• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hoeveel voedsel op voorraad is nu zinvol, en hoeveel hebben jullie?

Heb je genoeg levensmiddelen op voorraad, en voor hoe lang?

  • Ik weet het wel zeker, teveel waarschijnlijk

    Stemmen: 2 11.8%
  • Ik twijfel, maar vermoed dat het wel voldoende is

    Stemmen: 2 11.8%
  • Ik twijfel, en denk dat het nog onvoldoende is

    Stemmen: 2 11.8%
  • Nog bijna niets of zeker onvoldoende

    Stemmen: 1 5.9%
  • Voor minder dan 1 maand aan voorraden

    Stemmen: 2 11.8%
  • Voor 1-3 maanden aan voorraden

    Stemmen: 7 41.2%
  • Voor 3-6 maanden aan voorraden

    Stemmen: 5 29.4%
  • Voor 6-9 maanden aan voorraden

    Stemmen: 1 5.9%
  • Voor 12 maanden aan voorraden

    Stemmen: 1 5.9%
  • Voor jaren aan voorraad - Appie is mijn broer!

    Stemmen: 1 5.9%

  • Totaal aantal stemmers
    17

martin

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Maar die pindakaas smaakte zo ranzig, dat zelfs de vogels in de tuin nog weken hebben gedaan met dat potje.

Mijn ervaring met pindakaas is dat hij minimaal 1 jaar houdbaar is (voorbij de houdbaarheidsdatum) en over 6 weken kan ik je vertellen hoe het smaakt als het 3 jaar oud is want dan kan ik een pot pindakaas die ik in Spanje in de kast heb staan eens proberen. Ik ben bang dat 3 jaar te lang zal zijn en dat het "ranzig" is geworden.
 

martin

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
@RockyFlats Als je wilt dat ik je posts kan lezen moet je ze vooral NIET in dat felgele typen. Want dat verdwijnt totaal.

Ik sluit me hierbij aan. Vermoedelijk gebuikt jij een andere achtergrond/thema maar zodra je met andere kleuren gaat werken kan ik het ook echt niet meer lezen.
 

RockyFlats

Ruttaan
Ooit had ik een voorraad van anderhalf jaar voor 8 volwassen mensen.
Maar bleek dat het niet te roeleren viel met zijn tweetjes.
Ik prep nog steeds voor de zelfde groep ( mijn dichtste familie) maar die is uitgebreid met 2 kinderen.
Dus ik prep voor 10.
Nu in de openings post staat dat je niet de eigen teelt of kweek mag bij rekenen.
Dat wordt lastig voor mij tenzij ik een konijnen voer of kippen voer dieet ga volgen.
Maar goed. Zonder al teveel rompslomp houd ik het hier 6 maand vol met zijn tienen.
Als ik mijn eigen teelt en kweek mag bij rekenen.
Na vandaag nog vele jaren. Als mij niet overkomt natuurlijk.

@Flos , haha, OK, geef jou graag dispensatie in dit draadje. Jij mag er natuurlijk alles in kwijt dat je kwijt wilt want alle positieve posts zijn hier on-topic, en andere heb ik van jou toch nog nooit gezien😉

De eigen productie erbij rekenen is geen probleem en is extra informatie. Mij ging het er ook om, om eens zien hoe vertrouwd ieder is met die eigen productie. Zelf, moet ik toch wel rekenen met wat misoogsten omdat ik de oefening mis. Mijn geheime wapens zijn echter mijn vrouw, die de "groene vingers" heeft, en mijn buren die ooit als stekjes onder glas zijn opgegroeid en meer glas hebben dan 10.000 Rocky's. Het wordt dan wel allereerst bloemen eten vermoed ik😆 Flower-power!
 

RockyFlats

Ruttaan
Ik sluit me hierbij aan. Vermoedelijk gebuikt jij een andere achtergrond/thema maar zodra je met andere kleuren gaat werken kan ik het ook echt niet meer lezen. Dus

@Erny en @martin , jullie gebruiken de lichte achtergrond merk ik. Ik heb het zojuist uitgeprobeerd, en nu snap ik waarom ieder hier soms zo eigenaardig doet.😉 Ik zou ook vreemde trekjes ontwikkelen als ik zo zou worden blootgesteld aan dat
fotonen-bombardement!😆

Screenshot_20230228-185319.pngScreenshot_20230228-185414.png
Onder voorkeuren is dat instelbaar...
Screenshot_20230228-185140.png
Voor de stijfkoppen, probeer ik wel rekening te houden met die slechte leesbaarheid van geel... dat zie ik ook en verbaast wel een beetje...
 

Tharifas

Survivor
Net weer online, dus snel even een antwoord op jou @RockyFlats : De voorraad is 18 maanden voor 6 personen. Ik ben uitgegaan van 2000 kcal per persoon met hier en daar nog wat extra toevoegingen. De reden voor zo'n grote hoeveelheid is vooral omdat ik een bug-in situatie aan probeer te houden. Met 18 maanden moet ik de meeste calamiteiten met ruimschoots voldoende overleven, en mopcht het zo zijn dat andere familieleden over de vloer komen kan ik hen ook zonder gewetenproblemen voor een paar weken ondersteunen terwijl ze zelf hun oplossingen zoeken.
Als toegepast bioloog en biologie-docent ben ik uiteraard ook van plan om nog extra voedsel te verbouwen in zowel tuin, kelder en ongebruikte kamers, maar 6 personen voor langere tijd ondersteunen met de grond die ik momenteel tot mijn beschikking heb is simpelweg niet goed toe te passen. Ik kan waarschijnlijk mijn bestaande voorraad een flinke tijd uitrekken (vandaar dat ik vooral voor lang houdbare en ietwat saaie producten heb gekozen) maar hier kan ik niet van op aan.
Water is wat makkelijker, want ik heb voor een maand genoeg (5 liter per persoon per dag) en daarnaast enkele filters die nog een 60.000 liter water veilig kunnen stellen (Berkey met fluoride en actieve kool) en nog een hoop 'voor' filters zoals Lifestraws en Sawyers die handig zijn in de BOB. Verder heb ik een handpomp met een ramfilter dat ik in de achtertuin of (als het buiten niet veilig is) in de kelder kan installeren voor schoon bodemwater. En het maken van een waterfilter is gelukkig zeer makkelijk; als we een keer een practicum hebben gedaan met actieve kool is er altijd een kilo over die met mij mee naar huis gaat.
 

RockyFlats

Ruttaan
Net weer online, dus snel even een antwoord op jou @RockyFlats : De voorraad is 18 maanden voor 6 personen. Ik ben uitgegaan van 2000 kcal per persoon met hier en daar nog wat extra toevoegingen. De reden voor zo'n grote hoeveelheid is vooral omdat ik een bug-in situatie aan probeer te houden.
Bug-in lijkt me sowieso het meest logisch, waar dat kan. Vertrouwde omgeving en (grote griebels) 18 maanden vraat. Tja, Randstad hier... Ik bug dan wel bij jou in. Met 10 is 10,8 maanden ook niet slecht, en er valt dan wat te lachen😉En eindelijk geen smartphones! Behalve voor Meshtastic dan...
Met 18 maanden moet ik de meeste calamiteiten met ruimschoots voldoende overleven, en mopcht het zo zijn dat andere familieleden over de vloer komen kan ik hen ook zonder gewetenproblemen voor een paar weken ondersteunen terwijl ze zelf hun oplossingen zoeken.
Hmmm, zeg, zijn we niet toevallig familie?
Als toegepast bioloog en biologie-docent ben ik uiteraard ook van plan om nog extra voedsel te verbouwen in zowel tuin, kelder en ongebruikte kamers, maar 6 personen voor langere tijd ondersteunen met de grond die ik momenteel tot mijn beschikking heb is simpelweg niet goed toe te passen.
Seksuele voorlichting en gender kwesties kan je dan in ieder geval overslaan! Hydroponics, of beter nog Aquaponics! Wat 1m2 IBC's in de kelder...?😉
Ik kan waarschijnlijk mijn bestaande voorraad een flinke tijd uitrekken (vandaar dat ik vooral voor lang houdbare en ietwat saaie producten heb gekozen) maar hier kan ik niet van op aan.
Bonen, pasta, rijst, is toch prima, als koolhydraat-basis? Melkpoeder, weipoeder, en blikworst leveren de rest...
Water is wat makkelijker, want ik heb voor een maand genoeg (5 liter per persoon per dag) en daarnaast enkele filters die nog een 60.000 liter water veilig kunnen stellen (Berkey met fluoride en actieve kool) en nog een hoop 'voor' filters zoals Lifestraws en Sawyers die handig zijn in de BOB.
Mooi!
Verder heb ik een handpomp met een ramfilter dat ik in de achtertuin of (als het buiten niet veilig is) in de kelder kan installeren voor schoon bodemwater.
Denk wellicht ook eens aan een omgekeerde-osmose-apparaatje. Een soort "alle-dingen-doekje" voor het zuiverste water, met een voorfilter. Bij Wiltec.de vind je die, en ook filters voor lage prijzen.
En het maken van een waterfilter is gelukkig zeer makkelijk; als we een keer een practicum hebben gedaan met actieve kool is er altijd een kilo over die met mij mee naar huis gaat.
Haha, OK, dan nog wat zwavel om ongedierte te bestrijden, en kalumnitraat om plantjes te bemesten 😆
 

RockyFlats

Ruttaan
Mensen, leuk jullie respons!
Het is wel duidelijk dat de inwendige mens ons allen interesseert.

Waar we het nog niet over hebben gehad, is de persoonlijke voorraad.
In hedendaagse militaire termen "op de man/vrouw/het" gedragen😉

Dat mogen jullie er desgewenst bij optellen, en is hier toch wel een klein maandje, schat ik in😉

Wat me te binnen schiet, is dat ik alle oudere voorraden in tonnetjes, van het voorjaar moet inspecteren. En dan gelijk CO2 erin laten lopen, tussen bonen en rijst en zo, en mega-zuurstofvreters erbij (staalwol, kort gedrengd in vochtvreter-calciumchloride, in jampotten met geperforerde deksels; geen blikvoeding erbij want dat roest weg!).
 

Henk88

Diehard Prepper
Het lijkt mij wel interessant om bij deze discussie over voedselvoorraad onderscheid te maken tussen oogst van eigen land waarvoor je afhankelijk bent van externe partijen en oogst waarvoor je niet afhankelijk bent van externe partijen.

Als je bijvoorbeeld zaden moeten kopen dan ben je net als bij kant en klaar voedsel afhankelijk van winkels en fabrikanten. Het is niet realistisch om de opbrengst van die zaden mee te rekenen bij je voedselvoorraad omdat je bij calamiteiten mogelijk dat zaad niet kunt kopen. Als je echter meer kijkt naar voedselbos concepten waarbij je werkt met doorlevende gewassen die minder gevoelig zijn voor ziektes en veranderende weersomstandigheden en waarbij je niet afhankelijk bent van externe partijen dan lijkt het me logisch de opbrengst van die gewassen mee te rekenen bij je voedselvoorraad.

Ik ben hier zelf flink op aan het inzetten omdat noodrantsoenen zoals NRG-5 in grote hoeveelheden erg duur zijn en andere voorraden kosten ook best wat tijd en geld. Pasta, rijst en bonen kun je nog redelijk makkelijk langdurig bewaren in mylar zakken maar producten zoals verse groenten en fruit zijn al een stuk arbeidsintensiever om langdurig goed te houden.

Als aanvulling op mijn voedselvoorraad kies ik dus voor doorlevende, winterharde gewassen die het hele jaar of vooral in de winter oogst kunnen geven. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld prairie lelie, suikerwortel, aardpeer, japanse andoorn, indianenaardappel, zuring, brave hendrik en schorseneer. Als je dit combineert met de teelt van insecteneiwitten binnenshuis kun je praktisch het hele jaar door een verse, volwaardige maaltijd op tafel zetten zonder aandacht te trekken van buren en zonder dat je afhankelijk bent van externe partijen voor bijvoorbeeld veevoer of zaden.

Een bijkomend voordeel van deze strategie is dat je hiermee ook kunt preppen tegen meer geleidelijke problemen zoals bijvoorbeeld inflatie. Als voeding langzaam duurder en schaarser wordt zoals nu is een voedselvoorraad van 1 of 2 jaar leuk maar als je daar eenmaal doorheen bent dan heb je geen voorraad meer en moet je alsnog tegen die tijd peperduur eten kopen in de winkel. Mijn doorlevende voedselgewassen zijn geschikt om van te leven als er geen winkels meer open zijn maar in de tussentijd kan ik de kosten drukken van boodschappen doen zolang de winkels nog wel open zijn.

Het enige nadeel is dat je deze gewassen niet zomaar kunt verplaatsen naar een BOL maar veel meer dan een jaarvoorraad NRG-5 voor 1 persoon gooi je ook niet zomaar in de kofferbak van je auto.
 

RockyFlats

Ruttaan
Het lijkt mij wel interessant om bij deze discussie over voedselvoorraad onderscheid te maken tussen oogst van eigen land waarvoor je afhankelijk bent van externe partijen en oogst waarvoor je niet afhankelijk bent van externe partijen.
@Henk88 , alweer zo'n mooie post, bedankt!
Het is ook die afhankelijkheid die inderdaad tot nadenken dwingt. Kant en klaar op voorraad is een ding, maar daarna...
Als je bijvoorbeeld zaden moeten kopen dan ben je net als bij kant en klaar voedsel afhankelijk van winkels en fabrikanten. Het is niet realistisch om de opbrengst van die zaden mee te rekenen bij je voedselvoorraad omdat je bij calamiteiten mogelijk dat zaad niet kunt kopen. Als je echter meer kijkt naar voedselbos concepten waarbij je werkt met doorlevende gewassen die minder gevoelig zijn voor ziektes en veranderende weersomstandigheden en waarbij je niet afhankelijk bent van externe partijen dan lijkt het me logisch de opbrengst van die gewassen mee te rekenen bij je voedselvoorraad.
Zeker, en al helemaal als je vanuit ervaring weet wat wat je ervan kunt verwachten.
Ik ben hier zelf flink op aan het inzetten omdat noodrantsoenen zoals NRG-5 in grote hoeveelheden erg duur zijn en andere voorraden kosten ook best wat tijd en geld. Pasta, rijst en bonen kun je nog redelijk makkelijk langdurig bewaren in mylar zakken maar producten zoals verse groenten en fruit zijn al een stuk arbeidsintensiever om langdurig goed te houden.
Koken, blancheren, wecken... veel werk inderdaad.
Als aanvulling op mijn voedselvoorraad kies ik dus voor doorlevende, winterharde gewassen die het hele jaar of vooral in de winter oogst kunnen geven. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld prairie lelie, suikerwortel, aardpeer, japanse andoorn, indianenaardappel, zuring, brave hendrik en schorseneer.
Prima tips. Ik denk dat ik ook maar eens wat minder-zinvolle struiken eruit gooi (rode bes/witte bes) en een volwaardig mini-volkstuintje optuig.
Als je dit combineert met de teelt van insecteneiwitten binnenshuis kun je praktisch het hele jaar door een verse, volwaardige maaltijd op tafel zetten zonder aandacht te trekken van buren en zonder dat je afhankelijk bent van externe partijen voor bijvoorbeeld veevoer of zaden.
Ik denk dan meer aan aquaponics... Een visje of kreeftje op bord lijkt me toch wel smakelijker dan meelwormen en maden😉
Wat denk je daarvan?
Een bijkomend voordeel van deze strategie is dat je hiermee ook kunt preppen tegen meer geleidelijke problemen zoals bijvoorbeeld inflatie. Als voeding langzaam duurder en schaarser wordt zoals nu is een voedselvoorraad van 1 of 2 jaar leuk maar als je daar eenmaal doorheen bent dan heb je geen voorraad meer en moet je alsnog tegen die tijd peperduur eten kopen in de winkel.
Als er al iets te krijgen is. Evengoed, vraag ik mij wel af of het zal wennen, bij weer en wind in een bivakslaapzak onder de kruiwagen, om de spruitjes te bewaken. Zodra de schappen leeg zijn of het spul peperduur, vinden ze het wel bij een ander in de tuin. Toch maar eens op zoek naar wat "Bouncing Betties"😆
Mijn doorlevende voedselgewassen zijn geschikt om van te leven als er geen winkels meer open zijn maar in de tussentijd kan ik de kosten drukken van boodschappen doen.

Het enige nadeel is dat je deze gewassen niet zomaar kunt verplaatsen naar een BOL maar veel meer dan een jaarvoorraad NRG-5 voor 1 persoon gooi je ook niet zomaar in de kofferbak van je auto.
Het bail-out idee is m.i. ook alleen zinvol bij een gedegen en voortdurende voorbereiding, en een snel vertrek. Net zoals @PBear dat doet. Maar, die heeft dan ook een tropische verrassing met roots onder de palmen.
Familiebanden verder weg, en de juiste partnerkeuze op voorhand, is zo slecht nog niet. En dat leest iedereen nu pas...😆
@Henk88 , wellicht hebben we het toch zo slecht nog niet getroffen, en redden we het thuis best, ook als het eens wat minder gaat.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Welke pindakaas zou moet je kiezen.

Er is ook echte hele gezonde en zeer smakelijke pindakaas, zonder transvet.
https://moniquevandervloed.nl/pindakaas-welke-moet-je-kiezen/

@JJ&A , een leuk artikel.
Nu had ik vanavond weinig gegeten. en je raadt het.. na dit te hebben gelezen zit ik nu aan een boterham met pindakaas. Ook voor @PBear is dit leuk denk ik, en @martin loopt nu vast ook naar de keuken.
Hollands bruinbrood met Smako Wita, en pindakaas van de Lidl. Wij kopen af en toe ook bij een Poolse supermarkt, en als je dan net margarine nodig hebt... Het voordeel is, dat het compleet onduidelijk blijft wat erin zit, en "wat niet weet wat niet deert". Omega 3 klinkt wel goed, en verder zal het wel paraffine zijn😆 @Pbear?😉
2023-02-2823.20.076556043208992197583.jpg
2023-02-2822.51.374963367330409175310.jpg

Wat die biologische pindakaas betreft, zal het best voortreffelijk smaken, maar 250 gram voor 3,59 €... grote griebels...

Een pot van 600 gram van de Lidl kost toch echt geen 8,61€, maar smaakt ook goed. Kwaliteit of Kwantiteit?
Nu vind ik die van Lidl prima, en suiker zit er ook niet in. Ik houd het even bij de Lidl.

Screenshot_20230228-224717.png
 

Tharifas

Survivor
Seksuele voorlichting en gender kwesties kan je dan in ieder geval overslaan! Hydroponics, of beter nog Aquaponics! Wat 1m2 IBC's in de kelder...?
Momenteel zijn we bezig om een aquaponics en hydroponics station op te zetten in het biologielokaal. Volgende week wanneer de school weer open is zal ik een foto doorsturen. We gaan het apparaat ook gebruiken om de leerlingen stekken, poten en overpoten aan te leren, altijd handige skills om te hebben.

Osmose apparaat ken ik wel, maar ben er een beetje huiverig voor vanwege de energie vereisten. Daar moet ik ook nog even een keer rustig naar gaan kijken of, hoe en wat er mogelijk is. Een aggregaat laten draaien voor water is het liefst iets dat ik als een laatste reddingsmiddel houdt.
 

martin

Mankinds only hope
Als aanvulling op mijn voedselvoorraad kies ik dus voor doorlevende, winterharde gewassen die het hele jaar of vooral in de winter oogst kunnen geven. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld prairie lelie, suikerwortel, aardpeer, japanse andoorn, indianenaardappel, zuring, brave hendrik en schorseneer.

Dat is wel grappig aangezien dit nou echt precies hetgeen is waar ik de afgelopen 3 jaar mee bezig bent. Ik ben nu alleen nog maar bezig met winterharde zaken die doorlevend zijn. Ik heb uiteraard de standaard kruiden en zaken zoals aardpeer op orde. En ben ook redelijk bekend met het in de praktijk proberen van brandnetels zevenblad (of berkenblad) en dat soort zaken.
Je ziet overal de meest veelbelovende teksten op forums hoe lekker en gezond bepaalde zaken zijn totdat je de vraag gaat stellen "heb je het zelf ooit als een geproefd / bereid ?" en dan is het stil.

Kunnen we niet een apart draadje maken over dit onderwerp met als naam "doorlevende winterharde gewassen/groentes/kruiden"? Dan wil ik daar graag (ondanks tijdgebrek) mijn verzameling en ervaring in posten.

In het verleden heb ik al wat zaken gepost zoals:

https://forum.preppers.nl/topic/13575-vitamineboost-prepsto/
https://www.preppers-shelter.nl/threads/prepsoep-brandnetelsoep.4006/
https://www.preppers-shelter.nl/threads/berkenblad-salade.1302/

Ik ben nu actief bezig met diverse "eeuwige moes/kool" en dat bevalt me beter dan brandnetels qua smaak. Die brave hendrik moet ik nog steeds proberen te regelen maar dan wil ik ook gelijk wat andere zaken bestellen en dit is niet de meest ideale maand om dit soort zaken te bestellen (meeste zaken zijn pas over 2 maanden beschikbaar)
 

Henk88

Diehard Prepper
Ik denk dan meer aan aquaponics... Een visje of kreeftje op bord lijkt me toch wel smakelijker dan meelwormen en maden😉
Wat denk je daarvan?
Als je aquaponics gaat proberen ben ik erg benieuwd naar je ervaringen, ik ben ook benieuwd naar de ervaringen van @Tharifas. Toch denk ik niet dat aquaponics op kan tegen de voordelen van insectenvlees. Insecten zijn veel minder gevoelig voor ziektes, inteelt of vervuiling van hun leefomgeving. Ook de voeding is veel eenvoudiger, met een paar mylar zakken havermout en wat groente uit de tuin kun je jaren vooruit terwijl je visvoer veel minder makkelijk zelf kunt maken tijdens een SHTF.

Vergeet ook de efficiëntie niet, je hebt maar 2 kg plantaardig voer nodig om 1 kg insectenvlees te kweken terwijl je 3 tot 4 kg dierlijk voer nodig hebt om 1 kg kweekzalm te kweken. Zeker in tijden van tekorten kun je veel beter dat voer gelijk zelf opeten in plaats van er een ander beest mee opfokken. Daarbij begrijp ik dat een aardpeerzuringmeelwormensoep niet heel appetijtelijk klinkt maar na 2 weken NRG-5 is het vast een heerlijke afwisseling :fluit:
Als er al iets te krijgen is. Evengoed, vraag ik mij wel af of het zal wennen, bij weer en wind in een bivakslaapzak onder de kruiwagen, om de spruitjes te bewaken. Zodra de schappen leeg zijn of het spul peperduur, vinden ze het wel bij een ander in de tuin. Toch maar eens op zoek naar wat "Bouncing Betties"😆
Een voordeel van doorlevende groenten is dat veel mensen het niet herkennen als voeding. Een prairie lelie is bijvoorbeeld een bloembol die het grootste deel van het jaar niet eens zichtbaar is boven de grond. Dat valt een stuk minder op dan een keurig omgespit veldje vol sappige tomatenplanten.
Kunnen we niet een apart draadje maken over dit onderwerp met als naam "doorlevende winterharde gewassen/groentes/kruiden"? Dan wil ik daar graag (ondanks tijdgebrek) mijn verzameling en ervaring in posten.
Dat lijkt me een goed idee
Ik ben nu actief bezig met diverse "eeuwige moes/kool" en dat bevalt me beter dan brandnetels qua smaak. Die brave hendrik moet ik nog steeds proberen te regelen maar dan wil ik ook gelijk wat andere zaken bestellen en dit is niet de meest ideale maand om dit soort zaken te bestellen (meeste zaken zijn pas over 2 maanden beschikbaar)
Ik kan deze website aanraden, hebben een goed assortiment en momenteel ook Brave hendrik op voorraad https://denoudekastanje.be/.
 

martin

Mankinds only hope
Welke pindakaas zou moet je kiezen.

Mijn ervaring is dat de meest goedkope variant met zo min mogelijk toevoegingen het beste is.
En liefst zo smeuïg mogelijk en dus niet met "stukjes pinda"

Ik ben ooit begonnen met het zelf malen van pinda's maar dat was een heel slecht idee. De goedkope pindakaas heeft de volgende ingrediënten.

85% geroosterde pinda's, zonnebloemolie, geheel gehard palmvet, zout.
Zonder die zonnebloemolie (pindaolie zou eigenlijk net iets beter kunnen zijn maar ik ben het nooit tegen gekomen) is het niet smeuïg en krijg je een kruimelige rommel. Zonder dat palmvet zou het een stuk minder ongezond zijn (dat zijn verzadigde vetten) maar is blijkbaar noodzakelijk ivm houdbaarheid. Dat zout is in theorie overbodig maar dat heb je sowieso wel nodig voor een goede pindasaus dus is ook geen probleem.
 

RockyFlats

Ruttaan
Momenteel zijn we bezig om een aquaponics en hydroponics station op te zetten in het biologielokaal.
Perfect, mooi. Wat daarnaast ook leuk is, is wellicht een mini-kas. Met licht, temperatuurregeling en bevloeiing of druppelaars zoals in een echte in het Westland. Eb en vloed wordt het bij jou zeker, en substraatkorrels? Kijk ook eens naar de sifon-werking. Bij vloed leegt zo'n bak zich automatisch, en dan geen wortelrot door zuurstofgebrek.
Volgende week wanneer de school weer open is zal ik een foto doorsturen. We gaan het apparaat ook gebruiken om de leerlingen stekken, poten en overpoten aan te leren, altijd handige skills om te hebben.
Hmmmm, aarde en aquaponics?
Osmose apparaat ken ik wel, maar ben er een beetje huiverig voor vanwege de energie vereisten. Daar moet ik ook nog even een keer rustig naar gaan kijken of, hoe en wat er mogelijk is. Een aggregaat laten draaien voor water is het liefst iets dat ik als een laatste reddingsmiddel houdt.
Netspanning of waterleidingdruk is inderdaad nodig, maar zo'n drukpompje werkt op 24V DC dus is ook eenvoudig op accu's mogelijk. Kijk eens in het aparte draadje dat er is. Er is ook iemand die een shtf-apparaat verkoopt voor 300$ meen ik, terwijl het feitelijk niet meer is dan een tuin-hand-drukspuit van een tientje en een osmose-setje van Weltec.de van 40€.

Het aardige van die osmose-filters is, dat het een soort "super-Sawyers" zijn, met "een gebruiksaanwijzing" en meer voor thuis, toegegeven, maar veel beter filterend en goedkoper.
 

Tharifas

Survivor
Hmmmm, aarde en aquaponics?

Eerst opkweken tot jonge plant, daarna overpoten. We hebben momenteel een batch van 24 stuks kropsla die allemaal op water zijn gekiemt. De ene helft gaan we overpoten in tuinaarde, de rest blijft op water. Op die manier kunnen we ook nog een beetje spelen met de toevoegingen van voedingstoffen in het water, en hoe tekorten van bepaalde stoffen voor verkleuringen en groeiproblemen kunnen zorgen.

En het aquaponics gedeelte moet ik nog even proberen bij te voegen. We zijn dit jaar een practicumhandleiding aan het opstellen voor alle vmbo klassen, dus als er ooit de tijd is om interessante practica toe te voegen is het nu.
 

RockyFlats

Ruttaan
Als je aquaponics gaat proberen ben ik erg benieuwd naar je ervaringen, ik ben ook benieuwd naar de ervaringen van @Tharifas.
Misschien dat ik een poging waag.
Toch denk ik niet dat aquaponics op kan tegen de voordelen van insectenvlees. Insecten zijn veel minder gevoelig voor ziektes, inteelt of vervuiling van hun leefomgeving. Ook de voeding is veel eenvoudiger, met een paar mylar zakken havermout en wat groente uit de tuin kun je jaren vooruit terwijl je visvoer veel minder makkelijk zelf kunt maken tijdens een SHTF.
Je hebt daar wel een punt, maar ik heb ook gelezen dat er vissoorten zijn die genoeg hebben aan plantenresten, van de planten die erboven groeien en die bemest worden door hun "poep". Zo bezien, hoeft er slechts aan voeding bij, wat er aan plantmateriaal en vis wordt "onttrokken".
Vergeet ook de efficiëntie niet, je hebt maar 2 kg plantaardig voer nodig om 1 kg insectenvlees te kweken terwijl je 3 tot 4 kg dierlijk voer nodig hebt om 1 kg kweekzalm te kweken. Zeker in tijden van tekorten kun je veel beter dat voer gelijk zelf opeten in plaats van er een ander beest mee opfokken.
Gevoelsmatig, zal dat in de regel opgaan, maar bij aquaponics met uitgekiende vissoorten en gewas...?
Daarbij begrijp ik dat een aardpeerzuringmeelwormensoep niet heel appetijtelijk klinkt maar na 2 weken NRG-5 is het vast een heerlijke afwisseling :fluit:
Gadverdamme😆
Kom jij dan t.z.t. maar eens kreeft knagen bij me, als je genoeg hebt van die zalige lintwormsoep, jesses😆
Als het eten van kreeft dan niet verboden is tenminste, of je komt in de schemering aan natuurlijk. Het wordt een avontuurlijk bestaan.

Maar, inderdaad, het is vast een kwestie van gewenning. Direct achter de tong erin kieperen zou ik mij nog wel kunnen voorstellen. Ik ga toch met een andere blik naar maagsondes kijken😉
 

Tharifas

Survivor
Als het eten van kreeft dan niet verboden is tenminste, of je komt in de schemering aan natuurlijk. Het wordt een avontuurlijk bestaan.

Positief feit, de Californische rivierkreeft is een van 6 soorten in Nederland die je mag vangen en eten zonder jachtvergunning. En dat is omdat hij zich zo vreselijk snel voortplant in deze omgeving (het is een invasieve soort, dus hij heeft geen vijanden) dat de meeste sloten in Nederland al helemaal overgenomen zijn. Alleen het vangen zelf kan moeilijk zijn omdat je geen fuiken uit mag zetten, maar als de SHTF echt begint kun je makkelijk een fuik in de morgen uitzetten en in de avond vol ophalen. En ze smaken net zo goed als zeekreeft, al dan niet met iets meer zand en risico's op parasieten. Wel goed koken dus.
 
Bovenaan