• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hoe een extreem zuinig generator gebruik? Via een buffer-accu?

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Benzine / diesel moet je in de auto gieten, en aanzetten:
Kacheltje aan voor de warmte, radiootje, lampje om te lezen. Aansteker aansluiting om porto of mobiel mee op te laden.

Word t echt extreem koud wrap hem in bubbeltjes plastic. Zorg voor een comfortabele lig positie, er zijn speciale opblaas matrassen beschikbaar als dat pas althans.

Koken doe je gewoon met wat je vind sprokkel houtjes en zo, of elk ander soort brandertje die je fijn vind te gebruiken met de juiste brandsrof, dat staat los van je auto.
 

RockyFlats

Ruttaan
Haha, @joepmeloen , nu moet ik toch die geweldige Verwijderde Gebruiker 423 (plaatsvervangend) te hulp schieten.

Het draadje gaat over een zo zuinig mogelijke omgang met een generator.

Wat jij hier aanbeveelt is het tegenovergestelde, en is vanuit ecologisch perspectief toch wel een tamelijke smeerpijperij.

Het ultieme antwoord zal wel ergens daar tussenin liggen ;)
 

marzman

Diehard Prepper
dat lijkt mij ook!

En wat ook besparing en minder belasting kan geven: de bestaande koelkast extra isolatie geven. Die gemiddelde koelkast is zo licht uitgevoerd, dat je daarom een relatief zware compressor hebt die vaak aanslaat. En vaak staat ie ook nog in een ruimte (keuken) die je aan het warm houden bent, dus in een kelder zou al beter zijn. Ojee, nu moet je ook al een kelder gaan graven van mij.

Je kan ook een koelkastthermostaat in een zuinige diepvries stoppen. Die zijn veel beter geïsoleerd.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Haha, @joepmeloen , nu moet ik toch die geweldige Verwijderde Gebruiker 423 (plaatsvervangend) te hulp schieten.

Het draadje gaat over een zo zuinig mogelijke omgang met een generator.

Wat jij hier aanbeveelt is het tegenovergestelde, en is vanuit ecologisch perspectief toch wel een tamelijke smeerpijperij.

Het ultieme antwoord zal wel ergens daar tussenin liggen ;)

Oooh, ok, ik wist niet dat een -generator-in-een-auto-die-als-totaal-pakket-kant-en-klaar-is-en-redelijk-zuiniger-dan-0,5Liter-per-uur-voor-nog-geen-300watt niet meetelde voor een shtf situatie waar het blijkbaar belangrijker is om een koelkast te laten werken dan jezelf warm, mobiel, beschut en wellicht comfortable met een bak ships op de achterbank- darma & creck te kijken op een tweedehands portable-dvd-speler,

Excusses. Koelkast kan belangrijk zijn als je bepaald medicijn goed wil houden, maar om je potje zure-haring te blijven koelen, lijkt me dat vooral onnozel en zonde van de brandstof in een shtf.
Afijn, misschien wil de verwijderde-gebruiker nu wel weer terug komen?
 

RockyFlats

Ruttaan
Oooh, ok, ik wist niet dat een -generator-in-een-auto-die-als-totaal-pakket-kant-en-klaar-is-en-redelijk-zuiniger-dan-0,5Liter-per-uur-voor-nog-geen-300watt niet meetelde voor een shtf situatie waar het blijkbaar belangrijker is om een koelkast te laten werken dan jezelf warm, mobiel, beschut en wellicht comfortable met een bak ships op de achterbank- darma & creck te kijken op een tweedehands portable-dvd-speler,

Excusses. Koelkast kan belangrijk zijn als je bepaald medicijn goed wil houden, maar om je potje zure-haring te blijven koelen, lijkt me dat vooral onnozel en zonde van de brandstof in een shtf.
Afijn, misschien wil de verwijderde-gebruiker nu wel weer terug komen?

Helaas @joepmeloen , die briljante geest (RIP) werd indertijd fataal klemgereden toen hem een RayBan met tunnelblik werd opgezet. Net zo eentje als die Biden op heeft, dus dat belooft nog wat...
Er wordt wel gemompeld dat er sprake zou zijn van een reïncarnatie. Ach, wie weet, er keren er wel meer terug in een andere gedaante. ;)

Een generator of dynamo van een auto is er meestal niet op gebouwd om relatief hoge vermogens te leveren zoals die van een benzine- of dieselgenerator. Maar, inderdaad, voldoende voor een DVD-speler zal het zeker wel zijn, en een kleine 600-1000 watt zou nog best kunnen.

Ik denk dat zo'n autodynamo op zich ook best efficiënt werkt. De ellende is dan alleen ... dat er een verbrandingsmotor aan vast zit die wel 100x meer aan vermogen kan leveren dan de autodynamo maximaal vraagt. Er draait dan een enorme macht aan staal rond en op en neer waar wel 80.000 watt mee kan worden opgewekt, terwijl je er maar 300 afneemt.

Relax, in jouw prepmobiel achter de chips en autokachel, is een volle tank vast wel voldoende om het in de vrieskou 24 uur vol te houden. In de USA wil het ook wel eens flink sneeuwen en vriezen, en daar vinden ze er geregeld genoeg, na een dag of twee in de sneeuw, ijskoud en zo kraakvers als de chips die ze nog vasthouden.
Jammer is dat, want op dezelfde 50 liter loopt een klein generator'tje wellicht 80 uur en levert tegelijk vergelijkbare warmte, en is evengoed nog inefficiënt bij afname van maar 300 watt.
 
Bovenaan