlopig) voorstellen….
Maar al-met-al, is een iets lagere laadstroom, een iets langere laaddtijd, misschien het optimum. Voor deze specifieke situatie waarin het uiterste uit een liter benzine wordt geput, voor het geval dat er geen andere energiebron functioneert?

De opzet van Arie, lijkt me er wel meer een die beter rekening houdt met alle mogelijkheden. Die misschien niet het uiterste haalt uit een druppel benzine, maar gewoon meer biedt en vast slim opgezet is. Logisch, want daarover is verder nagedacht dan ik hierboven even kon. Het geeft mij,en anderen misschien ook, in ieder geval wat inzicht...

Misschien is het voor wie al een energie-opwekking-systeem heeft, wel goed om dan een alternatieve lader achter de hand te hebben, die een maximale (verantwoorde) laadstroom geeft, voor het geval dat een generator eens de enige stroombron is? Zelfdenkende laders doen dat misschien niet?
 

Flos

SHTF Expert
dat lijkt mij ook!

En wat ook besparing en minder belasting kan geven: de bestaande koelkast extra isolatie geven. Die gemiddelde koelkast is zo licht uitgevoerd, dat je daarom een relatief zware compressor hebt die vaak aanslaat. En vaak staat ie ook nog in een ruimte (keuken) die je aan het warm houden bent, dus in een kelder zou al beter zijn. Ojee, nu moet je ook al een kelder gaan graven van mij.

@Arie geeft terecht aan dat jou generator eigenlijk net te weinig rest capaciteit heeft. Dus, enige optie hier is: je verbruik enorm reduceren... of ook nog extra zonnepanelen er bij.
Een koelkast of vrieskist in een kelderplaatsen vind ik stom. Een kelder is opzich een koele plaats. Waarom ge je er dan een toestel in plaatsen om iets te koelen? Terwijl je met de motor ( compressor ) dan weer een warmte bron hebt waarmee je jou kelder opwarmt.
Zet jou koelkast in de garage berging schuurtje of zelfs op de zolder . Maar niet in de kelder.
 

markske

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Hoe leefden mensen toen de koelkast nog niet was uitgevonden? Gebruiksgemak heeft altijd zijn prijs...
Het voordeel van benzine is de hoge energiedensiteit en draagbaarheid...
Zonnepanelen en een kleine accubank zijn verstandiger om je op te focussen dan het rendement versus tijd
van een benzine generator te proberen verhogen. Je moet oplossingen zoeken waar ze zitten, niet daar
waar ze rekenkundig niet kunnen zitten.

Verder een leuke brainfart om over te filosoferen... maar in tijden van crisis zal je het verstandiger
en zuiniger moeten aanpakken.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Een koelkast of vriezer in een koude ruimte zetten vind ik ook dom, een koelkast is gemaakt voor ruimtes met hogere temperaturen. In het ergste geval gaat het mis en ontdooit je vriezer zelfs.
Een en ander kan je nalezen op het ecologieforum. Sowieso is dat forum een goede plek voor dit soort koelkastvragen, ook daar zijn ze bezig met zuiniger omgaan met de energie.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Ik snap je idee van snel laden absoluut.
Maar even domweg gedacht.
Een kleine stads autotje rijd 500km op 30l benzine.
Een klein elektrisch stadsautotje rijd max 100km op zijn lading.
Bij laden duurt 8 uur.
Tanken duurt 10min.
Kan je voor het geld van je installatie niet beter een aantal liters aspenbenzine kopen als je het een jaar wil overbruggen.
Accu's kunnen ook kapot.
Ik had er 4 van 180A en nu nog maar 2. En alle 4 zijn ze op dezelfde manier gebruikt in dezelfde installatie.
Als je 1 kleine accu neemt om snachts wat verlichting aan te zetten en je laad overdag je batterijen en koelt je koelkast. Kan je generator snachts lekker uit.

Mijn installatie word maandelijks gebruikt en is ook een beetje hobby. Mijn kijk op zo'n installatie is dus iets anders.
@Arie Benzine is hier in NL relatief onbeschoft duur, maar zelfs gezien de literprijs is het inslaan van een veelvoud van 80 liter benzine natuurlijk een eenvoudiger oplossing. Alleen is er toch wel een maximum aan wat we op voorraad kunnen en willen hebben lijkt me. En om mij nu voortdurend als het lontje bovenop een Molotov-cocktail te voelen ... liever niet.

Ik ga er van uit dat we een redelijke voorraad benzine hebben als SHTF zou gebeuren, en dat we het daar dan gewoon mee moeten doen, zonder er meer bij te kunnen kopen. En koken en misschien af en toe een kettingzaag gebruiken en zo, vraagt ook brandstof. Het blijft dan altijd zuur, als we dan de helft (van het op dat moment zeer kostbare spul) als het ware weer weggooien door het generatorvermogen maar voor de helft te benutten. Dan beter direct efficiënter en die helft verkopen of ruilen of er tweemaal zo lang mee toe kunnen.

Misschien ziet het er als volgt uit, met zo'n kleine generator. Stel dat iemand 400 Ah accu hebt, en met (10%=) 40A laadstroom werkt, dan verbruik men 480W (12V) voor het laden. Tel daar nog de koelkast van 60W bij op en wellicht nog 200W voor verlichting en batterijladers en zo die bij staan, en men verbruikt 740W van de 1500 W (aanname) die een generator wellicht levert vanuit z'n minimum verbruik. De helft verdwijnt dan als warmte. Met een 24V accu en 40A laadstroom is het behoorlijk gunstiger zie ik, maar verdwijnt er misschien nog steeds onbenut vermogen?
Ik vraag mij af hoe dat zit... En wil eens proberen om te meten hoeveel Watt mijn generator minimaal levert bij een gelijkblijvend minimum verbruik. Ik heb daar nog geen informatie over kunnen vinden. Verbruikscijfers zijn kennelijk niet iets waar men trots op is... Behalve bij VW natuurlijk...;)
 

Ray

SHTF Expert
Je kunt prima zonder koelkast en al helemaal de helft van het jaar. Zonder die koelkast heb je dermate weinig stroom verder nodig, dat dit makkelijk met een zonnepaneeltje en accu is op te lossen.

De voornaamste stroomgebruikers in een SHTF situatie (dus geen netstroom, water en gas meer) zijn de ledlampen, wereldradio, porto's en wellicht klein spul als tablet of telefoon.
Internet ligt eruit, TV uitzendingen zijn er niet meer, hopelijk nog wat radio te ontvangen voor nieuws.

Een benzine generator is meer geschikt om tijdelijk veel vermogen te leveren voor powertools, betonmolen, etc.
Een dergelijke generator zal trouwens minder hard gaan draaien bij lagere stroomvraag en hoger in toerental gaan bij hogere stroomvraag, het blijft echter een beroerd ding als je langdurig lage stromen nodig bent.

Ooit wel eens gerekend aan een kleine generator, 1 cc motortje uit de modelbouw tbv opladen E-bike, maar des te kleiner de motor, des te inefficiënter het werkte om nog maar te zwijgen over slijtage.
 

Arie

Diehard Prepper
Dan sluit je voor de test toch een 500w bouwlamp aan.
Of gooi een vaste hoeveelheid brandstof bv 100ml in de tank en laat hem onbelast draaien en daarna 100ml met een 500w bouwlamp.
Dan heb je dat beeld alvast.
Je zou daarna nog een test kunnen doen met 2 bouwlampen en heb je 1000w op 100ml benzine.
 
Bovenaan