• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Houtdraaibank.

RockyFlats

Ruttaan
@Roel en @Flos , ik vond op AliExpress een mooi beitel-slijp-klemmetje met geleiderol in de aanbieding, dat wellicht iets voor jullie is?
Screenshot_20240314-061846.png
Ik heb de eigenaardige neiging om alternatieve toepassingen te bedenken voor nuttig lijkende zaken, en mij leek het ook een mooie klem voor allerlei andere strips en vlakke platen, balkjes en wat al niet meer. Een Armaggedon-bestendige telefoonhouder? Een roller onder een kast of balkje, op een vlakke vloer? Of als roller juist bovenop een balk? Voor dit geld, zijn er vast veel nuttige toepassingen denkbaar...
-130909621-2122563687.jpg
 

JJ&A

Diehard Prepper
Mijn probleem is niet de vlakke beitels te slijpen. Maar de half ronde. Die zijn veel lastiger.

Waar ik meteen aan dacht een houder met een buis met de juiste diamater, met daar ik de guts, dan lijkt met een hele goede mogelijkheid.
Als je er belang bij hebt wil ik het wel voor je uitwerken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

RockyFlats

Ruttaan
Waar ik meteen aan dacht een houder met een buis met de juiste diamater, met daar ik de guts, dan lijkt met een hele goede mogelijkheid.
Als je er belang bij hebt wil ik het wel voor je uitwerken.

@JJ&A , in jou schuilt een uitvinder...👍

Draai onder een vaste hoek met de slijpsteen een dikke stalen buis om zijn as, en het wordt een volledig rond lopende guts (die basisgedachte...). Bevestig een bestaande guts in die buis, en (draaiend om de buis-as) is een ronde guts te slijpen. Zo ongeveer, zie jij het vast voor je...?
 

JJ&A

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
@JJ&A , in jou schuilt een uitvinder...👍

Draai onder een vaste hoek met de slijpsteen een dikke stalen buis om zijn as, en het wordt een volledig rond lopende guts (die basisgedachte...). Bevestig een bestaande guts in die buis, en (draaiend om de buis-as) is een ronde guts te slijpen. Zo ongeveer, zie jij het vast voor je...?

Haha we kunnen wel een bedrijfje beginnen @RockyFlats ik kom met het idee en jij gaat het maken.

@Flos als je dan ook nog een klemmetje om de guts doet, die tegen de halve bus standerd komt heb je tegelijk een stop zodat er nooit teveel van de guts af geslepen word en hij gelijkmatig afgeslepen word zet je na het slijpen dan ook nog, met een kraspen een krasje op de guts dan kan je daar de volgende keer weer de klemmetje op zetten en één tiende milimeter de klam er naast zetten dan word er minimaal van de gust af geslepen.

De halve bus standerd, waar een goede klem aan zit kan je klemmen op de slijpmachine steun, uiteraard moet je de klem altijd goed tegen de steun aan schuiven, om de minimale slijp te garanderen.
Het geheel kan heel simpel, maar doeltreffend gehouden worden.

Ik heb eens als tiener toen ik nog bij mijn ouders woonde de beste bijtels en gutsen gekocht, en had ze altijd scheerscherp.
Tegenwoordig kan je ze mooi vlijm scherp krijgen met oplijsten.

Wil je dat @JJ&A en @RockyFlats het verder voor je uitwerken schrijf het hier bij.
Alles schijnt hier mogelijk te zijn. :thumbup:
En ook nog een keer gratis, maar bind me daar niet op vast.:cool:
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Haha we kunnen wel een bedrijfje beginnen @RockyFlats ik kom met het idee en jij gaat het maken.
@JJ&A , bijna hebben we een "start-up" en het begint nu al met gekibbel over de taakverdeling. Volgens mij ben jij wellicht nog handiger dan ik😁
Ik heb eens als tiener toen ik nog bij mijn ouders woonde de beste bijtels en gutsen gekocht, en had ze altijd scheerscherp.
Tegenwoordig kan je ze mooi vlijm scherp krijgen met oplijsten.
Gevoel voor het edele handwerk, kijk, daar word ik nu vrolijk van🤪 Dingen maken, in plaats van kapot maken!
Wil je dat @JJ&A en @RockyFlats het verder voor je uitwerken schrijf het hier bij.
Alles schijnt hier mogelijk te zijn. :thumbup:
En ook nog een keer gratis, maar bind me daar niet op vast.:cool:
@JJ&A , over het ondernemingsplan moeten we toch nog eens goed nadenken, want ik zie nog wel wat haken en ogen. Winst, staat natuurlijk bovenaan!
Als jij nu eerst @martin even polst voor pro-bono IT-ondersteuning (o.a. eerst die printer bewezen aan de gang!) dan kijken we daarna verder😉

Om alvast wat zieltjes en goodwill te kweken voor "onze firma", probeer ik even een draadje over Wetten en Polijsten. Nu het gaat over het slijpen van beitels, is een polijsten immers wel de overtreffende trap. Voor beitels is het niet nodig, maar voor een perfect glad oppervlak en een perfect puntig snijvlak (bij een mes bijvoorbeeld) is wetten en polijsten wel nodig. Aan een gepolijst instrument blijft ook minder snel drek hangen (hygiëne) en ... het ziet er gewoon blits uit!
 
Bovenaan