• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Huis prepared maken

Ray

SHTF Expert
Ik zou daarmee niet overdrijven @Petite Prepper, het barricaderen. Extra bescherming tegen impulsieve onverlaten is heel nuttig, zodat ze niet heel snel je deur in kunnen trappen, maar het is een illusie te denken dat je een paar mensen met een plan kunt buiten houden.

Inbrekers willen stil binnen komen, maar als dat niet nodig is, liggen niet alleen je ramen er zo uit, maar met een voorhamer is het misschien maar tien minuten werk om door een spouwmuur te komen. Draagmuren in appartementen zijn nog wel eens keihard beton, maar alle niet dragende muren ben je zo doorheen.

Het belangrijkste is voorkomen dat je geen doelwit wordt. Naast je mond dichthouden over je preps kun je in tijden van chaos jouw woning minder aantrekkelijk doen voorkomen. In mijn woning (begane grond) sla ik nog net zelf m'n ruiten niet in, maar iedereen die naar binnen kijkt zal een keuken zien met gebroken borden en pannen op de grond, openstaande (lege) kastdeurtjes, alsof al iemand de boel geplunderd heeft.

Echte veiligheid tijdens een SHTF krijg je door samen te werken met je buurt. Iets wat nu misschien onmogelijk lijkt, in deze individualistische maatschappij, maar dan heeft iedereen diezelfde behoefte. Met z'n allen (7 x 24 in diensten) de ingangen van het hele appartement gebouw beveiligen is vele malen kansrijker.

Het lastige is dat bijna niemand dat nu al kan afspreken met zijn buurt, maar als het zover is, zal het dan moeten. Bendes in je buurt zullen zich namelijk wel organiseren, als wet en gezag er niet meer zijn.
 
G

gebruiker 3367

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@Ray De inbraakstrips, kierstand houders en oplegsloten zijn voor elke inbraak situatie handig, niet duur in de aanschaf en makkelijk zelf te monteren.
Kwaadwillenden helemaal buiten houden doe je idd nooit, het gaat puur om het ze zo lastig mogelijk te maken en genoeg tijd te winnen om je BOB te pakken en te vluchten indien nodig.
Niet de aandacht trekken is sowieso de standaard, maar zelfs dan heb je geen garantie dat een bende die van deur tot deur gaat jouw deur over zal slaan.

Wat het samenwerken met de buurt betreft, ik vind dit een lastig punt. Samenwerken betekent ook dat je bekendmaakt aan je buren dat je uberhaubt als enige prepared bent, dat maakt mij direct een doelwit voor hun.

Bij de sleuteloverdracht waar alle buren in een keer waren vroeg ik waar de inbraakstrips zijn die de huurvereniging beloofd had. De verhuurder zei dat dat verkeerd gecommuniceerd was en dit toch niet standaard op de deuren zitten. Mijn nieuwe buren begonnen meteen achterdochtig vragen te stellen wat voor waardevols ik in mijn appartement ga stoppen dat ik daar waarde aan hecht. Ik heb gezegd dat er niets waardevols te vinden is, maar dat nieuwbouwbuurten erom bekend staan vaak slachtoffer van inbrekers te worden. "Gelukkig" werd dat binnen een maand direct werkelijkheid. Meerdere deuren open gebroken en scooters uit de garage gestolen. Ineens werd er overal camera bewaking en extra beveiliging geplaatst door de vereniging.

Vooralsnog merk ik dat in de stad iedereen alleen met zichzelf bezig en altijd achterdochtig is. Ik weet niet of ik mijn buren zou vertrouwen om daar een samenwerking mee te vormen, zolang ik in Amsterdam woon.
 

Ray

SHTF Expert
@Petite Prepper Dat is ook lastig, samenwerken met de buurt en zonder echte SHTF hoef je daar nu niet over te beginnen idd.
Tegen de tijd dat het wel nodig is, hoef je niet meteen te vertellen dat je een half jaar blikvoer in de kast hebt staan uiteraard.

Nu hangt het af van wat voor soort crisis er gaande is, of je contact met de buurt zoekt voor o.a. gezamelijke beveiliging. Je hebt het dan echt over een situatie waarbij het reguliere gezag niet meer op komt draven en bendes de boel onveilig maken.

Het is iets om van te voren over nagedacht te hebben, niet zozeer om van te voren op te zetten of af te spreken, dat gaat alleen met mensen die je beter kent. Wat wel loont is natuurlijk een beetje opletten en weten wie er in je buurt woont, vriendelijk groeten kan ook nooit kwaad, al realiseer ik me dat het hier in Drenthe wat anders werkt dan in A'dam. :)
 
Bovenaan