• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hoe snel te kiezen als bug-in een bug-out wordt

Nomad

Diehard Prepper
...Maar niet alles past samen in je bob of inch-bag. In een bug-in shtf die plotseling om een bug-out reactie vraagt, is er wellicht niet veel tijd om uitgrbreid te gaan selecteren...
...Misschien weet je nog niet voldoende over de situatie om een juiste inschatting te kunnen maken...
...Het is natuurlijk wel balen als je tijdens de bug-out er achter komt dat je 'tool x' in je schuurtje hebt laten liggen...

Herkenbaar. Thuis heb ik van alles op voorraad en dat probeer ik op mijn BOL ook te doen.
Een Bug-out waarbij ik in geen van beide locaties terecht kan is is sowizo een last-resort.
Als hier de dijken breken weet ik dat ik daar hoog-en-droog zit. Als daar de boel fout gaat weet ik dat ik hier redelijk veilig zit. Maar in het geval van beide... dan moet je op stap en proberen te overleven.

In je tas past maar zo veel. De belangrijkste bagage die je dan hebt zijn je vaardigheden.
Met een pantry vol blikken weet je zeker dat je dat je te eten hebt. Maar op het moment dat je moet gaan jagen/strikken om eten te hebben... das nog maar de vraag.

Mijn BOB is ingericht als campeer tas. Er is maar zoveel eten wat je mee kan nemen. En ik zal afhankelijk zijn van mijn vaardigheden om te maken wat ik niet heb, of anders te kijken waar ik het dan kan vinden.
Het is de situatie waar ik het minst naar uitkijk, want mocht de situatie zo erg zijn dat dit nodig is dan staat alles op zijn kop.
 
G

Gast 2000

Gast
Ik vind het niet zo'n vreemd idee om de bossen op te zoeken. Aannemende dat meer mensen dat vinden en de meesten daar na een korte tijd op terug komen.
En dat zullen ze doen. Want er zijn maar weinig mensen in staat om i.i.g. vanaf zeg april t/m september van overwegend planten te leven. En het boekje "Giftige Planten" dragen ze ook al niet mee.
Dat selecteert ook wel een beetje...;)
De stad zal vergeleken met het bos een chaos zijn, het bos is wat het is en biedt minder nare verrassingen.
Je zult ook je smaak moeten leren omgaan met teleurstellingen, niet al het aanbod aan eetbare planten is per definitie smakelijk op een manier die wij gewend zijn.
Dennenbast b.v. is prima te eten, ook rauw. Mits je houdt van de smaak van erg groene bananen... Ik houd er niet van, maar dat zou me niet weerhouden het spul te eten, het is namelijk wel voedzaam.
Een onderkomen bouwen is niet zo'n groot iets, al is enige ervaring wel een voordeel. Begin maar te oefenen in riet- of anderszins gedekte hutten.
Voor koudere perioden zul je kennis moeten hebben van wild. Ik kan een aardige strikkenlijn opzetten en verwacht daar ook wel iets mee te vangen. Groot wild wordt een ander verhaal.
Je kunt er vallen voor bouwen, maar dat vereist best wel wat kennis. Een wapen in welke vorm dan ook is ook iets waar je zonder gedegen kennis van wild en wapen niet aan zou moeten beginnen.
En last but not least, wacht niet met eten tot je denkt dat het tijd voor is, al heb je ook iets bij je. Blijf overal waar je iets eetbaars vind even staan om dat blaadje of knolletje op te peuzelen.
Blijven lopen en blijven eten. Zo bleef Geronimo de soldaten voor zolang het hem goed uitkwam...:)
Dus voor ons geen dorp of stad i.g.v. bug out, maar het bos. En kleren en kookgerei zal even belangrijk zijn als bijl, zaag en mes.
Oefenen lui!:wave:
Ik zeg succes in de nederlandse bossen.
Alhoewel ik voor langere tijd kan overleven in de natuur (tis mijn hobby namelijk), zijn onze bosjes wel heel erg klein om je zomaar te verstoppen. Er zijn wel plekjes hoor en ik weet waar ik deze kan vinden. Maar als jan en alleman de bossen intrekt dan wordt dat alleen nog maar moeilijker dan dat het nu al is in NL.
Jagen ziet er altijd leuk uit in films. Je loopt het bos in. Komt binnen een uur wen hert tegen en schiet deze even neer, of vangt hem met je zelfgebouwde valletje op de eerste dag.
De waarheid is dat ook al plaatst je meerdere vallen, je gewoon geluk moet hebben om binnen een paar dagen wat te vangen. Je geromantiseerde idee over planten eten geef je ook wel snel op. Overleven in de natuur is keiharde bussines en natuurlijk kan het voor even, maar de werkelijkheid zal je doen tegenvallen.
Tevens ben je in een bos open en bloot voor alles en iedereen, terwijl je in een stad makkelijker beschutting kan zoeken.
Een bos hou ik in mijn optie alleen open om doorheen te reizen en uit te rusten onderweg naar een BOl.
 

Ray

SHTF Expert
Een BOB of INCH zijn ook niet zo heel verschillend, althans niet hier.

In de INCH bag kan ik toch geen eten voor weken meenemen, dus behalve wat extra chocolade en gezouten noten, zit er geeneens zoveel meer in.

Wel een extra laag kleding, het kan eens koud worden.
En heel belangrijk, een paar tools waarmee je veel kunt improviseren, een bijl en steviger mes.

De BOB is veel meer aan aanpassingen onderhevig. Als ik een bug-out naar een alternatieve locatie moet doen waar het normale spul al voorhanden is, zou ik een deel van m'n medicijn voorraad meenemen als bijdrage voor de groep. Een BOB is zeg maar missie specifiek, een INCH een allrounder.
 
G

Gast 2000

Gast
Geweldig om te zien hoeveel verschillende gedachtes er zijn; de één zegt dat je juist niet moet bug-out'en, de ander vindt van wel. De één zegt dat je niet het bos in moet, de ander zweert er juist bij. Ik houd van dat soort discussies, zo kunnen we van elkaar leren!

Inderdaad, voor de 'gewone' noodsituaties (langdurige stroomuitval, dingen die je kunt zien aankomen, etc) zijn veel preppers wel voorbereid. Maar juist in die ad-hoc situaties (zoals in 'als de dijken breken', ook al is die wellicht wat ver gezocht) zal het er op aan komen om in een zeer kort tijdsbestek enkele zeer belangrijke keuzes te maken - ook wat betreft je gear. Bedankt voor alle reacties tot dusver!
Iedereen prept voor wat anders. Ik prep voor het algemeen voor noodscenario's. Wat dat inhoud is dat ik in alle gevallen graag enigzins voorbereid ben.
Zo heb ik niet 1,2,3 last van kerncentrales, maar er wel over nagedacht dat als er wat in jouw buurt gebeurd, wat voor ons een verstandige oplossing zou zijn om er nog minder last van te krijgen.
Zelf woon ik 5,5 meter onder NAP. Alhoewel voor jou niet realistisch, hou ik er toch enigzins rekening mee. De perfecte terroristische daad in NL is de afsluitdijk saboteren, danwel de sluizen hacken. En dan hebben we het nog niet eens over natuurrampen.
Maar eerlijk is eerlijk...eigenlijk prep ik gewoon voor die onvoorziene omstandigheid. De stroomuitval bv en andere kleine ongemakken waar de gemiddelde Nederlander helemaal niet aan denkt totdat het gebeurd.
Zo heb ik thuis brandblussers voor een huisbrand en ehbo kits voor noodgevallen.
Wel een opblaasbare boot op zolder, want zoals gezegd woon 5,5 meter onder NAP.
En zo heb ik ook een BOB. Klein simpel en denkend aan de primaire levensbehoeften. Mocht er toch ooit wat gebeuren en ik moet mijn huis uit, dan heb ik tesamen met mijn kennis een redelijke voorsprong op de rest ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Rataplan

Mankinds only hope
Natuur of bos is voor mij nogal een gigantisch verschil, aangezien natuur alles omvattend is.
Ik woon aan de kust, dus mijn natuurlijke omgeving is wel heel anders dan bijv. die in Drenthe, zo ook het aanbod van eetbaars.
 
G

Gast 2000

Gast
Natuur of bos is voor mij nogal een gigantisch verschil, aangezien natuur alles omvattend is.
Ik woon aan de kust, dus mijn natuurlijke omgeving is wel heel anders dan bijv. die in Drenthe, zo ook het aanbod van eetbaars.
Ik dacht dat jij op de veluwe woonde? Die kust is niet echt kust eh! Wel veel vis ;)
 

Robert

Diehard Prepper
Hier in de sjuur staat inmiddels ook een shitload aan gear en ik vraag me ook vaak af hoe het mee te nemen. Past natuurlijk nooit allemaal in mijn bobslee. Met de aanhanger eventueel wel.
Ik prep voor vier personen. Wij hebben vier bobtassen en daar is dan wel weer over nagedacht. Tactical. Alles opgedeeld in 2x2 setjes. (voor het geval we in 2 groepjes moeten splitsen.)
2 tarpjes, 2 vuurkitjes, 2 navigatie, 2 ehbo, 2 kijkers, 4 flessen sourcy, 4 porto's. En 2 waterkitjes waaraan het een en ander toegevoegd is. Heb ik eens van @Sun Beh Nim afgekeken> Een rvs nalgene widemouth bottle met aan weerskanten een tatonka, binnenin een sawyer en een koolstoffilter, klein gasbusje bovenop en dit alles in een ronde pouch met aan de zijkant een tasje eraan. Daarin zit dan weer een brs brandertje en een noodponcho en waterzuiveringstabletten, een mylar blanket en een bic.
Affijn, de auto gaat natuurlijk knatsvol met eten en mochten we te voet door moeten, hebben we per persoon een rugzak die we ter plekke aanpassen.
Mocht het nou zijn dat het te vermoeiend wordt om die bobtas te sjouwen kan ik de pouch met waterkit los klikken van de bobtas en hem aan mijn bob riem hangen. Verder heb ik ook een bobjas, (niet te verwarren met bobjan, niet te verwarren met bobbejaan) en achter in de auto liggen standaard dingen als schep, bijl, klapzaag die ik ook desgewenst aan mijn koppel kan klikken. Of er weer vanaf kan gooien als het te zwaar wordt. Ofniedan?
 

Roel

Mankinds only hope
@Laaglander, je kent me/ons niet, hebt geen idee wat onze vaardigheden zijn en meet jezelf een mening aan...
Romantiseren lijkt me niet echt iets waar je in ons geval voor hoeft te vrezen.
Zelfs onze beperkte bossen bieden het e.e.a. dat in geval van hoge nood kan voorzien. Weet wat je kunt.
Ik zou niet eens voor Scandinavië kiezen, hoe leuk het daar ook lijkt, onze Nederlandse bossen zijn vele malen soortenrijker dan daarginds.
In Zweden rukt men alles uit de grond en er blijft een soort van woestijn achter dat pas na vele jaren weer een beetje "op adem" komt.
Maar ga vooral je gang en zoek het in de stad, ons niet gezien....
 
  • Leuk
Waarderingen: Lai
G

Gast 2000

Gast
@Laaglander, je kent me/ons niet, hebt geen idee wat onze vaardigheden zijn en meet jezelf een mening aan...
Romantiseren lijkt me niet echt iets waar je in ons geval voor hoeft te vrezen.
Zelfs onze beperkte bossen bieden het e.e.a. dat in geval van hoge nood kan voorzien. Weet wat je kunt.
Ik zou niet eens voor Scandinavië kiezen, hoe leuk het daar ook lijkt, onze Nederlandse bossen zijn vele malen soortenrijker dan daarginds.
In Zweden rukt men alles uit de grond en er blijft een soort van woestijn achter dat pas na vele jaren weer een beetje "op adem" komt.
Maar ga vooral je gang en zoek het in de stad, ons niet gezien....
Ik loop al langer op dit forum mee dan je denkt.. .. ;)
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Mijn filosofie is simpel, bereid je voor zoals jij denkt goed te doen, sta open voor verandering door wijziging in kennis, situatie of nieuwe vaardigheden.

Kennis en vaardigheden kun je hier en tijdens meetings opdoen, leer en blijf leren, sta open voor ideeën van anderen, misschien hebben zij een andere denkwijze die je geheel of gedeeltelijk ook kan invoeren.

Ik heb de afgelopen jaren veel geleerd, in het begin was ik te fanatiek en heb ik teveel gear gekocht, maar na verloop van tijd leer je je aan te passen.

Prep natuurlijk voor de basis gear, maar voor dat je iets aanschaf eerst de tijd nemen om hier op het forum uit te zoeken of het wel een goede investering is.

Een BOB is slim, maar een rugzak vol met 25 kilo aan gewicht gaat echt niet werken, onderzoek welke gear echt nodig is en zoek een lichte variant (is ook hier te vinden)

Ik ben niet meer zo actief op het forum omdat ik het te druk heb met m'n business, maar ik check het forum elke dag, toch bang dat ik iets mis.

Want je ben nooit klaar met leren!

:wave:
 

petroman

SHTF Expert
Een vraag die bij mij zo opkomt: wie heeft er nu echt op een donderdag namiddag thuiskomend van werk, de snelwegtas gepakt en met de benenwagen een vluchtpoging ondernomen met alleen zijn/haar wrkkleding aan en die vluchttas en dan overleefd tot zondagnamiddag ?
In het bos of stad. Dus thuiskomen, tas pakken en gaan. Alleen of met je partner, kids, dus eigenlijk totaal onverwacht.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Een vraag die bij mij zo opkomt: wie heeft er nu echt op een donderdag namiddag thuiskomend van werk, de snelwegtas gepakt en met de benenwagen een vluchtpoging ondernomen met alleen zijn/haar wrkkleding aan en die vluchttas en dan overleefd tot zondagnamiddag ?
In het bos of stad. Dus thuiskomen, tas pakken en gaan. Alleen of met je partner, kids, dus eigenlijk totaal onverwacht.

Als je tas gepakt is, dan maakt het toch verder niet echt uit of het verwacht of onverwacht is?
Je leeft uit/met je tas, dus doet je ding.

Waarschijnlijk niet volledig kloppend met je plaatje, maar de trip naar Zweden vind ik aardig in de buurt komen. We stonden tenslotte in een vreemd land waar je dus alles nog zo’n beetje moet ontdekken met enkel je tas en wat je draagt. De tas is ingericht om mee te ( over) leven die week. Hebben er ook 5/6 dagen mee geleefd in een bos onder shelters en in een hutje. Naast de voorraad ook vis gevangen en bessen geplukt. Had het daar gerust nog langer kunnen uithouden. Hoewel niet onverwacht, zie ik dit wel als een serieuze hoe zou het zijn/gaan test. En vergelijkbaar met dat ik ineens vanaf thuis zou moeten vertrekken. Eigenlijk nog lastiger zelfs omdat ik hier nog van alles in de buurt heb en vooral ook weet.
 

Ray

SHTF Expert
@Laaglander en @Roel Jullie kennen elkaar idd niet helaas, je zou eens moeten weten. :lol:
Laaglander stuur je met een mes het bos in die komt er een half jaar vrolijk en gezond weer uit, bij Roel duurt het een half jaar voordat hij überhaupt iets begint te merken van een SHTF en is net zo thuis in veld en bos. ;)

Uiteraard zijn verreweg de meesten niet zo ingewijd in wat er wel en niet mogelijk is als je alleen van de natuur zou moeten leven, het is ook niet iets wat je in een paar jaar zou kunnen leren en voor verreweg de meeste preppers niet weggelegd. Je kunt maar beter een plan hebben, de allerlaatste optie, met een mes tussen je tanden in het bos gaan overleven is er toch altijd. :)
 

Rataplan

Mankinds only hope
Weet jij dan @Laaglander hoelang ik denk dat je op dit forum mee loopt...? ;)
Ik wil dat ook wel leren, gedachten lezen...:)
Okay, sorry, :off:

Ik ken jullie in die zin allebei, dat je vermoedelijk niet onder doen aan elkaar als het gaat om overleven met weinig, ook in minder of geheel onbekende omgeving
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Ten eerste wil ik @Sabrina nogmaals danken voor dit mooie filosofische topic, het zorgt eindelijk weer voor wat leven in de brouwerij hier.

Interessante discussies over blijven vs. gaan, stad vs. platteland, redenen om te preppen en alles. Toch zou ik ons allen ook willen vragen om nog wat dieper in te gaan op het originele dilemma: stel, het is een gegeven dat de situatie van je verlangt dat je huis en haard verlaat. Hoe bepaal je nou wat je wel of niet in je vluchttas stopt? Welke spullen zijn wanneer overbodige ballast, en wanneer juist elke gram als goud waard? En hoe kan je dat vooraf inschatten op basis van wat je wel of niet weet over de situatie?

Hier geef ik alvast mijn blik hierop:
  1. In eerste instantie vertrek je misschien wel met de auto of de fietskar, en dan kan je flink spullen meenemen zonder veel na te denken over gewicht.
  2. Maar wat nou als de wegen totaal vastlopen en er voor je route al totale chaos en wetteloosheid is losgebarsten... dan staat je auto vast en zou ik ook zelf liever niet verder gaan met de fiets over de weg (weg is focuspunt van bendes en plunderaars e.d.). Dus dan komt het punt dat je de weg verlaat en te voet door het land verder gaat. Op dat punt pak je dan dus alleen je rugzak mee in de hoop om te voet je BOL te kunnen bereiken (aangenomen dat die nog steeds veilig is).
  3. Je ploetert door het landschap, ondertussen proberend om groepen ongure types te vermijden die jou zeker weten je rugzak niet gunnen. Stel dat je die kwijtraakt (diefstal, afpersing, acuut vluchten)... wat heb je dan nog over? Wat heb je op je lichaam, in koppeltas en/of heupgordel e.d.? Dan ben je echt tot de essentiële kern gereduceerd.
  4. Op je tandvlees bereik je uiteindelijk je BOL, en dan blijkt dat het niet meer veilig is... totaal verwoest, of ingenomen door een woeste bende... Op dat moment zou je dus overschakelen naar een INCH scenario, je kan nergens anders meer heen. Dan zou het echt extreem nuttig zijn als je over een gestashde INCH-bag kan beschikken die niet al te ver weg is van je BOL.
Om de vraag van Sabrina goed te kunnen beantwoorden, moet je volgens mij dus alle 4 de bovenstaande situaties doornemen. Welke spullen zijn waar op welk moment? Welke zaken draag je altijd op je lichaam, zelfs (of misschien wel juist) als je slaapt? Heb je mogelijkheid om spullen te stashen op strategische locaties?

Ik verheug me op jullie reacties!
 

Rataplan

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
@De Bezorgde Burger

Alles wat je stelt heeft zo veel losse eindjes waarop weer 1000 andere mogelijke dilemma’s en scenario’s mogelijk zijn, daar komt geen eind aan en dit is ook niet compleet af te dekken. Je zult keuzes moeten maken wat voor jou realistische problemen kunnen zijn/worden. Daar kan je enigzins op voorbereiden. Verder je basis in orde hebben, warmte, water, voedsel, onderdak etc. Wat overblijft is het deel improviseren met de kennis die je bezit. En waar ik zelf erg op vetrouw is dat wanneer je denkt dat alles verloren is, geen uitweg meer zichtbaar, geen oplossing binnen bereik voor je gevoel... je instinct, je drang om te overleven en de hoop, net dat beetje houvast geeft om nog veel verder te komen ( dan je nu voor mogelijk houd).
Denk aan het programma; I shouldn’t be alive.... mensen die met twee gebroken benen nog een bergtop afdalen en uiteindelijk gered worden. De wil om... bracht ze zover en voor hun uiteindelijk ook redding. ( tuurlijk lopen dit soort dingen ook anders af, maar de hoop van die mensen zal niet anders geweest zijn denk ik)
Ratten zijn een van de beste soorten in overleven, dit omdat ze zich heel snel aanpassen aan veranderende omstandigheden. Uitgaande dat jij zo ik lees toch veel in de natuur zult zijn wanneer nodig, kan je je nu elk willekeurig moment een dilemma voorschotelen en kijken of je er een oplossing voor hebt en dan nog kijken of het lukt die succesvol te voltooien.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
@De Bezorgde Burger, Wil je echt een antwoord op dit Hollywood avontuur wat je voorsteld? Kan je 1 voorval noemen in de moderne geschiedenis waar dit gebeurde van de eene op de andere dag?
 

Papillon

Diehard Prepper
Alles heeft te maken wie je op sleeptouw wilt nemen, als je kids hebt is dat al meteen -10

Het wiel hoeven we niet opnieuw uit te vinden, en alles is al tig x besproken.

Ook een huisdier waar je aan gehecht bent en die maar half opgevoed is is een slecht idee mee te nemen.

Ik kende een buitenlander die een redelijk betaalde baan had in NL en ervoor koos geld te besparen om met zijn Rottweiler onder bruggen te slapen, ik ontmoette deze man tijden het uitlaten van mijn hond destijds. Zijn Rotti kon als dood liggen op commando en geen vin verroeren en ook niet snurken hahaha
En op commando flink waken.
Dat was volgens die persoon een vereiste als je deze manier van leven kiest met een hond.
 
Bovenaan