• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hoeveel voedsel op voorraad is nu zinvol, en hoeveel hebben jullie?

Heb je genoeg levensmiddelen op voorraad, en voor hoe lang?

  • Ik weet het wel zeker, teveel waarschijnlijk

    Stemmen: 2 11.8%
  • Ik twijfel, maar vermoed dat het wel voldoende is

    Stemmen: 2 11.8%
  • Ik twijfel, en denk dat het nog onvoldoende is

    Stemmen: 2 11.8%
  • Nog bijna niets of zeker onvoldoende

    Stemmen: 1 5.9%
  • Voor minder dan 1 maand aan voorraden

    Stemmen: 2 11.8%
  • Voor 1-3 maanden aan voorraden

    Stemmen: 7 41.2%
  • Voor 3-6 maanden aan voorraden

    Stemmen: 5 29.4%
  • Voor 6-9 maanden aan voorraden

    Stemmen: 1 5.9%
  • Voor 12 maanden aan voorraden

    Stemmen: 1 5.9%
  • Voor jaren aan voorraad - Appie is mijn broer!

    Stemmen: 1 5.9%

  • Totaal aantal stemmers
    17

RockyFlats

Ruttaan
Eerst opkweken tot jonge plant, daarna overpoten. We hebben momenteel een batch van 24 stuks kropsla die allemaal op water zijn gekiemt. De ene helft gaan we overpoten in tuinaarde, de rest blijft op water. Op die manier kunnen we ook nog een beetje spelen met de toevoegingen van voedingstoffen in het water, en hoe tekorten van bepaalde stoffen voor verkleuringen en groeiproblemen kunnen zorgen.
Mooi! Voeg daar groeilicht aan toe, en je hebt helemaal iets moois, hoewel het dan complexer wordt. Ook lichtspectra en warmte hebben een enorme invloed. Mooi is wel dat je eenvoudig kunt variƫren want LED's zijn er in veel soorten te krijgen. Laat bijvoorbeeld eens zien, wat een plant doet onder alleen rood licht, en wat als je blauw en UV en IR toevoegt. Heb je dan een bak met dezelfde plantjes en eb-en vloed, en deelt die in vieren met afschermingen, dan kan je 4 belichtingsregimes uitproberen. Een voordeel is ook, dat het onafhankelijk wordt van daglicht. Houd wel rekening met hoeveel en wanneer belichten. Er zijn gewassen die 24/24 aan kunnen, en dan spuit het de grond uit, maar lang niet alle. Een kleine HPS lamp (hoge druk natrium) bootst de zon het best na, en zou een goede referentie zijn.
En het aquaponics gedeelte moet ik nog even proberen bij te voegen. We zijn dit jaar een practicumhandleiding aan het opstellen voor alle vmbo klassen, dus als er ooit de tijd is om interessante practica toe te voegen is het nu.
Ik heb er nog te weinig ervaring mee, maar bel https://www.vertify.nl/nieuwe-naam-vertify/ eens. Indertijd (2008 meen ik) draaiden zij een proef met aquaponics, en ze weten daar vast wel meer.
 

PBear

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
@JJ&A , een leuk artikel.
Nu had ik vanavond weinig gegeten. en je raadt het.. na dit te hebben gelezen zit ik nu aan een boterham met pindakaas. Ook voor @PBear is dit leuk denk ik, en @martin loopt nu vast ook naar de keuken.
Hollands bruinbrood met Smako Wita, en pindakaas van de Lidl. Wij kopen af en toe ook bij een Poolse supermarkt, en als je dan net margarine nodig hebt... Het voordeel is, dat het compleet onduidelijk blijft wat erin zit, en "wat niet weet wat niet deert". Omega 3 klinkt wel goed, en verder zal het wel paraffine zijnšŸ˜† @Pbear?šŸ˜‰
Bekijk bijlage 23953
Bekijk bijlage 23949

Wat die biologische pindakaas betreft, zal het best voortreffelijk smaken, maar 250 gram, voor 3,59 ā‚¬... grote griebels...

Een pot van 600 gram van de Lidl kost toch echt geen 8,61ā‚¬, maar smaakt ook goed. Kwaliteit of Kwantiteit?
Nu vind ik die van Lidl prima, en suiker zit er ook niet in. Ik houd het even bij de Lidl.

Bekijk bijlage 23951

De ingrediƫntenlijst van Smakowita even voor je vertaald @RockyFlats :
Smakowita met romige smaak. Halfvette margarine. Smeer en braadprodukt met oliƫn en vetten van zaden en vruchten (raapzaad, palmolie, kokosolie)
Ingrediƫnten: Water, oliƫn en plantaardige vetten (raapzaad olie van 1e persing 25 pct, palmolie 13 pct, kokosolie 0,7 pct), emulgatoren (mono- en diglyceride vetzuren, poliricineolie poliricinerol _meervoudig verzadigd vet lijkt me_), zout (0,5 pct), aroma, zuurteregelaar (citroenzuur), vitamine (A, C, E), kleurstof (caroteen).
 

Tharifas

Survivor
20230307_101501.jpg Hierbij de foto van de hydroponics achter in de klas. De pomp was er voor de vakantie uitgehaald door de schoonmaakster, maar de meeste planten hebben het goed overleefd.

Ook interessant is dat de sla-planten onderin momenteel zonder voedingsstoffen in het water staan, maar toch per stuk al groot genoeg zijn voor een portie per persoon. En ondanks het feit dat deze zaden al 3 jaar over de datum waren bij de Big Bazar vandaan waren alle zaden nog 100% kiemkrachtig (onhandig voor mij, want ik wilde juist laten zien dat oude zaden minder lang levensvatbaar blijven, maar helaas).
 
Bovenaan