• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Houtdraaibank.

Flos

SHTF Expert
Ik heb mezelf een vroeg kerst cadeau gegeven. Namelijk een houtdraai bank.
Ongeveer een 35 a 40 jaar geleden volgde ik een cursus machinale houtbewerking. En de draaibank inspireerde mij uitermate. Het is een onderwerp in de houtbewerking dat niet meet op school wordt aangeleerd wegen te gevaarlijk.
Zo een 20 jaar terug heb ik mijn laatste stukje gedraaid maar zoiets verleerd je niet.
De aankoop.
Zo een dik maand terug kocht ik een machine wat ooit een draaibank was geweest met de bedoeling die op te knappen en terug functioneel te maken. Ik stote op het ene probleem na het andere. Ik ga ze niet opnoemen maar de moet zakte mij in de schoenen.
Dan ben ik opzoek gegaan naar een betaalbare 2dehands. Maar ook dat viel tegen. Of het waren prullen of het waren industriële onbetaalbare machines.
Gisteren avond heb ik besloten om mij een minitje tekopen zonder veel trallalla aan.
Dus vanmorgen na het dagelijks werk de bus ingesprongen en naar een houtdraaibankspeciaalzaak gereden en mij er een gekocht.
Wat heeft dat nu met preppen te maken.
1) Het is een vergeten beroep.
2) Je kan jezelf mooie dingen in hout maken. Vb kommetjes schalen sieraden onderdelen van werktuigen.
3) Je kan er een stuiver mee bijverdienen door jou draaikunsten aan derden te delen
Nadelen.
Mijn machine werkt op elektriciteit.
 

DO-it

Diehard Prepper
Wat goed van @Flos, jezelf een cadeau geven :thumbsup:. Toch vraag ik me stilletjes af hoeveel uur jij op een dag, in week, per jaar hebt. Hout bewerken, leer bewerken, zelf dingen maken, bezig met je kippen, preppen, opruimen en ergens is er geloof ik ook nog een mw. Flos....... Je doet zoveel, tenminste die indruk krijg ik :rolleyes:. Wel handig dat je zoveel kan en zoveel hobby’s hebt! Goed voor de afwisseling;).
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Ooo ja dat heb ik ook geleerd, geweldig is dat, wil ook wel zo'n draaibank.

Hier een filmpje van een offgrid versie:



Hij gebruikt wel zacht hout, hard hout zal denk ik niet echt lukken.
 

Flos

SHTF Expert
Ik ga even off topic.
Ik lig zowat 5a6 uur op bed per 24u SC bezoekers weten dat ik geen grote slaper ben.
Rest mij nog 18 of 19u daarvan sta ik elke dag 1a2 uur van in de keuken ja voor mvr Flos haar menu klaar te maken.
Mvr. Flos eet graag ik ook trouwens al weeg ik wel 40kg meer of mvr Flos.
De resterende tijd gaat naar laat ons zeggen zelfredzaam leven.
Moestuin ,dieren fokken, jagen ,allerhande karweitjes, maar ook houtbewerking, leerbewerking, metaalbewerking, wecken, inmaken,
Bier wijn enzo stoken.
En een maal in het jaar ben ik dorpsgek.
Gesnapt @DO-it
Nu terug naar mijn draaibank.
 

Flos

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Het is een echt hout draaibank waarvan je de beitel in de hand houd.
Maak morgen wel een foto.
 

Erny

Last (wo)man standing
Leuke aanschaf @Flos :) Mijn vader was één van die leraren die nog lesgaf in deze kunde. Machinaal en niet machinaal. :cool:
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

Flos

SHTF Expert
Even een foto van de draaibank.
20171214_162831.jpg
De foto komt nogal donker over. Wegens sneeuw op de lichtstaten van mijn loods.
Om de draaibank een vaste plaats te geven in mijn loods is er nog wat werk.
Je kent dat he. Een rek maken om machine onderdelen op te plaatsen.
Een bord maken om de draaibeitels aan te hangen.
Een extra stopcontact wat verlichting. Een perslucht aan sluiting zou ook leuk zijn.
Misschien wel een stofafzuiging.
MAAR eerst en vooral moet ik plaats maken.
Daarom moet dit deel van mijn loods ontruimd worden.
En dat is niet in een wip gedaan.
20171214_162849.jpg
Ook een donkere foto.
 

Roel

Mankinds only hope
@Flos, ik heb met verbazing gekeken naar je foto van de schuur... :)
En dan haal je je ook nog in het hoofd om daar een draaibank bij in te wurmen.:thumbsup:
Wel een mooie draaibank trouwens. DML 305?
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos
Bovenaan